Köpa intel eller amd med 16gb DDR3L?

Permalänk

Köpa intel eller amd med 16gb DDR3L?

Hej,

sitter och funderar på om det är värt att bygga en intelburk eller en amd burk med tanke på att jag redan har 16GB DDR3L minne.

Har köpt ett 1060 6GB grafikkort men misstänker att t.ex. PUBG kommer att lagga med mitt intel 2400 CPU. Testade mirrors edge catalyst med hyper inställningar, och det verkade som det droppade frames kraftigt på ett par ställen.

Allt jag kommer använda datorn till är spel, det är speldatorn. Jag behöver inte 120 hz i spel och har inga krav på min 100 fps eller något sånt.

Just nu verkar det som jag kan köpa ett moderkort som stödjer DDR3L för ca 600kr, och sen kan jag lägga resten på CPU. Tror ni det räcker med en intel 7400 i det flesta spel? Eller kan jag överklocka en 7700K med 100 series moderkort (en Z variant då)? Jag har inte hittat info om det...rena djungeln. Verkar inte som det. Hittat info om att det finna "limitations" med att köra ett 100series mobo med senaste intel cpuer, men inte mer detaljerat....

Men jag vet inte, jag kan sälja mitt 16Gb DDR3L minne men tror inte jag för mycket för det. Vad tror ni jag kan få för det?

Budget är nog helst bara 3-4 tusen helst, men med ryzen blir det nog mer...och jag är inte säker på att ryzen behövs för gaming.

Eller så väntar jag till coffe lake 6 cores och ser om den stödjer de gamla DDR3 100 series moderkorten / socket 1051 . Det vore ju nice. Jag avvaktar till coffee lake är planen nu....man vet ju inte om intel överraskar.

Permalänk
Medlem

Intel ligger väl trots ryzen i framkant i spel men om du vill göra annat är amd att föredra

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Vad du än må välja kommer du behöva nya minnen då de nya modellerna ej stödjer ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Sälj och börja om tycker jag också. DDR3L är en nödlösning och inget jag själv hade använt till någon nyare plattform, de är gjorda för DDR4.

Skickades från m.sweclockers.com