Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skrivstil --> på väg att försvinna?

Permalänk
Medlem

Skrivstil --> på väg att försvinna?

Var med yngsta sonen (14 år) hos polisen för att förnya hans pass. När det va dags för honom att skriva sin namnteckning undrade han vad det va. Jag blev helt överraskad,
--du vet väl vad en namnteckning är???
- Nä
-- Bara skriv dit namn i skrivstil
- Vad är skrivstil?

Jag tappade hakan, hade bara förutsatt han viste vad det var. Sen tänkte jag lite på hur de gör sina läxor. Nästan allt de skriver görs på deras laptop, nästan inget skrivs med penna och papper och skrivs det för hand är det texat. Hans betyg är bra, A -->C i samtliga änmen ,om nu det är av intresse för någon.
Pratade lite med hans kompisars föräldrar, de sa samma sak: barnen kan inte skriva skrivstil.
Paratade med några lärare jag känner: lågstadieläraren sa att det lär dig sig på mellanstadiet, men mellanstadieläraren sa att det ska de ha lärt sig i lågstadiet så det är inget vi lägger tid på........

Föräldrar...använder era barn skrivstil??
"Ungdomar" hur skriver ni , har ni fått lära er skrivstil i skolan??
Är skrivstil utdöende????

Permalänk
Medlem

Kollade precis med min son (11 år)
- Vet du vad skrivstil är ?
- A , det är när man skriver så där .. och lite "rörelse i luften"

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

De har dumpat skrivstilen här på Åland, vet dock inte hur det är längre bort (Finland). Det var snackis om skrivstilen där också.

Jag är 20+ och är förmodligen den sista generationen som kan någorlunda vettig skrivstil.

Permalänk
Medlem

Skrivstil har ju aldrig varit något vitalt här i SWE ändå. Jag har polskt ursprung å gick 1an i polen, gissa på vilket sätt man skrev där, konstant? Tror vi fick lära oss skrivstil i fjärde/femte klass här i Sverige.

Att barnen lärde sig lite snabbt hur man skriver skrivstil i mellanstadiet betyder inte att de kan skriva skrivstil. mena jag själv måste tänka till hur jag ska skriva, när det gäller skrivstil oj mena kråkstil

Sen är jag mer förvånad att du inte vet vad din unge kan å inte kan, mena man pratar la väl med sina barn om vad de har lärt sig/haft för sig i skolan?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag skriver nästan aldrig för hand numera. Gör jag det så är det viktigaste jag skriver mitt namn i rutan för "namnförtydligande". Min "namnteckning" kan inte ens jag läsa.
Jag är 25, och lärde mig skrivstil i låg-mellanstadiet, men har aldrig använt det.

Permalänk
Medlem

Är 91a och jag och mina kompisar förundras ofta hur "dumma" dagens unga är, vi har kommit fram till att runt 93-94 så började det gå utför.

Skriver rätt bra skrivstil själv, signerar ju alltid med skrivstils namnteckning lixom och inköpslista och lite annat lull lull skrivs ju i skrivstil, är inte ofta man "textar" när man skriver ner på papper. Är typ bara vid namnförtydligande jag textar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

Född 94, fick lära mig skrivstil i lågstadiet. Inget jag använder men det kanske har bidragit till en bättre handstil i vuxen ålder? Skriver mycket för hand annars då jag tycker om det men det enda som är i någorlunda kursiv text är signaturen.

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt skriva med penna längre. Nästan det enda jag ibland skriver med penna numera är min namnteckning (i skrivstil) men den är numera otydbar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag lärde mig skrivstil i 2-3 klass, därefter var inga lektioner inriktade på det. Detta var i början av 2000-talet.

Frågade för något år sen min mamma som är lågstadielärare, kring användandet av skrivstil. Hon sa att de inte lärt ut skrivstil till barnen sen ett par år tillbaka.

Men vad är egentligen syftet med skrivstil? Att det ska se snyggt ut, att man påstås få bättre handstil. Personligen skriver jag sällan på papper och då duger vanliga bokstäver bra. Visst, min signatur är i skrivstil men det går väl lika bra att hitta på en unik sådan utan skrivstil.

Permalänk
Inaktiv

Är väl bara att lära ungen att man ska hitta på något udda sätt att skriva just namnteckning. Skrivstilen är ju egentligen meningslös i övrigt. Speciellt då folk har en tendens att göra skrivstilen lite personlig, så endast de själva förstår den.
Annars så lär det väl vara meningslöst även för namnteckningen snart. Känns inte direkt avlägset att vi kör fingeravtryck/ansiktsigenkänning för all identifikation. Hoppas personligen att den dagen aldrig kommer. Men folk verkar ju uppskatta sådant.

Edit: Lärde mig i lågstadiet. Endast använt för att bevisa att jag kan..

Permalänk
Medlem

Född mitten av 80-talet, och min handstil har alltid varit bedrövlig, trots att datorer knappt förekom i skolan. Skrivstil vet jag att jag fick bassning för, och att vi "lärde" oss det på lågstadiet.

Jag tycker inte att det är något som nödvändigt att kunna skriva, dock kunna läsa det och inte minst veta vad det är.

Tilläggas ska att svenska rent generellt har varit en av mina paradgrenar i skolan, allt vad hette bildlektioner slutade dock i tandagnisslan hos lärarna, så den estetiska ådran är inget jag dragits med. Tyvärr, får man väl säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Född 73
Satt och tragglade skrivstil i trean tror jag. Såg ut som någon kräkits på pappret och sen gått omkring i skiten. Ej läsbart.
Allt jag skriver för hand nu är med med stora bokstäver, ska man skriva med små så måste man tänka till lite.

Namnteckning skrivs med skrivstil men snygg är den inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Född i mitten av 80-talet och det var mycket skrivstil när jag gick i skolan. Minns inte om vi började redan i första klass men i tvåan så hade vi nog börjat iallafall. Skrev gjordes det mycket, datorer var inte så vanligt förr och i bästa fall kanske det fanns en enda per klass. Så man skrev förstås för hand.

Men idag, alla dessa år senare? Jag skriver väldigt lite även om jag försöker att iallafall göra anteckningar och ibland sketcha på papper. Bara att göra det lite ibland gör texten något mer lättbegriplig och kanska skönt som variation till att knappa på tangentbord också.
Skrivstil använder jag inte, och tecknar väl inte direkt tecken heller utan är någon hybrid jag använder. Går dock rätt fort.

Viktigare, tycker jag, är att man ens kan hantera en penna. Uppfattningen jag fått är att millenials ofta bara kan hantera smartphones, tablets och spela på en dator. Men de är ju också uppväxt i en helt annan tid med, på gott och ont.
Att gå tillbaks till att skriva för hand tror jag lite på men vissa kommer kunna se tjusningen med det. Speciellt de mer estetiskt intresserade och framförallt de som arbetar med text i olika sammanhang.

Permalänk
Medlem

Jag är 90:a och vi hade väl ett timmar skrivstil totalt på mellanstadiet men inte mer. Ser inte riktigt poängen med att lära sig det över huvud taget. Huvudsaken måste ju vara att man kan skriva läsligt och i någon sorts rimlig hastighet. Sen är det förstås en bonus om det inte ser ut som om en 7-åring skrivit. Min egen handstil ser rätt OK ut på håll men om jag inte tänker mig för blir den lätt svår att faktiskt läsa.. Skriver väldigt sällan mer än någon kollegieblocks-A4 eller två i stöten, då oftast nån minnesanteckning eller liknande.

En släkting gick mellanstadiet i Belgien på 60-talet där det var skrivstil rakt igenom. Det har inte direkt gynnat den vuxna handstilen om vi säger så.. Att lära sig texta prydligt hade gjort mycket mer nytta.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

87:a och de flesta skrev alltid skrivstil i skola med anteckningshäften och släpande på böcker hit och dit (vissa kanske föredrog textat men de flesta skrev nog skrivstil skulle jag påstå) och också ännu ifall jag gör några kommentarer för mig själv.

Fast nuförtiden kör ju de med surfplatta i undervisningen på många håll här i Finland åtminstone och det gynnar ju inte precis skrivstilskunskaperna eller att skriva förhand överhuvudtaget. Känns som skolorna har ändrats så drastiskt på de senaste åren att man får känna sig som en dinosaur fast man bara fyllt 30.

Vi blir bara mer och mer beroende av Internet, inte kanske så kul den dagen då det blir någon form av mass attack / "första Internet kriget" av något slag för det är ju Cyber krigsföring som blir bara mer och mer aktuellt nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skrivstilen försvann för närmare tjugo-trettio år sen. Vissa skolor kan ha haft kvar det längre men det började minska fort då.
Är född 91 och vi började lära oss det för att sen mitt i allt sluta. De flesta hade knappt lärt sig halva alfabetet i skrivstil innan det togs bort för oss.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag slutade i princip helt att skriva med penna i början på 80 talet och namnteckningen är mest en sorts symbol som inte går att tyda till text även om man vet att det borde vara nån typ av bokstäver.
Har aldrig gillat pennskrift även om man behövde hålla på med det i skolan och det händer nån gång ibland att man behöver skriva nått med penna idag också men jag brukar försöka renskriva viktiga saker så att de går att läsa även när man glömt bort vad det borde stå.
Skrivstil är inget jag någonsin använt utanför skolans lektioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Född mitten av 80-talet, och var en del skrivstil i skolan. Men precis som det nämns så är det främst namnteckningen som skrivs, och då man arbetar med det man gör så kan det vissa dagar bli hundratals undertecknade beslut och brev. Vilket tyvärr då märks på slutet när man inte är van att underteckna så många.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag är 99:a och vi fick lära oss lite skrivstil i 3an eller 4an kanske det var. Inget som fastnade direkt så kan inte skrivstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Är 91a och jag och mina kompisar förundras ofta hur "dumma" dagens unga är, vi har kommit fram till att runt 93-94 så började det gå utför.

Skriver rätt bra skrivstil själv, signerar ju alltid med skrivstils namnteckning lixom och inköpslista och lite annat lull lull skrivs ju i skrivstil, är inte ofta man "textar" när man skriver ner på papper. Är typ bara vid namnförtydligande jag textar.

Och hur konstigt är det när läraryrket har samma status som att vara korvgubbe? OT är jag född kring 90-talets senare hälft och fick aldrig lära mig skrivstil i skolan. Det dedikerades aldrig lektionstid till det och egentligen kan man undra varför det skulle. Jag anser att det är bra mycket viktigare att kunna stava och göra sig förstådd än att kunna skriva fint på papper. Papper och penna tillhör ändå dåtiden, nu känner ni väl er ändå gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är överhuvudtaget mycket i skolan man skulle kunna skippa - grundskolan är en nio år lång förvaringsplats, egentligen.


.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

16 bast här, kan inte skriva skrivstil alls. Vi gjorde väl det i skolan i en termin under trean typ, men annars har vi aldrig lärt oss det. Själv är min handstil som en kratta, och jag har ingen riktig namnteckning, även om jag jobbar på en
Men man kommer långt ändå, har inte så pjåkiga betyg lixom, även om det mesta skrivits på skolans padda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Bara bra att det försvinner. Det enda skrivstilen lyckades med var att skapa en handstil som är en blandning mellan skrivstil och vanlig stil

Permalänk
Medlem

I skolornas läroplan från och med 2016 - 2017 är skrivstil helt slopad här i Finland. Känns som en helt vettig ide för skrivstil har nog i praktiken inte använts på decennier.

Då jag är född sent -80 tal så fick jag "lära" mig skrivstil i lågstadiet men den var i stort sett oläslig och jag har aldrig använt skrivstil sedan dess. De ytterst få gånger jag skriver något nuförtiden så textar jag.

Permalänk
Medlem

Skrivstil var halvt på utdöende långt innan tangentbordsskrivande blev normen i skolan. Jag (82:a) fick lära mig skriva skrivstil när jag började fjärde klass, men när jag bytte skola (och ort, från mindre samhälle (3000? invånare) till mindre stad (40000 invånare)) så var jag i princip ensam om att skriva skrivstil i klassen och skulle säga att majoriteten av de jag känner i min ålder textar. Själv växlar jag friskt, beroende på vad jag skriver och om jag kommer att behöva läsa det när jag inte kommer ihåg vad det potentiellt kan stå (d.v.s. föreläsningsanteckningar kontra inköpslista). Sedan beror det även på vad jag använder för penna, men ja ...
Kottarna här hemma (16 och 17) hanterar grundläggande skrivstil, men de textar uteslutande. Tanten (född 78) skriver huvudsakligen skrivstil dock.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det är ju inte mycket man skriver med penna överlag i vardagen kommer knappt ihåg när jag höll i en penna sist.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Glad att den är mer sällsynt, folk har så pass olika stilar så det knappt går att tyda vad det står, allt från kråkfötter och indiantält till strutshalsar och högafflar, som att tolka wingdings...

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med skrivstil egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hade skrivstilsövningar någon gång i låg- eller mellanstadiet (är 27). Dock så var det mer likt textning, förutom att man drog ihop sista draget i en bokstav med första draget i nästa bokstav, inte alls samma sort som föräldrarna lärde sig. När jag skriver som fortast så är jag ändå bara hälften så snabb som morsan. Hade gärna lärt mig skriva skrivstil bättre, även om jag tycker jag har en hyfsad handstil ändå. En intressant sak är att jag får snyggare och mer skrivstilsliknande handstil ifall jag fått i mig några öl.

Skrivet av Galvanizer:

Vad är meningen med skrivstil egentligen?

Det går fortare att skriva, och ser generellt sett snyggare ut. Om det är något som är användbart i dagens samhälle går väl att diskutera.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

86a, vi fick börja lära oss skrivstil i tvåan om jag minns rätt och uppmuntrades antagligen fram tills högstadiet. Men det ska erkännas att jag ändå skriver som en kråka om jag måste använda penna. Det används för sällan i vardagen helt enkelt.

edit: Fick fundera lite över hur jag skriver men även om min handstil inte är vacker så får den nog endå anses vara skrivstil. Förvånar mig faktiskt att det inte lärs ut längre, tar ju lång tid att skriva något av längd om man ska texta även om det blir lättare att läsa imo.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |