Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det här är som sagt min filosofi med, trodde det var lite så alla tänkte, men har stött på patrull. En släkting till mig sa att hon nog inte skulle klara av att inte jobba, när vi diskuterade medborgarlöner. Om tanken nu är så att det blir som det de testar i Finland på en grupp människor, där de får leva på existensminimum, så hade jag nog också velat jobba. Men hennes argument var att hon måste ha något att göra, jag kan komma på en miljon saker att göra förutom att jobba!

Jag tänker nog som din mor.
Skulle dock gärna jobba mindre med samma betalt, säg 2-3 dagar i veckan ett par timmar per dag.
Beror nog mycket på vad man har för jobb, med rätt arbete känns det mindre som ett jobb och mer som en hobby.

Själv är jag heltidsstudent och arbetar några dagar då och då som frukt och grönt ansvarig i en närbutik.

Trivs överlag bra med det, mest för att både chefen och mina kollegor är fantastiska, dock inget jag vill göra resten av livet därav studierna (systemutveckling).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-Säljare b2b hos en av de stora i Sverige.

Trivs för det mesta men kan vara riktigt tung psykiskt om försäljningen går dåligt. Men oftast så trivs jag jäkligt bra och funderar inte på att byta. Första åren är piss men nu efter 5år så rullar ordrarna bara in och jag behöver inte slita ihjäl mig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Tror att rätt många fungerar som jag, och att det är därför man ser en sån horribel personalomsättning inom hela IT-sektorn. Folk är bortskämda och vill utvecklas både inom vad dom gör och inom lön, och "enda" sättet (för den stora massan, absolut finns det undantag) att göra det någorlunda snabbt är att byta upp sig.
Personalomsättningen som det då genererar startar bara ett moment22 där det blir ännu värre på arbetsplatserna då kompetens försvinner och det blir ännu svårare att klara av krav/deadlines/bemanning/whatever.

Trodde typ vi var ensamna med detta. I mitt fall gör vi saker som mindre skara utvecklare sysslar med och det är nästan omöjligt att hitta personal, men när man gör det och lär upp dem så blir de bara kvar något år.

Problemet är att det bokstavligen är så inih-lvete mycket man bör kunna inom mycket. Tänk om man som för i kunde få syssla med en enda sak och känna att detta är jag duktig på. Nej varenda j-dra projekt är det helt nya saker man aldrig har hört talas om och man ska fakturera som en galning. Som förra veckan, jag var totalt slut, knappt jag kunde ta mig till jobbet. Sedan ifrågasätter en kund min prestation och inte tusan kan man säga sanningen.

Det stora problemet tycker jag är faktureringen, när man ska faktura 40 000kr i veckan för att pilla med nya saker som man ej har sett innan, ja det blir per automatik problem.

Som en polare till mig som har gjort en avancerad sida med extremt mycket grafer och annat, tiden det tar för honom at fixa en riktigt bra utskrift är 2 veckor. (han är ingen webbutvecklare)
I vilket fall 2 veckor låter väl inte så mycket, men när han ska fakturera 80 000kr för det så blir det genast ifrågasatt. -Det är för dyr arbetskraft i sverige tycker jag.

*edit*
För ni studenter som tycker era IT-program är tuffa. Tänk då på att i det verkliga livet så ska ni på 10 veckor som en period är runt fakturera 400 000kr för att få era arbetsgivare nöjda. Fundera då på vilka krav kunderna ställer på detta jobb, jämför det med vad eran examinator i skolan ställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är också tidningsbud/brevutdelning på nätterna. Trivs inte så jättebra pga att lönen är skit. Får ständigt lokalpost till folk som jag vet har flyttat om och om igen samt att brevsorteringen är totalt skit och att jag får brev som inte tillhör mitt distrikt

Brev som jag får skicka tillbaka till kontoret trots att jag har bett om att det ska bli adressändring så att breven kommer till rätt ställe nästa gång. Tycker att vi får göra mer och mer för samma lön nu för tiden. Breven ska vara fläckfria säger dom, väldigt lätt att dela ut fläckfritt när man har fullt med tidningssvärta på fingrarna. Breven ser ut som man hittat breven i nån soptunna ibland

Man blir ju tvungen att ge sig ut i alla typer av skitväder och att tidningen ska vara så torr som möjligt trots ösregn.

Något positivt är ju att man får motion och inte bara sitta still hela dagarna (tror det är 75 trappingångar sammanlagt) samt att man får många lediga timmar varje dag. Jag delar ut i mitt eget område där jag själv bor så det är inte långt hem direkt ^^

Tycker lönen är helt ok, kan leva själv på en 50% tjänst och då pendlar jag 2mil till jobbet med bil.

Har inga av problemen med brev du nämner. Men ibland blir det fel med tidningarna (fel antal, skickas till fel ställe).
Visst ibland blir det fingeravtryck på brev, men är ovanligt. Att de skulle se ut som att de varit i soptunnan har jag aldrig lyckats med.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jobbar som arbetsledare inom väg- och anläggningsbyggnation alltså vägar, järnvägar, husgrunder, kraftdammar etc. Jobbat i snart 3 år och trivs väldigt bra. Bra stämning i gänget, på arbetsplatserna och i branschen. Det är kul att ha ett yrke där man är både ute och inne, får träffa folk och aldrig vet till 100 procent vad som händer imorgon.

Att jobba och ha rutiner är viktigt. Man utvecklas som person på många sett!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Arbetar som kökschef på en större restaurang där vi lagar god hemmalag mat åt mellan 250-400 pers/per dag, frukost lunch middag, hade ett avbrott på ca12 år då jag testade på bilrekonditionering och läder reparationer, men kom tillbaks till krogbranschen igen, och trivs som fisken i vattnet igen.

hade en period då för 12 år sedan då jag trodde gräset var grönare på den andra sidan, men det var det inte... vad är det dem säger, borta bra men hemma bäst,

sen finns det ju alltid enstaka dagar, då man tycker att...."2@\€693#¤&/ ja ni vet... LoL

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kunde inte sova på nätterna utan vaknade mellan kl 3-4 för att sen ligga och snurra.

Lite svettig och med högre än vilopuls? Med jobbtankar så fort man blir medvetande?

Får sådär några dagar per månad. När man snurrar idisslas saker som måste hinnas med, möten som man inte tycker gick superbra, etc. Tillfälligen lite mer obalanserat i belastningen än vad det varit, erkänt så, och känner man då ett visst ansvar och har problem att säga nej så tangerar man en lite farlig linje.

Det är lustigt men det här jobbet är mentalt stimulerande och spännande och rätt så fritt, det förra var hjärndött 97% av tiden och ganska så styrt, ändå protesterade inte kroppen på det förra men gör (sömnen) på det här. Det är som att vi är byggda att tolerera tristess men stress gör råttor feta runt buken och odlar spöken i systemet på mänskor.

Lär nog lyssna på https://genius.com/Freak-kitchen-snap-lyrics nu. Måste försöka hitta nåt bättre mentalt förhållningssätt tror jag för del av problemet är det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Trivs rätt så bra, jobbar i den branch jag brinner för men har väldigt mycket att göra. Har precis bytt avdelning och har fått ta över uppgifter som den tidigare personen som hade tjänsten startade, samtidigt som jag får nya hela tiden.. Tyvärr finns det inte mycket tid att sätta sig in i saker utan det blir ett väldigt stressande fram och tillbaka hela tiden.
Jobbar som processingenjör inom fordonsindustrin och är ansvarig över att ta fram ny utrustning, stötta när problem dyker upp och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Lite svettig och med högre än vilopuls? Med jobbtankar så fort man blir medvetande?

Får sådär några dagar per månad. När man snurrar idisslas saker som måste hinnas med, möten som man inte tycker gick superbra, etc. Tillfälligen lite mer obalanserat i belastningen än vad det varit, erkänt så, och känner man då ett visst ansvar och har problem att säga nej så tangerar man en lite farlig linje.

Det är lustigt men det här jobbet är mentalt stimulerande och spännande och rätt så fritt, det förra var hjärndött 97% av tiden och ganska så styrt, ändå protesterade inte kroppen på det förra men gör (sömnen) på det här. Det är som att vi är byggda att tolerera tristess men stress gör råttor feta runt buken och odlar spöken i systemet på mänskor.

Lär nog lyssna på https://genius.com/Freak-kitchen-snap-lyrics nu. Måste försöka hitta nåt bättre mentalt förhållningssätt tror jag för del av problemet är det.

Jag har sen jag bytt jobb inte dessa problem längre och är väldigt glad för det. Jag har nu ett jobb som är mer fritt men givetvis väldigt stressigt under vissa perioder.

Jag är mer av den typen som försöker bli av med arbetsuppgifter men har en sambo som är lik dig och gärna räcker upp handen och säger att hon kan fixa, även om hon redan är fullsketen med jobb. Lite orolig för att hon är lite på gränsen men fortfarande en bit ifrån. Har fått henne att tänka mer på sig själv och inte alltid behöva lösa allt som uppkommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@anon159643, känner din frustration.

Rejält trött på jobbet. "IT" (nej, inte laga Agda's skrivare, men vill inte precisera mer pga risk att outa mig)
Allt handlar bara om nästa kvartalsrapport. Leverera en ständigt ökande vinstmarginal.
Underbemannade, stor personalomsättning, anställda ska "ställa upp för laget" vilket innebär i stort sett två saker, övertid & täcka upp för sjukskrivna/föräldralediga/uppsagda (folk droppar av i snabbare takt än vad som hinner anställas).
..
..

Skrivet av anon159643:

Trodde typ vi var ensamna med detta. I mitt fall gör vi saker som mindre skara utvecklare sysslar med och det är nästan omöjligt att hitta personal, men när man gör det och lär upp dem så blir de bara kvar något år.
..
..

Har jobbat som utvecklare i Stockholm i 10 år, känner inte riktigt igen mig i er beskrivning. Ingen av de arbetsplatser jag varit på har haft några krav på orimliga arbetstider och prestationer. Snarare har jag och alla jag känner inom IT mindre krav från arbetsgivaren än de flesta andra. Nästan alla jag jobbat med har varit väldigt seriösa och intresserade av att lära nytt.

Visst, mycket att göra och hög personalomsättning är det...men personalomsättningen beror mycket på alla möjligheter som finns samt att det är svårt att få upp lönen om man är lojal. Och jag får väl också säga att det tog 3-4 år efter min utbildning innan jag började känna mig hemma på arbetsmarknaden.

Men jag är ju anställd på ett produktbolag, konsult är ju lite annorlunda. Men det finns konsult-bolag som fokuserar på mer än timmar också.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumpan:

Men jag är ju anställd på ett produktbolag, konsult är ju lite annorlunda. Men det finns konsult-bolag som fokuserar på mer än timmar också.

Kan du precisera "produktbolag"? Är "IT" produkten där du jobbar (t ex Spotify)?

Jag har nästan enbart jobbat på företag där "IT" varit stödsystem, dvs "produkten" man sålt till kund har i sig inget med "IT" att göra.
(Tänk typ Folksam, säljer försäkringar men "IT" är en stor del av att få verksamheten att funka)

Detta leder till att "verksamheten" bara ser "IT" som en kostnad, samtidigt som allt från styrelse till beslutsfattare och produktchefer har precis 0 koll på "IT" men sitter ändå och beställer och dikterar krav/deadlines/whatever.

Kan ta ett vanligt exempel på hur det gick till:
Företaget lägger 6 månader på att ta fram en ny "produkt". Efter ca 5,5 månader så får nån stjärna den superba idéen att "tja, vi kanske borde kolla med "IT" om det finns systemstöd för denna produkt".
Detta trots att "IT" dom senaste 10 åren sagt åt folk att man måste med in i loopen tidigt. Men det glöms ju bort varje iteration.

Givetvis så är det inte "bara att göra lite ändringar så det funkar", utan avdelningen jag satt på återkommer med att det är X antal veckor/månader av develop+test.
Utöver det så är det ju ständigt personalbrist med en backlog som växer fortare än vad man hinner jobba av (underbemanning & personalomsättning). Dvs, inte en chans att man kan påbörja detta omgående. Ofta hade vi _minst_ 3 månader från beställning till start.

Det som då händer är att folk står och skriker "men vi har ju hållit på med detta i 5,5 månader och vi ska gå live om 2 veckor(!!!!!)".
Sen är kaoset igång.
Verksamheten inklusive högre chefer och beslutsfattare håller bara gemensam linje att "detta måste bara lösas", och ser man inte till att få det gjort så är man "inte lösningsorienterad". Att vi som sagt redan satt på en större backlog än vi hann jobba av, och redan jobbar övertid, det struntade dom fullständigt i.

Problemet var även att eftersom det enda som accepterades var att "problemet löstes", så fick ju "IT" helt enkelt bygga fulhack hela tiden för att få skit i drift. Detta leder i sin tur till teknisk skuld, moment 22, allt blir bara ännu sämre.
När jag slutade så la "IT" mer än 50% av sin tid på att släcka bränder och hålla saker vid liv. Det är då riktigt svårt att ny/vidareutveckla med kvalité. Det som även händer är att folk tillslut blir så uppgivna att inställningen blir:
IDGAF denna spelades minst 1 gång om dagen

Ni undrar varför det aldrig blir bättre?
Det undrade jag också tills jag tillslut ledsnade och sa upp mig.
Problemet ligger i att en stor del av chefer och ledning inte borde vara chefer och ledning, dom har fått sina jobb utan att besitta rätt kompetens och sen kör alla bara på för att maximera sin egen karriär och det är sällan någon som orkar ta tag i helheten.
Även uppåt är det ofta stor personalomsättning så det kommer hela tiden in nytt folk som gör samma misstag som den dom ersatte.
"IT"gick t ex till produktchefer och liknande som sa "ta det med ledningen". Gick då till ledningen som sa "det är inte vårt problem, ta det med verksamheten".

Konsulter
Jag skulle snarare säga att konsulter (iaf dom jag "använt") har det absolut bästa fallet.
Dom skriver en sjukt tajt uppdragsbeskrivning, gör exakt det som har avtalats. Så fort det är nått som inte funkar men som inte ingår i vad dom ska göra så kan dom gärna göra det, mot en ny offert och mer deg. Sen när skit väl slutar funka och sprutar ut från fläkten så är dom sedan länge borta och hänvisar till att man inte tecknade något supportavtal
(Observera även här att det i 99% av fallen även var -verksamheten- som tog in konsulterna Inte vi på IT. Därav så var vi ännu mer bakbundna eftersom vi inte ens var med vi upphandlingarna ).
Så återigen, rejält trasig arbetsplats.

BONUS:
En annan jävligt festlig incident var när "verksamheten" köpte in nån typ av "drag n drop" analysplattform.
Denna skulle självutnämnda "analytiker" i "verksamheten" använda.
Via deras "veto" så gav man då, tvärtemot vad IT ville, alla access rakt in i produktionsdatabas.
Det dröjde nog inte mer än några timmar innan hela produktionssystemet sänktes av överbelastning efter att dessa "analytiker" satt och köttade sönder databasen.
Givetvis fick IT skulden och förväntades lösa det hela framöver med en fantastisk budget på 0:-.
"Men vadå, ni fick ju köpa in servrar för 2 år sen" - Ja, och dom har funkat utmärkt tills verksamheten hittade på ett helt nytt användningsområde som dom inte var dimensionerade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du precisera "produktbolag"? Är "IT" produkten där du jobbar (t ex Spotify)?

Ja, programvara är produkten, fast det är inte lika coolt som Spotify.

Jag vill absolut inte argumentera mot hur du upplevt det, bara försöka ingjuta lite positiva vibbar och säga att det finns arbetsplatser där man kan ha roliga arbetsuppgifter och samtidigt en balans när det gäller arbete-fritid-lön. Det handlar också mycket om vilka chefer, arbetskamrater och projekt man jobbar med.

Jag har upplevt att den här balansen fungerat bra på företag med mellan 25-250 anställda, men det är å andra sidan på den nivån jag hållit mig under hela karriären. Jag har svårt att se mig själv på ett storföretag (typ Ericsson/Scania även om jag har vänner som trivs där) och har nog blivit lite för gammal och lat för en startup på upp till 1-10 personer.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Jobbar just nu som bankrådgivare för låna/spara/betala och trivs bra, så klart mycket kundkontakt och det är oftast bra men ibland så klart katastrof med folk som verkar ha ständig otur när de tänker. Tror jag kommer köra några år till och sen testa på något mer strategiskt arbete, gärna inom bank.

Permalänk
Hedersmedlem

Edit;

Skrivet av Burner72:

Jobbar i kontrollrum inom processindustrin. Trivs väldigt bra, bra kollegor vilket är väldigt viktigt. Lönen är helt ok men kan ju alltid bli bättre 😁
Skiftarbete vilket jag rivs med förutom när man måste jobba på julafton mm.
Efter kontorstid så är jag helt själv på anläggning vilket är gött då jag inte har personal som kan ställa till det för mig (tittar på er elektriker) 🤣🤣
Kan lägga upp arbetsdagen som jag vill när jag är själv. Oftast lugnt men kan smälla till snabbt ibland och då är det problemlösning och ha is i magen som gäller. Älskar det.

Tar bort min egna kommentar då du i princip har samma jobb och inställning som mig! Jag jobbar inte skift dock, men har beredskap istället.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det som då händer är att folk står och skriker "men vi har ju hållit på med detta i 5,5 månader och vi ska gå live om 2 veckor(!!!!!)".
Sen är kaoset igång.
Verksamheten inklusive högre chefer och beslutsfattare håller bara gemensam linje att "detta måste bara lösas"

Kom att tänka på denna video av textraderna ovan, hehe.

Tror många kan relatera till ditt första inlägg, eller i alla fall delen med mycket press och stress, och att jobba ihjäl sig liksom. Tråkigt om man inte skulle ha möjlighet att göra något åt missförhållandena (om man har en familj att försörja kanske?). Eller helt enkelt inte får tummen ur.

OnT: Jag trivs oftast, än så länge.

Jag har för tillfället sommarkontrakt som varuplockare på lager, eller "truckförare". 136 kr/h + semesterersättning, så hyfsad lön för ett relativt lättsamt jobb (om man lyfter rätt och sparar på ryggen). Som någon skrev i en tidigare post så får man se det som ett träningspass.

Gissar att blir väldigt repetitivt i längden, för det är inte några glada miner man möter bland lagerhyllorna direkt. Tur att man ska plugga vidare till hösten Skulle jag ta ett eventuellt sabbatsår kommer jag nog ändra till "Nej, bara ibland" efter ett par månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

...Har under en längre tid funderat på vad jag egentligen vill göra med livet, har kommit fram till att, inte jobba, ligger nära till hands, nu fungerar det ju inte så om man vill ha pengar också.... Så försöker istället hitta något jag trivs med! Har fått för mig att det är många som känner likadant, som är fast på ett jobb enbart för att det är bra med pengar, men de avskyr egentligen vad de gör!
Gillar mitt jobb ibland, men har inte möjligheten att byta inom samma område där jag numera bor.

Så till frågan, "Gillar du ditt jobb?"

Skriv gärna en kommentar också om vad du jobbar med.

Själv är jag nätverkstekniker och sitter i Jämtland men jobbet ligger i Stockholm, kommunikationen är kass och vi försöker jobba "LEAN" och efter ITIL, det går så där och passar mig inte alls.

INGEN gillar sitt jobb i alla lägen, hela tiden. Alla människor har sina "up's & down's", så är det bara.
Och funderingarna du har på att inte jobba alls, kan jag tala om att det är inte hälsosamt, det bryter ner människan att sitta hemma och vara onyttig. Har provat själv. Kul i början, men det blir snart tråkigt.
Har du ett jobb du inte trivs med? Försök att hänga kvar och sök andra jobb som fan! Men hoppa för guds skull inte av till arbetslösheten om det går att undvika. (Mycket lättare att "få jobbet" om de ser att du redan har ett jobb.)

Med det sagt, så älskar jag mitt jobb, större delen av tiden. (Även jag har mina mörkare stunder.)
Arbetar som service tekniker på ett av Sveriges största företag, mycket ute hos kunder (Lite för mycket resor kanske) men även en hel del "hemma i verkstaden". Det spelar ingen roll hur mycket man tjänar, man får ändå för lite. Det ligger i människans natur.
Jag får ut ungefär lika mycket på dagtid med flex (Som är guld värt.) som några vänner jag har som jobbar två-skift på underhåll på ett annat stort företag. Jag tycker i alla fall jag har för lite betalt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jobbar med kundtjänst. Trivs väldigt bra. Har faktiskt aldrig haft en "nej det är måndag", eller "nej jag har jobb imorgon"-tanke tror jag. Den tanken hade jag varenda dag på mitt förra jobb.

Vi har inte alltid kötider på jobbet så man får lite ledig tid ibland, vilket är guld.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Jobbat på samma företag i 7 år. Tyvärr har de flesta arbetskamraterna som var bra slutat och de nya är socialt efterblivna och tråkiga.

Ni som bytat jobb för ni inte trivdes/var trötta på det var gräset grönare på andra sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har knappt jobbat ett år som vägprojektör nu och trivs väldigt bra än så länge. Det är dock mycket att göra i stort sett hela tiden och ett par kollegor har sagt upp sig under första halvan av det här året vilket är tråkigt men det är väl att förvänta sig som konsult antar jag. Överlag gillar jag i alla fall jobbet.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Säljer bilar sedan ett år tillbaka, trivs extremt bra. Hade som målsättning när jag jobbade på ett av dom största hemelektronikföretagen för sju år sedan att ta mig hit och nu är man här. Riktigt bra känsla! Självklart är inget jobb perfekt men det är klart mer plus än minus så lär nog stanna här ett tag.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gillar mitt jobb som lagerarbetare i Solna, helt OK men vissa personer vill man ge en highfive med stol i bakhuvudet.

Alla har sina moments där det är bra och dåligt.

Permalänk
Medlem

Jobbar som ledande Injusterare, tekniker (ventilation) och ansvarar för alla mindre arbeten vi har på jobbet. Har själv valt att inte ta steget till projektledare för större jobb då jag inte skulle sova en blund på nätterna. Är i stort väldigt nöjd med med jobb då jag får sköta mig och mina kollegor helt själv utan att mina chefer opponerar sig. Jag kan jobba i en vecka utan att jag hör något från någon av mina chefer. Gillar verkligen att de litar på mig men när jag frågar om hjälp finns den oftast till hands. Samtidigt är det extremt varierande arbete. Jag sitter på möten med högt uppsatta människor och diskuterar problem och lösningar som kommer påverka massor med människor, nästa dag fakturerar jag och planerar arbeten. Dagen därpå står jag ute i en stor ventilationsanläggning och försöker hitta fel eller någon form av optimering. Ja det är ett axplock av min vardag.
Lönen är helt okey med många riktigt bra förmåner.
Visst finns det dagar då man känner att alla kan fara åt helvete men då får man ladda om till nästa dag.

Det tråkiga som jag nästan varje dag jag vaknar till och börjar få rejäl panik är min rygg/nacke.
Mitt jobb är inte direkt speciellt fysiskt men jag har svårt att sitta någon längre stund framför datorn eller sitta i huvudtaget innan jag får ont i nacke, huvud och runt axlarna. Jag börjar också få svårt att utföra mina arbeten stående om jag måste titta upp i taket. Då 30 minuter senare och så kommer smärtan som sitter i resten av dagen.
Jag kan inte ligga i soffan och titta på TV för då pang smäller det direkt.
Dagarna går mer och mer ut på att hålla mig i positioner som inte gör att jag kommer få ont. Tyvärr verkar dessa positioner minska sakta men säkert. Jag kan inte längre sova på mage för då vaknar jag med en huvudvärk.
Sjukvården har inte varit till allt för stor hjälp måste jag säga. Ett besök på vårdcentral som diagnostiserade mig OMEDELBART med med kronisk huvudvärk. Vilket senare förstås inte stämmer för fem öre då det är ett följdproblem av smärtan i ryggen/nacke. Fått gå till sjukgymnaster som mest lyssnar och ger mig ett träningsprogram.
Efter alla besök har jag fortfarande inte fått ett svar på VAD som faktiskt inte står rätt till.
Jag försöker hålla mig borta från värktabletter i största möjliga utsträckning då jag vet att de inte är bra i längden.
Har tills dags datum inte varit sjukskriven en enda dag av mitt 20 åriga arbetsliv, men jag känner att när man vaknar med smärta, jobbar med den, är ledig med den så börjar humör och jävlar anamma snart inte räcka till. När den dagen kommer vet jag ärligt inte vad jag skall ta mig till. Misstänker att en lång process med försäkringskassan startar upp där ingen litar på en och man måste bevisa sin "oskuld". Sedan vet jag inte om jag skulle klara av att vara hemma för jag är verkligen ingen person som tar det lungt.
Funderat på att byta jobb flera gånger, problemet är bara att jag inte ser ett enda jobb som faktiskt skulle kunna vara bättre för mig rent fysiskt.
Alla jobb innehåller delar av det jag börjar få svårt att utföra.
Aja ska iallafall försöka ta tag i sjukvården snart igen och till hösten skall mitt rygg/nackes träningsprogram utökas ytterligare för att försöka mota Olle i porten. Ev skall jag försöka prata med mina chefer om att få några timmars träning på jobbet varje vecka också.

Permalänk
Medlem

Det här året har jag i princip uppnått mina mål som jag haft i senaste 10 åren som när det gäller lönenivå, tjänstebil och arbetsuppgifter etc men fick en jävligt konstig känsla när det hände.

Lite som att spela ett spel där du är jäkligt taggad på att spela igenom det men sen när de tar slut så vill du inte spela igen men vill ändå ha mer, tomt helt enkelt

Jobbar som IT-konsult sen 6 år tillbaka ( 18 år inom IT ), men stora problemet för mig är att senaste åren har det gått från IT-konsult som träffar och utbildar folk samt löser saker på plats till att sitta framför datorn på kontoret 8-17 och enda kundkontakten är via virtuella möten lite då och då.

Ska nog byta arbetsgivare inom 6 månader, brukar ge lite mer inspiration men tyvärr får man börja om på vissa punkter.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom kaffe branschen som service konsulent + lite tekniker. Storm trivs med att köra runt i lila blekinge och laga småfel och leverer kaffe till företag jag har ansvar för drift och underhåll samt utökning av sortiment.

Blir bjuden på lunch någon gång ibland och kunderna är altid glada när jag kommer. Lönen är okej= 24.000kr + ob som är rätt ofta. Utgår från hemmet och har ett lunchkort jag få bruka varje månad.och bra arbetskamrater som ställer upp för varandra när det blir lite mycket att göra.

Men har alltid velat satsa på armen och köra stridsvagn. Men min hälsa satte stopp för det. Så får nöja mig med detta sålänge

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Gillar mitt jobb. Jobbar sedan 2 år tillbaka med familjeföretaget. Har väldigt blandade arbetsuppgifter vilket gör det roligt att jobba. Produktutveckling, ekonomi(inte det roligaste men ska göras), kvalité kontroll, kund kontakt m.m.
Jobbade innan dess med internet säkerhet, IT-utbildare, programmerare och IT-support. Faktiskt glad att komma ifrån den biten efter att ha jobbat inom den branschen i över 15 år(ja, inte blir man yngre precis). Fått uppleva mycket bra inom dessa åren men även en del trista saker. Tog chansen och jobbade utomlands(USA) i flera år vilket var en upplevelse jag uppskattar enormt med erfarenheten jag fick.

Permalänk
Medlem

Jobbar som teamleader B2B, inom reklam. Blir jobbigt när allt bara ska handla om siffror och "klara" sig varje kvartal. Men lönen är ju inget man kan klaga över, är ju enda anledningen varför man är kvar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd

nej hatar o jobba... cnc-opratör

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Jobbar inom kaffe branschen som service konsulent + lite tekniker. Storm trivs med att köra runt i lila blekinge och laga småfel och leverer kaffe till företag jag har ansvar för drift och underhåll samt utökning av sortiment.

Blir bjuden på lunch någon gång ibland och kunderna är altid glada när jag kommer. Lönen är okej= 24.000kr + ob som är rätt ofta. Utgår från hemmet och har ett lunchkort jag få bruka varje månad.och bra arbetskamrater som ställer upp för varandra när det blir lite mycket att göra.

Men har alltid velat satsa på armen och köra stridsvagn. Men min hälsa satte stopp för det. Så får nöja mig med detta sålänge

Låter faktiskt inte alltför dumt! Skulle nog passa mig perfekt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jobbar som 2:e styrman inom Stena Line och jag älskar mitt jobb. När jag varit hemma några dagar och vilat upp mig så längtar jag tillbaka på sjön så jag får köra lite båt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Arbetar på en statlig myndighet som tjänsteman, arbetsuppgifterna går ut på att göra utredningar samt förbereda beslutsunderlag åt en ledningsgrupp. Byte nyligen till denna tjänsten från en annan tjänst inom HR på samma myndighet.

Tyvärr så byte verksamheten i samma veva ledning vilket har gjort att tempot på verksamheten har gått ner, detta har också gjort att jag hittils har haft för lite att göra på arbetet. Har dock haft tid att bekanta mig med mina nya kollegor och jag trivs väldigt bra med dom.

Hoppas att tempot går upp efter semestern så att arbetsdagarna går fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo