Permalänk

Win10 ger grönskärmar, råd?

Så... Min dator med vissa åldrande delar (nyast är grafikkortet: AMD Radeon R9 270, äldst är moderkort och CPU: Gigabyte P55-USB3 med första generationen Core i7) har börjat bete sig lite oberäkneligt sedan någon vecka. Meddelandena som visas på de nya fina GSOD är inte alltid samma, men det som kommer oftast nämner CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION. Olycksbådande... Den enda ledtråden jag själv klarar av att utläsa ur systemloggarna är att strömmen plötsligt stängs av - jag hittar alltså inget från själva grönskärmen.
Vad gäller möjliga orsaker går jag fullständigt bet. Jag använder en förhandsversion av Win10 (re_prerelease 16232), och uppdaterade för inte särskilt länge sedan, men grönskärmarna verkar inte vara kopplade till den nya versionen, och började alltså någon vecka efter uppdateringen. Vad jag kan minnas, åtminstone.
Jag uppdaterade precis grafikdrivrutinerna (till Radeon 17.7.2), och grönskärmarna verkar komma aningen oftare, rent subjektivt, men datorn kraschade också med de tidigare drivrutinerna.
Drivrutinerna för mitt ljudkort har notoriskt seg utvecklingstakt (Xonar D2/PM PCI, CMedia står för drivrutinerna för själva ljudprocessorn). Även om jag uppdaterade till en aningen mindre föråldrad tredjepartsdrivrutin (UniXonar 1.81a) för inte alltför länge sedan märkte jag inga grönskärmar förrän senare.
Jag har kollat igenom hårddiskarnas SMART-loggar från Linux, och det verkar inte finnas något problem där. (Fast jag har för mig att en av de sekundära hårddiskarna larmade för ett par år sedan - går som tåget än idag. HA!) Inte för att jag är någon expert, förstås. Värt att nämna är väl att jag aldrig fått någon liknande krasch i Linux (Mint 18.2). Jag spelar å andra sidan inget på Linux, så det är inte omöjligt att det är kopplat till någon form av belastning, men i Windows kör jag BOINC/SETI@Home och ser grönskärmar både med BOINC körande och avstängt. Någon gång hände det när jag kollade på YouTube och redigerade ett textdokument i LibreOffice, och oftast händer det redan när jag loggat in och väntar på att skrivbordet ska laddas in...

Lite bekymrad kan jag väl bli för nätdelen, men jag köpte en ny kanske förra året... Corsair VX nånting-nånting. Det vore ett otroligt snabbt förfall om det är där problemet sitter.

Tacksam för goda råd! Mest tacksam om de inte är alltför dyra, heller. Hjälp med att tyda systemloggar, reflektioner på hårdvara - moderkortet är till exempel inte särskilt kompatibelt med Win10 - användarupplevelser, jag tar vad jag får.
(Jag umgås med vissa planer på att bygga nytt, när Ryzen + Vega har hittat ut till butik ordentligt, och har en inköpslista på gång hos Inet, men det är inte läge för ett så stort projekt idag.)