Permalänk
Avstängd

Rengöra dator - luftblås?

Hej.

Tänkte höra lite med er om det finns någon form av billigare men ändå effektiv variant av luftblås som kan användas för att tex blåsa ut allt damm från datorn? Tänker typ hand-dammsugare fast som blåser ut luft istället. Skulle även vara hjälpsamt generellt vid städning hemma men jag hittar inget passande?

Tips?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en kompressor, något som bara "blåser" kommer troligen inte klara att få loss allt damm.

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Vet inte om dammsugare är det bästa, orsakar ju statisk elektricitet oavsett om den suger eller blåser.
Antingen kompressor, helst med vattenavskiljning (och olja om det är en smord kompressor), eller en burk tryckluft är att föredra om man skall blåsa rent en dator.

Permalänk
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Rekordmedlem

Jula har en liten kompressor på kampanj just
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Detta! Mycket bättre och mer ekonomiskt än att köpa onödig tryckluft på burk

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varit på jakt efter något sådant. Men eftersom den är oljesmord, behövs det ingen sådan avskiljare eller något filter?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wenro:

Varit på jakt efter något sådant. Men eftersom den är oljesmord, behövs det ingen sådan avskiljare eller något filter?

Om man inte har några tillbehör alls redan så får man skaffa nått, man behöver ju även slang, kopplingar och munstycken för att en kompressor ska gå att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Detta! Mycket bättre och mer ekonomiskt än att köpa onödig tryckluft på burk

Om de ska bli värt att köpa en jävla kompressor så får man se till att blåsa varje dag. Luft på burk duger till övriga där de möjligtvis behövs en utblåsning ett par ggr om året. Städar man och har filter vid fläktarna så behöver man inte en kompressor på sitt skrivbord😉

Garanterar att de som köpt kompressor enbart i syfte att rengöra datorn har använt den 1ggn och står numera i förrådet och samlar damm😂

Permalänk
Medlem

tänk på att ha en "avfuktare" också.
Det bildas kondens i tanken och när det kommer ut så bildas fukt/vattendroppar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Med dammsugare riskerar du att kortsluta datorn. Undvik! Köp en burk med tryckluft, finns på Webhallen, Kjell&Co. och säkert lite var- och annanstans. En sån räcker ofta till flera helrengöringar av datorn innehåll utan att riskera dra in en massa statisk elektricitet i bilden.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Om de ska bli värt att köpa en jävla kompressor så får man se till att blåsa varje dag. Luft på burk duger till övriga där de möjligtvis behövs en utblåsning ett par ggr om året. Städar man och har filter vid fläktarna så behöver man inte en kompressor på sitt skrivbord😉

Garanterar att de som köpt kompressor enbart i syfte att rengöra datorn har använt den 1ggn och står numera i förrådet och samlar damm😂

Och ändå går jag igenom säker 5-6 brukar med luft per år, och dom småttingarna är inte billiga inte. Hade tjänat på en kompressor på under ett år troligen, för det priset allafall.

Om man bör ju städa datorn lite oftare än en gång om året, gärna varje 3 månader eller så.

Men jag har ju inte bara en dator heller så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man inte har några tillbehör alls redan så får man skaffa nått, man behöver ju även slang, kopplingar och munstycken för att en kompressor ska gå att använda.

Glöm inte hörselskydd, den har ett ljudtryck på ca 80dB 3m från den.

Jag hade då inte köpt en sådan för att blåsa rent datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kenny88g:

Om de ska bli värt att köpa en jävla kompressor så får man se till att blåsa varje dag. Luft på burk duger till övriga där de möjligtvis behövs en utblåsning ett par ggr om året. Städar man och har filter vid fläktarna så behöver man inte en kompressor på sitt skrivbord😉

Garanterar att de som köpt kompressor enbart i syfte att rengöra datorn har använt den 1ggn och står numera i förrådet och samlar damm😂

Jo men de flesta kan nog använda en kompressor till mer än att bara blåsa ren en dator men bor man i lägenhet och verkligen bara ska blåsa ren datorn så är det kanske smidigare med nått annat som luft på burk eller en liten membrankompressor utan tank.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har ju inte tänkt att använda en dammsugare. Jag menade mer något i handstorlek som fungerar som en handdammsugare men blåser luft istället för att suga in.

Köpa en kompressor med 10 tillbehör är jag inte speciellt sugen på heller. Tryckluft på burk fungerar helt okej, jag tänkte mer om det fanns något liknande det jag beskrev ovan i detta inlägg.

Finns det inget bra alternativ som tex för att blåsa luft på en eld tex? Något man gör "kompressioner" med med händerna? Svårt att förklara vad jag menar, men någon kanske förstår?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Jag har ju inte tänkt att använda en dammsugare. Jag menade mer något i handstorlek som fungerar som en handdammsugare men blåser luft istället för att suga in.

Köpa en kompressor med 10 tillbehör är jag inte speciellt sugen på heller. Tryckluft på burk fungerar helt okej, jag tänkte mer om det fanns något liknande det jag beskrev ovan i detta inlägg.

Finns det inget bra alternativ som tex för att blåsa luft på en eld tex? Något man gör "kompressioner" med med händerna? Svårt att förklara vad jag menar, men någon kanske förstår?

En blåsbälg är det du söker då. Old-school ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jag har ju inte tänkt att använda en dammsugare. Jag menade mer något i handstorlek som fungerar som en handdammsugare men blåser luft istället för att suga in.

Både en Handdammsugare och en vanlig golvmodell fungerar ju på samma princip och ger upphov till statisk elektricitet oavsett.

Dock om du läser i svaren så finns det faktiskt en länk till just de du efterfrågar..

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk är absolut det smidigaste men kanske inte det mest ekonomiska på långsikt. För att blåsa rent behövs rätt så bra tryck så glöm blåsande dammsugare och dylikt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

En blåsbälg är det du söker då. Old-school ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis!

Hur väl fungerar en sådan tror du?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tilted0113:

Ja precis!

Hur väl fungerar en sådan tror du?

Blåser ok men du kan få problem med att blåsa på rätt ställe eftersom de är ganska stora.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk finns ju.

akta fläktarna bara, lätt att övervarva lagren och bränna dem.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jag har ju inte tänkt att använda en dammsugare. Jag menade mer något i handstorlek som fungerar som en handdammsugare men blåser luft istället för att suga in.

Köpa en kompressor med 10 tillbehör är jag inte speciellt sugen på heller. Tryckluft på burk fungerar helt okej, jag tänkte mer om det fanns något liknande det jag beskrev ovan i detta inlägg.

Finns det inget bra alternativ som tex för att blåsa luft på en eld tex? Något man gör "kompressioner" med med händerna? Svårt att förklara vad jag menar, men någon kanske förstår?

Jag brukar använda en vanlig handdriven luftpump, alltså en sån som används till att pumpa luftmadrasser och strandleksaker med mera. Det finns såklart mer effektiva hjälpmedel, men jag tycker att den funkar tillräckligt bra.

Permalänk
Avstängd

Min IP68 klassade dator rengör jag med en högtryckstvätt från BOSH

Permalänk
Medlem

@tilted0113 Dessa små blåsare som är gjorda för att städa ur datorer med verkar fungera över förväntningarna. Läste några använbdares upplevelser av dem och de verkar faktiskt riktigt bra. Nedan länk till en sådan med massor av reviews från användare till ett ok pris:
https://www.amazon.co.uk/Metro-Vac-220-DataVac-Electric/dp/B0...

Fasiken, nu kliar det i "köpnerven" igen

Permalänk
Medlem

Har inte provat själv men kan inte typ en sådan här funka tillräckligt bra för ändamålet? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Såg att där fanns några mindre och billigare men de verkade endast gå att ansluta till cigarettändaruttaget i bilen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

En kraftigare modell från Biltema som går att använda till lite av varje är denna:

Minikompressor 240L - Pris: 349 kronor

Skulle gissa på att den är oljefri och avfuktar luften. Enda nackdelen är att man får köpa till ett nätagg.

Blir nog billigare i längden än att köpa luft på tub.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som använder en vanlig madrasspump till att rengöra datorn med?! visst man får pumpa på och trycket blir lägre, men riskerar inte att råka börja snurra fläkarna allt för fort etc. Den duger för min del. Trycket är good enough för att få bort damm mellan flensarna på en luftkylare. Och det är en engångskostnad med en handpump. Tryckluft på burk är på tok för dyrt för oss budgetentusiaster.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Typ en ketchupflaska med förminskat munstycke kanske fungerar? Eller blir det för lite tryck?
Själv använder jag en vanlig kompressor.