Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

I samband med en ny drivrutin för AMD:s kommande flaggskepp Radeon RX Vega 64, gör rykten gällande att dess prestanda för brytning av kryptovalutor har skjutit i höjden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP lagersaldo

Permalänk
Medlem

Va det inte så att de skulle gå att förboka CPUn 14 Augusti? Eller släpps den med ref kylare då? Vet att ROG Strix skulle släppas i början av September men börjar ta in bokningar 14e.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

RIP lagersaldo

Är jul lite den känslan man får tyvärr....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ryktena som gick vart runt 100MH/s vilket är rätt mycket bättre än tidigare kort.

så dessa kommer nog ryka fortare än attan verkar det som.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

60 Mh/s är faktiskt inte omöjligt. 100 är nog dock inte sannolikt.
Det intressanta generellt för grafikkortet är energiförbrukning också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv

AMD kommer inte sälja grafikkort för gamermarknaden närmaste framtiden.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst, sen drar upp priset för de som tänkt använda dem för nöjes skull. Skulle inte bli förvånad om det kommer i framtiden beroende hur situationen utvecklas. Crypto mining känns som ju ett ypperligt område att införa taxa på...

Personligen hoppas jag på att:

1) Man börjar släppa fler "dumma" grafikkort utan bildskärmsanslutningsmöjlighet för en billigare peng för minare

2) Staten inför en mining skatt

Helst både ock...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst...

Staten skulle dra alla kort över en kam då precis som med alla andra idiotiska multipelbeskattningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst, sen drar upp priset för de som tänkt använda dem för nöjes skull. Skulle inte bli förvånad om det kommer i framtiden beroende hur situationen utvecklas. Crypto mining känns som ju ett ypperligt område att införa taxa på...

Personligen hoppas jag på att:

1) Man börjar släppa fler "dumma" grafikkort utan bildskärmsanslutningsmöjlighet för en billigare peng för minare

2) Staten inför en mining skatt

Helst både ock...

Vadå? Man betalar ju redan en feteskatt på energin och för din dator, och dess komponenter..ska man straffa ytterligare de för sin hobby?

Nej, jag gräver inte efter digitala skatter..jag tycker inte om miners heller, men skatt på mining finns redan väl?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst, sen drar upp priset för de som tänkt använda dem för nöjes skull. Skulle inte bli förvånad om det kommer i framtiden beroende hur situationen utvecklas. Crypto mining känns som ju ett ypperligt område att införa taxa på...

Personligen hoppas jag på att:

1) Man börjar släppa fler "dumma" grafikkort utan bildskärmsanslutningsmöjlighet för en billigare peng för minare

2) Staten inför en mining skatt

Helst både ock...

Är ju redan skatt, du betalar importskatt, moms, arbetsgivaravgifter och skatter åt distributörer och återförsäljare, sen energiskatt som fan på elen typ 75öre per kW/h totalt.

Mineare betalar ju för att subventionera vindpropellrar och annat låter mer som avundsjuka att nån missat grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst, sen drar upp priset för de som tänkt använda dem för nöjes skull. Skulle inte bli förvånad om det kommer i framtiden beroende hur situationen utvecklas. Crypto mining känns som ju ett ypperligt område att införa taxa på...

Nej, vi är ett av dom mest beskattade (bestulna) länderna redan. Du betalar redan skatt på din lön, moms vid köp av grafikkort, nya elektronik skatten och så vidare. Jag vill inte bli mer rånad än jag blir idag, snarare mindre..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara jag som vore glad ifall staten skulle införa en "mining" skatt? Jävla slöseri med el för relativt låg personlig ekonomisk vinst, sen drar upp priset för de som tänkt använda dem för nöjes skull. Skulle inte bli förvånad om det kommer i framtiden beroende hur situationen utvecklas. Crypto mining känns som ju ett ypperligt område att införa taxa på...

Personligen hoppas jag på att:

1) Man börjar släppa fler "dumma" grafikkort utan bildskärmsanslutningsmöjlighet för en billigare peng för minare

2) Staten inför en mining skatt

Helst både ock...

Har vi inte tillräckligt med punktskatter i detta land ....
Jag ser hellre subventionerade kort för gaming 😉

Edit, stavfel
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Staten skulle dra alla kort över en kam då precis som med alla andra idiotiska multipelbeskattningar.

Japp det skulle bli en allmän "kryptovalutaskatt" som skulle läggas på *alla* grafikkort som säljs i Sverige. Överskottet skulle gå till behövande som Riksbanken och SEB för att främja användandet av "riktiga" valutor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

What!!! var ju bara några år sedan skatteverket gick ut med att cryptovalutor klassades som valutahandel, vilket inte vinstbeskattas. Helt missat att de ändrat skatteformen, fan va kasst

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

RIP lagersaldo

Fick samma känsla. Miners kommer dammsuga marknaden på Vega kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Fick samma känsla. Miners kommer dammsuga marknaden på Vega kort.

Miners får väl förboka som alla andra, eller gå in i samma butik som alla andra och plocka sitt kort från samma hylla som alla andra. Inte så att de har en egen expresskassa dit alla kort ligger och väntar på dem ;), men vill man ha tag i ett Vega ska man nog vara på hugget på releasedagen.

Är ju bra för AMD iaf att korten säljer, oavsett anledning. Lär ju inte bli så mycket prissänkningar för oss gamers dock

Permalänk
Medlem

Kanske goda nyheter för oss som har väntat på kunna köpa ett RX 570/580? Sitter fortfarande med ett begagnat gammalt R9 270x i min nya Ryzen build.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är härligt och fantastiskt att det går så bra för AMD. Om de kan sälja slut på det de har så kommer de på sikt få ekonomi nog att öka produktionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hmmm, låt oss räkna:
580: 6,175 GFLOPS för 3000 SEK
RX Vega64: 12,673 GFLOPS för 5000 SEK
Dvs 100% mer FLOPS för 60% mer kostnad.

Plötsligt förstår man varför AMD bundlar korten med rabattkuponger på skärmar, Ryzen och spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

60 Mh/s är faktiskt inte omöjligt. 100 är nog dock inte sannolikt.
Det intressanta generellt för grafikkortet är energiförbrukning också.

Skickades från m.sweclockers.com

Hashrate/Watt är viktigt eftersom elkostnaden påverkar vinsten vid mining, speciellt om man har dyr el.
Nu har ju förtjänsten vid mining gått ner ordentligt på sistone så det krävs bättre prestanda för att vara intressant.
Så det är inte säkert dessa blir uppköpta av miners.

Permalänk
Medlem

OK, bra då. Iofs vet jag ej om Finland gör det men de brukar ju göra som Sverige i såna här fall.

Greijjen är att jag tycker det inte bara är moraliskt korrekt att släppa el konsumptionen fri för såpass liten personlig ekonomisk vinst, det är inte bra för såväl naturen som staten i längden. Tänker bara på hur vi får bygga ytterligare kärnkraftverk nu då även elbilar blir ännu populärare, sen redan idag får iallafall Finland importera en hel del el för att ens kunna ha tillräckligt kapacitet för de kalla vinterdagarna, situationen blir ju knappast bättre om minare ska snurra sina grafikkort dygnet runt dessutom, så de får börja importera ännu mera, elpriserna stiger i höjden för alla andra då också osv.

Redan nu består ju världens el konsumption för mining en betydlig del, större än mindre länders el konsumptioner totalt. Det är därför jag personligen är lite negativt inställd till mining, tycker det ska finnas rimlighet på saker o ting, även mining.

Sen är grafikkort redan väldigt dyra idagsläget när man jämfört med massa andra prylar man kan köpa för samma slant, känns dumt att vi icke minare ska få lida ännu mer för det då priserna redan utan miningen är väldigt saftiga på just grafikkort idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Man får ju tänka på att det är ett 300w kort också, det går ju åt några nätagg om man ska mina...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

OK, bra då. Iofs vet jag ej om Finland gör det men de brukar ju göra som Sverige i såna här fall.

Greijjen är att jag tycker det inte bara är moraliskt korrekt att släppa el konsumptionen fri för såpass liten personlig ekonomisk vinst, det är inte bra för såväl naturen som staten i längden. Tänker bara på hur vi får bygga ytterligare kärnkraftverk nu då även elbilar blir ännu populärare, sen redan idag får iallafall Finland importera en hel del el för att ens kunna ha tillräckligt kapacitet för de kalla vinterdagarna, situationen blir ju knappast bättre om minare ska snurra sina grafikkort dygnet runt dessutom, så de får börja importera ännu mera, elpriserna stiger i höjden för alla andra då också osv.

Redan nu består ju världens el konsumption för mining en betydlig del, större än mindre länders el konsumptioner totalt. Det är därför jag personligen är lite negativt inställd till mining, tycker det ska finnas rimlighet på saker o ting, även mining.

Samtidigt så förbrukar väl facebooks serverhallar ensamma mer än all mining tillsammans Tänk om man lägger ner hela internet vad el man ska spara! Sen alla onödiga industrier som producerar onödiga lyxartiklar, lägg ner det också så kan vi alla sitta i en stuga i skogen

Permalänk
Medlem

Är det inte panik lär det finnas gott om snorbilliga och riktigt bra grafikkort om ett tag

Permalänk
Medlem

Traditionella valutor konsumerar också energi och förbrukar naturresurser. Kunde vi ersätta banksystemen med kryptovalutor skulle detta troligen vara bättre för miljön ock kosta mindre totalt sett. Dessutom tycker jag mining är vettigare användning av grafikkort än att slösa bort energin på datorspel som inte tillför vår värld någon som helst samhällsnytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Samtidigt så förbrukar väl facebooks serverhallar ensamma mer än all mining tillsammans Tänk om man lägger ner hela internet vad el man ska spara! Sen alla onödiga industrier som producerar onödiga lyxartiklar, lägg ner det också så kan vi alla sitta i en stuga i skogen

Jag tror inte Facebooks serverhallar använder ens i närheten av det, bara Bitcoin gör av med över 15TWh (http://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption) lägger man till andra kryptovalutor så är det strömförbrukning i paritet med Nigera, världens 7:e största land räknat till befolkning.

Har inte en aning hur många servrar facebook har, men vi kan göra en uppskattning att de har 100000 servrar som drar i snitt 400 watt (inklusive kyla och annan datacenter-utrustning), i så fall så använder de 100000servers*400w*24h*365d ~ 3.5TWh/y

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Bara jag som är riktigt trött på detta med att "det är slöseri på el och borde förbjudas"?
Det finns ju gott om annat som också bara är slöseri, gocartkörning? föbjud skiten, slöseri på bränsle. Använda bilen mer än 50 mil i månaden? slöseri!!!! flytta närmare arbetet eller byt.
Har du mer än 1 rum per person i din bostad? hyr ut! vem är du att tro att man ska få slösa bostadsyta sådär. Du har väl inte mer en en lampa i rummet? och LED ska de vara. Max 10" stor TV per person i hushållet med, annars kan du ju flytta soffan närmare.
Vi kan ju dra det där hur långt som helst, vilket jag typ gjorde, men att förbjuda något för att man själv tkr det är slöseri är ju bara helt fel väg att gå.
Dessa miners ger antagligen ett par människor arbete i flera olika led.
Sett det nämnas flera gånger i liknande trådar och så länge jag betalar min el ska någon ge blanka F** i vad jag vill göra med den om det inte är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Samtidigt så förbrukar väl facebooks serverhallar ensamma mer än all mining tillsammans Tänk om man lägger ner hela internet vad el man ska spara! Sen alla onödiga industrier som producerar onödiga lyxartiklar, lägg ner det också så kan vi alla sitta i en stuga i skogen

Sitta i en stuga!!??
Vad är det för fel med grottorna vi bodde på den gamla goda tiden?
Bortskämda är vad dagens ungdom är...jag minns <bla bla blah>