Vad är Senaste BIOS-tid?

Permalänk

Vad är Senaste BIOS-tid?

God morgon!

När man öppnar aktivitetshanteraren och sedan går till fliken Autostart, så finns det något som heter Senaste BIOS-Tid, detta finns i både Windows 8 och 10. Jag har googlat en del på det men har inte hittat något definitivt svar på vad det egentligen är och vad de mäter.

Denna tid kan skilja sig något enormt, jag har använt bärbara laptops som är flera år gamla som får mellan 3-5 sekunder där. Medans min nya PC med i7 6700k och 16 GB RAM får 15-17 sekunder.

Någon som har någon aning vad detta är och vad de mäter, och hur det kan vara så snabbt på äldre datorer men segt på nya snabba?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@donpipino:
Hm, det är väl tiden från BIOS startar tills dess att det lämnar över till OS som bootar vidare.

Alt. totalt från start till Windows.
Min står på 11.2 sek. och det är ungefär det tar att starta maskinen.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

@donpipino:
Hm, det är väl tiden från BIOS startar tills dess att det lämnar över till OS som bootar vidare.

Alt. totalt från start till Windows.
Min står på 11.2 sek. och det är ungefär det tar att starta maskinen.

Jo, jag antar att det är den totala tid det tar att starta. För min står inte 15-17 sekunder i BIOS, möjligen att det är den totala tiden isåfall att starta Windows. Låter lite mycket dock

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tveksamt.

Min tid stod på 11.6 sekunder ungefär. Men efter att jag tog bort spotify som autostart gick tiden upp till 16 sekunder, och när jag nu ändrade att (Som jag tror) den ska använda alla kärnor vid boot så gick tiden upp till 345.2. Den verkar inte så trovärdig... (Datorn startade alltså lika snabbt alla gånger)

Permalänk
Skrivet av AssarD:

Min tid stod på 11.6 sekunder ungefär. Men efter att jag tog bort spotify som autostart gick tiden upp till 16 sekunder, och när jag nu ändrade att (Som jag tror) den ska använda alla kärnor vid boot så gick tiden upp till 345.2. Den verkar inte så trovärdig... (Datorn startade alltså lika snabbt alla gånger)

jag har 10,5 sekunder i bios tid

Permalänk
Medlem

Har inte den. han jag få ett skärm sjut?

Inte uppvakning da mes secure boot?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tiden det tar för UEFI att initiera hårdvaran innan den startar Windows.
https://www.howtogeek.com/265623/what-is-last-bios-time-in-th...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

FYI alla har inte det vet värdet och hade det inte i gamla heller så vilker build och moderkort?

https://www.dropbox.com/s/5zs2llxgqigjuc1/Screenshot%202017-0...

Så mer info tack.

Behöver veta om du kär pro, ent home samt build, inte korekt men för att felsöka jag kör en nyare men ja... jag har inte den.

Edit:
Kan vara att det inte går att läsa på mitt z77.
Men som i senaste insider så fungerar omstarterna anorlynda. visa program startar autotrr at de ionte är med på auto listan. t.ex tsm. dast i proccesses skickat en om att jag vill ha valmöjligheten vida start om tsm inte vid auto utan sopm standard på pro och wokstaring. ni får gärna promota i hubben om det er ok förlag.

Ni ser min dator i sign och är på 16257.ne.release.170728-1700 men såg inte det senaste hellerm så kan ha med att jag har end desktob och power på max och OC @4,5, Men inget jag vet. Den synns bara inte.

Så min hjält är bara att berätta att jag inte har det.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:
Troligtvis har du inte UEFI påslaget i ditt BIOS eller så stödjer det inte UEFI fullt ut. Tiden kommer bara fram om man har UEFI stöd fullt ut och alla z77 kort har inte BIOS med fullständigt UEFI stöd.

Värdet (tiden) har inget med hur snabb en dator är utan hur lång tid det tar för UEFI att initiera hårdvaran du har i datorn. T.ex. grafikkort, diskar (längre tid om man har RAID påslaget) USB enheter mm.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

@hACmAn:
Troligtvis har du inte UEFI påslaget i ditt BIOS eller så stödjer det inte UEFI fullt ut. Tiden kommer bara fram om man har UEFI stöd fullt ut och alla z77 kort har inte BIOS med fullständigt UEFI stöd.

Värdet (tiden) har inget med hur snabb en dator är utan hur lång tid det tar för UEFI att initiera hårdvaran du har i datorn. T.ex. grafikkort, diskar (längre tid om man har RAID påslaget) USB enheter mm.

är det tid för hur lång det tat för windows att starta?

Permalänk
Medlem

@daneboi99: Kort och gott nej.
Det är tiden det tar att initiera all hårdvara innan Windows startar.
Se mer i följande artikel https://www.howtogeek.com/265623/what-is-last-bios-time-in-th...

"In other words, the “last BIOS time” is how long it took for your PC to boot before it began booting Windows."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade och det står "Senaste BIOS-tid 2,6 sekunder". Det måste väl också vara fel?
För det tar ca 25-30 sek att starta datorn från helt avstängt. Eller räknas det även när man lyfter locket och slår in pinkoden, då tar det ca 5 sek.
Har i7 4700HQ, W10 1703, så det är en nästan 4 år gammal dator även om W10 är senaste.

Permalänk
Medlem

Off topic:
@LazySoft
Låter lågiskt
Tror inte mitt städer det fult ut.
Har ett z77x-d3h. På mitt p67 som jag inte längre har och på xxx z77 så körde de någon hybrid mellan bios och uefi. Ettag, gigabyte altså. Ska dubbelkolla men även om det strår fel i min bios(kommer nog altid kalla det det) så vill jag inte pilla. Har trots alt två fastring som börjar fungera och oc är det som jag räddast för att paja. Sist jag testade att köra den på 5ghz så tog det dagar innan jag hittade alla settings jag behövde för att få den prime stabel på 4,5Ghz igen.

Fråga fortfarande delvis off topic:
Jag har quickboot avstängt då det strulade med windows 10. har windows 8 som max i mitt UEFI.

On topic:
tyker att 16-17 sekunder är lite högt.
Stäng av datorn någon minut. Sedan starta den igen med tidräknaren på din mobil och så for du ser att windows laddas, kolla hur många s det gått. Du får dra av några eftersom att det första som startas inte är grafikorts drivrutinerna till efter Windows kärnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Kollade och det står "Senaste BIOS-tid 2,6 sekunder". Det måste väl också vara fel?
För det tar ca 25-30 sek att starta datorn från helt avstängt. Eller räknas det även när man lyfter locket och slår in pinkoden, då tar det ca 5 sek.
Har i7 4700HQ, W10 1703, så det är en nästan 4 år gammal dator även om W10 är senaste.

Som ovan nämnt så ska det vara tiden det tog för dator att känna av alla enheter innan Windows eller linux, beos ful osx osv osv dos t.ex

Har man som jag har i min server en usb disk som strular kan det ta lång tid, men efter ett tag så ger programvara i bios/uefi upp och går vidare, eller hänger sig till du tar bort den skadade enheten. Kan vara ett skadat nätvekskort t.ex.

Men återigen det enda du behölver veta.

Den tid det tar för din dator att kolla vad som är inkopplat innan den försöker ladda in ett operativsystem.

Visa signatur