Beställt nytt grafikkort msi Gtx 1080ti

Permalänk
Medlem

Beställt nytt grafikkort msi Gtx 1080ti

Hej är ny på forumet och även ny innom datorbyggen.
Jag har beställt ett msi Gtx 1080ti gaming x till min dator och har en fundering.
Jag hade ett Gtx 1080 innan som hade 1 st 8 pin ström från psu. Det nya kortet har 2x8 pin.
Så till min fråga, kabeln som jag använde till 1080 sitter från en utgång på psu som har 8 pin sedan längst ut( det man stoppar in i grafikkortet) har 2 st 8 pin. Kommer det att funka eller måste jag stoppa in en 8 pin kabel till ifrån psu sedan direkt till grafikkortet ? Så det blir 2 st separata 8 pin ifrån psu till grafikkortet ?

Hoppas det inte blev allt för rörigt men skulle gärna vilja veta.
Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

hur kraftigt nätagg har du ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

hur kraftigt nätagg har du ?

750 watt 80+gold

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar prima då..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnysarn:

750 watt 80+gold

Skickades från m.sweclockers.com

Det går bra med en sladd som har 2st PCI-E kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Funkar prima då..

Tack för snabba svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan nämna att 1080ti kräver 600w också.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du kör med två separata 8-pin kontakter istället för en singel med två på en och samma. Varför PSU tillverkarna skickar med sådana kablar förstår jag inte... för det står i manualen att de inte rekommenderar att man pluggar in en och samma kabel i två uttag.

Visserligen fungerar det men du belastar då en och samma kabel för mer effekt och detta kan göra kabeln väldigt varm. Och i värsta fall bränner du sönder kabeln. Detta kan även ske i hemmet om man installerar fel ampere i proppen. Då kanske den aldrig utlöses och eldragningen överbelatas.

Detsamma gäller faktiskt också CPU kabeln. Vissa moderkort har t.ex. en men jag brukar alltid föredra moderkort med två. Och om det har två utta så kör jag med båda för annars belastar du även där en och samma kabel vid t.ex. överklockning.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av muwit:

Kan nämna att 1080ti kräver 600w också.

Själva kortet drar dock inte ens i närheten av det. Men känns mer som en säkerhetsgräns av Nvidia så att inte de får skit.

Strax under 500W med ett high end system (som drar mycket ström =D).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nephitis:

Jag rekommenderar att du kör med två separata 8-pin kontakter istället för en singel med två på en och samma.

Det är väl snarare så att man aldrig ska använda en sladd till två grafikkort eller en sladd med molex adapter.
Med din logik skulle man behöva 4st kablar för två grafikkort, det känns inte realistiskt.

Jag kör en kabel per grafikkort på mina GTX1080Ti STRIX. Har gjort samma på alla mina kort och aldrig vart några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Det är väl snarare så att man aldrig ska använda en sladd till två grafikkort eller en sladd med molex adapter.
Med din logik skulle man behöva 4st kablar för två grafikkort, det känns inte realistiskt.

Jag kör en kabel per grafikkort på mina GTX1080Ti STRIX. Har gjort samma på alla mina kort och aldrig vart några problem.

@Fnysarn: Är du helt ok med att driva ett grafikkort med två uttag med en enstaka kabel så kör på det. Notera dock att vissa tillverkare är emot detta fastän de själva inkluderar splittad 8-pin kabel av någon anledning. Det behöver inte medföra några problem men det antyder inte heller att det är helt riskfritt.

Själv har jag alltid kört en PCI kabel per strömuttag på grafikkortet. Så två kablar för ett kort, alternativt fyra kablar för exempelvis SLI konfigurerade kort. Det må vara en onödig åtgärd men det lugnar mitt sinne.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nephitis:

@Fnysarn: Är du helt ok med att driva ett grafikkort med två uttag med en enstaka kabel så kör på det. Notera dock att vissa tillverkare är emot detta fastän de själva inkluderar splittad 8-pin kabel av någon anledning. Det behöver inte medföra några problem men det antyder inte heller att det är helt riskfritt.

Själv har jag alltid kört en PCI kabel per strömuttag på grafikkortet. Så två kablar för ett kort, alternativt fyra kablar för exempelvis SLI konfigurerade kort. Det må vara en onödig åtgärd men det lugnar mitt sinne.

Nej. Att använda en kabel per kort kommer inte skapa problem och är helt okej.
Det är inte på något sätt riskfyllt.

Permalänk

Har ett likadant kort och fungerar perfekt

Permalänk
Medlem

Känns, tror, borde, inga problem?

Bygg riktigt istället. Undvik adaptrar och förgreningar.
http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-card-power-suppl...