Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har sett video på någon som gör det med kort på den modellen, men konstruktionen är helt galen om du frågar mig... man får nästan såga upp den.
Det sitter ju samma disk i båda, så ska man bara åt disken så är det onödigt att köpa nya.

Köpte på erbjudandet och tror inte att det gick att välja där. Kan ha fel, men gjort är gjort. Känns lite onödigt att sabba chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: USB 3 räcker väll gott? Har inte tänkt kracka höljet på min 6TB och kan testa farten när jag får den. Ska bli backup, tillsammans med en 4 TB USB 3 disk, till min LVM-pool på 7 TB.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@bubbelbabbel: USB 3 räcker väll gott? Har inte tänkt kracka höljet på min 6TB och kan testa farten när jag får den. Ska bli backup, tillsammans med en 4 TB USB 3 disk, till min LVM-pool på 7 TB.

Min låg på runt 130 MB/s så det är ju helt ok. Formfaktorn sata hade dock varit smidigare för mina behov.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

En liten snabb koll bara. Nån som vet vad skillnaden på t.ex https://www.dustinhome.se/product/5011025466/evo och https://www.dustinhome.se/product/5010932403/pro-class-10-uhs... är?
Båda verkar ju ha riktigt bra hastigheter osv, men den grå har ett vanligt pris på flera hundra kronor högre. Varför?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Jag skulle ha sagt att den grå var dyrare för att den introducerats för länge sedan,
men det kan ju lika väl varit tvärtom eftersom minnespriserna gått upp snarare senaste året.

Skillnaden på de båda verkar inte vara så stor att man behöver köpa den dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En liten snabb koll bara. Nån som vet vad skillnaden på t.ex https://www.dustinhome.se/product/5011025466/evo och https://www.dustinhome.se/product/5010932403/pro-class-10-uhs... är?
Båda verkar ju ha riktigt bra hastigheter osv, men den grå har ett vanligt pris på flera hundra kronor högre. Varför?

Den gråa tillhör produktfamiljen Pro och den gula tillhör familjen Evo. Pro är generellt sett snabbare och stabilare medan Evo är något långsammare och tål mindre skrivstryk.

Kollar vi närmare på specsen så ser vi att Pro klarar läs på 90mb/s och skriv på 80mb/s, medan Evo klarar av 100mb/s läs och 25mb/s skriv. Alltså är Pro BETYDLIGT snabbare, men hastighet betyder inte mycket om du inte utnyttjar den, i saker som till exempel 4K-inspelning. Själv skulle jag dock ha kört Pro alla dagar i veckan, särskilt när den faktiskt är billigare än Evo.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Hur är fläktarna som det tipsade om? Corsair ML120 (120mm)
Funderar på att byta till PWN fläktar och det känns som ett okej pris att lägga på fläktbyte.

Permalänk
Medlem

Vet nån om det medföljer penna i iPad Pro som kl länkades i andra tråden?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Vet nån om det medföljer penna i iPad Pro som kl länkades i andra tråden?

Tyvärr inte, det får du köpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Hur är fläktarna som det tipsade om? Corsair ML120 (120mm)
Funderar på att byta till PWN fläktar och det känns som ett okej pris att lägga på fläktbyte.

Har inte provat dom själv, men här är en rätt djuplodande recension: https://forums.evga.com/Review-of-the-new-Corsair-ML120-Pro-f...

Jag såg att det inte står "PRO" på Elgigantens sida, men jag kan inte hitta att det skulle finnas ML-fläktar som inte är "PRO".

De verkar ha bra prestanda ljud vs. luftflöde:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Den gråa tillhör produktfamiljen Pro och den gula tillhör familjen Evo. Pro är generellt sett snabbare och stabilare medan Evo är något långsammare och tål mindre skrivstryk.

Kollar vi närmare på specsen så ser vi att Pro klarar läs på 90mb/s och skriv på 80mb/s, medan Evo klarar av 100mb/s läs och 25mb/s skriv. Alltså är Pro BETYDLIGT snabbare, men hastighet betyder inte mycket om du inte utnyttjar den, i saker som till exempel 4K-inspelning. Själv skulle jag dock ha kört Pro alla dagar i veckan, särskilt när den faktiskt är billigare än Evo.

Körde på Pro. Tack för ett trevligt svar!

Permalänk
Medlem

@ylledjur: Tackar.
Läste i recensionen du länkade till att det faktiskt fanns en basic variant men att den skiljde sig marginellt mot pro varianten.
Basic/Premium är den som jag länkade till och finns i 2-pack för 199, PRO finns för en tia extra i styckpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag fick besked att mina skickats med UPS.
Men jag gillar inte UPS, hade varit bättre med DHL.

Japp, bättre med DHL. Jag fick min idag men inte på riktigt. De har lagt min 6 TB i fel postlåda. Och jag var hemma men såg aldrig någon bil från UPS eller Flygfrakt. Får se om de hittar den. Själv har jag kollar postlådor inom en km. Chauffören skulle höra av sig i morgon.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Japp, bättre med DHL. Jag fick min idag men inte på riktigt. De har lagt min 6 TB i fel postlåda. Och jag var hemma men såg aldrig någon bil från UPS eller Flygfrakt. Får se om de hittar den. Själv har jag kollar postlådor inom en km.

Useless Parcel Service strikes again!

Hoppas det ordnar sig i slutändan, då jag nyligen haft med de att göra (Oculus Rift) så har du mina sympatier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Tyvärr inte, det får du köpa till.

Tack för klargörandet.
Ända bra pris

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har du en "Jimmy" från Ifixit.com så är det inga problem alls att öppna Western Digital external diskar.
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Prying-Opening/Jimmy.html

I de två jag köpte sitter Western Digital Blue, 6TB, WD60EZRZ, 5400rpm, 64MB cache.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Köpte 6 TB för 109,99 € (1 054,95 kr) och lydde rådet att betala i Euro med kreditkort istället för PayPal. Skriver senare här vad det blev i kronor men gissar på 1 070 kr med Sparbankens courage. Paypal tar 1101,50 kr.

Svaret blev: 1 051,30 + 107,40 = 1 158 kr så hade blivit billigare att köra med PayPal än Swebank Mastercard.

De hade bokat 2111,48 kr för 2 stycken 6TB My Book. Tack för tipset! Nu blir det nya diskar i NAS:en.

Permalänk
Medlem

Ni som också beställde billiga externa diskar från WD, hur har det gått att få hem dom?
För min del krånglar UPS och försöker leverera den till mig i fel stad (Västerås) när jag bor i Karlstad.
Kommer det lösa sig eller hur bör jag gå tillväga?
http://i.imgur.com/BOAhhW1.jpg

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@20kr: Du har tur att de inte redan slängt i paketet i en annans postlåda. Min har hamnat i någon annans någonstans i Sverige och nu får man hoppas på folks ärlighet. Jag har meddelat både UPS och WD att jag har tidssämplat videobevis på att inget levererad vid deras så kallade bevis om tidpunkt för leverans. Hittade bara valet "skadad vid leverans" så valde det ämnet. Gör du det också om du inte får din vara.

EDIT nu på eftermiddagen

En granne kom med disken till mig idag. UPS hade tryckt ner den i hans pappas postlåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tänkte på den nya

Köpte 6TB för ett tag sen och inga problem att öppna upp lådan.

Fast Crystaldiskinfo rapporterar att den är 5700 rpm WD Blue.

Nu sitter den inne i datorn som lagringdisk.
Sen har har ett problem är att disken poppar upp vad skall öppna med ibland. Tror att disken går ner i viloläge och Autoplay hoppar igång när disken vaknar till. Crystaldiskinfo hittar inte heller disken när den är i "viloläge". Har stängt av Autoplay och det har slutat poppa upp under systemfältet.

Nån som har nån annan lösning än stänga av Autoplay?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

https://www.youtube.com/watch?v=K5X7uXSx-no

https://i.gyazo.com/a2d5cba44756f882e204cfbabde34c5f.png

Sen har har ett problem är att disken poppar upp vad skall öppna med ibland. Tror att disken går ner i viloläge och Autoplay hoppar igång när disken vaknar till. Crystaldiskinfo hittar inte heller disken när den är i "viloläge". Har stängt av Autoplay och det har slutat poppa upp under systemfältet.

Låter lite som att hårddisken är defekt och att den tappas av systemet för att åter hittas. Kan vara så enkelt att antingen SATA-kabeln eller strömkabeln är defekta med men har haft liknande problem på någon enstaka gammal hårddisk samt en del tveksamma minneskort. Kan vara bra att kolla kablaget. Tveksamma SATA-kablar har jag en del av också så det kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter lite som att hårddisken är defekt och att den tappas av systemet för att åter hittas. Kan vara så enkelt att antingen SATA-kabeln eller strömkabeln är defekta med men har haft liknande problem på någon enstaka gammal hårddisk samt en del tveksamma minneskort. Kan vara bra att kolla kablaget. Tveksamma SATA-kablar har jag en del av också så det kan förekomma.

Hmm..disken syns i Utforskaren hela tiden och fungerar som den skall. Bara upptäckte idag att Crystaldisk inte listade den, men efter varit inne i Utforskaren och öppnade snabbt en fil, så listar Crystaldisk disken.
Men kan testa ditt förslag och byta sata kabel och ser om blir någon skillnad, har ändå massor liggande oanvända över.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Hmm..disken syns i Utforskaren hela tiden och fungerar som den skall. Bara upptäckte idag att Crystaldisk inte listade den, men efter varit inne i Utforskaren och öppnade snabbt en fil, så listar Crystaldisk disken.
Men kan testa ditt förslag och byta sata kabel och ser om blir någon skillnad, har ändå massor liggande oanvända över.

Hm, när det hänt för mig har den tappats och Windows ger ett fel att platsen inte kan nås medans man ser en notis om att lagringsdisken ansluter igen. Verkar inte vara riktigt likadant för dig men ändå underligt. Borde räcka med att byta SATA-kablar med en annan ansluten lagringsenhet du vet fungerar och då märker du ju snabbt om det blir någon skillnad. Eller någon annan kabel, men kan vara bra att testa med en som du säkert vet fungerar med förstås.

En av mina refurb-WD 4TB lossnade som jag nämnde ovan till och från. I slutändan efter en hel del felsökande öppnade jag upp skalet och monterade den i extern HDD-docka. Fungerade fint efter tester och monterade den i min stationära dator och har fungerat bra så sedan dess. I det fallet var det något med själva SATA till USB-kontrollern, USB-kablage eller strömadapter gjorde ingen skillnad. Provade en hög med kablar samt en identisk strömadapter till den andra refurb-disken jag köpte vid samma tidpunkt.

Hm.. blir det någon skillnad om du ställer in så att lagringsenheter aldrig stängs av?

Hoppas det ordnar sig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

https://www.youtube.com/watch?v=K5X7uXSx-no

https://i.gyazo.com/a2d5cba44756f882e204cfbabde34c5f.png

Min ser ut så här: https://www.wdc.com/products/wd-recertified/my-book.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är den gamla modellen, vilket är ännu lättare att ta isär än den nya och som nån redan länkat video till innan. Har både modeller och inga problem ta isär dom utan bryta sönder nåt. Både gångar använda jag gamla kreditkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@20kr:
Det är nog bäst att kontakta UPS om du inte redan gjort det. Be dem kolla på paketet och se att det är i fel stad

Mitt paket kom till dörren och jag fick signera för det, oxå UPS. Tog knappt 48h ifrån paketering i Holland till jag hade disken i handen, så de verkar vara en jäkla skillnad i kvalitékontrollen på de olika UPS-terminalerna xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Ni som också beställde billiga externa diskar från WD, hur har det gått att få hem dom?
För min del krånglar UPS och försöker leverera den till mig i fel stad (Västerås) när jag bor i Karlstad.

Sådär såg min beställning av rift ut (bor också i Karlstad-trakten), paketen dök upp rätt dag och klockan 10-11, så sannolikt har du redan fått dem om du är hemma, beroende på hur många leveranser de har idag. Gissar på att det är närmsta central helt enkelt, så det är korrekt information.
Lustigt nog levererades de av två olika killar, inom typ 30-60 minuter av varandra.
Så, min högst begränsade erfarenhet av UPS är att det fungerar bra. Störde mig lite på att de inte krävde leg dock, räckte att kladda ner namnet.

meep
Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Oculus Rift + Touch controller för 5799:- på Inet

Inte så pjåkigt, men det måste fortfarande rimligen bli klart billigast att beställa direkt från Oculus.
(Med nuvarande reapriset på 449 euro så sparar man ju cirka en tusing)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinetyTwo:

Oculus Rift + Touch controller för 5799:- på Inet

https://www.inet.se/produkt/1999765/oculus-rift#merinfo

Runt 4400kr direkt från Oculus, lite högre från Amazon. Förvisso får man (kanske) leveransen via UPS direkt från Oculus men man kan få Postnord om man beställer från Amazon beroende på val av leverans.
Finns pengar att spara (och lägga på dyra VR-spel/teknikdemos).

https://www.oculus.com/rift/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

För mig har det gått över förväntan. Den första leveransen kom direkt till en tobaksaffär 2 km bort och det var bara att åka dit och hämta dem. Den andra levereansen verkade de ha försökt köra hem till mig då det låg en lapp i brevlådan att de försökt leverera men nu har de kört den till samma tobaksaffär. Ska hämta den ikväll tänkte jag.