Begagnat marknaden för mekaniska tangentbord

Permalänk
Medlem

Begagnat marknaden för mekaniska tangentbord

Hejsan,
Skulle vilja fråga folk som håller på med mekaniska tangentbord om hur ni ser på andrahandsmakrnaden av mekaniska tangentbord.
Har försökt att sälja tangentbord här tidigare, men intresset känns tämligen svagt. Tror ni det har att göra med att det finns så många billigare speltangentbord ute?

Om man som jag, lätt nördar ner sig lite, blir det raskt tangentbord p hög. Intresset av att testa nytt är stort, men det blir ju en tämligen dyr hobby.

Så, vad vill jag då med denna tråd?
Kolla om ni vet något om att byta tangentbord, sälja tangentbord eller är det helt enkelt att bara hoarda eller inse att tangentbord är är en kass investering?
Finns det någon grupp av tangentbord med lite fler entusiaster som är mer köp/sälj/bytes benägna?

Permalänk
Medlem

Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan, ovanliga och/eller gamla tangentbord behåller oftast sitt värde betydligt bättre än massproducerade nya tangentbord. De senare behöver vara ganska mycket billigare än nypris för att folk skall vara intresserade, då det annars är både enklare att köpa nytt men innebär också att tangentbordet är de facto nytt med allt vad det innebär med garantier, relativ avsaknad av mikroorganismer.

Som exempel på gamla och ovanliga tangentbor har till exempel IBM F122 gått från $50 på eBay till närmare $200, IBM AT gått från $40 till $250 och Koreanska värstingar som OTD handlas i enstaka fall långt över $5k.

Permalänk
Medlem

Bästa tangentbordet som tillverkats har ju slutat tillverkats för ett tag sen, inget mekaniskt men så mycket bättre att koda på med låga och tysta tangenter.

Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Tangentbord är en förbrukningsvara. Är sällan sådana varor har ett högt andrahandsvärde.

Enda tillfälle jag ser de kan vara pengar i det är som dom skriver ovan med gamla ovanliga modeller som framhäver någon typ av nostalgi.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@backlulund: Jag har tusan ägt ett sådant också :). minns att jag var nöjd fram till en olycka med en läskburk.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tangentborden har man tills någon/ några keys börjar glappa, sen slänger man och köper nytt. Skulle aldrig köpa ett begagnat.

Permalänk
Inaktiv

Det går att göra riktigt bra fynd när det gäller nya mainstream-tangentbord, att då köpa begagnade tangentbord känns inte helt värt det såvida det inte är en mycket ovanlig modell.

Sen så är det ju det här med hygien också. Jag har hört rykten om att en del personer håller på med oanständiga sysslor framför datorn och det gör att ett begagnat tangentbord kanske inte ligger högst upp på önskelistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Sen så är det ju det här med hygien också. Jag har hört rykten om att en del personer håller på med oanständiga sysslor framför datorn och det gör att ett begagnat tangentbord kanske inte ligger högst upp på önskelistan.

Ja, eller hur, man vill ju inte ha ett tangentbord som har används till facebookande.. Eller menar du nåt annat?

Permalänk
Medlem

Kan vara en bättre idé att sälja beggade mekaniska tangentbord hos Geekhack eller Deskthority, där det finns gott om folk som förstår värdet. Men då ökar förstås risken markant att måsta skicka utomlands.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köpa ett gammal äckligt tangentbord som nån annan suttit och kletat på mellan sina onanimaraton.

Ungefär lika fräscht som att köpa begagnade in ear-lurar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backlulund:

Ja, eller hur, man vill ju inte ha ett tangentbord som har används till facebookande.. Eller menar du nåt annat?

Oj, facebookande, nu går du över gränsen. Jag tänkte mer på kattbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Skulle aldrig falla mig in att köpa ett gammal äckligt tangentbord som nån annan suttit och kletat på mellan sina onanimaraton.

Ungefär lika fräscht som att köpa begagnade in ear-lurar.

Vad gör du med dina in ear-lurar om det är jämförbart med "onanimaraton".

Skrivet av anon195163:

Oj, facebookande, nu går du över gränsen. Jag tänkte mer på kattbilder.

Oj, förlåt.. du menade så.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag ju faktiskt mest och skriver eller spelar på mina tangentbord, men tack för skratten hörrni

Jo det är väl så att man får helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja med rejäl förlust. Tycker ändå att DUCKY tangentbord kunde vara aningens mer värda.

Annars får man väl ha ett i reserv, för kattvideos på Facebook... :???? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Nu sitter jag ju faktiskt mest och skriver eller spelar på mina tangentbord, men tack för skratten hörrni

Jo det är väl så att man får helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja med rejäl förlust. Tycker ändå att DUCKY tangentbord kunde vara aningens mer värda.

Annars får man väl ha ett i reserv, för kattvideos på Facebook... :???? :S

Du kan ha hur många tangentbord extra du vill för kattvideos och Facebook, men tyvärr kan man aldrig veta vad säljaren har gjort.

Kanske rent ut av kollat på kattvideos samtidigt som denne suttit vid Facebook, huga.. hemska tanke.

Har inte windows något som heter sticky keys btw?

Permalänk
Medlem

@backlulund:
Om inte windows fixar sticky keys, verkar det finnas gott om ideér om hur man fixar det själv.... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tangentbord är en förbrukningsvara. Är sällan sådana varor har ett högt andrahandsvärde.

Nu snackar vi mekaniska tangentbord. Såna borde hålla sitt värde bättre än andra, om...
- Om ägaren har tagit hand om det. Jag hittade ett Razer BlackWidow en gång, som var bara två år gammalt men riktigt förfärligt äckligt under tangenterna.
- Om det inte är bakgrundsbelyst. Bakgrundsbelysta tangenter slits mer.

Jag har sju st. mekaniska tangentbord som inte varit jättegamla när jag jag köpt dem begagnat i gott skick - och jag har använt alla hemma eller ute på jobb. Ett par av dessa köpte jag för att testa olika brytare eller i ett fall (Kinesis Advantage) för att det hade en ovanlig form och layout.
Men, nej, jag har inte betalat mer än ca en tusenlapp för något av dem.

Cherry MX kan repareras, fixas, till skillnad från Ultra-X och andra membrantangentbord som ofta bara är att slänga. Det kan tas isär och höljet och tangenterna rengöras utan att man riskerar att förstöra brytarna.
Det tangentbord jag använder nu är fem år gammalt ... dvs. för fem år sedan byggde jag tangentbordet av både nya och ... gamla delar med kvalitet. Eftersom det var målat så hade det skavt lite, så jag målade om det i år. Det är allt, förutom att jag rengör det då och då.
Jag förväntar mig att kunna använda det i några timmar varje dag i fem år till framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Använt mitt Logitech G510 i typ 5-7 år nu. Är dock inget mekaniskt men om man håller efter prylarna så fungerar dem ju i många år.

Har plockat isär det 2ggr och rengjort grundligt och diskat alla keycaps etc, sedan har jag en strikt, no food policy, vid t-bordet. Käkar heller inte snax vid datorn som chips, jordnötsringar, cheeseballs etc.

Men dyrare t-bord som typ Ducky och de tillverkarna håller väll lite bättre pris iallafall, de kan man ju köpa nya keycaps till mm så de blir ju som nya.

När mekaniska började komma in på marknaden så köpte jag några begg och testade röda brytare etc men gav ju då kanske 30% av nypriset trots att det va typ 6-12 månader gammalt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Nu sitter jag ju faktiskt mest och skriver eller spelar på mina tangentbord, men tack för skratten hörrni

Jo det är väl så att man får helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja med rejäl förlust. Tycker ändå att DUCKY tangentbord kunde vara aningens mer värda.

Annars får man väl ha ett i reserv, för kattvideos på Facebook... :???? :S

Ducky-tangentborden var nog om inte annat mer värt förr när den värsta hysterin fanns kring märket. Jag sitter själv på två olika Ducky Mini, orginalmodellen tillverkad av Poker?, som iallafall ett tag var väldigt eftertraktad med.

Stora problemet är nog att det kryllar av tangentbord idag och att priserna sänkts. Sedan är det frågan om hur den genomsnittlige datoranvändaren ställer sig till mekaniska tangentbord, jag upplever det personligen som något mer ovanligt. Många nöjer sig med det som medföljde datorn eller något som marknadsförs specifikt som gamerprodukt men där det kvittar hur konstruktionen är.

Personligen har jag använt mitt Filco Majestouch II med bruna Cherrys mer eller mindre varje dag sedan jag köpte den för 6 år sedan. Skulle inte acceptera ett icke-mekaniskt tangentbord privat. Men på jobbet använder jag något random från någon datortillverkare. HP eller Dell troligen, har inte brytt mig om att läsa vad som står på den. Eller för den delen minnas vad som står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ducky-tangentborden var nog om inte annat mer värt förr när den värsta hysterin fanns kring märket. Jag sitter själv på två olika Ducky Mini, orginalmodellen tillverkad av Poker?, som iallafall ett tag var väldigt eftertraktad med.

Stora problemet är nog att det kryllar av tangentbord idag och att priserna sänkts. Sedan är det frågan om hur den genomsnittlige datoranvändaren ställer sig till mekaniska tangentbord, jag upplever det personligen som något mer ovanligt. Många nöjer sig med det som medföljde datorn eller något som marknadsförs specifikt som gamerprodukt men där det kvittar hur konstruktionen är.

Personligen har jag använt mitt Filco Majestouch II med bruna Cherrys mer eller mindre varje dag sedan jag köpte den för 6 år sedan. Skulle inte acceptera ett icke-mekaniskt tangentbord privat. Men på jobbet använder jag något random från någon datortillverkare. HP eller Dell troligen, har inte brytt mig om att läsa vad som står på den. Eller för den delen minnas vad som står.

Ja, jag funderar på att ta med ett tangentbord till jobbet om inte annat.
Miuna Ducky bord är ju Shine 5 och Shine 6 - inte särskilt exalterande kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Nu sitter jag ju faktiskt mest och skriver eller spelar på mina tangentbord, men tack för skratten hörrni

Jo det är väl så att man får helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja med rejäl förlust. Tycker ändå att DUCKY tangentbord kunde vara aningens mer värda.

Annars får man väl ha ett i reserv, för kattvideos på Facebook... :???? :S

När jag läser svaren i den här tråden känns det lite som att merparten inte har så bra koll på tangentbord som en hobby och inte förstår värdet i/med ett tangentbord.

Hur väl den här tråden representerar hela forumet är ju svårt att säga. Men jag tror nog att du skulle ha större lycka på t.ex. r/mechmarket. Ducky är ju ett respekterat märke bland mechibanerna, även om de inte är lika het idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund:
Ja det gick ju snabbt i en viss riktning håller jag med om. Det påvisar ju kanske också varför det är lite svårt att just få sålt här.
Skall ta och kika runt lite på de förslag jag har fått.

Sedan är det ju kul när man märker att andra delar ens hobby och kommer med tips också!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Ja, jag funderar på att ta med ett tangentbord till jobbet om inte annat.
Miuna Ducky bord är ju Shine 5 och Shine 6 - inte särskilt exalterande kanske.

Sugen jag med även om knapprandet lär skapa en och annan sur min hehe.

Permalänk
Medlem

Tangentbord är som kallingar, man köper dem och använder dem så länge de håller, inget man säljer vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tangentbord är som kallingar, man köper dem och använder dem så länge de håller, inget man säljer vidare...

Hur lyder ditt resonemang kring det? Att du inte tar hand om vare sig dina tangentbord eller kalsonger? Att du är okej med en skitrand och något hål så länge de håller sig kvar runt midjan?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Ja, det blir nog till att dunka till med en mängd o-ringar då samt kanske ha lite lättare anslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Hur lyder ditt resonemang kring det? Att du inte tar hand om vare sig dina tangentbord eller kalsonger? Att du är okej med en skitrand och något hål så länge de håller sig kvar runt midjan?

Tar hand om båda mina egna men gillar inte använda andras grisiga tangentbord ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tar hand om båda mina egna men gillar inte använda andras grisiga tangentbord ...

Fast köper du tangentbord av en fellow mechiban tenderar dem att vara väl omhändertagen. Och även om det skulle vara grisigt är det enkelt att göra rent det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har gillar generellt att handla begagnade prylar, tycker det är toppen att kunna spara en hacka alt. köpa något bättre med en begränsad budget.

Mitt HHKB t.ex. (som jag är stormförtjust i) hade jag nog haft svårt att motivera kostnaden för, om jag hade handlat det nytt (lägre inköp = mer pengar över till mods )