Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem

@Olegh: Har du dämpmaterial bakom högtalaren? hur tycker du detta påverkar ljudet, ser spännande ut

Permalänk
Medlem

@Krullus

Yes, det stämmer. Principiellt så är dämpningen avsedd att minska interferens från väggreflektionen.
https://www.genelec.com/acoustic-and-measurements#qid-912

Den vanliga rekommendationen att högtalaren ska flyttas ut från väggen för att den ska "andas" (som det heter) är ganska problematisk som synes. Visst, desto närmare väggen man ställer högtalaren ju mer väggstöd får man <100 hz, om man då har en basreflexhögtalare som är lite halvdant avstämd med en puckel i tonkurvan - i frifält - så kan det nog bli rätt jobbigt med en för väggnära placering. Även med en diskant som har okontrollerad spridning torde problemen öka ju närmare väggarna man ställer högtalaren.

... med det sagt.. jag kan inte minnas att det var en Aha-upplevelse när jag skaffade dämpskummet. Dels tror jag det är för lite för att det ska ha en större effekt, sedan finns det nog "helt enkelt" större problem med akustiken som överskuggar den lilla förbättringen.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Oh intressant läsning tackar!

Olika dämpskum dämpar så vitt jag vet olika frekvenser, kanske bättre med någon annan sort? Jag gillar ändå att det är skum bakom känns omsorgsfullt. Jag har inte gett mig in på någon akustikförbätttring...än, men det verkar roligt!
Såg en video om när en snubbe gör en egen akustikförbättrande panel av handdukar, tycker jag är rätt underhållande och intressant ! How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5

Permalänk
Medlem

@Olegh: Jag förstår att det inte blir någon Aha-upplevelse när man dämpar bakom högtalarna, det man försöker påverka är den dippen i tonkurvan som bildas av avståndet baffel-bakväg-baffel, mängden dämpmaterial som behövs avgörs av den distansen. Dippar är generellt svåra att höra om dom inte är väldigt breda (därför det är så svårt att uppfatta skillnad). Jag tycker du fått det väldigt trivsamt på dom bilder jag sett !

@Krullus: Sorten gör mindre skillnad (isover / skum / ull etc) men tjockleken på skivan du använder avgör hur långt ner i frekvens du kan påverka. En tjockare skiva, alternativt en skiva monterad med luftspalt bakom klarar att dämpa lägre frekvenser.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag lagt upp bild efter att jag har rumsterat om lite.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

IRS beta ?
Kan tänka mig att servosystemet på basarna krävt en hel del underhåll för att hänga med.
2 spolar i varje element, den ena för feedback, jojo
Eller kör dina beta med det ännu mer komplicerade accelerometer systemet ?

Om nån berättade för dagens ungdomar att "en gång i tiden så gjorde Infinity värsting grejer" så skulle dom nog skratta

Permalänk
Medlem

Trevligt att se! Har du fått ordning på ljudet? Vill minnas att det var något som trilskades.

Alltså seriöst, det här är en klassisk drömanläggning. Lyllos!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

IRS beta ?
Kan tänka mig att servosystemet på basarna krävt en hel del underhåll för att hänga med.
2 spolar i varje element, den ena för feedback, jojo
Eller kör dina beta med det ännu mer komplicerade accelerometer systemet ?

Om nån berättade för dagens ungdomar att "en gång i tiden så gjorde Infinity värsting grejer" så skulle dom nog skratta

Jupp, detta är Beta.
Det sitter en accelerometer på nedersta basen.
Ja det var ju på 90-talet som Harman tog över och då producerades inget vidare efter det I min mening.

Skrivet av OllO:

Trevligt att se! Har du fått ordning på ljudet? Vill minnas att det var något som trilskades.

Alltså seriöst, det här är en klassisk drömanläggning. Lyllos!

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt problem är att rummet är för litet. Därför är det svårt att få till en bra ljudbild.
Jag var och hämtade ett par andra högtalare förra helgen, som kanske kan underlätta lite. Dom kräver stort rum också egentligen.
Kommer bild på det nån gång.
Ja, jag letade länge efter dessa. Så när tog tillfället i akt när dom dök upp.
Funderade länge på att importera, men 13% import avgift på begagnade högtalare gjorde det inte så värt, plus frakt etc.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att köra DSP då? Eller är det sådana problem som inte går att korrigera bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Funkar det inte att köra DSP då? Eller är det sådana problem som inte går att korrigera bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk såhär: DSP "duger till" tonkurve- och faspåverkan. Vid en punkt i tiden kan signalen beskrivas av ett värde på ström och ett värde på spänning. Alltså endimensionellt (1D). Rummet och väggarna (3D) påverkar interferensfenomenen som kommer från högtalarens spridningskaraktäristik (3D).

Så nej, det går inte att korrigera bort rumspåverkan med DSP. I vissa fall kan rumsmoder i basområdet få så stor spatiell utbredning att det kan vara positivt att mildra effekten i någon mån. Ju fler spridningskällor man har desto större frihet får man när man labbar med DSP. Med större frihet kommer dock högre komplexitet...

Permalänk
Medlem

Gammal bild men inte mycket som ändrats.
Sitter en Onkyo 3007 som huvudmaskin idag.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Gammal bild men inte mycket som ändrats.
Sitter en Onkyo 3007 som huvudmaskin idag.

https://www.pixeltopic.com/files/2017/10/lmpysfjbxihteqo.jpg

Hoppas att du inte har några grannar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag fått upp lite absorbenter. Har egengjorda bakom högtalarna, Sounds of Science på kortvägg och även deras Super Chunk basabsorbent i hörnet. I och under soffan har jag mulat in fler absorbenter.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Bilder kommer men detta är vad jag har i vardagsrummet:
TV: LG OLED65E6V
Förstärkare: Yamaha RX-A2040
Steg till basarna: NAD C272
Frontar: Ino PiPs
Center: B&W LCR600 (tänkt bli Ino här med)
Bak: Proson enklare högtalare (Tänkt bli Ino A1 4st men inte kommit dit)
Sub: Ino Prof-X2 (2st) Spelar ner till 16hz

Spelar väldigt trevligt och framförallt naturligt och sprider ljudet väldigt bra.
De som varit hemma och lyssnat på en film med DTS-HD eller motsvarande ljudspår blir imponerande av dynamiken och att det inte låter ansträngt (normala volymer då).

Om jag vill spela högre blir det större frontar, men dessa spelar väldigt bra med tanke på storlek! Supernöjd!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sådär, nu har jag fått upp lite absorbenter. Har egengjorda bakom högtalarna, Sounds of Science på kortvägg och även deras Super Chunk basabsorbent i hörnet. I och under soffan har jag mulat in fler absorbenter.

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=504273.jpg
https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=504274.jpg

Aaaah, fler än jag med dubbla subbar

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sådär, nu har jag fått upp lite absorbenter. Har egengjorda bakom högtalarna, Sounds of Science på kortvägg och även deras Super Chunk basabsorbent i hörnet. I och under soffan har jag mulat in fler absorbenter.

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=504273.jpg
https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=504274.jpg

Spontant känns det som att absorbenterna skulle göra mer nytta i taket.
5cm från väggen lär dom knappast absorbera nån bas, snarare 5KHz och uppåt.
Och det kan vara trevligt för ljudbilden att få bort lite reflexer från taket.

Permalänk
Medlem

Ingen vidare bild och ingen vidare positionering av högtalarna heller. Trångt och litet rum där jag pressat in så mycket som möjligt.
TV'n fick jag hem i Måndags och tog upp lite mer plats än tänkt så har fått gömma vänster högtalarna bakom TV'n.

Högtalare: Jamo S606 HCS3
Sub: Yamaha yst-sw315
Reciver: Gammal Denon AVR-3300

Sedan syns en Audioengine D1 med ett par Beyerdynamic dt 770 Pro 250 Ohm nere till höger

Har haft tankar på att sätta upp de bakre högtalarna som nu står på frontarna men har ingen bra plats och hatar kablar så det har aldrig riktigt blivit av..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spontant känns det som att absorbenterna skulle göra mer nytta i taket.
5cm från väggen lär dom knappast absorbera nån bas, snarare 5KHz och uppåt.
Och det kan vara trevligt för ljudbilden att få bort lite reflexer från taket.

Näe, det stämmer inte:

Har inga större problem i basområdet (mätt med XTZ Room Analyzer). Klart det inte är spikrakt... Men det är ett vardagsrum och WAF spelar in, därav inget i taket.

Ska upp med nån form av lampa i taket vilket förhoppningsvis kommer diffusera lite. Hade diffusorer i taket i förra lyan, men då bodde jag själv. Dom gjorde en hel del, helt klart.

Nu sätter jag dock upp Vicoustic Diffusor när jag finlyssar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Näe, det stämmer inte:

http://www.sofsci.com/sites/default/files/imce/image/uus/sounds_of_science_-_sofsci_-_superchunk.jpg
http://www.sofsci.com/sites/default/files/imce/image/uus/superchunk_corner.png

Har inga större problem i basområdet (mätt med XTZ Room Analyzer). Klart det inte är spikrakt... Men det är ett vardagsrum och WAF spelar in, därav inget i taket.

Ska upp med nån form av lampa i taket vilket förhoppningsvis kommer diffusera lite. Hade diffusorer i taket i förra lyan, men då bodde jag själv. Dom gjorde en hel del, helt klart.

Nu sätter jag dock upp Vicoustic Diffusor när jag finlyssar.

Vet vad dom där kurvorna skall påvisa.
Men för att dämpa ljud nämnvärt måste man bromsa luftrörelsen, och de kan man inte mot en vägg då man alltid har en nod där.
1/4 våglängd från väggen har du max luftrörelse, vilket i basområdet är flera meter från väggen (i praktiken blir det oftast mitten av rummet)
Basabsorbenter har såklart en viss påverkan, men oftast kan man få samma resultat med en strategiskt placerad fåtölj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vet vad dom där kurvorna skall påvisa.
Men för att dämpa ljud nämnvärt måste man bromsa luftrörelsen, och de kan man inte mot en vägg då man alltid har en nod där.
1/4 våglängd från väggen har du max luftrörelse, vilket i basområdet är flera meter från väggen (i praktiken blir det oftast mitten av rummet)
Basabsorbenter har såklart en viss påverkan, men oftast kan man få samma resultat med en strategiskt placerad fåtölj

Jag vände mig mot ditt påstående att dom inte gör någon skillnad förrän vid 5KHz och uppåt. Mätningen nedan hade aldrig sett ut som den gör om så var fallet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ett par Sonus Faber har flyttat in

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga upp mina nya högtalare också.

Högtalare: Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand SE
Förstärkare: Marantz PM15S1
CD-spelare: Marantz SA15S1
DAC: Hegel HD11

Permalänk
Medlem

@oatp1b1

Kul att det blev ett par golvare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ett par Sonus Faber har flyttat in

https://i.imgur.com/rg4X3xx.jpg

Snygga högtalare, såg i din signatur att du kör med XPA G3, får man höra vad du tycker?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Snygga högtalare, såg i din signatur att du kör med XPA G3, får man höra vad du tycker?

Tackar!

Njae, jag kör inte med "Gen3" av Emotiva, om det är vad du menar? Jag har 3-kanals XPA-steget som jag köpte för ganska många år sedan nu. Det har rejält med kraft, låter netrualt i mina öron!
Det mindre positiva är kvaliten, jag har fått byta två st kretskort då jag ena gången hade missljud och sprak på ena kanalen, och andra gången så gick steget in i protect mode så fort det slogs på. Fick nya kort av Emotiva gratis men det var ju lite mek att demontera o löda.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Tackar!

Njae, jag kör inte med "Gen3" av Emotiva, om det är vad du menar? Jag har 3-kanals XPA-steget som jag köpte för ganska många år sedan nu. Det har rejält med kraft, låter netrualt i mina öron!
Det mindre positiva är kvaliten, jag har fått byta två st kretskort då jag ena gången hade missljud och sprak på ena kanalen, och andra gången så gick steget in i protect mode så fort det slogs på. Fick nya kort av Emotiva gratis men det var ju lite mek att demontera o löda.

Ah okej, trodde det var Gen3 du hade, också läst att kvalitén är låg även om stegen sägs vara bra. Då vet man, tack!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullus:

@Olegh: Har du dämpmaterial bakom högtalaren? hur tycker du detta påverkar ljudet, ser spännande ut

Skrivet av Krullus:

@Olegh: Oh intressant läsning tackar!

Olika dämpskum dämpar så vitt jag vet olika frekvenser, kanske bättre med någon annan sort? Jag gillar ändå att det är skum bakom känns omsorgsfullt. Jag har inte gett mig in på någon akustikförbätttring...än, men det verkar roligt!
Såg en video om när en snubbe gör en egen akustikförbättrande panel av handdukar, tycker jag är rätt underhållande och intressant ! How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5

Det är den s k diffraktionen man vill åt när man dämpar bakom högtalarna. Här finns mera om hur man finner de olika förstareflexerna:

Ljudabsorbenter på förstareflexerna

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag vände mig mot ditt påstående att dom inte gör någon skillnad förrän vid 5KHz och uppåt. Mätningen nedan hade aldrig sett ut som den gör om så var fallet.

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=504324.jpg

Du har helt rätt. SCC placeras tillika i hörnen vilket är det bästa stället att ta basen. SOFSCI har du dessutom tester från SP som visar vad de förmår (finns på sidan). Till skillnad från många andra tillverkare som inte kan redovisa några oberoende tester alls.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av bran:

Ett par Sonus Faber har flyttat in

Grymt snygg anläggning / vardagsrum bram, har ett par 12.17 också, grymt nöjd med dessa!
Nästa gång jag "byter vardagsrum" blir det nog vitt för mig också !

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Grymt snygg anläggning / vardagsrum bram, har ett par 12.17 också, grymt nöjd med dessa!
Nästa gång jag "byter vardagsrum" blir det nog vitt för mig också !

Tackar! Måste säga att jag föredrar SFs diskant jämfört mot mina tidigare Vento 890DCs metaldome-diskant. Finns inte mkt tillstymmelse till lyssningströtthet nu, även med metal (vilket är en av favoritgenrena).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead