Permalänk

Reparation / Kostnad

Hejsan @Asus_tommy och @Asus_troy

Vart kan man hitta kostnadsförslag på reparation av Asus skärmar? Jag har en Asus ROG PG248Q där skärmen har fått sig en törn och uppvisar nu vackra färger i linjer.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk

Jag svarar väl på frågan själv då, ASUS vill ha mellan 5000-5500kr för att reparera en skärm som kostar 4500kr. Här är vi grön ut i fingerspetsarna, slit och släng samhället visar sin finaste sida.

Det är synd att man ska behöva kassera en skärm som är knappt 9 månader gammal bara för en spricka när allt annat fungerar, jag kan ju tänka mig att byta panelen själv och det sitter en AUO M240Q007 V1 panel i denna så nu uppstår ju nästa fråga, kan man köpa den lös?

Gick för övrigt och köpte en ny, men det bär mig emot att slänga den med sprickan.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Kolla med ditt försäkringsbolag om de kan hjälpa till. Antigen står de för kostnaden på utbytet av panelen (5000-5500kr) minus självrisk och eventuell värdeminskning, alternativt så ger de dig värdet på en ny skärm minus självrisk och ev. värdeminskning.

Har du tur så har du en bra hemförsäkring och du betalar bara självrisken

/M

Permalänk

@Slapinator: Jo jag har drulle och utökad hemelektronik men eftersom skärmen är äldre än 6 månader och inte räknas till fast hemelektronik så får man ut 70% och avdragen självrisk 500kr. Hade det hänt inom 6 månader så hade det lösts ut med en ny, om det hade klassats som tv så är det 3 år men en stationär datorskärm betraktas av någon anledning som icke fast hemelektronik av mitt bolag.

Så jag har just nu en trasig och en hel då jag var in och köpte en ny som jag skrev om, det känns dock extremt trist att slänga något som har 9 månader på nacken när det är så enkelt att byta bara man kan få tag på delarna.

Förstår att reparationskostnaderna drar iväg om man ska bekosta frakt + arbetstid, men det här är ju något som är fullt möjligt att göra själv.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|