Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av WorriedElk:

Okay gänget, har släppt det här med att skaffa ett 7.1 ljudkort/förstärkare och går över till tankarna att köpa något som bara orka driva lite bättre lurar ordentligt.

Jag har i dagsläget ett standard moderkort i datorn och inget dedikerat ljudkort. Kommer troligtvis införskaffa ett par AKG Q701 och undrar då vad ni rekommenderar att jag skaffar för att driva dessa så bra som möjligt. Budget ca 3.500:-

Kör själv en little dot 1+ och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kör själv en little dot 1+ och är väldigt nöjd.

Den såg ju väldigt trevlig ut! Kanske blir att testa en sådan.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Joakim1024:

Nu fick jag den igår så jag har inte hunnit grotta ner mig så mycket i jämförelser och analytiskt lyssnande.
Men den spelar bra med både HD650 och Shure1540. Älskar båda de lurarna!
Inbillar mig att HD650 vaknade till liv lite mer i jämförelse då jag gillar den extra basknuffen jag fick.

Har inte provad med HD700 eller X2. Tänkte sälja mina 700 då de inte faller mig i smaken som allround-lur. Fantastiska till viss musik, där de överglänser 650, men gillar de inte till allt. Men kanske värt att prova igen med denna setupen innan man avyttrar

Den där CMA 400i kanske är intressant för mig med. Letar efter en ytterligare DAC med XLR. Vart köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Den där CMA 400i kanske är intressant för mig med. Letar efter en ytterligare DAC med XLR. Vart köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är distributören, samt länkar till auktoriserade säljare i UK:
http://www.scvdistribution.co.uk/product/studio-equipment-mic...

Jag köpte från hifiheadphones:
http://www.hifiheadphones.co.uk/questyle-s-cma400i-balanced-h...

Du behöver även en vanlig apparatkabel (C13 - en sån man har till stationära datorn) då de levereras med kabel med UK plug. Finns lite överallt. Tex Kjell & Co.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Lite som när jag provade Taurus II med mina LCD-2 och HE-500. Lät rent, korrekt men utan någon glädje eller driv. Ska inte rata den helt, körde inte med DAC i samma prisklass, ifi Nano iDSD om jag minns rätt. Så det kan ha varit en dålig kombo bara, där eventuellt förstärkaren avslöjade tidigare problem i kedjan.
Vilka lurar har du spelat med Jotunheim?

Skickades från m.sweclockers.com

Mina LCD-2 och M1060, Sennheiser 650 och HiFiMan HE-500

Skrivet av FL3JM:

Så du väljer NFB-11 framför en DAC/Förstärkarcombo som du aldrig hört?
Synd att den var så ful, hade varit rätt intressant annars! Eller så får jag gömma undan den och skaffa någon liten USB-volymratt att ha på skrivbordet istället. Choices choices...

Ja, med tanke på vad man får för ca 3500:- inkl frakt så har jag svårt att se något annat kunna erbjuda något likvärdigt/bättre.
Det kanske klassas som okunnighet är salighet.
Sen ska man ju inte sticka under stolen med att "snygga" enheter faktiskt gör sitt också.
(jag vill ju fortfarande ha en rörförstärkare ENBART för mysfaktorn)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Den där CMA 400i kanske är intressant för mig med. Letar efter en ytterligare DAC med XLR. Vart köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns även Denafrips ARES om du bara är ute efter en DAC.
R2R DAC med balanserade utgångar för ~5500:-

https://www.vinshineaudio.com/product-page/denafrips-ares-r2r...

Visa signatur

: )

Permalänk
Fyndjägare
Citat:

Finns även Denafrips ARES om du bara är ute efter en DAC.
R2R DAC med balanserade utgångar för ~5500:-

https://www.vinshineaudio.com/product-page/denafrips-ares-r2r...

Oj. Kände inte till Vinshine. Men 5500 + moms och avgifter om man inte har stor tur. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Stax 007 med SRM-006 ute på akkelis för 29'.. rätt bra pris för att vara Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev till slut inga HE400i för min del. Tyckte de hade för ojämn frekvenskurva enligt det jag sett på nätet. Köpte i stället ett par Philips Fidelio X2/00. Blev dock överraskad av hur mycket diskant de har så blev tvungen att att dra ner lite på diskantreglaget för att få ett mer neutralt ljud. Dock tycker jag om ljudet i övrigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Fyndjägare

Finns ett par Denon D5000 för 2lax på Blocket. Om de är i bra skick och omoddade är det ju lätt värt.

http://www.blocket.se/vi/74960977.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Finns ett par Denon D5000 för 2lax på Blocket. Om de är i bra skick och omoddade är det ju lätt värt.

http://www.blocket.se/vi/74960977.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, dessa plockade jag upp nu ikväll för 1500 kr

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Tack för tipset, dessa plockade jag upp nu ikväll för 1500 kr

Bra köp! Jag slog till på ett par för 1800 tidigare i våras för att ha på kontoret och är mycket nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Bra köp! Jag slog till på ett par för 1800 tidigare i våras för att ha på kontoret och är mycket nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Jag ska också ha mina på kontoret!

Är det någon som kan rekommendera bra pads till dessa lurar?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Härligt! Jag ska också ha mina på kontoret!

Är det någon som kan rekommendera bra pads till dessa lurar?

Inte testat några andra, men stock är bra tycker jag. Sitter väldigt bekvämt över öronen. Annars så lär ju Lawtons vara bra, men kostar ju en slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wixia:

Härligt! Jag ska också ha mina på kontoret!

Är det någon som kan rekommendera bra pads till dessa lurar?

Original fungerar bäst av det jag provat. Men original är svårt att få tag på. Ebay kina pads är tunnare men låter ok, kan numera finnas tjockare varianter mer lik original såg nåt på Ali Express för $29,99. Brainwaws Hybrid pads var prisvärda men jag fick inte ens på dom. TH-X00 padsen har mindre öppning för örat och påverkar ljudet negativt enligt mig, fick mina D2000 att låta skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man i Sverige kan köpa MMCX-kontakter (för Shure lurar) för lödning på egen hörlurskabel?
Orkar inte vänta på lev från Kina

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Joakim1024:

Är det någon som vet var man i Sverige kan köpa MMCX-kontakter (för Shure lurar) för lödning på egen hörlurskabel?
Orkar inte vänta på lev från Kina

Ett tips är att köpa en färdig kabel från Kina. Inte värt besväret om du nu inte vill göra det för meckandets skull då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Ett tips är att köpa en färdig kabel från Kina. Inte värt besväret om du nu inte vill göra det för meckandets skull då

Hittar ingen XLR 4-pin till MMCX, men du får gärna tipsa

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med en Asus Xonar Phoebus och har några tips? Ska nämligen installera min över de kommande veckorna, och undrar om några har någonting att säga om kortet, eller ASUS andra ljudkort i allmänhet? Ska para ihop det med ett par AKG K7XX, och ska försöka sikta på referensljud. (ingen bass-boost-profil eller något sånt)

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Original fungerar bäst av det jag provat. Men original är svårt att få tag på. Ebay kina pads är tunnare men låter ok, kan numera finnas tjockare varianter mer lik original såg nåt på Ali Express för $29,99. Brainwaws Hybrid pads var prisvärda men jag fick inte ens på dom. TH-X00 padsen har mindre öppning för örat och påverkar ljudet negativt enligt mig, fick mina D2000 att låta skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jag ska kika runt lite!

Jag har blivit tvungen att börja sälja av lite lurar, om det är någon som är sugna på ett par Beyerdynamic DT 700 Pro i absolut nyskick får ni gärna titta på mina: http://www.sweclockers.com/marknad/144705-beyerdynamic-dt-770...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Joakim1024:

Hittar ingen XLR 4-pin till MMCX, men du får gärna tipsa

Ska du vara sådär speciell får du leta själv ;);)

Permalänk
Skrivet av olundmark:

Någon som sitter med en Asus Xonar Phoebus och har några tips? Ska nämligen installera min över de kommande veckorna, och undrar om några har någonting att säga om kortet, eller ASUS andra ljudkort i allmänhet? Ska para ihop det med ett par AKG K7XX, och ska försöka sikta på referensljud. (ingen bass-boost-profil eller något sånt)

Frågan är om det finns power nog i det ljudkortet. K7 serien vill ha mer ström än vad man kan tro när man läser specifikationerna. Om du vill komma nära referens kanske du ska kolla på K702 istället som är mer neutral. Kan du tänka dig extern dac/amp så är det något jag skulle välja istället för att betala för "surround" funktioner och sånt mumbo-jumbo.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Okej, då förstår jag.
Jag har fått tag i kortet begagnat för en bra peng, och just nu sitter jag och kör rätt ut ur moderkortet på min laptop (cringe)
Har ingen tidigare upplevelse med amps eller dacs med mina k7xx, så får väl se hur det blir helt enkelt. Tanken var helt enkelt att det skulle bli bättre än moderkortets ljudkrets.

Har kollat lite på Schiit's olika prylar, men har inte slagit till på något externt. Det kan vara något för framtiden.

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Skrivet av olundmark:

@Agustavsson: Okej, då förstår jag.
Jag har fått tag i kortet begagnat för en bra peng, och just nu sitter jag och kör rätt ut ur moderkortet på min laptop (cringe)
Har ingen tidigare upplevelse med amps eller dacs med mina k7xx, så får väl se hur det blir helt enkelt. Tanken var helt enkelt att det skulle bli bättre än moderkortets ljudkrets.

Har kollat lite på Schiit's olika prylar, men har inte slagit till på något externt. Det kan vara något för framtiden.

Personligen så är jag en förespråkare för AKGs 7 serie då man får mycket bra ljud och komfort och dessutom väldigt bra soundstage. Dom kommer ju absolut låta bra med Asus kort men om du uppgraderar i framtiden så kommer du få ut ännu lite mer. Bäst är väl att du provar såklart, om du blir nöjd så spelar inget annat någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan ju bara slänga in här att man köpte sig DT1990 PRO och en jotunheim dac/amp nu i sommar

hade T90 till moderkortet innan dess i 2år nåt.

aldrig haft nåt i dac eller amp väg tidigare

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Beställde dessa nu, ska blir intressant att se hur billiga de är.

http://www.ebay.com/itm/Thicker-Ear-Pad-Cushion-For-Denon-AH-...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

@Mumu55: Beställde dessa nu, ska blir intressant att se hur billiga de är.

http://www.ebay.com/itm/Thicker-Ear-Pad-Cushion-For-Denon-AH-...

Har själv köpt lite pads från kina..Vissa har varit katastrof men andra har varit fruktansvärt bra. Lite av ett lotto såklart. Brainwavz har ju börjat tillverka runda pads också. Dom håller väldigt hög kvalitet och jag har nog 3 par av dessa på olika lurar. Kan vara värt att kolla upp om dom du precis köpte va kassa

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Japp, tänker att jag börjar med snål-pads från Ebay! Är de riktigt ruttna ska jag absolut överväga Brainwavz!

När jag ändå är igång och shoppar på Ebay är jag också sugen på ett trevligt ställ till lurarna! Jag tittar på detta:

http://www.ebay.com/itm/Wooden-U-Shape-Solid-Headset-Earphone...-

Jag har dock för mig att jag har läst någon diskussion tidigare i tråden att det inte är bra att stället trycker på hörlurarna eftersom padsen då aldrig får "vila". Stämmer det eller är det bara till att vara orolig i onödan?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@wixia: Japp, stämmer. Kontinuerligt tryck på kuddarna gör att de slits ut mycket snabbare. Kör ett bra hängställ istället. Vill man lägga mer pengar så tycker jag Woo Audios ställ är riktigt bra. Kommer upp på begagnatmarknaden i Sverige ibland till bra priser, köpte mitt för 300 kronor.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wixia:

@Mumu55: Beställde dessa nu, ska blir intressant att se hur billiga de är.

http://www.ebay.com/itm/Thicker-Ear-Pad-Cushion-For-Denon-AH-...

De har jag inte provat. Ser tjockare ut än de andra kina padsen. Men följer inte originalformen. Kan ju bli bra ändå. Rapportera gärna sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.