Tips om dator för videoredigering och film. Max 9000?

Permalänk
Medlem

Tips om dator för videoredigering och film. Max 9000?

I princip helt rudis på datorer vad gäller på vad som krävs för olika uppgifter.
Tanken med denna är enklare videoredigering i 4k samt uppspelning av film i 4k.

Grabben är 5 år så jag antar att jag i alla fall kommer att behöva något annat den dagen han kommer att vilja spela lite mer krävande spel.

Bygga själv är uteslutet.
Sneglat lite på denna.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivopc-m80cj-oculu...

Kommenterar på den?
Tips på mer prisvärda alternativ ( mer för samma peng eller motsvarande för billigare peng...)

Och det här med processorer. I den här sitter ju en i5 7300
Är den bättre föregångaren (sky lake hette väl den?).
Tänkte mest eftersom det verkar finnas 7400 också tex.

Permalänk
Medlem

Duckar för alla tips...😉.
Var frågan för basic eller för inkomplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Duckar för alla tips...😉.
Var frågan för basic eller för inkomplett?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att säga faktiskt för bara att spela upp 4k filer även en mp4 fil kräver en del och speciellt från ett minneskort. Jämför man med mitt senaste bygge så kostade bara grafikkortet ungefär lika mycket som den dator du länkar till och hela datorn runt 20 000 om jag minns rätt. (7 serien cpu och ett 1080 grafikkort)

Sen är det tydligen så att det kan vara olika mellan redigeringsprogrammen om dom vill ha mycket processor kraft eller ett bra grafikkort för beräkningarna.

Sen är det skärmen också för den måste ju fixa att spela upp 4k eller att du skalar ner på nåt sätt som funkar för dig och ditt program.

Jag kör hackmac os x sierra och davinci resolve 14 gratisversionen. För att kolla på filmerna när jag redigerar så har jag ett speciellt monitorkort ett thunderbolt mini monitor från blackmagic design som jag kopplat till en samsung tv. Skärmen använder jag bara till programmen och internet etc etc.

Det är den rekommenderade setupen i liten skala för davinci resolve men det skiljer sig säkert mellan programmen.

Givetvis ska man ha en dedikerad riktigt bra monitor men dom är svindyra så jag kör med en samsung tv som sagt. För att kunna jobba med 4k filer så måste jag ställa om resolves timeline till 1080 men det är det enda. Obs jag har bara tillgång till mp4 4k filer från min G7a så raw 4k vet jag inget om, typ hur mycket mer kraft det eventuellt kräver och sånt.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Kanske ska förtydliga att när jag säger redigera är det mer klippa, titta, sammanfoga etc. Inte direkt "riktig" redigering.
Oftast filmar jag i 2.7k för att hålla nere storleken på filmerna.
Är Ryzen generellt sett ett bättre val? Verkar som många i allmänhet klankar ner på Intel.
Fler tips på vad man skulle kunna plocka ihop mottages tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klippa video i 4K är en av de grisigaste grejerna du kan göra på en dator så 9,000kr blir det inte mycket umpf för. Däremot kan du gotta dig åt att på den nivån så är det CPU-kraft du är ute efter, inte grafikkort och GPU-accelerering lika mycket för lower end grafikkort gör ingenting en krallig CPU inte klarar.

Angående Ryzen vs. Intel så är Ryzen ett bättre val för det här, absolut. Du får mer uträkningskraft och spridningsförmåga på olika kärnor för mindre pengar. Att folk klankar ner på Intel är 80% skitprat och 20% för att de är dyrare än de behöver vara och lite krasst sett i princip bara är bättre på spelprestanda just nu.

Angående RAW 4K kan du ha så kul med de filerna på en 9,000krs-dator. Glöm det helt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!