Permalänk
Medlem

Nytt Ubiquiti system...

Hej,
sitter med ett relativt nybyggt hus (enplan på 144 m2, ganska öppen planlösning och ryggåstak) där jag dragit in koppar i varje rum och har även placerat routern precis i mitten av kåken.
Köpte vid inflytten en Linksys WRT1900ACS för våra trådlösa enheter, ca 8 st men är inte sådär jättenöjd. Stabiliteten är inte alls vad jag hoppats på och räckvidden är väl helt OK men inte maxat. Har 250/100 fiber och får ut ungefär det när jag är ett par meter bort från routern.

Är väldigt sugen på att köpa nytt, det kliar i fingrarna även om jag inte behöver det...och alla polare verkar sålda på Ubiquiti så tänkte kolla lite mer på det.

Så min fråga till entusiasterna vad man ska satsa på. Är lite sugen på Ubiquities Amplifi HD med två mesh enheter men känns som att bara ha en app till detta och inte en webbtjänst för administration känns sådär. Har förstått att det mest avancerade man kan göra är portforwarding... Och att usb porten inte används just nu...Vill gärna in och pilla själv och kunna spärra lite skit för ungarna vilket jag inte tror går "ännu" i deras app... Någon som vet om det utvecklas för fullt och kommer nya funktioner?

Är mer ute efter stabilitet än att kunna krama ut de sista kbit i systemet...

Vad skulle ni annars rekommendera? En liten Ubiquiti router med PoE och 2-3 st AP? kanske räcker med 2 st för 144 m2...

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt mig ett lite väggmonterat rack-skåp, byggt en pfSense router och sedan antingen köpt mig en 10GbE core switch, patch-panel och dragit ut 10GbE uttag i varje rum.

PoE injectors eller en 1Gbit access switch för mina access-punkter.

Hade nog sedan köpt trådlösa access-punkter ifrån: Cisco, Ubiquiti eller Watchguard

Permalänk
Medlem

@Corp:

Hej,
Jag kör Ubiquiti och jag har satt upp det på följande sett:
Gateway:
https://www.inet.se/produkt/5405303/ubiquiti-unifi-security-g...

Switch:
https://www.inet.se/produkt/5480018/ubiquiti-unifi-switch-8p-...

AP:
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750...

Man kan göra precis vad som helst med dessa enheter antingen över Web GUI eller CLI eller om du så önskar via en app, men om du ska göra det via appen så lär du ha en controller installerad på en dator eller server.
Alt. om du köper en Cloud key:
https://www.inet.se/produkt/5480015/ubiquiti-unifi-cloud-key#...

Detta är premium grejer och du lär inte bli besviken, deras FW och GUI uppdateras hela tiden då dom är snabba på att utveckla, dom har även req delar i sitt forum där medlemar kan önska funktioner och många gånger så väljer Unifi att gå vidare med idérna och kör in dom i GUI eller FW.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag gick också över till Ubiquiti i somras efter min asus rasade, jättenöjd.

Jag valde Unifi Security Gateway som router och två AP-AC Long Range.

Täckning på typ hela tomten (ca 2100m2) och allt har varit stabilt sen jag installerade det.

Däremot kan du inte räkna med att kunna maxa 250Mbit överallt om du inte vill sätta upp AP's överallt, jag kommer upp i något sådant i närheten av en AP, men i rum utan AP går det ner till ~100Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar...
Har ryggås tak i mitten av huset så det är galet högt och följer takstolarna så frågan är om man då ska sätta AP:na på var sin sida av huset och skita i mitten? inte kul att sätta en app i teket som hänger snett...de ska väl hänga och inte ligga på en bänk för bästa prestanda?

Gällande cloud key... är det något måste eller är det bara om man vill monitorera/adminsitrerar detta externt? Sitter man själv på nätverket så kommer man åt samam funktionalitet utan cloud key?

Och gatewayn ni nämner är en typ bandvägg där man kan sätta upp WAN länken / DMZ zooner och interna LAN? dvs den agerar som en router?

Permalänk

@Corp: Även jag kör Gateway, poe switch, AP-lite och cloud key. Extremt nöjd då jag alltid haft problem med täckning i mitt betonghus på 3 våningar

Gateway är router/brandvägg där du kopplar in WAN.

Cloud key är väl enbart för att kunna monitorera/administrera som du säger, det är rätt najs faktiskt och uppgradera grejerna på distans så slipper man när man är hemma. Tycker det är riktigt trevligt gui och hade inte velat vara utan en cloud key.

När jag installerade upp det hemma följde jag en youtubefilm som beskrev varje steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corp:

Hej, tack för svar...
Har ryggås tak i mitten av huset så det är galet högt och följer takstolarna så frågan är om man då ska sätta AP:na på var sin sida av huset och skita i mitten? inte kul att sätta en app i teket som hänger snett...de ska väl hänga och inte ligga på en bänk för bästa prestanda?

Gällande cloud key... är det något måste eller är det bara om man vill monitorera/adminsitrerar detta externt? Sitter man själv på nätverket så kommer man åt samam funktionalitet utan cloud key?

Och gatewayn ni nämner är en typ bandvägg där man kan sätta upp WAN länken / DMZ zooner och interna LAN? dvs den agerar som en router?

Jag satte mina i var sin ände av huset på varsin våning.
Har också ryggås på övervåningen, satte AP'n på en vägg. Tror man ska sätta dem i taket för absolut bäst prestanda, men de är snabba så det räcker och blir över för min del.

Cloud key har jag inte satt mig in i, kör controllern på en dator.

Ja, den fungerar som router.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok, men vad är det för skillnad på Ubiquiti UniFi Security Gateway och deras EdgeRouter? Gatewayn är mer avancerad och har mer/bättre funktioner?

Permalänk
Medlem

Utan att vara helt säker så tror jag att Unifi-routern är enklare att administrera. Om du kör på en unifi-gateway, switch och accesspunkt(er) så administrerar du samtliga enheter i samma interface. Antingen via en cloudkey eller via en controller på en dator.

Jag valde en Unifi gateway framför en Edgerouter när jag stod i valet och kvalet för ett år sedan ungefär och är väldigt nöjd med hur såväl gateway och switchar fungerar.

Permalänk
Medlem

Ok, så via cloudkey eller controller (är det en applikation man installerar på en pc?) så kan man konfigurera samtliga en heter och få statistik/grafer över allt? via en router så är det bara den man konfar och får ändå gå via en controller/cloud key konfigurera APna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corp:

Ok, men vad är det för skillnad på Ubiquiti UniFi Security Gateway och deras EdgeRouter? Gatewayn är mer avancerad och har mer/bättre funktioner?

Tvärtom, Edgerouter är mer avancerad än USG men den är bökigare att administrera (den har ett web-gui men man kommer inte åt allt där utan man får ofta gå via terminalen). USG delar administrationsverktyg (Unifi Controller) med Unifi AP och Unifi US-switchar mm.

Skrivet av Corp:

Ok, så via cloudkey eller controller (är det en applikation man installerar på en pc?) så kan man konfigurera samtliga en heter och få statistik/grafer över allt? via en router så är det bara den man konfar och får ändå gå via en controller/cloud key konfigurera APna?

Exakt. Unifi Controller är en mjukvara som installeras på valfri dator (server/kontorsdator/raspberry) och låter dig sköta alla Unifi-prylar från ett och samma ställe. Tyvärr ingår inte Edgerouter i Unifi-systemet så har du en sådan och några AP måste du ändå köra controllern för att konfa de senare. Controllern behöver dock inte heller vara igång 24/7 om du inte behöver statistiken och vissa avancerade funktioner (t.ex. token-baserad gäst-access).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

USG routern är en del av Unifi så man får in både router, AP och switchar i samma interface.
Statistik, konfigurering m.m. sköts via Unfi Controller för samtliga Unifi prylar.

Unifi controller kan köras på en Windows eller linux dator.
Man kopplar sedan upp sig till den via antingen ett web interface eller via en App.
Cloudkey är en liten linux dator som kör Unifi Controller.

Det är inga problem att köra systemet utan controller när man väl har satt upp det men man kan då inte få någon statistik m.m.
Jag har en HTPC som inte drar så mycket ström så jag där kör jag Unifi controller och stänger aldrig av den.

Edgerouter är inte en del av Unifi så den har ett eget webinterface som ligger i routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tvärtom, Edgerouter är mer avancerad än USG men den är bökigare att administrera (den har ett web-gui men man kommer inte åt allt där utan man får ofta gå via terminalen). USG delar administrationsverktyg (Unifi Controller) med Unifi AP och Unifi US-switchar mm.

Tror att Edgerouter lite och USG delar samma hårdvara och i botten har de också samma mjukvara.
I USG har man sedan lagt på ett Unifi interface och på Edgerouter ett eget webinterface.

Finns ett CLI inteface till USG där man kan göra i stort sett samma saker som med Edgerouter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

För att administrera Unifi-serien så krävs en kontroller. Kontrollern kan köras som programvara på en dator eller genom en egen enhet - en Cloud Key. Unifi-serien har ett gemensamt gränssnitt på sin kontroller som ser ut enligt bilden nedan.

Skillnaden mellan en Unifi Security Gateway (USG) och en EdgeRouter är att EdgeRoutern är helt fristående och hanteras inte från en kontroller. EdgeRoutern har också ett mer komplett konfigurationsgränssnitt så att CLI inte behövs användas lika ofta. I övrigt är en USG och en EdgeRouter väldigt lika. Båda går att administrera via CLI. Nästan alla saker en EdgeRouter kan göra kan även göras av en USG, dock är det många fler inställningar som måste göras via CLI på en USG. Sen bör man även komma ihåg att när nya inställningar provisioneras från en kontroller till en enhet så kan eventuella inställningar gjorda via CLI glömmas bort.

Själv kör jag sen några år tillbaka ett helt Unifi-nätverk hemma. Otroligt smidigt att via kontrollern ställa in allt (jag har alltid min kontroller igång på en av mina servrar). Sedan har jag aktiverat Cloud Access på min kontroller så att jag exempelvis från kontoret kan ändra inställningar i nätverket hemma. Med Cloud Access kommer jag åt kontrollern precis som om jag vore hemma även fast jag inte är hemma.

EDIT: Stavfel m.m.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror att Edgerouter lite och USG delar samma hårdvara och i botten har de också samma mjukvara.
I USG har man sedan lagt på ett Unifi interface och på Edgerouter ett eget webinterface.

Finns ett CLI inteface till USG där man kan göra i stort sett samma saker som med Edgerouter.

Mycket möjligt, jag har bara jämfört med Edgerouter X. Det kan lätt bli missförstånd när man bara pratar om Edgerouter, det finns ju faktiskt 4 olika modeller med olika prestanda plus varianter med PoE eller SFP.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Skillnaden mellan en Unifi Security Gateway (USG) och en EdgeRouter är att EdgeRoutern är helt fristående och hanteras inte från en kontroller. EdgeRoutern har också ett mer komplett konfigurationsgränssnitt så att CLI inte behövs användas lika ofta. I övrigt är en USG och en EdgeRouter väldigt lika. Båda går att administrera via CLI. Nästan alla saker en EdgeRouter kan göra kan även göras av en USG, dock är det många fler inställningar som måste göras via CLI på en USG. Sen bör man även komma ihåg att när nya inställningar provisioneras från en kontroller till en enhet så kan eventuella inställningar gjorda via CLI glömmas bort.

Är det inte tvärtom, USG har ett bättre web-GUI och ER kräver mer jobb i CLI? Det är så jag uppfattat det iaf (och GUI:t på min ER-X är erbarmligt dåligt, inte ens allt det grundläggande finns där).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det inte tvärtom, USG har ett bättre web-GUI och ER kräver mer jobb i CLI? Det är så jag uppfattat det iaf (och GUI:t på min ER-X är erbarmligt dåligt, inte ens allt det grundläggande finns där).

Jag har uppfattat det som tvärtom, dock är mina kunskaper begränsade till en EdgeRouter POE som vi har på kontoret (som det inte heller är jag som administrerar). När jag för säkert 1½ år sedan började köra min USG så fanns exempelvis inte möjlighet till port forwarding via gränssnittet. Det har dom ju såklart lagt till nu, men det är en del andra inställningar som ännu inte finns i gränssnittet för USG som jag vet finns för EdgeRouter. Exempelvis specifik MAC-adress på WAN-port, vilket är något som min ISP envisas med. Det går såklart att lösa via CLI och ssh, men det borde inte krävas.

Jag håller dock med dig till fullo om att web-GUI:et som finns till USG ser otroligt mycket bättre ut och är mer lätt använt (om än det såklart är subjektivt).

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag hade nog köpt mig ett lite väggmonterat rack-skåp, byggt en pfSense router och sedan antingen köpt mig en 10GbE core switch, patch-panel och dragit ut 10GbE uttag i varje rum.

PoE injectors eller en 1Gbit access switch för mina access-punkter.

Hade nog sedan köpt trådlösa access-punkter ifrån: Cisco, Ubiquiti eller Watchguard

10GbE i varje rum? För att det ska sitta en dator för att surfa på? Det lät overkill.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Om man ändå köper sig en 10GbE switch så why not, finns ju ingen ekonomisk fördel att dra Cat5 framför Cat6. Jag har 10GbE till varje rum. Sedan har jag inte nätverkskort som klarar 10GbE i varje rum utan bara mellan min jobbdator, mina två HTPCs.

Sedan bor ju jag i en bostadsrätt med 4 rum, så det är inte så värt många rum hos mig

Har man möjligheten så why not...

Permalänk
Medlem

Controller eller cloud key spelar mindre roll egentligen, bara du har controllern på samma PC så kommer du kunna att administrera nätverket.

Och du kan även komma åt controllern genom andra enheter på nätverket.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Ställde precis en fråga i en annan tråd

Annan tråd

Hittade nu denna tråd och min undran kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vealgarden:

Ställde precis en fråga i en annan tråd

Annan tråd

Hittade nu denna tråd och min undran kvarstår.

Det fungerar att använda en Unifi AP bakom i princip vilken router som helst så länge routern tar hand om utdelning av IP-adresser. För att konfigurera din AP så måste du dock använda en Unifi-kontroller eftersom access punkten i sig inte har ett webbgränssnitt. Lite av tanken med hela Unifi-serien är att kontrollern sköter all hantering av dina nätverksenheter så man har en plats att sköta allt från.

Du har även i din andra tråd även skrivit att du eventuellt tänkt köra en EdgeRouter. Den kan INTE kopplas till en Unifi-kontroller. Om du skulle köpa en sådan skulle du få administrera de AP:n i ett webbgränssnitt och din EdgeRouter i ett annat webbgränssnitt. Kanske inte en deal breaker för dig men ändå värt att känna till.

Vill du kunna administrera båda från samma ställe måste du köpa en router i Unifi serien - exempelvis Unifi Security Gateway.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Går det att köra controller på t.ex. en raspberry pi? Har två sådana liggandes som jag inte vet vad jag ska göra av.. Har sneglat lite mot Ubiquiti och det hade ju vart suveränt om det gick att köra controllern på PI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Går det att köra controller på t.ex. en raspberry pi? Har två sådana liggandes som jag inte vet vad jag ska göra av.. Har sneglat lite mot Ubiquiti och det hade ju vart suveränt om det gick att köra controllern på PI.

Min uppfattning är att det går, jag har inte provat det själv dock. Så jag kan inte svara på hur prestandan är och på hur bra det funkar.

Det verkar som att nån i communityn skrivit en guide för det här.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Mr_Lazy: Om man ändå köper sig en 10GbE switch så why not, finns ju ingen ekonomisk fördel att dra Cat5 framför Cat6. Jag har 10GbE till varje rum. Sedan har jag inte nätverkskort som klarar 10GbE i varje rum utan bara mellan min jobbdator, mina två HTPCs.

Sedan bor ju jag i en bostadsrätt med 4 rum, så det är inte så värt många rum hos mig

Har man möjligheten så why not...

det håller jag med om när det gäller val av kablar men att köpa in sig i en 10GbE switch idag för att koppla ihop ett gäng klienter skulle jag vänta med

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av dopedog:

Det fungerar att använda en Unifi AP bakom i princip vilken router som helst så länge routern tar hand om utdelning av IP-adresser. För att konfigurera din AP så måste du dock använda en Unifi-kontroller eftersom access punkten i sig inte har ett webbgränssnitt. Lite av tanken med hela Unifi-serien är att kontrollern sköter all hantering av dina nätverksenheter så man har en plats att sköta allt från.

Du har även i din andra tråd även skrivit att du eventuellt tänkt köra en EdgeRouter. Den kan INTE kopplas till en Unifi-kontroller. Om du skulle köpa en sådan skulle du få administrera de AP:n i ett webbgränssnitt och din EdgeRouter i ett annat webbgränssnitt. Kanske inte en deal breaker för dig men ändå värt att känna till.

Vill du kunna administrera båda från samma ställe måste du köpa en router i Unifi serien - exempelvis Unifi Security Gateway.

Tack för ditt klargörande!
Har läst på lite men bevisligen inte förstått allt. Ännu (o:

Men då börjar bilden klarna lite för egen del:
En AP har alltså inget webGUI för konfig utan det är till detta Unifi-kontrollern används och har inget med Edgeroutern att göra i det avseendet.

Som du sa är det ingen dealbreaker för min del, jag får dock skylla på Ubiquitis "vilseledande" enkla skisser (o:
Men känns väl lite onödigt med 2 olika gränssnitt för administration.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiane:

Går det att köra controller på t.ex. en raspberry pi? Har två sådana liggandes som jag inte vet vad jag ska göra av.. Har sneglat lite mot Ubiquiti och det hade ju vart suveränt om det gick att köra controllern på PI.

Jo det funkar alldeles utmärkt, kör en pi med Rasbian dvs Debian som OS.

Jag körde redan Observium som nätövervakning och var osäker på hur lasten för Ubiquiti controllern skulle bli men det märks knappt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Hej igen, känns som jag ska strunta i Amplify HD och satsa mer helhjärtat på ett komplett system, tänkte även skicka upp ett par Ubiquiti kameror runt huset som jag faktiskt redan dragit fram kabel till.

Vet ni om man via controllern även få med deras kameror för managering?
Och finns det någon form av schedule för wifi/kabel för "parental control"? misstänker att det mer finns i consumer produkterna som jag just skrev att jag skippade men tänkte om man kan få till det i detta system också? Såg att man kan stänga av wifi under vissa tider men då försvinner det för alla, vill ha det per device så inte ungarna surfar hela nätterna...

Permalänk
Medlem

Fick mitt Amplifi HD med två meshsatelliter i måndags. Grymt nöjd med täckningen och ett lyft mot min tidigare router. Alla ungarnas 10 burkar ligger nu i en grupp som inte har internetacces mellan 2200-0600 när det är skola dagen efter, annars 0000-0600. Perfekt 😄😄😄 Men inställningsmöjligheterna är begränsade, typ bara port forwarding - men det räcker för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marpeto:

Fick mitt Amplifi HD med två meshsatelliter i måndags. Grymt nöjd med täckningen och ett lyft mot min tidigare router. Alla ungarnas 10 burkar ligger nu i en grupp som inte har internetacces mellan 2200-0600 när det är skola dagen efter, annars 0000-0600. Perfekt 😄😄😄 Men inställningsmöjligheterna är begränsade, typ bara port forwarding - men det räcker för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
av nyfikenhet med mesh systemet... Hur pratar mesh punkterna med basenheten/routern? Är det 5 ghz som vanliga enheter eller en proprietär lösning? Tänker om en mobil t.ex ska streama en film och den måste gå via mesh punkten först innan den når routern och ut mot internet. Funderar om täckningen blir mycket bättre men prestandan på enheter som är anslutna via mesh punkterna tappar en massa prestanda då mesh punkten ska hoppa till routern osv... ni förstår vad jag syftar på...