Permalänk

Färg och primer för aluminium!

Tjena!! Undrar om någon har tips och vill hjälpa mig? Ska nämligen måla ett antal mindre egengjorda aluminium delar till mitt chassi och vill ha dom svarta. Har en airbrush och ska inte spraya för stora ytor så blir nog lagom med en sådann. Behöver dock hjälp med val av färg. En bra primer som sitter på aluminiumet samt lack! Den finish jag letar efter är nog Satin black/matt. Postar en bild på finishen jag helst vill matcha också så kanske ni kan hjälpa med det med!

Fick info att man ska köra Self Etch Primer sedan matte black och sist matte clear coat.
Fråga är också om man ska skippa airbrush o bara köra rakt ur sprayflaska? Om inte och man får bättre resultat med airbrush ska man då spraya ut innehållet o hälla i airbrushen? All hjälp uppskattas enormt!! Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Primer är slipbar. Jag skulle köra aluminiumprimer först, finslipa det och sedan spreja tunna jämna lager - med airbrush eller en bra sprejfärg.

Jag tror inte på att spreja ut innehåll i en burk och fylla airbrushen med det - färg i de flesta sprejburkar är gjorda för att lösningsmedlet ska avdunsta snabbt i vanlig luft och det skulle därför tjockna mer eller mindre i förväg innan du kan använda det.

Jag tror att aluprimer fäster bäst om ytan är aldeles nyslipad.

Klarlack tror jag inte behövs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.