Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

@Pentav: Jo en del av modellerna från 2016 och i princip alla från 2017 som klarar 4k har en processor som är tillräckligt bra för att klara Dolby Vision - via en mjukvaruuppgradering.
Om tv'n klarar att visa Dolby Vision fullt ut ska jag låta vara osagt.

men rent generellt är Dolby Vision lite vassare när det kommer till färger och ljusstyrka.
Det som egentligen är den riktiga "konkurrenten" är HDR10+ där man går från en statisk metadata till en dynamisk, precis som Dolby Vision. Ska dock sägas att antalet färger och ljusstyrkan fortfarande skiljer dom åt.
MEN
HDR10+ har betydligt bättre bild på ljussvaga skärmar, vilket man helt säkert kommer använda sig av på budget-medel modeller just p.g.a. att det är en öppen standard och bättre under dessa förutsättningar.

#2018 kommer HDR10+ på riktigt via ett helt nytt gäng TV-apparater
#HDR10+ kommer bara implementeras på 2017 års modeller och framåt
# Glöm inte att TVn bara kan visa så bra bild som signalerna den får - Skit in = skit ut

om du orkar och vill så kan du kolla på Vincent - han pratar en del om både det ena och andra
https://www.youtube.com/watch?v=qSwMLXnmxOU

Vad jag har hört så ska Samsuns KS-serie få HDR10+ via mjukvaruuppdatering, och det är modeller från 2016.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ok

Jag skippar dock. Jag vill vara säker på att det är RED diskar. Lite för stor risk.

Det sitter alltid WD RED diskar i WD My Cloud. Har själv köpt My Cloud 6TB och det är WD RED i den.
Bortkopplad från min My Cloud 6TB och använder den som lagringdisk i datorn.

Har köpt en del recertified diskar från WD och dom skickar till Sverige.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Vad jag har hört så ska Samsuns KS-serie få HDR10+ via mjukvaruuppdatering, och det är modeller från 2016.

Grymt! Tack för tipset, har en KS7005. Trodde inte att det skulle komma alls.

Googlade lite och hittade detta:
All of Samsung’s 2017 UHD TVs, including its premium QLED TV lineup, support HDR10+. In the second half of this year, Samsung’s 2016 UHD TVs will gain HDR10+ support through a firmware update.

Källa: https://news.samsung.com/global/samsung-and-amazon-video-deli...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Mirage:

Cherry G80 MX 3.0 Mekaniskt tangentbord med röda MX-brytare Svart USB

299kr med medlemspris

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213840-...

Nästa på lager prisjakt är : 849 kr
https://www.inet.se/produkt/6607321/cherry-mx-board-3-0-mx-re...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971054

Någon som vet om det finns ett liknande tangentbord för samma peng men med bakgrundsbelysning? Sitter på ett Steelseries 6Gv2 som fungerar alldeles ypperligt, det enda jag stör mig på är att det saknar belysning.

Permalänk
Medlem

Någon som äger Cherry MX Red tangentbordet som ligger ute för 299kr på Webhallen? Står att tangentbordet kopplas in med USB Typ A Mini, är det en Usb2/3 som kopplas in i datorn och sedan USB A mini till tangentbordet eller behövs en USB typ A på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Någon som äger Cherry MX Red tangentbordet som ligger ute för 299kr på Webhallen? Står att tangentbordet kopplas in med USB Typ A Mini, är det en Usb2/3 som kopplas in i datorn och sedan USB A mini till tangentbordet eller behövs en USB typ A på moderkortet?

Såhär står det på inets hemsida

Ansluts till din dator via den medföljande USB Typ A - Mini-USB kabeln.

Är väl typ bara macbooks som saknar typ a? Så bör inte vara nögra problem. Om du nu inte har en macbook...

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt nyfiken på Cherry G80 MX 3.0 tangentbordet om det är något att hänga i granen, vore en kalasfin present till farsan.
Så är det någon här på forum som äger ett och kan dela med sig av erfarenheter?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rizpusher:

Imorn Tisdag 26/9 har EG någon crazy rea!
Nintendo Switch - 2890kr https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/SWI32GBNE... - Priset syns imorn!

Plus en massa andra erbjudanden!
https://www.elgiganten.se/cms/dagskampanj/galler-endast-idag/

Tack för tipset! Inte nog med att du tipsade om en billig Switch, utan du uppmärksammade mig på att dom sänker priset på frysen jag precis köpte. Iofs inte tokmycket, men 200+ kr är ju pengar det med. Blir till att nyttja deras prisgaranti

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Löning idag.

Köpte Cherry G80 MX med MX-brytare för 299:-.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213840-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag är också väldigt nyfiken på Cherry G80 MX 3.0 tangentbordet om det är något att hänga i granen, vore en kalasfin present till farsan.

Jag är väldigt nöjd med det men jag gick från ett membrantangentbord så jag har ju inte allt för mycket erfarenhet av mekaniska tangentbord men jag diggar det. Låter inte för mycket heller. Det var lite av min rädsla av att köpa mekaniskt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Hade också samma fundering. USB A mini kopplas in till tangetbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Vanlig USB till USB A mini.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Hade ett med bruna brytare i några månader, skänkte det dock till min bror (stod inte ut med bruna). Jag gillade det. Väldigt unikt tangentbord. Det var kul att sitta med lågprofilstangenter igen, och det blev nästan jobbigt att gå tillbaka till mitt MK-50 efter att ha vant mig vid att ha volymtangenter. Om jag minns rätt kändes det ganska billigt och plastigt för ett tangentbord i 700-800 kronors-klassen, men för 299 är det inget snack om saken.

Edit: Kunde inte hålla mig. Var tvungen att köpa ett nu när röda versionen var så billig

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Det blev ett Cherry-tangentbord, tack alla för bra input <3

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Skrivet av Agerberg:

Grymt! Tack för tipset, har en KS7005. Trodde inte att det skulle komma alls.

Googlade lite och hittade detta:
All of Samsung’s 2017 UHD TVs, including its premium QLED TV lineup, support HDR10+. In the second half of this year, Samsung’s 2016 UHD TVs will gain HDR10+ support through a firmware update.

Källa: https://news.samsung.com/global/samsung-and-amazon-video-deli...

Då stämde inte det jag har hört, var ju också kanske några månader sedan :/
Har för mig att Panasonic och Samsung hade enats om att enbart släppa uppdateringen på 2017 modellerna
Hur som får jag tacka för 'updaten'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Om någon skulle vara intresserad av att uppgradera till en 6700K, exempelvis om ni sitter på en Skylake i3 eller i5, så finns den just nu på Webhallen för 2 649 kronor:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224956-intel...

Näst billigast på prisjakt är 3 249 kr på Elgiganten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226016

Jag köpte samma processor för 2749 kr precis 14 dagar sen också från Webhallen, fick hem paketet 13 sep, alltså 12 dagar sen. kan man vara super snål på något sätt och få ut den hundringen som den sänktes nu? Förutom ångerrätten då, för det orkar jag inte.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Jag köpte samma processor för 2749 kr precis 14 dagar sen också från Webhallen, fick hem paketet 13 sep, alltså 12 dagar sen. kan man vara super snål på något sätt och få ut den hundringen som den sänktes nu? Förutom ångerrätten då, för det orkar jag inte.

Du kan ju alltid fråga dem som faktiskt säljer varan.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv

Lite lockande med en till 6700K faktiskt. Har ett i det närmaste komplett system som ligger och väntar på att bli komplett, 32GB RAM och ett 1070 Phoenix GS blandannat. Men tanken var Ryzen. Får se om någon butik försöker rea ut de sista exemplaren närmare 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Skicka mejl och kolla. Jag har gjort liknade en gång hos komplett. Köpte en HDD och veckan senare var det 150kr rabatt. Fick tillbaka dem efter en snabb chatt med kundtjänst

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Bra priser på minneskort hos Cyberphoto:

SanDisk SDXC Extreme (PLUS) 256GB Class 10 UHS-I U3 90/60MB/s 599 kr (ord 1990 kr):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSDXNF-256G-GFCCN Prisjakt 1403 kr

Riktigt bra priser, synd bara att dom ändrade prislappen i kundvagnen på mig. Dessa kostar 699 nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Riktigt bra priser, synd bara att dom ändrade prislappen i kundvagnen på mig. Dessa kostar 699 nu.

Ja, det verkar som om de har ändrat priset. Jag skall uppdatera mitt inlägg i fyndtråden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Någon som vet om det finns ett liknande tangentbord för samma peng men med bakgrundsbelysning? Sitter på ett Steelseries 6Gv2 som fungerar alldeles ypperligt, det enda jag stör mig på är att det saknar belysning.

Skrivet av Elloy:

Skrivet av 20kr:

Skrivet av Banco:

Jag är väldigt nöjd med det men jag gick från ett membrantangentbord så jag har ju inte allt för mycket erfarenhet av mekaniska tangentbord men jag diggar det. Låter inte för mycket heller. Det var lite av min rädsla av att köpa mekaniskt.

Skrivet av Poppu-chan:

Hade ett med bruna brytare i några månader, skänkte det dock till min bror (stod inte ut med bruna). Jag gillade det. Väldigt unikt tangentbord. Det var kul att sitta med lågprofilstangenter igen, och det blev nästan jobbigt att gå tillbaka till mitt MK-50 efter att ha vant mig vid att ha volymtangenter. Om jag minns rätt kändes det ganska billigt och plastigt för ett tangentbord i 700-800 kronors-klassen, men för 299 är det inget snack om saken.

Edit: Kunde inte hålla mig. Var tvungen att köpa ett nu när röda versionen var så billig

Har inte allt för stor erfarenhet av av den vida tangentbordsvärlden. Har både Steelseries 6Gv2 och MX Board 3.0, båda mx red, och jag föredrar helt klart MX Board 3.0 av ovan nämnda anledningar (låg profil/tystare, än bättre med o-ringar). Är ganska plastigt, men fortfarande väl gediget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Hade en trust mic hemma för några år sen, MITT SIBERIA V2 HADE BÄTTRE MIC :I

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Skrivet av gylldevik:

Hade en trust mic hemma för några år sen, MITT SIBERIA V2 HADE BÄTTRE MIC :I

Mitt Siberia V2 har definitivt inte bättre mic än den från Trust.

Finns några videos på Youtube där dom testar den (mest ryska/polska typ), kan vara värt att kolla upp innan du köper eller avstår.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Bra priser på minneskort hos Cyberphoto:

SanDisk MicroSDXC Extreme Pro 64GB UHS-II U3 275MB/s 699 kr (ord 1499 kr):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSQXPJ-064G-GN6M3 Prisjakt 979/1179 kr

SanDisk MicroSDXC Extreme Pro 128GB UHS-II U3 275MB/s 899 kr (ord 2990 kr):
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSQXPJ-128G-GF6C3 Prisjakt 1995 kr

SanDisk SDXC Extreme (PLUS) 256GB Class 10 UHS-I U3 90/60MB/s 599 699 kr (ord 1990 kr):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSDXNF-256G-GFCCN Prisjakt 1403 kr

Edit: Prisändring på 256 GB-kortet.

Kommer 64 GB varianten att fungera med min Nikon d7100? ( kommer jag kunna nyttja hastigheten?)
Eller är det vettigare att välja ett långsammare med större lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krona:

Kommer 64 GB varianten att fungera med min Nikon d7100? ( kommer jag kunna nyttja hastigheten?)
Eller är det vettigare att välja ett långsammare med större lagring?

D7100 maxar vad jag kan se på runt 70 MB/s så nej, du kommer inte kunna dra full nytta av hastigheten i kameran men det är åas inte allt, du kan tex ha nytta av den när du skall göra över bilderna till din dator (beroende bla på vad du har för kortläsare).

Vilket som är bäst för dig är svårt att svara på men personligen hade jag nog hellre tagit två sådana här : https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB-SG64EEU eller det länkade 256 GB-kortet. Då slipper du dessutom mecka med adapter (de två första minneskorten jag länkade till var MicroSD)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Mitt Siberia V2 har definitivt inte bättre mic än den från Trust.

Finns några videos på Youtube där dom testar den (mest ryska/polska typ), kan vara värt att kolla upp innan du köper eller avstår.

Hade inte exakt den där mice, men lovar dig att mitt v2s mic var bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hade inte exakt den där mice, men lovar dig att mitt v2s mic var bättre

Vilken mic hade du då?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Vilken mic hade du då?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-he...

Visa signatur