Grafikkort lever på lånad tid?

Permalänk
Medlem

Grafikkort lever på lånad tid?

Hej alla clockare! Jag har i dagarna återupplivat mitt ATI HD 6990m genom att "baka" det i ugnen i 10 min (200°C). Har någon av er medlemmar utfört "bakning" av grafikkort/moderkort? Hur lång tid efter "bakningen" fungerade grafikkortet/moderkortet?

(Moderator får gärna flytta tråden om den är felplacerad)

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Inaktiv

En "bakning" är såvitt jag vet alltid en temporär lösning. Kortet kommer lägga av inom en snar framtid. De flesta brukar rapportera om ett par månaders livslängd efter "bakningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

En "bakning" är såvitt jag vet alltid en temporär lösning. Kortet kommer lägga av inom en snar framtid.

Tack för ditt inlägg Kunzite. Antar att du inte utfört "bakning" i och med att du inte svarar på trådens frågor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Tack för ditt inlägg Kunzite. Antar att du inte utfört "bakning" i och med att du inte svarar på trådens frågor?

i och med du bara hade 1 fråga då svarade kunzite på den. Din fråga är i samma stil som att fråga hur långt ett snöre är.
det kan fungera i 2 minuter eller 25 år, det beror på hur dålig lödpunkten var och hur bra det blev efteråt.

men vill du bläddra igenom så finns det en hel del personen som har gjort det.

(via sökfunktionen) http://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppliv...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

i och med du bara hade 1 fråga då svarade kunzite på den. Din fråga är i samma stil som att fråga hur långt ett snöre är.
det kan fungera i 2 minuter eller 25 år, det beror på hur dålig lödpunkten var och hur bra det blev efteråt.

men vill du bläddra igenom så finns det en hel del personen som har gjort det.

(via sökfunktionen) http://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppliv...

"Har någon av er medlemmar utfört "bakning" av grafikkort/moderkort?"
"Hur lång tid efter "bakningen" fungerade grafikkortet/moderkortet?"

Nej frågorna går inte under kategori "fråga hur långt ett snöre är"

Tack för tipset om bak-trådarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Hej alla clockare! Jag har i dagarna återupplivat mitt ATI HD 6990m genom att "baka" det i ugnen i 10 min (200°C). Har någon av er medlemmar utfört "bakning" av grafikkort/moderkort? Hur lång tid efter "bakningen" fungerade grafikkortet/moderkortet?

(Moderator får gärna flytta tråden om den är felplacerad)

Hejsan jag bakade ett 280x och det har fungerat felfritt i 13 månader o tickar vidare. men det är väldigt olika, ibland håller korten inte mer än månader.

Edit: bakade ett grafikkort för en väldans många år sen (ett mx440) det fungerade sedan i nästan 2 år vad jag minns.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Har någon av er medlemmar utfört "bakning" av grafikkort/moderkort?

Jag skulle nog öppna din laptop och göra en ordentlig rengöring istället för syssla med bakning i ugn eftersom det är den primära orsaken varför komponenter går sönder. Om laptopen i fråga aldrig har blivit rengjord så kan prestanda bero damm och liknande så det presterar sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag skulle nog öppna din laptop och göra en ordentlig rengöring istället för syssla med bakning i ugn eftersom det är den primära orsaken varför komponenter går sönder. Om laptopen i fråga aldrig har blivit rengjord så kan prestanda bero damm och liknande så det presterar sämre.

Tack för tipset! Den är rengjord och isärplockad plus ny kylpasta på gpu och cpu. Tryckluft och
Isopropylalkohol gjorde susen! Tanken var att sälja datorn i delar, Men eftersom att "bakningen" gav laptopen några extra dagar, så fortsätter jag att bruka den till nästa gpu-haveri.

Visa signatur

Permalänk

Bakade ett GeForce Go 7800 GTX för några sedan. Fick liv i det, men det höll bara i lite över en månad

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Hejsan jag bakade ett 280x och det har fungerat felfritt i 13 månader o tickar vidare. men det är väldigt olika, ibland håller korten inte mer än månader.

Edit: bakade ett grafikkort för en väldans många år sen (ett mx440) det fungerade sedan i nästan 2 år vad jag minns.

Det är för att du hade "crisp" läget på ugnen när du körde dina

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Märkte du någon skillnad på prestanda/temperatuer eftet bakningen? Mitt 6990m har lägre temperatur i idle, märkligt men sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Bakade ett GeForce Go 7800 GTX för några sedan. Fick liv i det, men det höll bara i lite över en månad

Klassiskt kort! Åskan tog mitt gamla 7800, det var inte lönt att baka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är för att du hade "crisp" läget på ugnen när du körde dina

haha ja det kan ju ha vart så

Skrivet av Kazurk:

Märkte du någon skillnad på prestanda/temperatuer eftet bakningen? Mitt 6990m har lägre temperatur i idle, märkligt men sant.

nej jag märkte inga temperatur skillnader alls

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Hejsan AmdX2,

Skrivet av AmdX2:

Körde du kanske med grillelementet?

Skämt o sido: himla kul att kortet fick liv igen.
Skulle du vilja berätta lite mer om bakningen?
Temperatur? hur länge? högt upp eller långt ner i ugnen, särskilda förberedelser, och annat.

Det är nog många som skulle vilja veta lite mer om den där bakningen.

Tack!

Permalänk

bara en notis är vääääldigt sällan lödpunkterna som är själva problemet utan själva chipet.

du fixar inga lödpunkter med 200°c... smältpunkte på lödtennet som används ligger betydligt högre än det.

men kommer troligen fungera ett tag men som sagt ända permanenta lösningen är att byta det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En klasskompis bakade sitt GTX580 ett par gånger, det fungerade uppskattningsvis ett halvår åt gången. Sista gången la det av efter att han stängde av datorn och var borta på semester ett par gånger, efter det hjälpte inte bakningen längre utan det la av permanent.

Kan du hålla det konstant aktivt kan det mycket väl hända att fungerar längre då lödningarna aldrig får chansen att släppa/spricka när de kallnar.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag återupplevde ett gammalt HD7870 via bakning. 175c under 10 minuter, låt svalna ordentligt innan testning, fungerade bra...kortet lever än idag efter 5 månader sen bakning.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag har en gång bakat ett gammalt GTX9600 det höll i ett par år efter bakning tills det att fläkten gav ifrån sig missljud och det avvecklades från sin tjänst som HTPC grafikkort.

Symptomen ifrån det var stora artekfakter i bilden innan bakning.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan AmdX2,
Körde du kanske med grillelementet?

Skämt o sido: himla kul att kortet fick liv igen.
Skulle du vilja berätta lite mer om bakningen?
Temperatur? hur länge? högt upp eller långt ner i ugnen, särskilda förberedelser, och annat.

Det är nog många som skulle vilja veta lite mer om den där bakningen.

Tack!

la kortet på foliebollar och 2 lager folie ovanpå, ugnen var satt till 200c och körde 30 sekunder tog ut kortet och upprepade detta 6 gånger.
lät kortet svalna av mellan gångerna.

placering i ugnen från mitten (ett hack ner )

Edit: Körde 2 sessioner på 200c sedan 2 på 220c och 2 på 250c. så va det, tur man har gamla lappar liggandes :p.

Lycka till framtida bakare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan AmdX2,

Skrivet av AmdX2:

la kortet på foliebollar och 2 lager folie ovanpå, ugnen var satt till 200c och körde 30 sekunder tog ut kortet och upprepade detta 6 gånger.
lät kortet svalna av mellan gångerna.

placering i ugnen från mitten (ett hack ner )

Edit: Körde 2 sessioner på 200c sedan 2 på 220c och 2 på 250c. så va det, tur man har gamla lappar liggandes :p.

Lycka till framtida bakare.

TACK!
Nu gissar jag att vi har en hel del "hemmabakare" som har fått det perfekta receptet

Permalänk
Medlem

Lite mer än 1 år har gått efter bakningen och datorn funkar utmärkt. Ska bli spännande och se hur länge den orkar med.

Visa signatur