Permalänk

"öppen" Digitalbox - Hjälp

Hej,

Installeras fiber i min brf. och om jag förstått saken rätt kommer det ingå 1,2,4 även om jag inte väljer något kanalpaket från en leverantör. Det är ett öppet nät och därför finns alla möjliga val att göra.

Det jag eftersöker är en digitalbox som inte är låst till någon tjänsteleverantör. Det som har tipsats om är Kalejdo HDTV-Box för öppet nät. Jag undrar nu om det finns något annat sätt att komma undan lite billigare då jag sällan tittar på tv. Det borde väl kunna finnas fler leverantörer av en sådan box på marknaden kan man tycka.

Har ni några tips eller info tar jag tacksamt emot dessa.

http://kalejdo.tv/index.php/shop/ny-kund/tv-boxar/hdtv-boxar/...

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt beställa några extra kanaler så behöver du väl ingen box/kortläsare. En modern tv borde hitta kanalerna bara du kopplar in antennkabeln och gör en sökning.

Eller får du bara ip tv. I såna fall har jag inget bidrag.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Om du inte tänkt beställa några extra kanaler så behöver du väl ingen box/kortläsare. En modern tv borde hitta kanalerna bara du kopplar in antennkabeln och gör en sökning.

Eller får du bara ip tv. I såna fall har jag inget bidrag.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja alltså det blir ju signal från switchen som ska gå till en digitalbox. Känns dock ovärt att lägga 1700 kr på en låda som gör att man får kanal 1,2,4. Man tycker det borde finnas en enklare box för detta ändamålet men det kanske inte gör det ..?

Permalänk
Rekordmedlem

Några kanaler måste distribueras så att tvn i sig självt kan ta emot dem enligt lag https://sv.wikipedia.org/wiki/Must_carry så om inte annat så finns de analogt men det kan ju även finnas dvb c i erat nät och om du har en smarttv så finns playversionerna via internet, det låter underligt och fel om det skulle krävas en box.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Framtidens nät" i de kommunala bostadsbolagen i Göteborg torskade ju på det här när det slängde ut ComHem.
Slutade med att de som bara ville "Must Carry" kanalerna fick en låna en IPTV box gratis.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Det är svaret jag har fått åtminstone. Att jag måste köpa en arris tv-box som är öppen så att säga. Försökte fråga dom i en radio Tv butik om det fanns enklare/billigare alternativ men enligt dom gjorde det inte det. Men det kan ju också vara så att dom inte har andra alternativ och sugna på att sälja. Därför är en second opinion här inne lämpligt känns det som:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Annars kan du ju köpa en dvb-t mottagare och en bordsantenn.
(Gissar dock på att din tv redan har en inbyggd så egentligen behöver du bara en bordsantenn)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

Hej,

Installeras fiber i min brf. och om jag förstått saken rätt kommer det ingå 1,2,4 även om jag inte väljer något kanalpaket från en leverantör. Det är ett öppet nät och därför finns alla möjliga val att göra.

Det jag eftersöker är en digitalbox som inte är låst till någon tjänsteleverantör. Det som har tipsats om är Kalejdo HDTV-Box för öppet nät. Jag undrar nu om det finns något annat sätt att komma undan lite billigare då jag sällan tittar på tv. Det borde väl kunna finnas fler leverantörer av en sådan box på marknaden kan man tycka.

Har ni några tips eller info tar jag tacksamt emot dessa.

http://kalejdo.tv/index.php/shop/ny-kund/tv-boxar/hdtv-boxar/...

För min del kopplade jag bara in coax kabeln (comhem) ingen låda, och fick ut gratiskanalerna både dom analoga och digitala