Vem ska jag välja - Bahnhof, Universal, T3 eller Bredband2?

Permalänk
Medlem

Vem ska jag välja - Bahnhof, Universal, T3 eller Bredband2?

Föreningen där jag bor ska snart kopplas upp till Stokabs fiberlan via OpenNet, vilket är väldigt trevligt. Har tänkt skaffa 100/100 Mbit/s. Då har jag det delikata problemet att välja mellan Bahnhof, Universal, T3 och Bredband2. AllTele är också en möjlighet men de deras pris ligger på en helt annan nivå. På pappret ser deras erbjudanden likvärdiga ut, är inte intresserad av telefoni eller tv. Några rekommendationer eller förslag på frågor jag borde ställa förän jag beställer?

Permalänk
Medlem

Bahnhof, alltid fungerat bra för mig + att dom ger alla kunder VPN (inte idag, men det ska komma för att kontra kommande lagar)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

T3 är också bra.

Bredband2 har jag fått intrycket var inkompetenta. Dels var det för några år sedan många som hade problem med att säga upp sitt bredband (de var okontaktbara).
Sen har de tjafsat med räkningarna och tagit för mycket betalt. Därför slutade jag använda bredband2.

Permalänk
Medlem

Säger inget annat än Bahnhof, Och som Droih sa: Dom erbjuder VPN till sina kunder vilket är extremt bra för dom som känner sig lite mer "känsliga".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lägger också min röst på Bahnhof, inte endast för VPN, utan för deras trevliga support, deras stabilitet, och deras sätt att värna om kundens integritet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ni som talar för Bahnhof.. Använder ni det via bolinas nät eller adsl?

Har läst om lite instabilitet etc hos deras tjänster.

Letar billigt, PROBLEMFRITT bredband till min flickvän. Själv kör jag bbb och är riktigt nöjd.

OT: Lånar tråden: AllTele.. Erfarenheter från deras bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Ni som talar för Bahnhof.. Använder ni det via bolinas nät eller adsl?

Har läst om lite instabilitet etc hos deras tjänster.

Letar billigt, PROBLEMFRITT bredband till min flickvän. Själv kör jag bbb och är riktigt nöjd.

OT: Lånar tråden: AllTele.. Erfarenheter från deras bredband?

bredband vetefan men deras hemtelefoni rent ut sagt suger, min farmor fick ett bra pris av dom om hon bytte till det och allt verkade skitbra med dom men sen när hon fick räkningen fick hon ett helt annat pris som var betydligt högre än det hon vart lovad. sorry för ot

Permalänk
Medlem

Hade en massa problem med Bahnhof när de tjafsade om eventuella avgifter för peering med Telia för något år sedan. Gjorde skiten komplett värdelös (10 kb/s per anslutning när man uppade till Telia). Höll på väldigt länge också. Bytte då tillbaka till Bredband2 och har rullat perfekt sedan dess.

Kort sagt, det beror mer på hur operatören är i det specifika stadsnätet än hur de är i allmänhet skulle jag säga.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

bredband2 är inkompetenta nötter hela bunten
skaffade 10/10 till farsan av dom
han fick bara 3/3 och när man ringer och klagar blev man anklagad för att ha försökt att fiffla med hastigheten
nötter med andra ord
han har bara haft problem och deras service är en klass för sig säger ja bara

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Oerhört nöjd med Bahnhof under de tre månaderna jag hittills haft dem. Får ut 95/95 av mitt 100/100 och har aldrig varit nere heller.

Permalänk
Medlem

Spelar du spel framförallt Lol och WoW så håll dig borta från Bahnhof. Lite då och då slutar de fungera totalt. Just nu har de t ex stora problem med ping i både LoL och WoW. Inga andra har problem. Bara folk med Bahnhof. Liknande skit uppstår ungefär en gång varannan / var tredje månad. Alltid är det någon annan operatörs fel eller liknande - senast var det telia, ska se vad de skyller på den här gången.

Spelar du inte är det en jättetrevlig operatör som är "relativt" stabila och har kundtjänst som svarar snabbt.

Hade bredband2 innan de är lika stabila, inga problem i spel dock något sämre bandbredd ~10%

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Bahnhof via fiber, fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

http://eu.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=180116
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/2000495898

Typiska bahnhofproblem. LoL har varit ospelbart i en vecka. (30-1500 i ping med spikar på sekunder ibland)

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Halloj,
Jag körde med bahnhof tidigare, men då jag spelar så fungerade det inte att ha bahnhof, deras peering tycker inte om telia och viseversa.
Bytte till T3 och är enormt nöjd!

Så kan inget annat än rekomendera T3.

Visa signatur

Lenovo Legion 5

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof.. enda klagomålet: Om du spelar LoL så var beredd på att det ibland inträffar att du har en MS på 300ms till 2500 ms.

Edit: bortsett från det så rekommenderar jag Bahnhof.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Ja, själv rekommenderar jag Bredband2, dels för det billiga priset, 49:- i månaden för 100/100 (ja, min BRF har specialavtal) och dels för stabiliteten.

Permalänk
Medlem

Bahnhof tycker jag funkar bra. Tror dom är i samarbete med Ownit, så det är trevligt

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Bahnhof försökte och lyckades lura min kompis. Han fick ett "nej vi hade inte det" trots bevisen.

Vi belastade linan (ftp, torrents, bredbanskollen etc) när han fick det och den var på 93/85 mbit (opennet, stockholm).

Skulle rekommendera T3. De verkar vara de enda som försöker att göra bra och rätt. Bahnhof var bra en gång i tiden men nu när de har många kunder, kan strunta rätt mycket, precis som gamla UPC och comhem gör nu.

Permalänk
Medlem

haft bahnhof via fiber sedan 2005. några enstaka kortare driftstopp under åren. ingen större kontakt med support så där ska jag inte uttala mig. bra ping, får den hastighet jag betalar för. uppskattar deras politiska och ideologiska ställningstaganden. en bra isp har det varit för mig iaf.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Lägger också min röst på Bahnhof, inte endast för VPN, utan för deras trevliga support, deras stabilitet, och deras sätt att värna om kundens integritet

Håller helt med och herr Mithras har utvecklat sin talan så bra att vidare förklaringar från min sida är överflödiga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Har bredband2 (fiber) och i början var det problem några dagar men sen har det fungerat.
Startade i slutet av November.
Har 10/10 på pappret men enligt bredbandskollen så laddar jag ner mellem 10.5-13 och upp 10.5 -12

Permalänk

Har med Bahnhof fiber och det är inga problem. Stabil uppkoppling, inge packetloss. Kan tanka ner i 10mb/sec och ändå spela online utan att det laggar eller att man får högre ping.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Har BB2 som fungerat bra sedan jag fick det i februari.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof!

Efter problem eller annat så är de bäst.

Telia svarar snabbt men det tar lika lång tid ivf.

Bahnhof fixar problemet i grunden och det är det viktiga!

Plus att de wipar alla loggar 24h

Permalänk
Medlem

Till för ett halvår sedan skulle jag säga Banhof, gillar deras korståg för nätanonymitet.

Dock så skulle jag separera och flytta ut, vilket resulterade i att jag var tvungen att skriva över abonemanget på mine x-fru. Banhof ville gärna bistå, för 195 kr (överlåtelseavgift) alt säga upp abomenaget och teckna nytt (199 i anslutning).

Helt korrekt enl avtal, men förkastligt agerande och en ren prinsipsak för mig. Skall INTE betala för det.

Förklarade att min x-fru skulle rulla på år ut och år in, samt att de kommer få en ny kund i mig som skulle rulla på år ut och år in, och frågade om det var värt att tappa två kunder för 195 sek. Svaret var ja.

Så nu kör jag rikxnet 250/100 för 25 kr billigare än banhofs 100/100 lina och är jättenöjd. Min x-fru kör own-it om jag minns rätt. 638 sek per månad borta för Banhof pga att de beter sig som arsel.

Uppenbarligen har man för mycket kunder om man beter sig så....

Permalänk
Medlem

Många talar om Banhof ur ett säkerhetsperspektiv. Förstå mig rätt här nu, Banhof är riktigt bra när det kommer till att slåss för rättigheter på internet och stå upp för användarna. Tyvärr, här i Sundsvall, så är det ungefär det tar slut med att vara bra.

Under de senaste 2 åren har det varit STORA problem med Banhof minst 1 gång om året. Dessa problemet ter sig genom avbrott i nätverket, 1-10 sekunders långa DC's, och generella problem. Det har även varit problem med att få ut hastigheterna man bör ha.

Problemet är inte heller att det är problem, det är att när dessa problemen kommer upp tar det mellan 2 veckor och en månad att åtgärda det. Deras kundsupport har varit fruktansvärd och har efter två veckor i många fall inte ens vetat om problemet, trots att oerhört många lägenheter är drabbade.

Hittills i år har det varit 2 avbrott på detta sättet som sträckt sig 1 månad respektive 2 veckor. Det har även under 2 lite kortare perioder varit problem med hastigheten. Ingen annan operatör i lägenheterna har haft problem under samma perioder.

Med det sagt kan jag inte tala för hur det är med Banhof i resten av landet, men sök runt lite på internet där du bor. Har det varit mycket problem innan? Kan vara bra att veta. En extra tumma upp för vad Banhof gör för rättigheter på internet också.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

Vi byter bort bredband2 då det händer alltför ofta att deras tjänst strular, dessutom jobbar inte deras tekniker på helger. Sist var vi utan internet och telefon i fyra dagar på grund sv detta.

Permalänk
Medlem

Hur är det om man har stadsnät.. spelar det mindre roll vilka man väljer av Bahnhof, Bredband2, Telia osv?

Om vi enbart pratar nätverksstabilitet osv.

Permalänk
Medlem

Det som folk nämner med ms problem vid spelande av t.ex. LOL är inte bundet enbart till Bahnhof, Telia som i princip äger alla linor är mamman till dessa problem och det är välkänt. Det är inte bara LoL det handlar om utan det är alla onlinespel, wow,cs you name it.

Haft flertalet av operatörerna ni pratar om ovan och inte fått så bra support av någon, under min tid hos bredband2 behövde jag aldrig kontakta dem.

Gillar vad bahnhof slåss för så de kommer va mitt goto nästangång jag får välja själv igen #studentboendegratisbredbandfaständåintefördetingårihyran

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof via stadsnät. Gillar också deras fight för användarna, men jag vet inte om de är särskilt bra i övrigt. Jag har haft dem i flera år. I sensomras låg mitt bredband nere i närmare en vecka utan direkt förklaring. Har inte efterfrågat någon ersättning för det men tycker faktiskt att de borde fixa det utan att jag frågar. I övrigt händer det att det ligger nere någon gång i kvartalet men då kortare perioder. Om det är deras eller Telias fel kan jag inte svara på.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro