Varför använder 90% av företagen Apple?

Permalänk
Avstängd

Varför använder 90% av företagen Apple?

Hejsan! Denna tråd är fuktig för några, så om du blir salt och vresig, skriv inte här..vänd om och gå vidare till en annan forumdel.

Ialf, jag har sett reklam och åter reklam på olika ställen alla dessa reklamer har haft Apple som fokus i bild, den där Appletelefonen sen det diverse produkt som företagen vill sälja.

Hallon/lakrits döskallen
SF-bio
Kjell och compani
Clas ohlson
Ica
Willy
Hemmakväll
m.fl,m.fl

Dessa företag använder Appletelefoner som skylt för att lyfta fram sin produkt.

I TV-serier är det alltid Apple i fokus, Apple Apple Apple, deras ringsignaler, detta knappljud när de skriver osv osv, allt för att hjärntvätta publiken med Apple! Alla andra märken har en tendens att suddas ut..men inte den där Appleloggan..

Varför tillåts detta? Är inte detta ett sätt av Apple att styra marknaden genom att sätta sina produkter tillsammans med andra? Intel och Google får ju ej ha sin logga tillsammans med andra säljande produkter i marknaden då detta klassas som försök till att manipulera marknaden.

Apple får ju ha egna kablar och egna lösningar medan de andra företagen måste gå i samma standards, tänker på USB och andra anslutningar som skall följas, men inte Apple..dessa får ha egna standards.

Igen, är du vresig och kommer med det klassiska ''amen, sluta klaga så typiskt svenskt'' Då kan du också vara svensk och knyta näven i fickan och gå till en annan forumdel.

Jag bara undrar om man kan gå vidare till EU-domstol med detta? För alla ska väl följa lagarna?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Just i film så har de väl betalt mest för att få sina prylar med som smygreklam. Det är ju oftast coca cola som syns i film i stället för pepsi.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Apple är en statuspryl dock så används inte apple i alla tv-serier och filmer bla Mr Robot sen har du även filmen swordfish som jag har för mig körde dell.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

I serier brukar de ha mer telefoner än jag har kalsonger, och byta oftare än jag byter mina strumpor.

Annars så tar man väl det som man vill nå ut till. En iPhone känns ju lätt igen och alla ser ju nästan identiska ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Just i film så har de väl betalt mest för att få sina prylar med som smygreklam. Det är ju oftast coca cola som syns i film i stället för pepsi.

Nej, Apple betalar inte för produktplacering i filmer och TV-serier. Däremot erbjuder de alla sina produkter gratis om ett filmbolag vill använda deras produkter.

Citat:

“Apple won’t pay to have their products featured, but they are more than willing to hand out an endless amount of computers, iPads, and iPhones,”

http://www.businessinsider.com/apple-product-placements-in-tv...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

vad som gäller produktplacering är det väldigt enkelt. den som betala/betala mest få vara med. och Apple lägger väldigt mycket på marknadsföring.
när det gäller reklam så är det som andra har pekat ut. bolagen tar det som lättast känns igen, även om inte alla använder det. speciellt med den äldre generationen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hejsan! Denna tråd är fuktig för några, så om du blir salt och vresig, skriv inte här..vänd om och gå vidare till en annan forumdel.

Ialf, jag har sett reklam och åter reklam på olika ställen alla dessa reklamer har haft Apple som fokus i bild, den där Appletelefonen sen det diverse produkt som företagen vill sälja.

Hallon/lakrits döskallen
SF-bio
Kjell och compani
Clas ohlson
Ica
Willy
Hemmakväll
m.fl,m.fl

Dessa företag använder Appletelefoner som skylt för att lyfta fram sin produkt.

I TV-serier är det alltid Apple i fokus, Apple Apple Apple, deras ringsignaler, detta knappljud när de skriver osv osv, allt för att hjärntvätta publiken med Apple! Alla andra märken har en tendens att suddas ut..men inte den där Appleloggan..

Varför tillåts detta? Är inte detta ett sätt av Apple att styra marknaden genom att sätta sina produkter tillsammans med andra? Intel och Google får ju ej ha sin logga tillsammans med andra säljande produkter i marknaden då detta klassas som försök till att manipulera marknaden.

Apple får ju ha egna kablar och egna lösningar medan de andra företagen måste gå i samma standards, tänker på USB och andra anslutningar som skall följas, men inte Apple..dessa får ha egna standards.

Igen, är du vresig och kommer med det klassiska ''amen, sluta klaga så typiskt svenskt'' Då kan du också vara svensk och knyta näven i fickan och gå till en annan forumdel.

Jag bara undrar om man kan gå vidare till EU-domstol med detta? För alla ska väl följa lagarna?

Jo lite störande, även android och google play nästan hamnar i det finstilta på många företag. Inte konstigt vad som sen säljs för mobiler

Apple försöker få sin mobil att verka "premium" och "status" , tyvärr har dom också lyckas och blivit någon form av standard/mall alla sak följa (hade hoppas iphone 3 aldrig slog).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Just för TV och filmbiten så har ju Apple haft en stor fördel med att de kan tillhandahålla hårdvaran, mjukvaran och kringutrustningen i ett paket. Det vill säga att det bara är ett kontrakt som behöver förhandlas fram för att använda produkterna i produktionen.
Skulle de vilja köra en Windows dator, så behöver de ju först förhandla fram en deal med de som tillhandahåller datorn och en deal med Microsoft för att det skall klaffa.

Det är just detta som är den stora fördelen för Apple, det har ett komplett produktsortiment som täcker in alla teknikprodukter som behövs.
Sen att det nu även är en "statussymbol" gör det ju även ett självklart val.

Permalänk
Medlem

iPhone har ju 41% av smartphone marknaden i Sverige jämfört med Android som bara har 37% uppdelat på många olika tillverkare. Om de t.ex skulle ha en bild på en Samsung så är det ju färre som har den jämfört med iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

iPhone har ju 41% av smartphone marknaden jämfört med Android som bara har 37% uppdelat på många olika tillverkare. Om de t.ex skulle ha en bild på en Samsung så är det ju färre som har den jämfört med iPhone.

Nja, kanske i Sverige, men i världen så är det: 15-20% iPhone och 80-85% android.
https://www.theverge.com/2017/2/16/14634656/android-ios-marke...
https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/os

Visst Apple har ju bara ett fåtal modeller som gör upp hela sin andel, medans android är ju en stor mängd olika tillverkare och modeller, vilket gör ju att Apple har ju större andel sett per telefonmodell än någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Redigerade och förtydligade inlägget, menade inom Sverige länk till källan finns här http://www.mobil.se/nyheter/android-mot-iphone-s-ser-det-ut-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Precis som många andra skriver här så tror jag att det beror på att Apple telefoner känns lättast igen. Just för såna som säljer teknikprylar så är det ju fler iPhone i svenskarnas fickor än android. Då kan fler känna att "ja men jag har ju en likadan telefon och är det klart att det fungerar med min lur".

Permalänk
Medlem

Sen är det väl lättare att känna igen vissa produkter och då tycker man sig se dem överallt.
Det undermedvetna sorterar gärna bort det obekanta om det inte är relevant för stunden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sen om man printar en reklam på en vepa. Som då alltså har en viss kostnad. Ja då äre ju smidigt om man hde en iphone 2G som ansikte än en HtC dream. Iphonen ser ju fortfarande modern ut och då behöver inte reklammaterialet uppdateras i samma grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen för att det är den mest populära telefonen i hela väst som alla känner igen. "iPhone" och "iPad", många ser inte skillnaden mellan dessa och "smartphone" samt "surfplatta". Visst har Android som operativsystem fler användare men räknar vi just telefonmodeller så tvivlar jag inte på att Apple har ett ganska bra övertag.

Permalänk
Medlem

Här är svaret:

https://www.forbes.com/powerful-brands/list/
https://www.macrumors.com/2017/09/26/interbrand-apple-most-va...

Man framstår helt enkelt som kool osv om man har en iPhone, iPad ec. eller visas upp ihop med en. Inte bland alla, men hos nog många. Ren business med andra ord.

Permalänk
Medlem

I väldigt många filmer och tv-serier tycker jag de försöker gömma Apple loggan som är på baksidan av datorerna

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur man ser på saken.. jag jobbar med ekonomi och 100% av alla jobb jag har varit på använder man pc på. Apple används mycket av de som bildredigerar så tidningar, webföretag mm då apple historiskt varit duktiga på just bildredigering. Dessutom är dom ju i de flesta fall snyggare måste jag erkänna fast jag inte är PC-människa. Men det är ändå rätt låg % som använder appledatorer på totalen.

När det gäller andra stuff (iphone, ipad) så är det ju för att dom är mest kända, folk ser dom och förstår vad det är skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Hos våran kund så har man globalt valt ett gäng telefoner, Apple är rekommenderar man har även med SAR värde på alla telefoner och Apple telefonen ligger långt över alla andra så där har man rekommendationen att inte prata i telefon så ofta, eller använda högtalar telefonen.

Sverigedelen av företaget har enbart apple telefonen som val men inga rekommendationer eller SAR värden specade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

I väldigt många filmer och tv-serier tycker jag de försöker gömma Apple loggan som är på baksidan av datorerna https://i.imgur.com/oWZzZ4x.jpg

Ibland händer det ju att de suddar ut eller döljer Appleloggan, tyvärr oftast så vill de få fram Appleloggan så mycket de kan helst med deras huvudringsignal eller de klassiska ''pick-pick-pick-Swich! ''Sms-ljudet''

Skönt att man inte är helt ensam om att störa sig på detta fenomen..man blir fan mer eller mindre paranoid utav detta..

Som när man sitter i biografen och ska kolla på bio..all bioreklam använder Apple, Apple Apple Apple..det ska in i alla hjärnor! Köp Apple, för det är det enda som finns!

Igen, EU bör se över reglerna när det kommer till det stora halvätna äpplet..Men de har säkerligen nåt undantag för..liksom..Apple.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ibland händer det ju att de suddar ut eller döljer Appleloggan, tyvärr oftast så vill de få fram Appleloggan så mycket de kan helst med deras huvudringsignal eller de klassiska ''pick-pick-pick-Swich! ''Sms-ljudet''

Skönt att man inte är helt ensam om att störa sig på detta fenomen..man blir fan mer eller mindre paranoid utav detta..

Som när man sitter i biografen och ska kolla på bio..all bioreklam använder Apple, Apple Apple Apple..det ska in i alla hjärnor! Köp Apple, för det är det enda som finns!

Igen, EU bör se över reglerna när det kommer till det stora halvätna äpplet..Men de har säkerligen nåt undantag för..liksom..Apple.

https://image.freepik.com/free-icon/apple-logo_318-40184.jpg

Var på bio nyss och såg inte ett enda äpple, varken i reklamen eller självaste filmen.

Men visst, kan hålla med dig att Apple syns en del. Tror det snarare beror på att de är jäkligt bra på marknadsföring, eller ?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ibland händer det ju att de suddar ut eller döljer Appleloggan, tyvärr oftast så vill de få fram Appleloggan så mycket de kan helst med deras huvudringsignal eller de klassiska ''pick-pick-pick-Swich! ''Sms-ljudet''

Skönt att man inte är helt ensam om att störa sig på detta fenomen..man blir fan mer eller mindre paranoid utav detta..

Som när man sitter i biografen och ska kolla på bio..all bioreklam använder Apple, Apple Apple Apple..det ska in i alla hjärnor! Köp Apple, för det är det enda som finns!

Igen, EU bör se över reglerna när det kommer till det stora halvätna äpplet..Men de har säkerligen nåt undantag för..liksom..Apple.

https://image.freepik.com/free-icon/apple-logo_318-40184.jpg

Men alltså, har du typ precis fyllt 12 år eller hur kan det komma sig att du kommit på detta först nu? Du har aldrig funderat på varför det dricks Coca Cola, röks massor av cigaretter, visas en massa klockor, körs en viss typ av bilar i filmer och annat? Är inte direkt något nytt fenomen, det nya är väl möjligtvis om Apple får så mycket gratisreklam utan att ens behöva betala för det, men det om något talar väl för hur mycket deras varumärke är värt när man tar med det gratis för att få "sola sig i solljuset".

Apple är väl typ världens högsta värderade företag, så att dom syns mer än din lokala konsumbutik är inte så konstigt

Det är inte så att du helt enkelt ogillar Apple och att du därför stör dig på dom och deras produkter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Men alltså, har du typ precis fyllt 12 år eller hur kan det komma sig att du kommit på detta först nu? Du har aldrig funderat på varför det dricks Coca Cola, röks massor av cigaretter, visas en massa klockor, körs en viss typ av bilar i filmer och annat? Är inte direkt något nytt fenomen, det nya är väl möjligtvis om Apple får så mycket gratisreklam utan att ens behöva betala för det, men det om något talar väl för hur mycket deras varumärke är värt när man tar med det gratis för att få "sola sig i solljuset".

Apple är väl typ världens högsta värderade företag, så att dom syns mer än din lokala konsumbutik är inte så konstigt

''Hejsan! Denna tråd är fuktig för några, så om du blir salt och vresig, skriv inte här..vänd om och gå vidare till en annan forumdel.''

Jag är 31år gammal, trött på monopol och vissa företag slinker emellan reglerna.

''Du har aldrig funderat på varför det dricks Coca Cola, röks massor av cigaretter''

Exakt, du säger emot dig själv..dags att _alla_ företag skall följa dessa EU-regler?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Hejsan! Denna tråd är fuktig för några, så om du blir salt och vresig, skriv inte här..vänd om och gå vidare till en annan forumdel.''

Jag är 31år gammal, trött på monopol och vissa företag slinker emellan reglerna.

Vad jag sett så här långt är det mest du som verkar uttrycka just det som du själv började med att säga att tråden inte var för och att du verkar bli stressad av att folk inte håller med dig. Och nu har du även talat om det verkliga skälet till denna tråd (samt att du verkar tro att det finns några regler som just Apple har dispens från).

Skrivet av VadSaDu:

Exakt, du säger emot dig själv..dags att _alla_ företag skall följa dessa EU-regler?

Var säger jag emot mig själv? Och vad är det för regler som du ansera att Apple har dispens ifrån?

Permalänk
Medlem

Vem är det som är vresig egentligen?

Hur kul är det att ha en gammal Dell i sin teveserie?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om du råkar besöka New York eller liknande så kan jag säga att om någon sitter med sin dator på starbucks så är det nästan uteslutande en apple kärra

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för folk som ser på den crapreklammen? Ja där har du svaret på varför de använder samma hårdvara som dem. Samma sak på serier, om man ser på någon där det överöses med Applesaker, så borde man fundera på vad det är för serier man kollar på.

För länge sedan såg jag på Star gate där hade de ofta konsumentdatorn Dell XPs, när de borde ha haft datorer som Panasonic Toughbook. Men det handlade om reklam och varför bry sig. Samma sak gäller filmer med Apple, en enstaka här och där jag bryr mig ej.Vad personer i filmer har för mobil såvida det inte är någon cool och de fokuserar på detta är irrelevant, ta alla mobiler som har varit med i James Bond som hans verktyg. Jag kan ej minnas någon iPhone som de haft haft till något imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vem är det som är vresig egentligen?

Hur kul är det att ha en gammal Dell i sin teveserie?

Precis, vore väl bättre köra dagismodellen fullt ut och säga typ "De som inte håller med mig får inte skriva i denna tråd" viket verkar vara det egentliga önskemålet

Känns mer som OP ogillar Apple och att de får en massa gratisreklam, och det är väl helt ok att tycka så även om det inte har så mycket med konsumenträtt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Redigerade och förtydligade inlägget, menade inom Sverige länk till källan finns här http://www.mobil.se/nyheter/android-mot-iphone-s-ser-det-ut-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Såna analyser är vilseledande skit. Frågar 3000 personer och det står för miljoner i Sverige gör likadant? Isåfall kan jag också säga min egen analys är 90% Android och endast 10% iOS i Sverige.
Ser endast fåtal kör med iPhone på jobbet med över 500 personer och dagligen folk som jag stöter på ute se jag mest Android telefoner. Så totalt är det ca 700-800 personer min analys baserad på. Betyder det att jag har rätt att resten att 90% av Sveriges befolkning kör med Android? För få klar bild skall det vara baserad på totalt antal sålda och inte bara fråga antal personer.

Sen beror på också på vilka serier och filmer man tittar på. Serier och filmer jag tittat på, är det mest Android och sällan ser jag det visar iPhone folk kör med.
Att vissa företag skyltar med iPhone, är det bara att det är populärt och säljer. För vilket företag vill inte tjäna pengar? Man följer helt enkelt med strömmen om vad som är mest populärt. Just nu är det Apple som dominerar och alla vill ha del av kakan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Såna analyser är vilseledande skit. Frågar 3000 personer och det står för miljoner i Sverige gör likadant? Isåfall kan jag också säga min egen analys är 90% Android och endast 10% iOS i Sverige.
Ser endast fåtal kör med iPhone på jobbet med över 500 personer och dagligen folk som jag stöter på ute se jag mest Android telefoner. Så totalt är det ca 700-800 personer min analys baserad på. Betyder det att jag har rätt att resten att 90% av Sveriges befolkning kör med Android? För få klar bild skall det vara baserad på totalt antal sålda och inte bara fråga antal personer.

Det finns rätt många undersökningar om android och iphonemarknadsandelar i sverige och alla visar lika konstiga resultat som ovanför så de stämmer nog.
Att vi upplever det olika beror på i vilka kretsar man umgås med, i mina så är trådbunden ethernet på mobiltelefonen lika självklart som att man har tagit steget från NMT och börjat gått över till gsm eller nyare tekniker som 3G. Men om jag ej missminner mig skulle senaste iPhone X få dubbla ethernet portar i 10Gbps. (allt för att stilla hardcore geekens krav)

Skrivet av XPerion:

Sen beror på också på vilka serier och filmer man tittar på. Serier och filmer jag tittat på, är det mest Android och sällan ser jag det visar iPhone folk kör med.
Att vissa företag skyltar med iPhone, är det bara att det är populärt och säljer. För vilket företag vill inte tjäna pengar? Man följer helt enkelt med strömmen om vad som är mest populärt. Just nu är det Apple som dominerar och alla vill ha del av kakan.

Precis vad jag också tror, när det gäller serier och filmer så minns jag inte en enda där de ens har någon appleprodukt i sig om man räknar bort filmen Steve Jobs 2015.
Inte därav sagt att ingen av filmerna har detta, men datorn har inte på något sätt imponerat som silicon graphics datorerna gjorde för eller alla mobiler som var med i James Bond.
Jag missar nog lika lätt en vanlig apple produkt i en film som att det skulle finnas en coca cola flaska. För att jag ska störa mig får det vara extrem produktplacering eller rejält överdrift, men mobiler och datorer har förlorat sitt nyhetsvärde och de är ofta bara dumma i dagens filmer.