Permalänk
Medlem

Trådlös HDMI

Hur bra fungerar trådlös HDMI? Tänkte skaffa en till bärbara datorn och koppla den till min TV som står ca 3m bort, mest för att kolla filmer och serier ingen gaming eller liknande.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kör Chromecast!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Aha så det är någon form av wifi-överföring som verkar vara mycket billigare? Vad är skillnaden mellan detta och HDMI, är det lite latancy i chromecast som gör att det inte fungerar lika bra att spela med kanske (vilket jag ändå inte ska göra)?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kalutti:

Aha så det är någon form av wifi-överföring som verkar vara mycket billigare? Vad är skillnaden mellan detta och HDMI, är det lite latancy i chromecast som gör att det inte fungerar lika bra att spela med kanske (vilket jag ändå inte ska göra)?

Chromecast är en egen dator som streamar innehåll direkt från Internet. Det enda man använder en annan enhet till (i normalfallet) är att säga åt Chromecasten vad den ska streama, spela upp/pausa etc, så mobilen är i regel bara en fjärrkontroll till Chromecasten. Det går att casta skärmen från till exempel Android över Wi-Fi, men det går inte riktigt att jämföra med en HDMI-kabel.

@Extrice har helt rätt i att Chromecast är det du söker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fungerar detta endast med appar, tex youtube eller netflix? Man kan alltså inte 'utvidga skärmar' (under inställningar på windows dvs), och ha min laptop som 1 skärm och utvidga min TV till skärm 2? Som en vanlig HDMI alltså

EDIT: Eller kan man göra detta genom att ladda ner appen på chrome webläsare på laptopen och då kan den fungera som en vanlig HDMI?

Permalänk
Medlem

Du kan "casta" ditt skrivbord till Chromecast, vilket gör att det visas på TV:n. Men det är dock rätt så laggigt.

Vill du kika på filmer/serier som ligger på din PC så rekommenderar jag Plex eller Videostream.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet på chromecast? Försämras det eller är det helt baserat på ljudkortet i ljudsystemets förstärkare/TV som dongeln är inkopplad i? Har ett ljudsystem jag skulle vilja fortsätta använda, kan jag räkna med samma prestanda ljudmässigt då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kalutti:

Hur är ljudet på chromecast? Försämras det eller är det helt baserat på ljudkortet i ljudsystemets förstärkare/TV som dongeln är inkopplad i? Har ett ljudsystem jag skulle vilja fortsätta använda, kan jag räkna med samma prestanda ljudmässigt då?

Chromecast ansluts med HDMI och överlåter alltså ansvaret för D/A-omvandling och allt därefter till TV:n/receivern/etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers