Billiga grafikkort från Wish (utbruten tråd)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schn3id3r:

Hm, Konsumentverket är inte riktigt lika tydliga på den punkten:

Källa: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit... [2017-10-19]

Din källa hänvisar till kundens säkerhet, inte vice versa! Mirakelmedel är sällan vad det låter som. Finns ju inte GTX 1080ti Miracle Edition. Det handlar kort och gott om t ex om företag råkar ha flippat siffrorna 37% rabatt till 73% och någon placerar order. Så får man inte neka köpet. Ska nog finnas en affär så tidigt som för någon månad sedan där folk hoggade till sig iphone 8 för företagets inköpspris t ex.

Jag redigerar detta lite granna, det är delvis rätt det jag skriver man måste nog förstå det fördjupade.

Jag har 2 ärenden där jag jobbar med felaktiga priser. Vi som företag kunde inte bevisa att ond tro är begånget då produkten var listad på webben samt även har vi som företag lämnat orderbekräftelse. Det är alltså företagets uppgift att bevisa att ond tro ligger bakom köpet.

Permalänk
Inaktiv

Ang blockerat konto så kan det vara så att det är "praxis" för dem att låsa ett konto tills första köpet gått igenom. Även mitt är låst, men flera grejer skickas. Så jag vettetusan om förklaringen är så enkel att de inte vill bevilja köpet. En av grejerna är gråade, och ja.. Kan det inte helt enkelt vara så att de inte hade tillräkligt många i lager av just den produkten? (inte någon GPU, en grej för typ 1-200kr)

Permalänk
Medlem

Sådärja då vart man bannad. Beställde natten mot tisdagen.

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Herregud! Den här tråden är bevis på att "humanity is doomed".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Herregud! Den här tråden är bevis på att "humanity is doomed".

Verkligen.. helt otroligt vad arrogant vissa människor är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Herregud! Den här tråden är bevis på att "humanity is doomed".

Är väl bara en tidsfråga innan någon här springer till aftonbladet och get dom en riktigt snyfthistoria över hur deras vilda chansning inte resulterade i 60% rabatt för ett grafikkort från Kina.

Till er som lyckades få tag i ett grafikkort, grattis.
Till er andra, dags att gå vidare. Sluta trakassera folk på kundtjänsten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Enligt det du säger borde vi kunna kräva att köpa det vi får bekräftelse på, eftersom det inte är fel på original priset, det är butiken själva som står för rabattkoder som de själva ger ut till alla... Så varför skulle man ifrågasätta rabatten när man får en 50 procent och sen ploppar de upp en 5 att man ska avsluta nu och sen har man redan en 5 till sedan innan, de hade inga som helst begränsningar själva

Permalänk
Medlem
Permalänk

@TotalF: Så ser min order också ut, och jag är bannad.
testa köp något annat å se vad som händer när du trycker "Checkout"
Edit: Jag har inte heller fått något annat mail än "bekräftelse" mailet.

Permalänk
Administrativ avgift

Intressant kan ej se ordern om jag loggar in online , men de står fortfarande kvar shipped i appen (testat logga ut och logga in) , har skickat in bank statement men fick autosvar om jag ställde en fråga till dom.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

@TotalF: Så ser min order också ut, och jag är bannad.
testa köp något annat å se vad som händer när du trycker "Checkout"
Edit: Jag har inte heller fått något annat mail än "bekräftelse" mailet.

För att få mailet som bekräftar att du är bannad behöver du skicka in bild på kontoutdraget, du kommer få fram https://www.wish.com/payment-issue om du försöker kontakta supporten via hemsidan eller köpa något annat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt jättekonstigt att betala en klumpsumma för flera olika beställningar på faktura när det skickas i olika paket, vad gäller innan allt kommit fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Enligt det du säger borde vi kunna kräva att köpa det vi får bekräftelse på, eftersom det inte är fel på original priset, det är butiken själva som står för rabattkoder som de själva ger ut till alla... Så varför skulle man ifrågasätta rabatten när man får en 50 procent och sen ploppar de upp en 5 att man ska avsluta nu och sen har man redan en 5 till sedan innan, de hade inga som helst begränsningar själva

Nja, om du tittar längre ner på sidan ser du att det inte gäller för köp utanför EU (och knappt utanför Sverige?). Som jag förstod inlägget jag citerade diskuterades säljarens/butikens ansvar inom Sverige.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Nu lade inte jag en jättestor order, då originalpriset bara skulle ligga på lite under 300 kronor, men min order har gått i genom och sakerna är på väg i alla fall.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Är väl bara en tidsfråga innan någon här springer till aftonbladet och get dom en riktigt snyfthistoria över hur deras vilda chansning inte resulterade i 60% rabatt för ett grafikkort från Kina.

Till er som lyckades få tag i ett grafikkort, grattis.
Till er andra, dags att gå vidare. Sluta trakassera folk på kundtjänsten.

Så om elgiganten (bara för att ta nåt ur luften) skickar ut ett reklamblad till dig och skriver "bli medlem i våran klubb, 50% rabatt på första medlemsköpet, gäller alla varor"

Och du sen ser att en butik har ett grafikkort du vill ha i lager, du rusar dit, blir medlem och skriver upp dig på allt för att få din 50% rabatt-kupong, sen rusar in i butiken och tar det sista grafikkortet på hyllan, går med det till kassan och de då säger: nää, alltså... 50% rabatt grejen gäller ju egentligen bara skräpvaror för någon tia.

Detta är alltså helt OK beteende från ett företag enligt dig? eller vad är skillnaden annat än att bolaget nu är kinesisks istället för norskt?

de hade en bra deal för nya medlemmar, klart som fna de borde leverera

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Nu lade inte jag en jättestor order, då originalpriset bara skulle ligga på lite under 300 kronor, men min order har gått i genom och sakerna är på väg i alla fall.

Samma här! Fast ordervärde på ca 3500kr efter rabatt (inget grafikkort dock).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@katterna: Sasan sikken gammal meme

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

För att få mailet som bekräftar att du är bannad behöver du skicka in bild på kontoutdraget, du kommer få fram https://www.wish.com/payment-issue om du försöker kontakta supporten via hemsidan eller köpa något annat.

Har dock inte fått någon förfrågan om att skicka in bild på kontoutdrag? varken via mail eller via wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Enligt det du säger borde vi kunna kräva att köpa det vi får bekräftelse på, eftersom det inte är fel på original priset, det är butiken själva som står för rabattkoder som de själva ger ut till alla... Så varför skulle man ifrågasätta rabatten när man får en 50 procent och sen ploppar de upp en 5 att man ska avsluta nu och sen har man redan en 5 till sedan innan, de hade inga som helst begränsningar själva

Med tanke på att priset är nedsatt från 40 000 kr till 8000 kr, så torde ju inte 4000 vara orimligt lågt. De kanske sköt sig själva i foten med de angivna bluffpriserna?

Jag förstår dock tanken bakom koden. Även med 50% rabatt så är Wish ofta dyrare än Ali på "tramssaker". Det är först på sådana här dyra och "riktiga" produkter där de förlorar på det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Så om elgiganten (bara för att ta nåt ur luften) skickar ut ett reklamblad till dig och skriver "bli medlem i våran klubb, 50% rabatt på första medlemsköpet, gäller alla varor"

Och du sen ser att en butik har ett grafikkort du vill ha i lager, du rusar dit, blir medlem och skriver upp dig på allt för att få din 50% rabatt-kupong, sen rusar in i butiken och tar det sista grafikkortet på hyllan, går med det till kassan och de då säger: nää, alltså... 50% rabatt grejen gäller ju egentligen bara skräpvaror för någon tia.

Detta är alltså helt OK beteende från ett företag enligt dig? eller vad är skillnaden annat än att bolaget nu är kinesisks istället för norskt?

de hade en bra deal för nya medlemmar, klart som fna de borde leverera

Fast det här är wish.com - inte en helt vanlig butik. Klart det inte är okej så att säga men det vore fel att förvänta sig något annat.

Permalänk

Ordervärde 1080 kr
Leverans 327 kr
Rabattkod hnwztdd -703.50kr (50%)
Rabatt -70.35kr (5+5%)
Orderns slutsumma 633.15

Beställde blandade saker, laserpass, BT earbuds, LED lights ...

Permalänk
Medlem

Så där nu har jag också fått det bekräftat att jag blivit bannad med hänvisningar till terms/policy för företaget.

Svarade att jag ville veta exakt varför jag blev blockerad av systemet med en motivering och inte något generiskt standard svar. Vi får se ifall jag får ut något vettigt men gissningsvis så är bron till ett fläskigt grafikkort bränt.

//hazzerx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Så om elgiganten (bara för att ta nåt ur luften) skickar ut ett reklamblad till dig och skriver "bli medlem i våran klubb, 50% rabatt på första medlemsköpet, gäller alla varor"

Och du sen ser att en butik har ett grafikkort du vill ha i lager, du rusar dit, blir medlem och skriver upp dig på allt för att få din 50% rabatt-kupong, sen rusar in i butiken och tar det sista grafikkortet på hyllan, går med det till kassan och de då säger: nää, alltså... 50% rabatt grejen gäller ju egentligen bara skräpvaror för någon tia.

Detta är alltså helt OK beteende från ett företag enligt dig? eller vad är skillnaden annat än att bolaget nu är kinesisks istället för norskt?

de hade en bra deal för nya medlemmar, klart som fna de borde leverera

Tror de flesta här inte använde en rabattkod de hittat, utan satt och bytte ut bokstäver tills det blev 50%. Det är att utnyttja systemet, även om det är svindlande klantigt av Wish att ha ett sådant svagt skydd och liten variation på koderna.

Nu fick tjejen den kod jag kunde ge bort när jag registrerade, och den blev 50% för henne! Tyvärr så blev det skit med den också nu, och trots att det var en riktig, legitim, kod så blir det inget 1070 för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta är alltså helt OK beteende från ett företag enligt dig? eller vad är skillnaden annat än att bolaget nu är kinesisks istället för norskt?

Wish =/= Elgiganten, och här var många som inte var förstagångs-kunder till Wish, och som fuskade fram sina koder.
Elgiganten skulle aldrig sälja grafikkort med 50% rabatt heller, dom hade gått med nettoförlust på varje såld enhet.
Folk här började utnyttja ett fel i systemet (fuska fram koder, kombinera koder), Wish upptäckte det och istället för att stå för mellanskilnaden för varje grafikkort så började dom häva folks köp. Har Wish skött det hela snyggt? Nej. Förstår jag Wish aggerande? Ja.

Du kan ju själv läsa igenom dom första 10 sidorna i denna tråden, det framgår rätt tydligt att dom flesta som beställde grafikkort inte är helt övertygade om att det dom gör är "rätt" eller att dom ens kommer få sina grafikkort.
"Det är en gratis chansning, går det så går det " var den allmäna mentaliteten.

50 sidor har senare har mentaliteten ändrats. Nu har vi istället folk som skriker åt kundtjänsten på Klarna och Wish och som blir sura över att dom inte kommer göra årtiondets kap.
Kan inte påstå att jag är särskilt sympatetisk längre, nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Är väl bara en tidsfråga innan någon här springer till aftonbladet och get dom en riktigt snyfthistoria över hur deras vilda chansning inte resulterade i 60% rabatt för ett grafikkort från Kina.

Till er som lyckades få tag i ett grafikkort, grattis.
Till er andra, dags att gå vidare. Sluta trakassera folk på kundtjänsten.

hahaha! Hoppas dem nu säger sitt swe. nick bara!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

Enligt det du säger borde vi kunna kräva att köpa det vi får bekräftelse på, eftersom det inte är fel på original priset, det är butiken själva som står för rabattkoder som de själva ger ut till alla... Så varför skulle man ifrågasätta rabatten när man får en 50 procent och sen ploppar de upp en 5 att man ska avsluta nu och sen har man redan en 5 till sedan innan, de hade inga som helst begränsningar själva

Ja om det är ett svenskt bolag ja. Wish basar från Californien, vilda västern där borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Så om elgiganten (bara för att ta nåt ur luften) skickar ut ett reklamblad till dig och skriver "bli medlem i våran klubb, 50% rabatt på första medlemsköpet, gäller alla varor"

Och du sen ser att en butik har ett grafikkort du vill ha i lager, du rusar dit, blir medlem och skriver upp dig på allt för att få din 50% rabatt-kupong, sen rusar in i butiken och tar det sista grafikkortet på hyllan, går med det till kassan och de då säger: nää, alltså... 50% rabatt grejen gäller ju egentligen bara skräpvaror för någon tia.

Detta är alltså helt OK beteende från ett företag enligt dig? eller vad är skillnaden annat än att bolaget nu är kinesisks istället för norskt?

de hade en bra deal för nya medlemmar, klart som fna de borde leverera

Nej det känns inte okey.

Men nu är det inte riktigt så det gått till heller.

Säg att elgiganten skickar ut 100st koder med 50% rabatt till nya kunder.
Många kunder finner snabbt att de kan manipulera koder att ge 50% rabatt.

Det dräller in 10000 order som ger 4000kr i rabatt.
Istället för en kampanj med 50% för ett värde av 400'000kr sitter de nu med en summa på 40'000'000kr.

Inte ett dugg förvånad av att ett företag drar i nödbromsen.

Permalänk
Medlem

Indierna har inte svarat på mitt mail än, undrar om jag ens kommer få tillbaka pengarna, får hoppas Klarnas köpskydd gäller om indierna krånglar ännu mer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

det är rip på riktigt nu

De har satt en max gräns på rabatten nu så de märkte definitivt av oss

Permalänk
Medlem

Bryter man mot någon lag på något sätt om man skapar ett till konto och beställer ifrån det?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator