Permalänk

Avtryck i förapplicerad kylpasta

Skulle plocka upp min nya cpu-kylare (beQuiet Pure Rock) ur kartongen nu för att titta på den och råkade då komma åt den förapplicerade kylpastan så att det blev ett litet fingeravtryck i den (typ en cirkel som är 5 mm i diameter).

Hur allvarligt är detta? Bör jag torka bort den förapplicerade kylpastan och spruta på egen eller kommer det att gå bra ändå?

Permalänk
Medlem

ska vara lungt, kommer bara bli skillnad ifall du monterar den kasst första vändan och inte byter kylpasta när du monterar om den på nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Bör inte ens vara mätbar skillnad.. Kör på

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

@Villa Superstar: Det borde inte ge några större skillander. Däremot kan det vara värt att undvika få hudfett att hamna i kylpastan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Tack för dom snabba svaren, då känner jag mig lite lugnare :).
Tog dock en extra titt nu och såg att det var lite värre än jag först skrev, bifogar en bild så blir det kanske tydligare - tror ni fortfarande att det är ok?

Bild på misshandlad kylpasta

Permalänk
Medlem

Om du har kylpasta kan det vara värt att byta, medföljande brukar ofta vara sådär ändå. Men om du måste köpa hade jag testat köra ändå, i värsta fall får du nån grad högre. Händer inte så mkt mer än så

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Tack för hjälpen, har ingen annan hemma så testar och ser hur det går. Får hålla lite koll på temperaturen så hållar jag tummarna :)!

Permalänk

Glömde nog skriva att det är en Ryzen 5 1600X det handlar om, men här kommer en uppdatering efter montering och test :):
Ligger på drygt 37-49 grader i idle (kan hoppa runt en hel del) och max när jag kört Prime95 i cirka 10 minuter (och temperaturen inte verkar stiga mer) ligger på 74 grader.
Har försökt läsa på och bilda mig en uppfattning men har förstått det som att det är ganska normala temperaturer (dock svårt att få någon exakt fakta)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Villa Superstar:

Glömde nog skriva att det är en Ryzen 5 1600X det handlar om, men här kommer en uppdatering efter montering och test :):
Ligger på drygt 37-49 grader i idle (kan hoppa runt en hel del) och max när jag kört Prime95 i cirka 10 minuter (och temperaturen inte verkar stiga mer) ligger på 74 grader.
Har försökt läsa på och bilda mig en uppfattning men har förstått det som att det är ganska normala temperaturer (dock svårt att få någon exakt fakta)?

Låter fullt normalt!
Pure Rock har ett tråkigt skydd för kylpastan. Lätt hänt att man lyfter kartongen ovanför och lyfter upp kylaren som sedan landar snett på plastskyddet längst ner. Bra kylare och montering dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Important:
Keep the surface free of foreign materials and do NOT touch the
surface after it has been cleaned. A hair, piece of lint, and even dead skin cells can
significantly affect the thermal interface's performance. Oi
ls from you fingers can
adversely affect the performance by preventing the micronized silver or ceramic
fill from directly contacting the metal surfaces. (Fingerprints can be as thick as
0.005")"

Länk