Permalänk
Medlem

(4x2) ram minne med en 8 ram

Hejsan, jag har tänkt mig uppgradera mitt ram min från 8 till 16 gb. Just nu har jag (4x2) ram minne dvs 2 st ram 4/per st och jag har tänkt mig köpa ytterligare 8 gb. Frågan är jag kan lägga en 8/per st ram med de andra två så att det blir tre st ram och allt blir 16gb? Jag hoppas ni förstår vad jag menar och obs att det är ddr3. Hör av er gärna

Permalänk
Medlem

@Anomi151:

Det beror på moderkortet och processorn om det fungerar att ha ett udda antal minnesmoduler på det sättet.
I en del fall går det, i andra inte.

Även om det funkar så kan det ge försämrad prestanda pga systemet då inte längre kan använda dubbla kanaler till minnet.

Permalänk
Avstängd

Som Erik så fungerar dual channel bäst med identisk uppsättning minnen på båda kanaler.

Du skulle ju kunna köpa 2x8GB och sen köra 4+8 på varje kanal för totalt 24GB minne. Eller bara köpa 2x4GB och köra 4+4 på varje kanal för 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Anomi151:

Det beror på moderkortet och processorn om det fungerar att ha ett udda antal minnesmoduler på det sättet.
I en del fall går det, i andra inte.

Även om det funkar så kan det ge försämrad prestanda pga systemet då inte längre kan använda dubbla kanaler till minnet.

Skrivet av Klubba:

Som Erik så fungerar dual channel bäst med identisk uppsättning minnen på båda kanaler.

Du skulle ju kunna köpa 2x8GB och sen köra 4+8 på varje kanal för totalt 24GB minne. Eller bara köpa 2x4GB och köra 4+4 på varje kanal för 16GB

okej, fick ett bra svar då ska ja ute o leta efter 4x2, tack för svaret

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Bäst att köpa EXAKT samma modell du redan har (ta ut en sticka och kolla serie numeret).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Anomi151: Bäst att köpa EXAKT samma modell du redan har (ta ut en sticka och kolla serie numeret).

Bäst må så vara, men sällan nödvändigt. I 99 fall av 100 går det alldeles utmärkt att blanda minneskapslar av olika fabrikat.