Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så fort jag och andra forskare får bestämma vem får använda våra upptäckter, läkare med. Så tycker de inte om dig kan du dö trevligt i cancer för "fuck you". Gissar att du inte skulle uppskatta sådana rättigheter ur tomma intet. Precis på samma sätt är upphovsrätten oetisk för att den låter någon ta samhällets kultur, packa om den och hävda att de har kommit på det och har ensam rätt, i princip, för evigt.

Sedan tillkommer det att förklaringen till varför upphovsrätten behövs är att understödja skapande. Kan du förklara hur någon som är död för längesedan fortfarande har upphovsrätt och kan tjäna pengar på den i gud vet hur länge? Kommer de komma tillbaka till livet och skapa nya grejer?

Nog får du bestämma vem som får använda dina upptäckter, det finns ingen lag som säger att forskare inte får upphovsrättsskydda sina verk och publikationer, det är bara en moralisk grej. Multimiljonföretag som lämnar kakbukens botten kliniskt ren innan nästa person får burken håller kanske inte med om detta dock

Att läkare inte har rätten att neka vård kan räknas som mord om personen som behövde vård dog pga. nekad vård, förstår inte varför detta skulle ha med någonting att göra?

Att upphovsrätt fortsätter så länge efter skaparen avlider har bara med moraliska beslut och heder att göra, etik är ju dock ganska subjektivt och ändras med folket, inga svårigheter eller konspirationsteorier.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Nog får du bestämma vem som får använda dina upptäckter, det finns ingen lag som säger att forskare inte får upphovsrättsskydda sina verk och publikationer, det är bara en moralisk grej. Multimiljonföretag som lämnar kakbukens botten kliniskt ren innan nästa person får burken håller kanske inte med om detta dock

Att läkare inte har rätten att neka vård kan räknas som mord om personen som behövde vård dog pga. nekad vård, förstår inte varför detta skulle ha med någonting att göra?

Att upphovsrätt fortsätter så länge efter skaparen avlider har bara med moraliska beslut och heder att göra, etik är ju dock ganska subjektivt och ändras med folket, inga svårigheter eller konspirationsteorier.

Forskare har absolut ingen kontroll över sina upptäckter och får inte några rättigheter. Du kan få upphovsrätt på artiklar och liknande men inte på resultaten. Med andra ord tar samhället hand om resultatet för att det är vad som är bäst för samhället. Det finns patent men dessa håller inte i en evighet till skillnad från upphovsrätten (även om läkemedelsindustrin har rätt bra trick för att förlänga den).

Så det är mord när du inte får vård men du roffar åt dig rättigheter och spottar på andra då är det helt ok för att det passar dig? Antingen så ska folk ha rätt till sina skapelser oberoende om det handlar om en låt, film, vetenskaplig upptäckt, eller protokoll för att rädda någon från cancer eller så ska de inte. På vilket sätt är "kultur" så mycket viktigare än vetenskap och medicin för att de ska få ha super speciella regler och dessutom hela tiden utöka sin makt på bekostnad av samhället?

Det har inget med moraliska beslut som är subjektiva utan har med pengar att göra. Det finns absolut ingen vett i att belöna någon som är redan död för att uppmuntra denna döing att skapa mer av det han/hon skapade under sitt liv. Vet inte vart du gick i skola men döda människor kommer inte tillbaka och de skapar inte heller.

PS: moral kommer från religion vilket betyder att den är allt annat än objektiv. Etik handlar om objektiva värden som baserar sig på analys av universum och försök att maximera nyttan och lyckan i den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Jämför du just nu cancermedicin med upphovsrätten?

Jag bara undrar vad det är som gör en låt/bok/film så speciellt och underbar att den automatiskt får enorma rättigheter medan saker som cancermedicin eller vetenskapliga upptäckter inte får någon skydd.

OP i fråga jämförde med äganderätten men den appliceras likadant på alla medan upphovsrätten ger enorma rättigheter och inga skyldigheter till några få. Dessa få har sedan genom mutor/lobbying utökat sin makt, tvingat domstolar och polis att springa deras ärenden och börjar nu förstöra folks liv. Ser inte riktigt vart samhällsnyttan ligger i att tillåta det hela.

Permalänk

@GetzTheGoldfish:
Vilken ISP har du?

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg som var så off-topic att det var svårt att förstå hur de hamnat i den här tråden.

/KimTjik

Permalänk

Här är brevet:

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har telia som isp

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roligt, har inte orkat läsa hela tråden men vet ungefär vad folk brukar skriva.

Men såhär då: det är en mänsklig rättighet att få ladda ner lite film - men att vinstdrivande företag försöker få betalt för något de gjort är ingen rättighet ?

Moralisera hit och dit om piratkopiering, men den som leken leker får leken tåla ?

Palla äpplen skadar kanske inte någon så hemskt, men skyll er själva om sura gubben kommer rytandes.

Sen att 4500 i "böter" är för mycket, hur skulle det vara avskräckande om det kostade ungefär som det man "tagit" ? Säg att de kräver 500 för en film i "böter", då skulle man kunna ladda ner och åka dit på var 3e film utan att det blir dyrare än att köpa dem, tror ni folk skulle betala då eller chansa ?

Har ni laddat ner, sluta lipa, troligen är de 4500 ändå inte mer pengar än alla andra filmer som laddats ner under åren, kanske t o m är sjukt billigt jämfört med att köpa alla de alster man laddat ner. Behövs inte så många spel och filmer för att täcka det.

Nä, jag står inte på "de giriga företagens sida".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Här är brevet:
https://i.lensdump.com/i/ToFMa.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har telia som isp

Har du använt t.ex. popcorn time? Om man inte ändrar i inställningar kommer den automatiskt att torrenta och seeda i bakgrunden om jag minns rätt. Kollade lite hur Maveric eye UG fungerade och de analyserar bland annat dynamiska IP addresser, men jag är tvivelaktig på hur de skulle lyckas räkna ut vem som laddar ner någonting om detta är fallet (speciellt om många laddar ner samma sak samtidigt).

Detta skriker dock hotbrev från flera mils avstånd, ända bort till danmark

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Har du använt t.ex. popcorn time? Om man inte ändrar i inställningar kommer den automatiskt att torrenta och seeda i bakgrunden om jag minns rätt. Kollade lite hur Maveric eye UG fungerade och de analyserar bland annat dynamiska IP addresser, men jag är tvivelaktig på hur de skulle lyckas räkna ut vem som laddar ner någonting om detta är fallet (speciellt om många laddar ner samma sak samtidigt).

Detta skriker dock hotbrev från flera mils avstånd, ända bort till danmark

Har inte laddat ner någon film sen rarat lades ner.
Tror jag kan ha använt popcorntime någon enstaka gång men hade det installerat i en chroot som jag sedan mördade då programmet jag ville se inte fanns där så finns ingen chans att det kan ha legat och laddat upp utan att jag vetat om det.
Jag måste väll bara haft väldigt otur att de just kollade vilka som var i torrent swarmen på popcorntime just den gången jag provade programmet.
Jag har somsagt annars bara laddat ner torrents från privata trackers.

Men dehär brevet är väll bara att skita i, har svårt att se dom göra något eller är detta något jag måste bestrida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Forskare har absolut ingen kontroll över sina upptäckter och får inte några rättigheter. Du kan få upphovsrätt på artiklar och liknande men inte på resultaten. Med andra ord tar samhället hand om resultatet för att det är vad som är bäst för samhället. Det finns patent men dessa håller inte i en evighet till skillnad från upphovsrätten (även om läkemedelsindustrin har rätt bra trick för att förlänga den).

Så det är mord när du inte får vård men du roffar åt dig rättigheter och spottar på andra då är det helt ok för att det passar dig? Antingen så ska folk ha rätt till sina skapelser oberoende om det handlar om en låt, film, vetenskaplig upptäckt, eller protokoll för att rädda någon från cancer eller så ska de inte. På vilket sätt är "kultur" så mycket viktigare än vetenskap och medicin för att de ska få ha super speciella regler och dessutom hela tiden utöka sin makt på bekostnad av samhället?

Det har inget med moraliska beslut som är subjektiva utan har med pengar att göra. Det finns absolut ingen vett i att belöna någon som är redan död för att uppmuntra denna döing att skapa mer av det han/hon skapade under sitt liv. Vet inte vart du gick i skola men döda människor kommer inte tillbaka och de skapar inte heller.

PS: moral kommer från religion vilket betyder att den är allt annat än objektiv. Etik handlar om objektiva värden som baserar sig på analys av universum och försök att maximera nyttan och lyckan i den.

Du kan visst få upphovsrätt på både artiklarna du skapar och resultaten du finner, nu pratar du bara trams, det är av detta skäl man inte får kopiera data rakt från rapporter som är upphovsrättsskyddade (sättet du har lagt upp informationen är upphovsrättsskyddat). Man måste använda verket i en transformativ väg, t.ex. lägga upp informationen på ett annat sätt. Samma sak är också helt ok för vanlig konst, vare sig upphovsrättsägare tycker så eller ej, multimiljon företag kanske tycker annorlunda, men så är lagen. Om du vill skydda faktan i sig själv kan du alltid skapa en egen licens som förhindrar lagligt bruk av detta, ungefär som när man installerar program på datorn och de har användarvillkor.

Skulle ha sagt dråp, det var lite sent då jag skrev. Om du har antagit ett jobb där du blir kompenserad i förväg för att ge en tjänst är det ett brott att neka den tjänsten (oftast), om du jobbar som snickare och inte tycker om en kund kan du inte avbryta jobbet [i]efter[i] du har blivit betald, du kan däremot neka kunden före du har blivit betald (i viss mån, du kan måsta arbeta före betalning om an överenskommelse om att pengar ska byta hand efteråt redan har hänt). Om du är den personen som skapade en speciell medicinsk procedur eller produkt har du all rätt i värden att tjäna pengar på detta, men detta är inte samma som att bli kompenserad på förhand.

Att tycka att kulturella verk är mer eller mindre viktigt än vetenskapliga verk är en väldigt subjektivt fråga, själv tycker jag att vetenskapliga verk är mer viktiga, men du som vetenskapsman har samma rättigheter till ditt verk som en konstnär har till sitt.

Att en person (eller rättare sagt arvinge) har rätt att tjäna pengar på sina verk efter de har avlidit är en bieffekt av rätten att tjäna pengar på sitt verk, så som jag förstod det är upphovsrätten baserad på någon form av moralisk rätt till heder och rätten att tjäna pengar på denna moraliska heder.

Sedan sade jag aldrig att moral är objektiv, men jag säger inte heller att etik är mer objektivt, etik är baserat på objektiv teori och reflektion från moral. Så beroende på vad personer tycker moraliskt sett kommer detta till viss mån att ändra hur någonting ser ut etiskt sett.

Skrivet av anon127948:

Jag bara undrar vad det är som gör en låt/bok/film så speciellt och underbar att den automatiskt får enorma rättigheter medan saker som cancermedicin eller vetenskapliga upptäckter inte får någon skydd.

OP i fråga jämförde med äganderätten men den appliceras likadant på alla medan upphovsrätten ger enorma rättigheter och inga skyldigheter till några få. Dessa få har sedan genom mutor/lobbying utökat sin makt, tvingat domstolar och polis att springa deras ärenden och börjar nu förstöra folks liv. Ser inte riktigt vart samhällsnyttan ligger i att tillåta det hela.

Upphovsrättslagen skapades under 1800 talet då piratkopiering av skönlitteratur var ett enormt problem, att den skapades med det tyckande och tänkande från människor före vi hade tagit oss till månen och skapat internet kanske inte hjälper. Med internet som det existerar idag borde man definitivt ändra lagarna för att ta till hänsyn att piratkopiering på internet oftast faktiskt hjälper till (iaf för spel och musik), detta är dock precis en lika subjektiv åsikt som motsatsen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Har inte laddat ner någon film sen rarat lades ner.
Tror jag kan ha använt popcorntime någon enstaka gång men hade det installerat i en chroot som jag sedan mördade då programmet jag ville se inte fanns där så finns ingen chans att det kan ha legat och laddat upp utan att jag vetat om det.
Jag måste väll bara haft väldigt otur att de just kollade vilka som var i torrent swarmen på popcorntime just den gången jag provade programmet.
Jag har somsagt annars bara laddat ner torrents från privata trackers.

Men dehär brevet är väll bara att skita i, har svårt att se dom göra något eller är detta något jag måste bestrida?

Nej bränn upp skiten om du vill, detta är hotbrev och de har ingen ekonomisk vinning med att gå mot folk som inte seedar en massa stora filmer. En IP address är ett ganska tomt hot i en rättssal då de i stort sett har sagt "du försökte att ladda ner våran film några sekunder/minuter ett år sedan, tror vi kanske möjligtvis", bara rent trams de håller på med.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

En större familj.
5 barn i tonåren.
Barnen har vardera 2-3 kompisar som hälsar på regelbundet.
Vem är skyldig? Mor/Far för dom är registrerade på abonnemanget.
Barnet som tankar. eller Kompisen som tankar?
Dagens delning av internet är inte enkel å utan MAC adress som även den går att ändra gör det hela till mycket suspekt form av anmälan å bevisning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Du kan visst få upphovsrätt på både artiklarna du skapar och resultaten du finner, nu pratar du bara trams, det är av detta skäl man inte får kopiera data rakt från rapporter som är upphovsrättsskyddade (sättet du har lagt upp informationen är upphovsrättsskyddat). Man måste använda verket i en transformativ väg, t.ex. lägga upp informationen på ett annat sätt. Samma sak är också helt ok för vanlig konst, vare sig upphovsrättsägare tycker så eller ej, multimiljon företag kanske tycker annorlunda, men så är lagen. Om du vill skydda faktan i sig själv kan du alltid skapa en egen licens som förhindrar lagligt bruk av detta, ungefär som när man installerar program på datorn och de har användarvillkor.

Skulle ha sagt dråp, det var lite sent då jag skrev. Om du har antagit ett jobb där du blir kompenserad i förväg för att ge en tjänst är det ett brott att neka den tjänsten (oftast), om du jobbar som snickare och inte tycker om en kund kan du inte avbryta jobbet [i]efter[i] du har blivit betald, du kan däremot neka kunden före du har blivit betald (i viss mån, du kan måsta arbeta före betalning om an överenskommelse om att pengar ska byta hand efteråt redan har hänt). Om du är den personen som skapade en speciell medicinsk procedur eller produkt har du all rätt i värden att tjäna pengar på detta, men detta är inte samma som att bli kompenserad på förhand.

Att tycka att kulturella verk är mer eller mindre viktigt än vetenskapliga verk är en väldigt subjektivt fråga, själv tycker jag att vetenskapliga verk är mer viktiga, men du som vetenskapsman har samma rättigheter till ditt verk som en konstnär har till sitt.

Att en person (eller rättare sagt arvinge) har rätt att tjäna pengar på sina verk efter de har avlidit är en bieffekt av rätten att tjäna pengar på sitt verk, så som jag förstod det är upphovsrätten baserad på någon form av moralisk rätt till heder och rätten att tjäna pengar på denna moraliska heder.

Sedan sade jag aldrig att moral är objektiv, men jag säger inte heller att etik är mer objektivt, etik är baserat på objektiv teori och reflektion från moral. Så beroende på vad personer tycker moraliskt sett kommer detta till viss mån att ändra hur någonting ser ut etiskt sett.

Upphovsrättslagen skapades under 1800 talet då piratkopiering av skönlitteratur var ett enormt problem, att den skapades med det tyckande och tänkande från människor före vi hade tagit oss till månen och skapat internet kanske inte hjälper. Med internet som det existerar idag borde man definitivt ändra lagarna för att ta till hänsyn att piratkopiering på internet oftast faktiskt hjälper till (iaf för spel och musik), detta är dock precis en lika subjektiv åsikt som motsatsen.

Forskare har inte rätt till sina upptäckter. Försök läsa innan du svarar. Det betyder att de kan inte ta och bestämma vem får använda deras upptäckter eller inte. Personer som uppfann transistorn har inte rätten att säga att du får inte använda någon modern elektronik för att transistorn är deras och de tycker att du är jobbig. Däremot ger upphovsrätten denna makt till "skaparen" Så NEJ, forskare har absolut inte samma rättigheter.

Återigen jag säger inte att en läkare har rätt att vägra behandling utan att den som uppfann eller utvecklade behandlingen ska, om vi ska vara jämförbara med upphovsrätten, ha full rätt att säga vem får och inte får använda sig av den. Med andra ord om jag har utvecklat ett protokoll som läker cancer och jag inte tycker om dig så ska jag ha rätten att vägra att du behandlas enligt detta protokoll. Upphovsrätten ger rätt att vägra, vemsomhelst av vilken anledning som helst, användning av resultatet.

Så återigen, varför ska vissa ha så mycket mer än alla andra.

Vad gäller tjäna pengar på sitt arbete varför får inte vanliga personer betalt i all evighet för arbetet de utförde en gång? Det är ju moral att ja ska tjäna pengar på mitt arbete i all evighet enligt dig...

Till slut spelar det ingen roll när upphovsrätten skapades. Det är dagens företag/"skapare" som har mutat/lobbat fram sig till, effektivt, oändlig upphovsrätt. Därmed har de brutit sitt kontrakt om korttids skydd som uppmuntran till skapande. Vilken sorts etik säger att du ska lyda ett avtal som den andra parten har brutit om och om igen?

Du kan prata om moral och lyda lagar som ett får i all evighet men det ändrar inte faktum att du argumenterar för att vissa ska vara speciella och ha en massa rättigheter och makt på bekostnad av övriga i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker det är lite roligt, har inte orkat läsa hela tråden men vet ungefär vad folk brukar skriva.

Men såhär då: det är en mänsklig rättighet att få ladda ner lite film - men att vinstdrivande företag försöker få betalt för något de gjort är ingen rättighet ?

Moralisera hit och dit om piratkopiering, men den som leken leker får leken tåla ?

Palla äpplen skadar kanske inte någon så hemskt, men skyll er själva om sura gubben kommer rytandes.

Sen att 4500 i "böter" är för mycket, hur skulle det vara avskräckande om det kostade ungefär som det man "tagit" ? Säg att de kräver 500 för en film i "böter", då skulle man kunna ladda ner och åka dit på var 3e film utan att det blir dyrare än att köpa dem, tror ni folk skulle betala då eller chansa ?

Har ni laddat ner, sluta lipa, troligen är de 4500 ändå inte mer pengar än alla andra filmer som laddats ner under åren, kanske t o m är sjukt billigt jämfört med att köpa alla de alster man laddat ner. Behövs inte så många spel och filmer för att täcka det.

Nä, jag står inte på "de giriga företagens sida".

Nej du är helt fel ute. Det är vem som gör detta samt hur de gör det som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det gör det ju än märkligare, enligt min åsikt, då blir det ju (nästan) uppenbart "utpressning".

I.e. har du en fodran så kan du ju inte öka din fodran bara för att det går till rättegång! Antingen har du din fodran eller så har du det inte! Om du "hotar" med "betala annars så händer det grejer" så är det ju helt klart inte enligt "god sed"...

Att hota med rättegång ifall man inte betalar "utpressningsavgifter" borde inte falla i god jord i det svenska rättssystemet... faktiskt inte ens i praktiken!

Det är ju detta som kallas förlikning, och är en väldigt vanlig företeelse inom tvistemål (civilmål). Givetvis har den som anklagar någon rätt att sänka sitt krav, mot att man inte går till en huvudförhandling i Tingsrätten. Att "hota" någon med rättsliga påföljder om de inte vill acceptera förlikning är definitivt inte olagligt. Eller menar du att Bose utpressat Apple i detta fallet: Macworld - Bose och Apple ingår förlikning ?

Skrivet av kaya:

Våra folkvalda politiker har gjort det möjligt för privata företag att skicka ut kravbrev och hota med domstol, det är rent ut sagt för jävligt. Har man gjort ett brott så är det åklagare och polis som ska utreda inte ett privat företag som tjänar pengar på det.
Samma politiker har precis kommit fram till att dom förtjänar en löneökning på 1600kr i månaden...
Fy fan.

Kan du namnge ett modernt samhälle som inte har en civilrättslig juridik? Det finns massvis med brott som inte lyder under så kallat allmänt åtal, vilket betyder att en åklagare inte får driva ett sådant mål. Bland annat så brukar avtalsbrott typiskt sett inte lyda under allmänt åtal. Då får istället den ena parten själv stämma den andra i Tingsrätten. Man har till och med rätt att stämma någon för ett brott som lyder under allmänt åtal. Dock kan en civilrättslig tvist aldrig rendera i ett straff till staten (böter, fängelse, etc.), utan bara i form av skadestånd eller liknande till den andra parten. Det finns exempel där polisen valt att lägga ner utredningar, där "offret" själv valt att driva processen vidare civilrättsligt, men också där en person åtalats av åklagare, men friats i domstolen, för att sedan blivit stämd civilrättsligt istället.

Det är lite knepigt om man som enskild eller juridisk person skulle vara helt utelämnad till vad polisen och åklagaren har tid/lust att utreda. Till exempel får en åklagare bara väcka åtal, om han tror på en vinnande dom...

Skrivet av Hjemrdeil:

Jag är lika förvånad gång på gång när jag ser detta. Varför har utländska mellanhänder rätt att skicka dessa till Sverige.. Och varför har utländska företag rätt att ta ut kunduppgifter utan domstolsbeslut? Någon som kan förklara? Det ser i mina ögon ut som om Njord sysslar med olagligheter där de bryter mot Personuppgiftslagen (PUL) när dessa skojare ringer runt till svenska ISPs och begär ut uppgifter om människor utan domstolsbeslut i handen som ger de rätten att plocka ut uppgifter om person A eller person B.. Måste det inte vara ett individuellt beslut per person? Eller går Njord och övriga skojare efter ett tidigare fall i nån domstol?

Varför skulle en utländsk part inte få driva rättsprocesser mot svenskar? Menar du att svenska företag kan inkräkta på andras patent, så länge de inte är svenska företag de stjäl från?

Hur vet du att de får ut dessa uppgifter utan domslut? Jag vill minnas att de flesta operatörer sagt att de endast lämnar ut dessa uppgifter på domstolens uppmaning. Och varför skulle det strida mot PUL? Skulle PUL säga att uppgifter endast får lämnas ut om en domstol bestämt det?

Skrivet av Coffe81:

Ponera att jag laddar ner filmer som en tok i en månad. Byter sedan operatör och kanske t.o.m flyttar. Då är väl risken obefintlig att drabbas?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen inte. Tror du att operatören rensar sin databas bara för att du byter operatör, eller flyttar? Jisses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Forskare har inte rätt till sina upptäckter.

Varför skulle en forskare inte ha rätt till sina upptäckter? Dock är det vanligt att man i sitt anställningsavtal har reglerat hur upptäckter skall hanteras. Om jag sitter på min kammare och upptäcker något som inte har någon koppling till mitt normala arbete har jag full rätt till min upptäckt. Dock måste jag hävda min rätt t ex genom att skaffa patent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Varför skulle en forskare inte ha rätt till sina upptäckter? Dock är det vanligt att man i sitt anställningsavtal har reglerat hur upptäckter skall hanteras. Om jag sitter på min kammare och upptäcker något som inte har någon koppling till mitt normala arbete har jag full rätt till min upptäckt. Dock måste jag hävda min rätt t ex genom att skaffa patent.

Att jämföra med upphovsrätten som är automatisk och i princip oändlig så är även patent ett skämt. Om upphovsrätten gällde i 20 år skulle du kunna säga att det finns någon sorts balans i det hela. Som det är nu har andra sidan brutit kontraktet och kontraktet är ogiltigt. Med andra ord är det oetiskt att bry sig om upphovsrätten då den skadar samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Här är brevet:
https://i.lensdump.com/i/ToFMa.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har telia som isp

Svaret på frågorna bör vara "ja men inte lösenordsskyddad" samt "nej" så har de inget att gå på, då det faktiskt innebär att någon kunnat ansluta till ditt nätverk och sett filmen. Ansvarig kan du bara hållas om de kan visa att det faktiskt är du unt so weiter. Men hur tunn is de är ute på visas av att de skriver att om det nu är du så löser du det bäst genom att betala 4500:-.

Summan är intressant eftersom kostnaderna de kan begära ersättning för i svensk domstol i ett sådant här fall är max 5000:- om jag minns rätt, men det är reglerat i vilket fall. Så hur det nu är, om de får igenom sitt krav i svensk domstol så är maxsumman du åker på i så fall 4500:- eftersom var och bär sina egna kostnader i sådana här småmål.

Nu, deras kostnader om de skulle driva det vidare kommer springa iväg rätt kvickt. Dels har de sin timersättning då, sedan ska de ta sig till domstol i Sverige vilket inte bara är resekostnader utan även timmar som försvinner där, timmarna i domstol osv. Från domstolen kan de då bara begära 5000:- för timmar, utlägg osv, så får de inte rätt så är det brakförlust för deras del kan jag säga. Om du bara nekar i de här fallen skulle alltså kosta dem mer än vad det smakar, mycket mycket mer, så kan inte tänka mig annat än att de lägger ner det.

Om de mot förmodan ändå driver det vidare kan det tänkas att de i så fall vill få dig att svara i dansk domstol men det är bara glömma, först och främst så lämnas stämning in i svarandens hemkommun, och dessutom enligt EU-rätten så har du som enskild individ i sådana här fall rätt att få dina ärenden prövade på din hemort när det gäller bolag från andra länder.

Sedan angående Popcorn time är det intressant att det är just vad de hänvisar till då det i min mening inte omfattas av vad som utgör brott mot upphovsrätten (mer om det nedan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Rent lagmässigt så är det är alltid den som står på kontraktet som är ansvarig för hur tjänsten brukas. Det betyder att om t.ex. din polare eller din granne begår brott med din uppkoppling så är det du som tar första smällen när brev eller farbror blå knackar på dörren. Det bästa är att kryptera ditt trådlösa nätverk och stänga av det när du är bortrest längre perioder.

Källa? Låter annars som bara en massa smörja från din sida, och är rätt säkert att bevisläget för att kunna få någon fälld är att man måste kunna identifiera vem som satt vid datorn vid tillfället som misstänkt brott ska begåtts, vilket princip är omöjligt om man inte får ett erkännande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Dom kanske lyckas skrämma en eller en annan tomte men om någon vägrar betala så tror jag till 99% att dom inte tar det till domstol. Enda beviset dom har är att det är genom ditt nätverk det laddats ned. Om du säger att du har ett öppet nätverk i ett radhus så är dom rökt. SWOSH så blev dom av med sjukt mycket pengar. Detta är bara ett sett för dem att håva in pengar av dumma rädda människor som inte är så kunnig. Ser inget nobelt med att sno från dom fattiga.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag bara undrar vad det är som gör en låt/bok/film så speciellt och underbar att den automatiskt får enorma rättigheter medan saker som cancermedicin eller vetenskapliga upptäckter inte får någon skydd.

Några har varit inne på det men skillnaden är upphovsrätt och patent. Båda är tidsbegränsade även om patent har mycket kortare tidsgräns. Poängen med båda är samma dock nämligen att ge upphovsmannen/kvinnan möjlighet till ensamrätt till sin upptäckt, skillnaden med uppfinningar och liknande är att det också finns ett samhällsintresse i en fri marknad och därav upphör patent efter en viss tid. För upphovsrättsskyddade verk så är det du och efterlevande som får dra nytta av det (i stort).

Skrivet av Karaff:

Sen att 4500 i "böter" är för mycket, hur skulle det vara avskräckande om det kostade ungefär som det man "tagit" ? Säg att de kräver 500 för en film i "böter", då skulle man kunna ladda ner och åka dit på var 3e film utan att det blir dyrare än att köpa dem, tror ni folk skulle betala då eller chansa ?

Har ni laddat ner, sluta lipa, troligen är de 4500 ändå inte mer pengar än alla andra filmer som laddats ner under åren, kanske t o m är sjukt billigt jämfört med att köpa alla de alster man laddat ner. Behövs inte så många spel och filmer för att täcka det.

Nä, jag står inte på "de giriga företagens sida".

Fast det här väcker frågor ändå. Först och främst, sedan när har företag rätt att dela ut böter? De har rätt att driva anspråk skadestånd utifrån förluster de kan bevisa, inget annat. Vill de ha böter får de göra en polisanmälan om brott.

Sedan den andra frågan då, om vi ponerar att vi "betalar". Betyder det då att vi nu går fria från kommande krav? Och vem kommer avgöra det? Kan vi om någon annan hör av sig längre fram hänvisa till Njord och säga att den nuvarande som pockar på får ställa en regressfordran mot Njord och dem de företräder då vi redan betalt?

Skrivet av wowsers:

Har du använt t.ex. popcorn time? Om man inte ändrar i inställningar kommer den automatiskt att torrenta och seeda i bakgrunden om jag minns rätt. Kollade lite hur Maveric eye UG fungerade och de analyserar bland annat dynamiska IP addresser, men jag är tvivelaktig på hur de skulle lyckas räkna ut vem som laddar ner någonting om detta är fallet (speciellt om många laddar ner samma sak samtidigt).

Detta skriker dock hotbrev från flera mils avstånd, ända bort till danmark

Popcorn time fungerar ändå som en streamad tjänst om jag förstår det rätt (har aldrig använt det), så oavsett om programmet använder torrent, så så länge filmen inte sparas permanent på hårddisken så kommer torrenten bara utgöra en sådan integrerad och väsentlig del i en teknisk process som undantas från intrång i upphovsrätten (URL 11 a §). Förutsätter som sagt att filmen då inte sparas eftersom det i så fall inte är en temporär fil.

Sedan vet jag att det finns ett fall i EU-domstolen som många hävdar innebär att det nu är olagligt att kolla på piratstreams, men det är en väldig skev bild av domen som jag ser det. Vad det handlade om var ett företag som sålde maskiner som alltså levererade piratströmning, och vad domstolen kom fram till var att eftersom personerna som köpte dessa maskiner/boxar betalade för något som tydligt sade att det handlade om piratat innehåll så kunde de hålla skadeståndsansvariga. Skadestånd kan bara väckas i en vända dock, så om det är så att du har en säljare och 10 köpare och den försäljningen orsakat 10000 i skada så kan du antingen klämma säljaren på 10000 eller så kan du leta upp och klämma 10 individuella köpare på 1000 var. Enklare med säljaren då (även om jag kan tänka mig att det går att få utslag på solidariskt betalningsansvar här). Hur som helst så för att det ska komma skadeståndsansvar i fråga när det gäller stream så måste det vara brott mot upphovsrättslagen, vilket innebär att du måste sprida det till allmänheten, vilket alltså inte sker när du kollar på en stream (se ovan om tillfällig kopia som en del i en integrerad process).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

PS: moral kommer från religion vilket betyder att den är allt annat än objektiv. Etik handlar om objektiva värden som baserar sig på analys av universum och försök att maximera nyttan och lyckan i den.

Finns flera studier/undersökningar som visar att moral är något vi alla föds med. Så jag vet inte riktigt vart du får, att moral kommer från religioner.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Källa? Låter annars som bara en massa smörja från din sida, och är rätt säkert att bevisläget för att kunna få någon fälld är att man måste kunna identifiera vem som satt vid datorn vid tillfället som misstänkt brott ska begåtts, vilket princip är omöjligt om man inte får ett erkännande.

Du tänker helt rätt, "strikt ansvar" som det kallas regleras specifikt för de fall som gäller, t.ex. när det gäller hundar:
https://lagen.nu/2007:1150#P19S1

Att det skulle vara någon form av strikt ansvar för en internetuppkoppling har jag då inte sett lagstöd på än i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Forskare har inte rätt till sina upptäckter. Försök läsa innan du svarar. Det betyder att de kan inte ta och bestämma vem får använda deras upptäckter eller inte. Personer som uppfann transistorn har inte rätten att säga att du får inte använda någon modern elektronik för att transistorn är deras och de tycker att du är jobbig. Däremot ger upphovsrätten denna makt till "skaparen" Så NEJ, forskare har absolut inte samma rättigheter.

Ge mig en källa där det står att forskare inte har rätt till sina upptäkter, jag kan inte hitta någonting alls, det enda jag kan hitta är att själva faktan i ett verk inte kan upphovsrättsskyddas, men sättet som det är formulerat på kan. Om du sedan vill upphovsrättsskydda denna fakta måste du bifoga den som en annan form som kräver ett godtjännande av en EULA

Om man tar exemplet om ovan om att lagra i speciella format kan du ganska enkelt bara referera till data i det mediumet. T.ex. sätt upp en .msi som "installerar" din data till en vald mapp, då kan du lägga upp licensavtal för att få ta till del av informationen, och du får samma hårda stöd från lagen som om någon använder din musik och du inte vill.

Lite info om du vill skydda din vetenskapliga data
Citat:

Återigen jag säger inte att en läkare har rätt att vägra behandling utan att den som uppfann eller utvecklade behandlingen ska, om vi ska vara jämförbara med upphovsrätten, ha full rätt att säga vem får och inte får använda sig av den. Med andra ord om jag har utvecklat ett protokoll som läker cancer och jag inte tycker om dig så ska jag ha rätten att vägra att du behandlas enligt detta protokoll. Upphovsrätten ger rätt att vägra, vemsomhelst av vilken anledning som helst, användning av resultatet.

Jo instämer helt här, det är något som borde falla under upphovsrättslag, att man sedan får problem från rättsliga håll för dråp om någon dör är en helt annan fråga. (säger inte detta sarkastiskt)

Citat:

Så återigen, varför ska vissa ha så mycket mer än alla andra.

Vad gäller tjäna pengar på sitt arbete varför får inte vanliga personer betalt i all evighet för arbetet de utförde en gång? Det är ju moral att ja ska tjäna pengar på mitt arbete i all evighet enligt dig...

Att ha moralisk rätt till att tjäna pengar på ett verk är inte samma sak som att utföra en tjänst mot betalning, den ena är baserad på att någon är så intresserad av dig eller ditt verk som du har skapat att de är redo att lägga ut pengar. Den andra är baserad på att du är väntad att skapa någonting mot betalning, här gäler det att vara specifik med hur kontrakt om äganderätt hanteras, om jag är anlitad att göra konst åt någon kan de ha som krav att de får upphovsrätt till det jag skapar.

Citat:

Till slut spelar det ingen roll när upphovsrätten skapades. Det är dagens företag/"skapare" som har mutat/lobbat fram sig till, effektivt, oändlig upphovsrätt. Därmed har de brutit sitt kontrakt om korttids skydd som uppmuntran till skapande. Vilken sorts etik säger att du ska lyda ett avtal som den andra parten har brutit om och om igen?

Du kan prata om moral och lyda lagar som ett får i all evighet men det ändrar inte faktum att du argumenterar för att vissa ska vara speciella och ha en massa rättigheter och makt på bekostnad av övriga i samhället.

Jag argumenterade aldrig att någon ska ha mer rätt till upphovsrätt än någon annan, jag försökte argumentera att dgrund av upphovsrättslagarnas ursprung.

Jag tycker definivt att det är skitdåligt att disney har lyckats lobba upp upphovsrätten så långt (i USA, tror de hade haft problem i europa?), de borde definitivt inte tillåtas såna barnsligheter, men att vrida på lagar och skrivelser vad alla multibiljon företag är riktigt duktiga på. Det är ganska otroligt hur de lyckas med tanke på hur lite de kan göra mot faktiska upphovsrättsbrott, då de flesta verk ändå är transformativa (rule34 som ett ganska stort exempel som de skulle bannlysa om de fick den lagliga chansen), eller alla frozen barnspel som finns online. Så deras enda argument skulle möjligtvis vara "ne du vet att om andra får använda några specifika karaktärer som är 100 år gamla måste vi avskeda alla anställda utan anledning och det går inte", vilket inte heller skulle fungera allt för bra i en rättssal om de inte hade så djupa fickor.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Inget av detta borde ha lagstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Att jämföra med upphovsrätten som är automatisk och i princip oändlig så är även patent ett skämt. Om upphovsrätten gällde i 20 år skulle du kunna säga att det finns någon sorts balans i det hela. Som det är nu har andra sidan brutit kontraktet och kontraktet är ogiltigt. Med andra ord är det oetiskt att bry sig om upphovsrätten då den skadar samhället.

Upphovsrätten är dock inte oändlig. I just Sverige så är är upphovsrätten belagd med max 70 år efter att upphovsmannen ifråga har dött... efter det blir det public domain. Om det inte är flera som äger upphovsrätten då gäller det 70 år efter att den sista av dessa personer dött.

Upphovsrätt till ett verk gäller – med vissa undantag – intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller om det finns fler upphovsmän efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige

Ett undantag är bilder. Då gäller det 70 år från när bilden är tagen. Om det inte gäller verkshöjd för då gäller 70 år från personen ifrågas död. Så summan av det hela. Du har fel.. Man kan inte häva upphovsrätt i all oändlighet. När det kommer till film som ägs av företag så är det 70 år från då filmen spelades in som gäller.

Skrivet av muSashi:

Finns flera studier/undersökningar som visar att moral är något vi alla föds med. Så jag vet inte riktigt vart du får, att moral kommer från religioner.

Korrekt. Det hade varit mer korrekt om kommentaren löd "En viss form av moral". Alltså att kristendomen har format moralen mot en viss väg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Upphovsrätten är dock inte oändlig. I just Sverige så är är upphovsrätten belagd med max 70 år efter att upphovsmannen ifråga har dött... efter det blir det public domain. Om det inte är flera som äger upphovsrätten då gäller det 70 år efter att den sista av dessa personer dött.

Upphovsrätt till ett verk gäller – med vissa undantag – intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller om det finns fler upphovsmän efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige

Ett undantag är bilder. Då gäller det 70 år från när bilden är tagen. Om det inte gäller verkshöjd för då gäller 70 år från personen ifrågas död. Så summan av det hela. Du har fel.. Man kan inte häva upphovsrätt i all oändlighet. När det kommer till film som ägs av företag så är det 70 år från då filmen spelades in som gäller.

Korrekt. Det hade varit mer korrekt om kommentaren löd "En viss form av moral". Alltså att kristendomen har format moralen mot en viss väg.

Rent tekniskt har du rätt, rent praktiskt inte så mycket då upphovsrätten har hela tiden utökats och är effektivt oändlig. Sedan kan du kanske förklara hur man uppmuntrar skapande hos döda personer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Ge mig en källa där det står att forskare inte har rätt till sina upptäkter, jag kan inte hitta någonting alls, det enda jag kan hitta är att själva faktan i ett verk inte kan upphovsrättsskyddas, men sättet som det är formulerat på kan. Om du sedan vill upphovsrättsskydda denna fakta måste du bifoga den som en annan form som kräver ett godtjännande av en EULA

Om man tar exemplet om ovan om att lagra i speciella format kan du ganska enkelt bara referera till data i det mediumet. T.ex. sätt upp en .msi som "installerar" din data till en vald mapp, då kan du lägga upp licensavtal för att få ta till del av informationen, och du får samma hårda stöd från lagen som om någon använder din musik och du inte vill.

Lite info om du vill skydda din vetenskapliga data

Jo instämer helt här, det är något som borde falla under upphovsrättslag, att man sedan får problem från rättsliga håll för dråp om någon dör är en helt annan fråga. (säger inte detta sarkastiskt)

Att ha moralisk rätt till att tjäna pengar på ett verk är inte samma sak som att utföra en tjänst mot betalning, den ena är baserad på att någon är så intresserad av dig eller ditt verk som du har skapat att de är redo att lägga ut pengar. Den andra är baserad på att du är väntad att skapa någonting mot betalning, här gäler det att vara specifik med hur kontrakt om äganderätt hanteras, om jag är anlitad att göra konst åt någon kan de ha som krav att de får upphovsrätt till det jag skapar.

Jag argumenterade aldrig att någon ska ha mer rätt till upphovsrätt än någon annan, jag försökte argumentera att dgrund av upphovsrättslagarnas ursprung.

Jag tycker definivt att det är skitdåligt att disney har lyckats lobba upp upphovsrätten så långt (i USA, tror de hade haft problem i europa?), de borde definitivt inte tillåtas såna barnsligheter, men att vrida på lagar och skrivelser vad alla multibiljon företag är riktigt duktiga på. Det är ganska otroligt hur de lyckas med tanke på hur lite de kan göra mot faktiska upphovsrättsbrott, då de flesta verk ändå är transformativa (rule34 som ett ganska stort exempel som de skulle bannlysa om de fick den lagliga chansen), eller alla frozen barnspel som finns online. Så deras enda argument skulle möjligtvis vara "ne du vet att om andra får använda några specifika karaktärer som är 100 år gamla måste vi avskeda alla anställda utan anledning och det går inte", vilket inte heller skulle fungera allt för bra i en rättssal om de inte hade så djupa fickor.

Återigen, vetenskapsmän har inte rätt till sina upptäckter. Du kan inte förbjuda någon att använda det som du har upptäckt. Artiklar och liknande kan ha upphovsrätt men inte själva upptäckten, och det är upptäckten som har något värde inte artiklar. EULA är ett skämt som har aldrig testats i domstol så det är knappast att jämföra med upphovsrätten.

På vilket sätt skulle min vägran att låta dig bli behandlad med mitt protokoll vara dråp? Finns ingen laglig krav att hjälpa andra, annars skulle väldigt många inom läkemedelsindustrin sitta i fängelse.

Kontrakt eller inte spelar ingen roll, det är helt absurt att vanligt folk måste kontinuerligt jobba för att tjäna pengar medan en "artist" kan leva hela livet på några månaders arbete. Speciellt med tanke på att dennes "skapande" knappast skedde utan några som helst influenser from resten av samhället som nu får lida för att de har mutat/lobbat till sig en massa rättigheter och inga skyldigheter.

Disney har lobbat i USA men EU har faktiskt varit den drivande vad gäller senaste utökningen. Som vanligt görs de genom internationella avtal så att man "inte kan strunta" i de om befolkningen i egna landet skulle få för sig att undra hur exakt man uppmuntrar skapande hos döda personer.

Permalänk
Medlem

Civilrätt och brottsrätt är olika saker.
Det Njord Law provar på här är en förlikning utanför domstol.
Varför dom inte bara drar alla inför domstol kan man undra på.
Det är ju trots allt jurister som sitter där.
Kanske tycker dom att bevisningen är svag juridiskt?
Eller bara lata?

Googlar man runt lite är det lite olika bud på vad man bör göra med "erbjudandet".

Citat:

Om man inte fildelat ska man självklart bestrida. Har man däremot gjort sig skyldig till ett upphovsrättsbrott är det väl ur juridisk synvinkel bäst att betala, säger Mårten Schultz som är professor i civilrätt vid Stockholms universitet.

https://www.idg.se/2.1085/1.691043/kravbrev-svenska-fildelare
En professor i civilrätt borde väl veta vad han pratar om.
(kollade lite fort bara, kunde inte hitta att han satt i någon form a lobbygrupp för upphovsrätt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag vill säga att det finns inga etiska problem med att kopiera då upphovsrätten inte existerar på grund av att industrin bröt kontraktet med samhället genom att utöka skyddet till ,effektivt, oändlighet.

Att de har mutat till sig en massa lagar gör det ännu mindre etiskt att bry sig om dessa. Bästa är att bojkotta hela skiten och nästa val rösta bort korrupta äcklen som införde dessa lagar (både röda och blåa).

Ok, helt klart en av de sämre ursäkterna jag hört för att rentvå sitt eget samvete eller rättfärdiga agerandet.

Skickades från m.sweclockers.com