Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Jo så är det ju med alla valutor. Om folk anser att dom är värda 0 så är värdet noll. Oavsett om det är dollar, bitcoin eller Ethereum.

Sant, men de är i alla fall sedda som en valuta i det landet. Det är en lite annan grej. Men sure, om det accepteras som en valuta blir det genast bättre.
Det är dock problematiskt att folk vill göra sig av med kontanter. Det är lite utav en försäkring att ingen knäpp makthavare kan sätta vem som i skiten. Där är en av de stora bristerna jag ser med digitala valutor. För det är möjligt att pilla in så just dina tillgångar är ogiltiga. Det är knepigare med kontanter, även om vi i dagsläget har allt i banken..

Skrivet av oouhdawg:

Vinsterna från Kryptovalutor IDAG kommer till största del från nya personer som ger sig in i valutorna.

Hmm.. Inte säker på om jag tror på det. Men visst är det mycket som kommer från nya personer som vill bli miljonärer
Tror mer på lite mindre roliga typer av transaktioner. Men men, min tro kan vara fel.

Skrivet av oouhdawg:

Det har inte kommit till punkten där det finns stora förlorare, även fast undantagen är väldigt många trots det.

Mja.. Jo.. Det vettetusan. Det är som sagt tvunget att någon är storförlorare. Det är inte magi som får upp värdet. Men det beror väl på vem vi talar om. Det kanske är ytterst få privatpersoner som är "stora förlorare" än så länge. Men någonstans kommer pengarna ifrån.

Skrivet av oouhdawg:

Men i det stora hela utöver alla dessa nya skit-scam-ICO-coinsen så har kryptovalutor en stor framtid. Däribland anonymiteten och utvidgandet och tillgängligheten, att du kan betala med samma valuta i alla länder och att dom inte har ett lands ekonomi som grund (dollar m.fl).

Håller även med det sista du sa, det är rätt intressant att se, haha

Hmm.. Kul att du faktiskt har rätt sund inställning till det.

Har väl liknande uppfattning ang just det understrukna. Där finns det större potential. Även om jag inte är helt såld. Tycker nuvarande är bättre. Men som sagt, där finns det nog potential.
Jag skulle dock säga att nuvarande "coins" inte lever upp till mina förväntningar för att just jag ska hoppa på tåget. Det finns alltid någon brist som får mig att ta en extra funderare.
Världsvaluta är jag inte helt taggad på alls, och ja.. Det är ju då för att jag gillar att kunna flytta pengarna om nödvändigt, liksom att jag inte vill ta andra länders finansiella smällar. Men det är mest en smaksak, och därför ser jag det inte som en 100% dealbreaker för kryptoovalutors framgång. För du har tyvärr lite fel om att det inte skulle bli likt exempelvis kronan. Om hela sverige går över till bitcoin, så blir ju det baserat på sverige
Sen så kan vi såklart också räkna in AI/kvantdatorer ang anonymitet.. Då blir det genast en knepigare diskussion. Det får mig att tänka "är det ens möjligt?"

Hhaha, skönt att det inte bara är jag som gillar att köra lite konspiratoriska tankebanor om honom

Skrivet av Olegh:

Frågan för egen del är hur stor risken det är att något (förmodligen en annan kryptovaluta) dödar Bitcoin för gott.

Kan bara gud veta
Det är brister i alla coins jag kikat på, men många som investerar har nog dålig koll.. Får se helt enkelt. Men något att gå efter är väl faktumet att bitcoin suger rätt hårt i jämförelse med andra, så.. Troligen kommer det ta ett tag innan någon hoppar på "rätt" tåg.
Däremot så är det primärt bitcoin det skrivs om. Ifall det börjar skrivas om andra valutor i väletablerad media kan det nog sätta bitcoin på sin plats. Men det är även då tveksamt.

Dold text

Edit: Wuff.. Sorry för massiva väggen. Kör spoiler på allt. Riktat till @Olegh och @oouhdawg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jo bitcoin lever ju egentligen på att varit först. Idag siktar jag med på Monero, Neo, Ethereum. Även ARK ser extremt intressant ut.

Jag har inga pengar kvar i Bitcoin (tyvärr då jag torskade 100% i missade vinster senaste veckorna) men desto mer i övriga valutor som om man kollar detaljer, har stora potentialer.

Kryptovalutor är extrem risk. Syftet är det inget fel på, folk kommer alltid vilja göra affärer som pappa staten inte kan övervaka. Men det finns ju ingen substans i kurserna, folk köper inte bitcoin för dem tror på just bitcoin eller idén, dem köper bitcoin för snabb avkastning, dem är helt övertygade att kursen står högre imorgon.

Många handlade liknande med fingerprint, kursen visade alltid grönt över 6-12månader, då måste det vara naturlag att nästa 6-12mån är exakt likadant. Dem med lite insikt kunde givetvis syna bluffen.

Hur mycket pengar vågar du lägga i krypto? 6 eller 7 siffror? Eller är risken för stor?

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Många handlade liknande med fingerprint, kursen visade alltid grönt över 6-12månader, då måste det vara naturlag att nästa 6-12mån är exakt likadant. Dem med lite insikt kunde givetvis syna bluffen.

Fingerprint handlade ju dock om kursmanipulation och sånt också. Gör förvisso även kryptovalutor, men ja.. Var inte så lätt att alla hoppade på tåget för att det fortsatte uppåt.
Är dock helt underbart att en av de som blev tät på just fingerprint sitter och lär ut aktiehandel nu.. Nån brud som var med i SvD för ett tag sedan. Jag satte kaffet i halsen och skrattade högt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Kryptovalutor är extrem risk. Syftet är det inget fel på, folk kommer alltid vilja göra affärer som pappa staten inte kan övervaka. Men det finns ju ingen substans i kurserna, folk köper inte bitcoin för dem tror på just bitcoin eller idén, dem köper bitcoin för snabb avkastning, dem är helt övertygade att kursen står högre imorgon.

Många handlade liknande med fingerprint, kursen visade alltid grönt över 6-12månader, då måste det vara naturlag att nästa 6-12mån är exakt likadant. Dem med lite insikt kunde givetvis syna bluffen.

Hur mycket pengar vågar du lägga i krypto? 6 eller 7 siffror? Eller är risken för stor?

Detta är vad du tror. Med bitcoin stämmer det, men inte med andra kryptovalutor.

Många tar detta förgivet. Nu handlar det mer om VAD kryptovalutan erbjuder. Men det gäller att va insatt för att förstå.

6 siffror har alla jag känner i stort sätt. Snudd på 7, och det är vanliga knegare.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av oouhdawg:

Kul att se att folk sätter sparpengarna i aktier idag, den värsta möjliga tiden någonsin att ha pengar i aktier eller i officiella valutor generellt.

Vilken kryptovaluta som helst ger ju över 5-10% i månaden, speciellt nu när 10% av aktiemarknaden går in i kryptovalutor.

Får jag fråga om det är av rädsla att entra en ny bransch eller är det helt enkelt att ni anser att det är osäkert?

- Eller helt enkelt inte vet om det ?

Kan du vara snäll att sluta skriva sånt här dravel i en tråd om investeringar?

Ja, kryptovalutor har givit en bra avkastning under den senaste tiden, men det är SPEKULATION! Jag hade fått bra avkastningar om jag hade satt allt jag ägde på rätt häst under senaste V75, och det är lika mycket investering det.

Har du någonsin hört uttrycket "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning"? Detta är något som du verkligen borde ta till dig. Även om du tror på kryptovalutor, vilket jag också gör till viss del, så kan du inte garantera att det är en bra investering under tid.

Min "rädsla" (snarare skepsis) kommer av att de inte har något reellt värde. Det mesta annat här i värdet är bundet till materiella tillgångar på ett eller annat sätt, t.ex. för att säkra upp värdet på dollar har USA en okej guldreserv. Guld kommer att ha ett värde så länge vi lever i ett modernt samhälle, helt enkelt för att det är en begränsad tillgång som har en efterfrågan. Värdet hos kryptovalutor baseras på ingenting.

Jag har förstått att du gillar kryptovalutor, och det är kul att det har gått bra för dig och dina kompisar, men håll den diskussionen där det hör hemma. Vill du prata om kryptovalutor så starta en tråd om det.

Och för att avsluta; nej, aktier har inte heller en garanterad avkastning. Däremot är detta den INVESTERING som givit bäst avkastning under längre tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Kan du vara snäll att sluta skriva sånt här dravel i en tråd om investeringar?

Ja, kryptovalutor har givit en bra avkastning under den senaste tiden, men det är SPEKULATION! Jag hade fått bra avkastningar om jag hade satt allt jag ägde på rätt häst under senaste V75, och det är lika mycket investering det.

Har du någonsin hört uttrycket "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning"? Detta är något som du verkligen borde ta till dig. Även om du tror på kryptovalutor, vilket jag också gör till viss del, så kan du inte garantera att det är en bra investering under tid.

Min "rädsla" (snarare skepsis) kommer av att de inte har något reellt värde. Det mesta annat här i värdet är bundet till materiella tillgångar på ett eller annat sätt, t.ex. för att säkra upp värdet på dollar har USA en okej guldreserv. Guld kommer att ha ett värde så länge vi lever i ett modernt samhälle, helt enkelt för att det är en begränsad tillgång som har en efterfrågan. Värdet hos kryptovalutor baseras på ingenting.

Jag har förstått att du gillar kryptovalutor, och det är kul att det har gått bra för dig och dina kompisar, men håll den diskussionen där det hör hemma. Vill du prata om kryptovalutor så starta en tråd om det.

Och för att avsluta; nej, aktier har inte heller en garanterad avkastning. Däremot är detta den INVESTERING som givit bäst avkastning under längre tid.

Kul att du avslutar med "aktier är den investering som givit bäst avkastning under längre tid". Du sa precis innan att historisk avkastning inte garanterar framtida.

Jag förstår att du är tårögd för att du gått miste om massa pengar och sitter med dina 1-4% avkastningsaktier (per år).

Saken är den att kryptovalutor har inte motbevisats på 8 år (bitcoin kom 2009). Att du med rent samvete kan säga att kryptovalutor inte är en värdig investering medans du själv sitter med aktier på det 7e dipp-året, samtidigt som länder (Estland övergår till egen krypto) accepterar kryptovalutor.

Du har tex Japan & Kina som idag accepterar kryptovalutor. I Japan är det fritt fram att betala med bitcoin i matbutiker tex.

Du är okunnig och precis som folk vid IT-vändan, slog ner på det.

Vänta några år till och se ännu fler förlorade affärer, men försök inte få dina misslyckade investeringar att se bättre ut än vad dom är.

Jag har IDAG fått mer avkastning än du fått senaste 1-2 åren. Sedan i Juni har jag fått mer avkastning än vad du kommer få dom kommande 20 åren.

Det kommande året kommer jag få mer avkastning än vad du kommer få på din livsstid.

Håller man i pengar, dvs säljer inte i dippar, så är kryptovalutor idag den säkraste långvariga investeringen om du jämför aktier och kryptovalutor.

Aktier är en tidsfråga innan det ryker. I samband med nästa krasch (5-10 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

för att säkra upp värdet på dollar har USA en okej guldreserv.

Dagens skämt, finns inget land i dagens värld som har en guldreserv som på något sätt sitter i proportion till den utestående mängd valuta de har. Guld har endast funktionen av att användas som "worst case" backup om storskaligt krig eller en finanskris som skulle få världens finansmarknad att sluta fungera och traditionell valutahandel upphör.

Dollarns värde kommer till stor del enbart från att den används som reservvaluta av resten av världen och är de facto grundpelare som används inom finans/handel över hela världen. Skulle dollarn överges av resten av världen så skulle den devalveras avsevärt då mängden dollar som cirkulerar är helt out of whack jämfört med USAs GDP.

Permalänk
Medlem

Mitt Avanza-konto just nu är fördelat på 75% fonder med Robur Ny teknik i topp med 90% (Ny Teknik upp just nu 16% för mig) och sen 25% i aktier.
Aktier just nu, (US) Take Two 56% och Activision drygt 20%. Jag tänker Red Dead 2 och nya COD. Sen får Take Two ligga kvar till efter GTA 6 första kvartalsrapporten;) Resterande 25% av mitt aktieinnehav är i svenska aktier som är lite mer kortsiktiga i väntan på "en bra" kursuppgång innan sälj.

Aktier har visat sig generera mer vinst än de pengar jag tidigare spelade bort på t ex V75

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du har tex Japan & Kina som idag accepterar kryptovalutor. I Japan är det fritt fram att betala med bitcoin i matbutiker tex.

Av ren nyfikenhet, hur sätts priserna i bitcoin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Av ren nyfikenhet, hur sätts priserna i bitcoin?

Om priset är 6200 dollar idag. Och jag tror att den kommer gå upp till 10000. Då betalar jag 6200 för den då jag anser att den kommer vara mer värd sen.

Värdet styrs, precis som allt annat, av vad en person är redo att betala för det.

Därför att förlorarna inte är så många idag.

Här har du dagens scenario:

Person 1 köper Bitcoin för 6200 Dollar.
Person 2 köper sedan Bitcoinen av person 1 för 6400 Dollar.
(Person 1 har nu gjort 200 dollar vinst)
Person 3 köper sedan bitcoinen av person 2 för 6600 Dollar
(Person 2 har nu gjort 200 dollar vinst).

Detta är varför det idag inte finns stora förlora, FÖRUTOM:

Något drastiskt händer, tex en person med inflytande säger att bitcoin är scam och värdet går ner TILLFÄLLIGT till 3000 Dollar.

Person 3 säljer den då han är rädd att förlora allt.

Person 3 är nu en förlorare, för nu kommer person 1 och köper bitcoin igen på 3000 Dollar och gör en vinst på 3000 när den går upp till 6000 dollar igen.

Dom stora förlorarna är dom som säljer vid dippar. Alla andra är vinnare.

(Webhallen tog emot bitcoin förut av det jag minns. Du kan spekulera i hur mycket vinst dom har gjort på dom coinsen, då värdet har höjts med 600% bara på ett år).

Men missta mig inte, Bitcoin kommer inte vara "the coin to go". Det finns mycket bättre Kryptovalutor idag som hypen och folket inte hoppat på. Därför att den vardaglige svensken som investerar är fast i aktier och möjligtvis bitcoin.

Kolla Korea om någon person har pengar i aktier. Aint gonna happen, allt ligger i Krypto där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Om priset är 6200 dollar idag. Och jag tror att den kommer gå upp till 10000. Då betalar jag 6200 för den då jag anser att den kommer vara mer värd sen.

Värdet styrs, precis som allt annat, av vad en person är redo att betala för det.

Därför att förlorarna inte är så många idag.

Här har du dagens scenario:

Person 1 köper Bitcoin för 6200 Dollar.
Person 2 köper sedan Bitcoinen av person 1 för 6400 Dollar.
(Person 1 har nu gjort 200 dollar vinst)
Person 3 köper sedan bitcoinen av person 2 för 6600 Dollar
(Person 2 har nu gjort 200 dollar vinst).

Detta är varför det idag inte finns stora förlora, FÖRUTOM:

Något drastiskt händer, tex en person med inflytande säger att bitcoin är scam och värdet går ner TILLFÄLLIGT till 3000 Dollar.

Person 3 säljer den då han är rädd att förlora allt.

Person 3 är nu en förlorare, för nu kommer person 1 och köper bitcoin igen på 3000 Dollar och gör en vinst på 3000 när den går upp till 6000 dollar igen.

Dom stora förlorarna är dom som säljer vid dippar. Alla andra är vinnare.

(Webhallen tog emot bitcoin förut av det jag minns. Du kan spekulera i hur mycket vinst dom har gjort på dom coinsen, då värdet har höjts med 600% bara på ett år).

Men missta mig inte, Bitcoin kommer inte vara "the coin to go". Det finns mycket bättre Kryptovalutor idag som hypen och folket inte hoppat på. Därför att den vardaglige svensken som investerar är fast i aktier och möjligtvis bitcoin.

Kolla Korea om någon person har pengar i aktier. Aint gonna happen, allt ligger i Krypto där.

Det var ett långt inlägg men inte på något sätt ett svar på det jag undrade över. Hur bestämmer butiken hur mycket en tomat kostar i bitocin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det var ett långt inlägg men inte på något sätt ett svar på det jag undrade över. Hur bestämmer butiken hur mycket en tomat kostar i bitocin?

Hur bestämmer butiken hur mycket en dollar kostar?

http://bitcoin.valutasek.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hur bestämmer butiken hur mycket en dollar kostar?

http://bitcoin.valutasek.com/

Det är inte upp till butiken att bestämma så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. För att bitocin eller andra kryptovalutor skall få ett genomslag som valuta så måste man kunna lita på att den är stabil. Om man vill få sin lön i bitcoin istället för SEK, hur skall arbetsgivaren då göra? Skriva nytt anställningskontrakt varje månad?

Som investering har bitocin varit bra hittills men det kan svänga fort tror jag.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av KalBumling:

Dagens skämt, finns inget land i dagens värld som har en guldreserv som på något sätt sitter i proportion till den utestående mängd valuta de har. Guld har endast funktionen av att användas som "worst case" backup om storskaligt krig eller en finanskris som skulle få världens finansmarknad att sluta fungera och traditionell valutahandel upphör.

Jag har inte sagt att det är i proportion, jag har sagt att valutan är bunden till en reell tillgång för att försäkra att valutan har något som helst värde. Sen att den kan sjunka mycket i värde är jag mycket väl medveten om, men för kryptovalutor finns det ingen botten.

Skrivet av KalBumling:

Dollarns värde kommer till stor del enbart från att den används som reservvaluta av resten av världen och är de facto grundpelare som används inom finans/handel över hela världen. Skulle dollarn överges av resten av världen så skulle den devalveras avsevärt då mängden dollar som cirkulerar är helt out of whack jämfört med USAs GDP.

Och var kommer värdet av kryptovalutor ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte upp till butiken att bestämma så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. För att bitocin eller andra kryptovalutor skall få ett genomslag som valuta så måste man kunna lita på att den är stabil. Om man vill få sin lön i bitcoin istället för SEK, hur skall arbetsgivaren då göra? Skriva nytt anställningskontrakt varje månad?

Som investering har bitocin varit bra hittills men det kan svänga fort tror jag.

Rimligtvis kommer arbetsgivaren i första hand betala ut med bitcoins de har fått från försäljning. I andra hand kommer de betala ut genom att växla annan valuta de fått från sin försäljning. Precis som ett vanligt företag gör i SEK eller EUR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är inte upp till butiken att bestämma så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. För att bitocin eller andra kryptovalutor skall få ett genomslag som valuta så måste man kunna lita på att den är stabil. Om man vill få sin lön i bitcoin istället för SEK, hur skall arbetsgivaren då göra? Skriva nytt anställningskontrakt varje månad?

Som investering har bitocin varit bra hittills men det kan svänga fort tror jag.

Ja du skriver helt enkelt i kontraktet att lönen är 0,5 bitcoin i månaden tex. Är inget konstigt, tycker du?

Sen att värdet ökas/sänks mycket är ju en tillfällighet. Om 10 år har valutorna lagt sig och bitcoin spås ju bli nya "guldet", dvs en stabil och säker investering som inte ska påverkas av dagliga saker som händer. Bitcoin har ju ett max antal coins, därför blir värdet stabilt i slutändan, opåverkat av inflation tex.

Skrivet av kissekotten4:

Rimligtvis kommer arbetsgivaren i första hand betala ut med bitcoins de har fått från försäljning. I andra hand kommer de betala ut genom att växla annan valuta de fått från sin försäljning. Precis som ett vanligt företag gör i SEK eller EUR.

Precis. SEK kan ju också sjunka över dagen. Dollarn också.

Och det är ju en tidsfråga tills dollarn är borta.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av oouhdawg:

Kul att du avslutar med "aktier är den investering som givit bäst avkastning under längre tid". Du sa precis innan att historisk avkastning inte garanterar framtida.

Jag förstår att du är tårögd för att du gått miste om massa pengar och sitter med dina 1-4% avkastningsaktier (per år).

Saken är den att kryptovalutor har inte motbevisats på 8 år (bitcoin kom 2009). Att du med rent samvete kan säga att kryptovalutor inte är en värdig investering medans du själv sitter med aktier på det 7e dipp-året, samtidigt som länder (Estland övergår till egen krypto) accepterar kryptovalutor.

Du har tex Japan & Kina som idag accepterar kryptovalutor. I Japan är det fritt fram att betala med bitcoin i matbutiker tex.

Du är okunnig och precis som folk vid IT-vändan, slog ner på det.

Vänta några år till och se ännu fler förlorade affärer, men försök inte få dina misslyckade investeringar att se bättre ut än vad dom är.

Jag har IDAG fått mer avkastning än du fått senaste 1-2 åren. Sedan i Juni har jag fått mer avkastning än vad du kommer få dom kommande 20 åren.

Det kommande året kommer jag få mer avkastning än vad du kommer få på din livsstid.

Håller man i pengar, dvs säljer inte i dippar, så är kryptovalutor idag den säkraste långvariga investeringen om du jämför aktier och kryptovalutor.

Aktier är en tidsfråga innan det ryker. I samband med nästa krasch (5-10 år).

Nej, och jag säger heller inte att aktier är en bra investering för framtiden, till skillnad från du som säger att kryptovalutor är det absolut bästa man någonsin kan köpa. Jag konstaterade bara ett faktum.

Jag skiter faktiskt fullständigt i utvecklingen på kryptovalutor. Jag köpte själv bitcoins 2009, det är inget mer med det. Jag är inte mer bitter över att ha suttit utanför än att jag inte har investerat i Fingerprint Cards, något annat som inom en viss period ökade väldigt mycket utan särskilt mycket substans.

Vad menar du med 7e dipp-året? Vad jag kan se var OMXS30 på ungefär 1100 för sju år sedan, idag är det på 1670...

Och än en gång kan du bara hänvisa till historisk avkastning... Ingen kan sia om framtiden, så sluta bara med det.

Vet du vad aktier är? Andelar i bolag... Att aktier skulle "ryka" innebär att inga bolag skulle kunna ha mer än en ägare? Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Rimligtvis kommer arbetsgivaren i första hand betala ut med bitcoins de har fått från försäljning. I andra hand kommer de betala ut genom att växla annan valuta de fått från sin försäljning. Precis som ett vanligt företag gör i SEK eller EUR.

Jag var kanske lite otydlig. Jag vill inte ha en lön i SEK utan bara i bitcoin. Det går inte idag på grund av volatiliteten i bitcoin. Det är väldigt opraktiskt att ena månaden ha en lön på 1.0 bitcoin för att nästa månad ha 0.75 bitcoin eller skall min lön vara samma mängd bitcoin varje månad?

Antalet bitcoins är begränsat till 21 miljoner vilket innebär att ju fler som går över till bitcoin som betalningsmedel desto lägre måste priserna i affären och min lön bli (i bitcoin).

Jag tycker det känns opraktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Nej, och jag säger heller inte att aktier är en bra investering för framtiden, till skillnad från du som säger att kryptovalutor är det absolut bästa man någonsin kan köpa. Jag konstaterade bara ett faktum.

Jag skiter faktiskt fullständigt i utvecklingen på kryptovalutor. Jag köpte själv bitcoins 2009, det är inget mer med det. Jag är inte mer bitter över att ha suttit utanför än att jag inte har investerat i Fingerprint Cards, något annat som inom en viss period ökade väldigt mycket utan särskilt mycket substans.

Vad menar du med 7e dipp-året? Vad jag kan se var OMXS30 på ungefär 1100 för sju år sedan, idag är det på 1670...

Och än en gång kan du bara hänvisa till historisk avkastning... Ingen kan sia om framtiden, så sluta bara med det.

Vet du vad aktier är? Andelar i bolag... Att aktier skulle "ryka" innebär att inga bolag skulle kunna ha mer än en ägare? Eller vad menar du?

Aktier ryker: Värdet sjunker så in i h-vete då deras tillgångar förlorar värde (kapital).

Köpte du bitcoins 2009 så gratulerar jag till alla miljoner du har. Värdet har ju ökat från 0,03 Dollar till 6200 Dollar. Då skulle du inte sitta idag och pratar om aktier i huvudtaget.

Fingerprint cards....det är en piss i havet i jämförelse, vad var det, 2000%? Att du ens nämner det i sammanhanget.

7e dippåret, var 7e år sedan 100 år tillbaka säljer alla sina aktier och värdet sjunker drastiskt. Läser du inte statistik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

7e dippåret, var 7e år sedan 100 år tillbaka säljer alla sina aktier och värdet sjunker drastiskt. Läser du inte statistik?

Om nu alla säljer sina aktier vart sjunde år, vem köper då aktierna?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av joakim99:

Om nu alla säljer sina aktier vart sjunde år, vem köper då aktierna?

Warren Buffet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag var kanske lite otydlig. Jag vill inte ha en lön i SEK utan bara i bitcoin. Det går inte idag på grund av volatiliteten i bitcoin. Det är väldigt opraktiskt att ena månaden ha en lön på 1.0 bitcoin för att nästa månad ha 0.75 bitcoin eller skall min lön vara samma mängd bitcoin varje månad?

Antalet bitcoins är begränsat till 21 miljoner vilket innebär att ju fler som går över till bitcoin som betalningsmedel desto lägre måste priserna i affären och min lön bli (i bitcoin).

Jag tycker det känns opraktiskt.

Om det finns 21 miljoner bitcoin och en grönsak kostar 0,000001 Bitcoin. Då är priset bitcoin fast. för 0,000001 bitcoin kan du alltid köpa en grönsak. Valuta är ju bara en förenkling av handel.

Istället för att byta 1 apa mot 1 häst så byter du 1 apa till 1 dollar och sedan till 1 häst.

finns det 21 miljoner bitcoin är värdet statiskt med andra ord. Det finns ingen inflation och därför blir värdet så stabilt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Om nu alla säljer sina aktier vart sjunde år, vem köper då aktierna?

Om ingen köper så får du sänka priset tills någon köper det. Resultatet blir att värdet är mindre på aktierna än tidigare. Den stora vinnaren är som han nämnde här, Warren Buffet och alla andra triljonärer som har råd att köpa billigt och vänta 15 år tills priset är uppe igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Om det finns 21 miljoner bitcoin och en grönsak kostar 0,000001 Bitcoin. Då är priset bitcoin fast. för 0,000001 bitcoin kan du alltid köpa en grönsak. Valuta är ju bara en förenkling av handel.

Istället för att byta 1 apa mot 1 häst så byter du 1 apa till 1 dollar och sedan till 1 häst.

finns det 21 miljoner bitcoin är värdet statiskt med andra ord. Det finns ingen inflation och därför blir värdet så stabilt.

Så inga löneförhöjningar, ingen tillväxt i samhället?

Permalänk
Medlem

Någon som har testat fond roboten till Avanza.
Verkar vara schysst för folk som inte orkar hålla koll.

Mina avanza fonder har gått ganska bra.
Jag har 2 ISK, en till varje barn, där alla pengar dom får från födelsedagar / barnbidrag går in.
Jag har gjort detta i 2 år nu, fram till det så har jag kört sparkontot på sbab.

Avkastning i snitt på avanza har varit 18% ca. 18.7% förra året, och håller sig på 18.3 i år.
Kör avanza zero och spiltan investment fund.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Så inga löneförhöjningar, ingen tillväxt i samhället?

Samma funktion som Guld har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Samma funktion som Guld har idag.

ok. Men värdet på guld har väl inte varit så statiskt eller har en grönsak kostat lika stor mängd guld senaste 100 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Någon som har testat fond roboten till Avanza.
Verkar vara schysst för folk som inte orkar hålla koll.

Jag håller på och testar den, även Nordnets variant. Dock har jag bara haft den i en månad så lite tidigt att säga något om det.

Permalänk
Medlem

Jag är på krypto spåret!

Min blockfolio ser ut som följande:

  • 36.3% BTC

  • 32.6% NEO / ANS

  • 12.7% ADA

  • 7.9% DNT

  • 6.1% VTC

  • 4.5% XMR

Jag har sålt av en del av mina alt till fördel för BTC nu när det rört på sig så mycket. Det har ... lönat sig rätt ordentligt!
senaste 2 månaderna har min value gain stannat upp lite grann; men hittils iår har jag fått en value på 351% eller 3.5 gånger pengarna.
too the moon, hodl etc!

Det är ju inte bara win/win i kryptovärlden. Jag har 3527 Siacoins som jag köpte för 700 satoshis each. Dem säljs just nu för 61 satoshis each. MEN! Så länge jag inte säljer har jag inte förlorat något >.<
1 Satoshi är 0.00000001 BTC

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag är på krypto spåret!

Min blockfolio ser ut som följande:

  • 36.3% BTC

  • 32.6% NEO / ANS

  • 12.7% ADA

  • 7.9% DNT

  • 6.1% VTC

  • 4.5% XMR

Jag har sålt av en del av mina alt till fördel för BTC nu när det rört på sig så mycket. Det har ... lönat sig rätt ordentligt!
senaste 2 månaderna har min value gain stannat upp lite grann; men hittils iår har jag fått en value på 351% eller 3.5 gånger pengarna.
too the moon, hodl etc!

Det är ju inte bara win/win i kryptovärlden. Jag har 3527 Siacoins som jag köpte för 700 satoshis each. Dem säljs just nu för 61 satoshis each. MEN! Så länge jag inte säljer har jag inte förlorat något >.<
1 Satoshi är 0.00000001 BTC

Intressant. Jag har funderat på att testa men har inte tagit mig tid att få till det. Var brukar du handla någonstans? Vad har du för typ av wallet?