Utbilda mig inom nätverk, behöver råd och hjälp.

Permalänk

Utbilda mig inom nätverk, behöver råd och hjälp.

Hej Sweclockers.

Jag har tidigare arbetat som konfig tekniker i ca 6 år och gått IT gymnasium. Så är relativt IT intresserad.
Dagsläget så är jag inte i IT branchen längre, men har starka drag att dra mig ditåt.
Dock vill jag utbilda mig först.

Jag är intresserad och nyfiken på nätverksdelen av IT branchen.
Då jag sitter här på kvällen och googlar och söker svar gällande olika inriktningar man ska ta. Vill ju självklart se det mesta innan jag väljer, därav jag frågar här

Jag är ute efter att landa ett jobb jag kan arbeta hemifrån med.
Är detta vanligt inom nätverk ? Är detta någon man måste ha en uni / högskole utbildning för oftast?
Vilka jobb brukar dom arbeta med hemifrån?
Hur ser lönen ut inom nätverk ?
Hur länge kan man se sig plugga för att uppnå en etablerad nivå, för att kunna få jobb som man kan arbeta hemifrån med ?

Någon inriktning ni rekommenderar?
Några skolor ni rekommenderar?

Dela med er, suger upp all info som en svamp.

Behöver ej svara på allt men all input och erfarenheter uppskattas extremt

Permalänk
Medlem

I Sverige skulle jag säga att vilken utbildning du har spelar väldigt liten roll så länge du får in foten och kan visa att du faktiskt vet vad du gör.

Vill du jobba hemifrån 100% eller bara ha möjligheten att jobba hemifrån?
Väldigt mycket går att sköta på distans, men det finns ju andra fördelar att jobba på ett kontor med andra.

Permalänk
Medlem

Förslagsvis ger du dig på någon av dom "stora" märkenas certifieringsvägar och går all-in på detta. Exempelvis Alcatel, Cisco, ZTE osv och blir nördigt duktig på "en" pryttel. Exempelvis service router, mobildata, triple-play, wifi-lösningar osv. Då har du stor chans att få ett välbetalt och skojigt jobb. Lön är allt från 25k till rena fantasisummor beroende på kunskap, brist på kompetens i "field of work"/område, ansvar och arbetsuppgifter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Tack för svaren. Ska kolla in allt

Möjligheten att arbeta någon / några dagar hemifrån är ju ultimat.
Inget krav att vara hemma hela tiden, har inga problem med kontor

Permalänk
Medlem

Hejsan

Vill inte låta som att jag gör reklam men kan starkt rekommendera att söka till Nätverks- och Systemadministration på Skövde högskola, går själv tredje året på denna utbildning och har varit allmänt väldigt nöjd med vad jag fått lära mig.

Det som är positivt med utbildningen i första hand är att det är mycket laborationer och att man får lära sig båda att hantera nätverksutrustning och allt bakomliggande (Cisco CCNA + fysiska maskiner att labba med) samt diverse serveruppsättning och driftning av tjänster (Mailserver, filserver etc på olika Linuxdistributioner och Windows server).

Flera företag har även kommit och föreläst för oss att dom specifikt letar efter folk från denna utbildningen då vi har bra kunskap inom många IT-områden vilket känns ganska bra också

Läser just nu kursen IT-forensik där man får lära sig att hantera polisens verktyg för att analysera hårddiskar och datorer samt kursen trådlösa nätverk där man bl.a. räknar på optimal placering av WiFi-antenner så det är ganska intressanta ämnen tycker jag.

Vad det gäller att arbeta hemma så finns alla möjligheter till det efteråt beroende på vilket företag man jobbar på, sitter själv och gör de flesta labbarna remote med SSH eller VPN+RDP till labbsalarna. Jobbar även på fritiden med en förening som förser studenterna med internet här också (Studentnätet vid Högskolan i Skövde) där vi i princip gör all administration av backbone via SSH.

Hittills har alla jag känner som gått utbildningen fått jobb och hoppas själv på samma tur när jag är klar

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcuswretman:

Hej Sweclockers.

Jag har tidigare arbetat som konfig tekniker i ca 6 år och gått IT gymnasium. Så är relativt IT intresserad.
Dagsläget så är jag inte i IT branchen längre, men har starka drag att dra mig ditåt.
Dock vill jag utbilda mig först.

Jag är intresserad och nyfiken på nätverksdelen av IT branchen.
Då jag sitter här på kvällen och googlar och söker svar gällande olika inriktningar man ska ta. Vill ju självklart se det mesta innan jag väljer, därav jag frågar här

Jag är ute efter att landa ett jobb jag kan arbeta hemifrån med.
Är detta vanligt inom nätverk ? Är detta någon man måste ha en uni / högskole utbildning för oftast?
Vilka jobb brukar dom arbeta med hemifrån?
Hur ser lönen ut inom nätverk ?
Hur länge kan man se sig plugga för att uppnå en etablerad nivå, för att kunna få jobb som man kan arbeta hemifrån med ?

Någon inriktning ni rekommenderar?
Några skolor ni rekommenderar?

Dela med er, suger upp all info som en svamp.

Behöver ej svara på allt men all input och erfarenheter uppskattas extremt

Att jobba hemifrån går alltid att förhandla till sig i kontraktet, sen brukar det hända att man gör det på grund av olika saker, så det är inga problem någon/några gånger per månad.
Arbeten hemifrån kan vara allt från att du ska uppgradera/patcha till att ändra något som påverkar driften och då implementeras utanför arbetstid, vilket man i bästa fall kan sitta hemma och göra.
Detta beror lite på hur avancerad uppgiften är samt vilka risker den har.

Beroende på vilket företag du söker dig till och tidigare erfarenhet så betyder högskola/universitet allting eller ingenting.
För någon som inte jobbat inom området tidigare så är utbildning bra att ha på sitt CV.

Lönen är bra, men det går alltid att förhandla till sig annat som exempelvis bil/SL-kort/semestervecka etc..
Som Gurk nämner kan lönen börja på 25k för någon som är ny inom området (beroende på utbildning/erfarenhet) till att vara väldigt hög.

För att få arbeten du kan göra hemifrån behöver du inte studera mer än 2 år skulle jag säga.
Det handlar mer om vilket jobb du väljer, fast anställd på ett företag in-house som icke konsult har större chans för det än konsultande enligt min erfarenhet.

När det gäller inriktning är det fortfarande Cisco som är störst och "bäst", deras certifikat väger tungt på CV.
Jag kan inte uttrycka mig nog hur mycket ett Cisco certifikat som CCNA R&S väger på sitt CV i början av karriären inom nätverk.

När det kommer till skolor så vet jag ingen nära Stockholm, västkusten har Högskolan Väst som är välrenommerad där, NIT programmet är bra.
Viktigt att leta efter när man väljer är mycket nätverkstekniska kurser gärna som går in på CCNP R&S nivå, praktiskt arbete, även möjlighet till examensjobb ute hos företag inom nätverksteknik.

Detta uppfattar jag efter din nyfikenhet på "nätverksdelen av IT branschen".
Inriktning inom nätverksdelen är för mig nätverksteknik, men du kanske menar IT-säkerhet, då vet jag tyvärr inget bra exempel.

Permalänk

det är just den här infon jag letade efter när jag vände mig till sweclockers.
Tack till tusen för alla svar och all hjälp mina IT bröder
Kommer ej gå åt spillo

Mvh