Permalänk
Medlem

Behöver synpunkter.

Hej,

Jag sålde mina gamla datorkomponenter (Processor, moderkort och minne) till en annan och när jag skickade prylarna var dessa i fungerade skick. Två-tre dagar senare skriver han att prylarna inte fungerar och jag försöker hjälpa honom att få igång dessa men lyckas inte. Han är ny på att bygga dator, vilket han sa själv och han använder inte ESD-armband eller distanser mellan moderkortet och chassit. Han säger att han inte behöver distanser eftersom det har fungerat utan förut. Jag tror att moderkortet har blivit skadat eftersom han inte har använt distanser och han tror att moderkortet var trasigt när jag skickade det.

Som rubriken lyder söker jag lite synpunkter på detta. Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viddz:

Hej,

Jag sålde mina gamla datorkomponenter (Processor, moderkort och minne) till en annan och när jag skickade prylarna var dessa i fungerade skick. Två-tre dagar senare skriver han att prylarna inte fungerar och jag försöker hjälpa honom att få igång dessa men lyckas inte. Han är ny på att bygga dator, vilket han sa själv och han använder inte ESD-armband eller distanser mellan moderkortet och chassit. Han säger att han inte behöver distanser eftersom det har fungerat utan förut. Jag tror att moderkortet har blivit skadat eftersom han inte har använt distanser och han tror att moderkortet var trasigt när jag skickade det.

Som rubriken lyder söker jag lite synpunkter på detta. Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Släpp det, är man så korkad att man bygger en dator utan distanser så får man stå sitt kasst.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Okej, tack för en snabb respons.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh nej en dator behöver distanser. Bara för att han aldrig har satt dit några själv betyder inte det att de inte funnits från början. Han kan ju hålla på och kortsluta precis vad som helst, inte konstigt att det inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, tokfan får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Sa ju att det fanns distanser. Jag tror inte att moderkortet var trasigt när du skickade det, litar på dig, bara tråkigt att det inte funkar..

Permalänk
Medlem

@Madz: Jo, det är tråkigt att det inte fungerar. Men hade du distanser när du installerade moderkortet första gången? Du sa "Tror inte det, men det har varit andra delar i detta chassi o det har funkat." Jag tolkar det som ett Nej.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som inte fungerar? Är det helt dött?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Datorn startar i några sekunder sen startar den om sig. Enligt honom.

Permalänk
Medlem

Han får ingen bild också.

Permalänk
Medlem

@Viddz: Det där låter som något självförvållat. Troligtvis har han repat moderkortet antingen när han placerade den innuti chassit utan distanser, eller så har han repat moderkortet när han försökt få gäng med skruvarna vid monteringen.

Om ni inte skrivit något bindande kontrakt som man kan ladda ner via konsumentverkets hemsida så då är det bara för dig att gå vidare med livet.

Skrivet av Viddz:

@ClintBeastwood: Datorn startar i några sekunder sen startar den om sig. Enligt honom.

Detta är ett beteende som ett moderkort kan göra när den kortsluts vid varje start. Det är därför man har distanser så att moderkortet inte vidrör själva chassit. Det kan vara skadligt men behöver absolut inte vara det. Det räcker med att en distans inte sitter fast utan ligger någonstans under modertkortet och vidrör chassit. Då kortsluts moderkort varje gång vid start.

Mitt förslag är att han köper ett "chassi" monteringskit på t.ex. Inet som innehåller alla skruvar och liknande, och monterar om moderkortet med distanser.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Jo, får göra det. Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viddz:

@Madz: Jo, det är tråkigt att det inte fungerar. Men hade du distanser när du installerade moderkortet första gången? Du sa "Tror inte det, men det har varit andra delar i detta chassi o det har funkat." Jag tolkar det som ett Nej.

Bara att jag inte såg dom, märkte att det fanns idag, fanns inte till alla skruvar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Viddz: Det där låter som något självförvållat. Troligtvis har han repat moderkortet antingen när han placerade den innuti chassit utan distanser, eller så har han repat moderkortet när han försökt få gäng med skruvarna vid monteringen.

Om ni inte skrivit något bindande kontrakt som man kan ladda ner via konsumentverkets hemsida så då är det bara för dig att gå vidare med livet.

Detta är ett beteende som ett moderkort kan göra när den kortsluts vid varje start. Det är därför man har distanser så att moderkortet inte vidrör själva chassit. Det kan vara skadligt men behöver absolut inte vara det. Det räcker med att en distans inte sitter fast utan ligger någonstans under modertkortet och vidrör chassit. Då kortsluts moderkort varje gång vid start.

Mitt förslag är att han köper ett "chassi" monteringskit på t.ex. Inet som innehåller alla skruvar och liknande, och monterar om moderkortet med distanser.

Så kan det verkligen vara brist på distanser som orsakar problemet, då hade väl inte datorn startas över huvud taget? För fläktarna snurrar etc, men får ingen display och inga beep ljud etc, och datorn stängs av efter några sekunder sen startas om. Har inte distanser till alla skruvar just nu som är fast, bara några. Men mitt förra moderkort fungerade fint i samma chassi?

Permalänk
Medlem

@Madz: Får du några felkoder från moderkortet då? Det vill säga några LED indikationer?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Madz: Får du några felkoder från moderkortet då? Det vill säga några LED indikationer?

Ser bara att det lyser 4 blåa lampor på CPU phase under de sekunderna som datorn är på.

Permalänk
Medlem

Man måste använda distanser när man monterar moderkort annars är det mycket stor risk att man kortsluter något och får samma beteende som finns just nu, alltså att moderkort startas i några sekunder för att sedan stängas av igen.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Skrivet av Viddz:

@Madz

Hejsan!

Om det är ett asus moderkort har de börjat att sätta första minnet på den andra slotten från cpu:n sett kolla moderkotets manual. Har haft detta tidigare och datorn bara drog igång fläktarna och inget mer. Kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Madz

Hejsan!

Om det är ett asus moderkort har de börjat att sätta första minnet på den andra slotten från cpu:n sett kolla moderkotets manual. Har haft detta tidigare och datorn bara drog igång fläktarna och inget mer. Kan vara värt att kolla.

Nah, det är ett MSI moderkort, tack ändå.