Anmäl dig till Roborock Challenge!

EVGA 1080 Ti Kingpin eller 1080 sli?

Permalänk
Medlem

Skit i SLI och kör på ett 1080Ti. Mycket handlar om chiplotteriet, det går att få riktigt fina ex men de flesta lägger sig nog runt 2000-2050 (på luft iaf). Hittar du ett som gör 2100 på vatten har du ruskig tur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det går om du har bra kort och rätt BIOS.
Mitt 1080 klarar 2150MHz på vatten.
Allt är ju rent tur med chip, och PASCAL skalar med temp.

Fast 2150 är väl inte 2200 eller ?
Och det var ingen som snacka om att modda korten.
Mitt MSI 1080 EK gjorde 2126 utan att göra något mer än OC men 1080TI ska man vara glad om dem gör 2100 utan att byta en massa bios o tjafs.
Mitt nuvarande 1080TI Poseidon klarar 2125 med waterchiller igång. 2088 utan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det går om du har bra kort och rätt BIOS.
Mitt 1080 klarar 2150MHz på vatten.
Allt är ju rent tur med chip, och PASCAL skalar med temp.

Mitt också, nätt och jämnt.

Ska kanske prova powertarget mod, då bör det gå över 2200Mhz, dock inget TI.

Skulle tro att det går nu om temp ligger på ca 20-25C i last.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Defender:

Fast 2150 är väl inte 2200 eller ?
Och det var ingen som snacka om att modda korten.
Mitt MSI 1080 EK gjorde 2126 utan att göra något mer än OC men 1080TI ska man vara glad om dem gör 2100 utan att byta en massa bios o tjafs.
Mitt nuvarande 1080TI Poseidon klarar 2125 med waterchiller igång. 2088 utan.

Modda krävs ju om du ska gå runt alla säkerhetsspärrar, alltid varit så.

Nej 2150 är inte 2200.
Men det går får 2200 på 1080ti men kräver tur + trixa runt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Du kan nog lägga ner drömmen om att nå 2200Mhz stabilt 24/7. Du har extremt tur ifall du lyckas få ett kort som klarar över 2100, även på vatten.

Det kommer med all sannolikhet spika på 2050Mhz med luft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Skit i SLI och kör på ett 1080Ti. Mycket handlar om chiplotteriet, det går att få riktigt fina ex men de flesta lägger sig nog runt 2000-2050 (på luft iaf). Hittar du ett som gör 2100 på vatten har du ruskig tur.

Ja du, kört GTX 1080 SLI förr var rätt nöjd, sålde både mina 1080 Strix kort för att fixa EVGA Tema. Hade GTX 1080 Ti Strix OC men varade inte så länge, känner att jag inte gav en riktigt chans till 1080 TI. Tror att jag kommer beställa EVGA 1080 Ti FTW3, väntar på black friday.

Skrivet av Jackbob:

Du kan nog lägga ner drömmen om att nå 2200Mhz stabilt 24/7. Du har extremt tur ifall du lyckas få ett kort som klarar över 2100, även på vatten.

Det kommer med all sannolikhet spika på 2050Mhz med luft.

Tror jag skippar 1080 Ti Kingpin kortet faktiskt. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

LN2 är det biosen du syftar på? Tror jag läste att det inte fanns någon "No temperature protection"
Alltså ska man välja LN2 om man vill maxa kortet?

Hahaha tack för dagens skratt. Som en annan sa, vet du inte ens vad LN2 är skall du inte köpa ett Kingpin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så går det inte att öka spänningen till Gpu på 1080ti. Är det så?
jag har ett 1080ti Lightning X och jag kan justera min "slider" för spänningen men i verkligheten händer ingenting, vad jag har kommit fram till efter lite googlande är att spänningewn är låst på alla 1080ti.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beta:

Hahaha tack för dagens skratt. Som en annan sa, vet du inte ens vad LN2 är skall du inte köpa ett Kingpin.

Skickades från m.sweclockers.com

Man lär sig och man börjar nånstans iallafall. Man måste inte meka med LN2 för att skaffa sig ett Kingpin heller. Så fortsätt skratta på du....

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Tittar på klippet nu, de missade man

Permalänk
Medlem

@anon254573: Om du köper ett kort över 10 000 får du 2000 kr rabatt hos Komplett, om du beställer idag. Då kanske det känns lättare att välja ett Kingpin?

Komplett Rabatt

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv

Kollade precis klart video helt klart intressant men LN2 är för extremt för mig, visst kan man lära sig men att skaffa sig alla sakerna med :S

Nu blev man helt klart mest intresserad av enbart luft, hur mycket kan man pressa kortet o köra stabilt med Kingpin från skillnad mot
Strix, FTW3 exp? Tror ni att det skiljer minst 50+ i core?

Jag har idag ett EVGA GTX 1080 Superclocked 2.
Ökar Core med 125+ ( Boost på GPU-Z 1973Mhz ), Memory 1000+ ( 1626 Mhz GPU-Z ), Ökar volten med 50% samt höjer fläkten till 70& som jag kör stabilt på.
Stress testar kortet med GPUTool utan att få någon fel meddelande under 30minuter. Aldrig kraschat när jag har spelat med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Davisho:

@SilverB01: Om du köper ett kort över 10 000 får du 2000 kr rabatt hos Komplett, om du beställer idag. Då kanske det känns lättare att välja ett Kingpin?

Komplett Rabatt

Jävlar! Men Komplett sålde Kingpin förr men säljer det inte längre. Besökte på deras hemsida senast igår. Ska kolla på en gång!
Köper kortet direkt sånnafall !

EDIT: Dem har inte Kingpin! Några förslag vad man bör välja för 1080 Ti kort? Vad är det för skillnad mellan FTW3 och FT3 Elite, färgen bara?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon254573:

Jävlar! Men Komplett sålde Kingpin förr men säljer det inte längre. Besökte på deras hemsida senast igår. Ska kolla på en gång!
Köper kortet direkt sånnafall !

EDIT: Dem har inte Kingpin! Några förslag vad man bör välja för 1080 Ti kort? Vad är det för skillnad mellan FTW3 och FT3 Elite, färgen bara?

De sista två modellerna 980ti och 1080ti kingpin kan endast köpa i EU via EVGA. NA hade en del närbutiker med men köp inte från USA du får lätt lägga 1.40x på priset.

Kingpin ska vara bra att överklocka på luft men sen är det ett kisellotteri och andra kort kan klocka liknande som kingpin. It's your money har du cash gör som du vill. Sen videon som nån länkade om JayzTwocents han fick ett 980ti kingpin och fattade inte alls hur man gjorde och dissade kortet. Kingpin gillade inte han efter detta och det var lite "hate" angående Jayz vad jag försöker säga är att alla är nybörjare i början.

Är du intresserad tar du den tid eller ber om hjälp det hjälper sällan att dissa någon om man är nybörjare. Lite som jag skulle skrika åt en bäbis när jag slänger ut en akademisk mening och säger "do you feel me". Totalt lönlöst.

Skrivet av ibid:

Vad är det för skillnad mellan FTW3 och FT3 Elite, färgen bara?

Ja det är kosmetiska saker som färgen och att du måste ha köpt en av deras produkter som är godkända för att vara med i Elite, eller att posta tror det var 1000 inlägg i EVGA-forumet. Är själv medlem har inte använt medlemskapet.

Jayz källan är här.
Vince aka Kingpin menar att hans kort ska klocka mycket bra (säljteknik har du flyt kan du hitta bättre genom kisel lotteriet).
Problemen med kingpin 980ti Vince själv svarar en medlem.

Ytterligare finns det en tråd specifik med 980ti korten pajade jag och en annan svensk + andra har klagat Vince lyser med sin frånvaro
Jag vill inte raljera hans kort men samma problem finns med hans 1080ti kingpin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

De sista två modellerna 980ti och 1080ti kingpin kan endast köpa i EU via EVGA. NA hade en del närbutiker med men köp inte från USA du får lätt lägga 1.40x på priset.

Kingpin ska vara bra att överklocka på luft men sen är det ett kisellotteri och andra kort kan klocka liknande som kingpin. It's your money har du cash gör som du vill. Sen videon som nån länkade om JayzTwocents han fick ett 980ti kingpin och fattade inte alls hur man gjorde och dissade kortet. Kingpin gillade inte han efter detta och det var lite "hate" angående Jayz vad jag försöker säga är att alla är nybörjare i början.

Är du intresserad tar du den tid eller ber om hjälp det hjälper sällan att dissa någon om man är nybörjare. Lite som jag skulle skrika åt en bäbis när jag slänger ut en akademisk mening och säger "do you feel me". Totalt lönlöst.

Ja det är kosmetiska saker som färgen och att du måste ha köpt en av deras produkter som är godkända för att vara med i Elite, eller att posta tror det var 1000 inlägg i EVGA-forumet. Är själv medlem har inte använt medlemskapet.

Jayz källan är här.
Vince aka Kingpin menar att hans kort ska klocka mycket bra (säljteknik har du flyt kan du hitta bättre genom kisel lotteriet).
Problemen med kingpin 980ti Vince själv svarar en medlem.

Ytterligare finns det en tråd specifik med 980ti korten pajade jag och en annan svensk + andra har klagat Vince lyser med sin frånvaro
Jag vill inte raljera hans kort men samma problem finns med hans 1080ti kingpin.

Tack för länken.

Permalänk
Inaktiv

Då beställde man ett EVGA GTX 1080 Ti FTW3 hos komplett med Samsung 960 o lite fina vita kablar.

Återkommer hur det har gått för mig när man har fått kortet dock får dem in kortet den 17/11.

Permalänk
Inaktiv

Värt o testa Liquid Metal till kortet jag beställde? Visar mycket fina siffror....

https://www.komplett.se/product/946011/datorutrustning/pc-kom...

Här ser ni videon som testar:
https://www.youtube.com/watch?v=lrMzB_K8mNU

Permalänk
Medlem

Utan tvekan - ett 1080Ti.......... Du kan ju köpa ett till om några år. Då se till att köpa de 1080Ti som är populära ergo finns om några år....

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Att köpa ett kingpin och inte köra ln2 är rätt bortkastat enligt mig..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Sorry, nu har jag inte läst igenom hela tråden, utan bara skummat lite. Kan säkert ha missat någons svar.

SLI nämnde någon inte fungerar så bra med 1080/1080 Ti längre och det stämmer, så av den anledningen skulle jag skippa planerna på SLI. Gällande Kingpin varinaten så är det ett topp-chip, men det är gjort för överklockning på annat än luft (f.f.a kväve) för eliten att slå rekord med. En annan grej, om jag minns rätt, är att EVGA eller Nvidia begärnsat överklockningen på vissa modeller. FTW3 ska vara fritt fram medan SC2 är begränsad, tror jag.

Permalänk
Medlem

Angående SLI.
1080ti har mer vram, så vill man i framtiden komma undan billigt för massor med prestanda i flera titlar så kommer ett SLI 1080ti räcka mycket längre än 2st 1080 gör utan att vram eventuellt blir ett problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datocc:

Utan tvekan - ett 1080Ti.......... Du kan ju köpa ett till om några år. Då se till att köpa de 1080Ti som är populära ergo finns om några år....

Japp blev ett 1080 ti FTW3. Kolla på länken ovan, på full load hamnar kortet på 60 grader fina siffror.

Skrivet av MonkeN:

Att köpa ett kingpin och inte köra ln2 är rätt bortkastat enligt mig..

Alla tänker olika här, ville köpa självklart Kingpin för att den är snygg samt att den klockar någorlunda bättre än vanliga korten på luft (
(tror jag ) Kan tänka mig max 50+ core men frågan är då är det värt o lägga ca 3000kr mer, njaaa tror inte det.
Köpte själv en 1080 Ti FTW3.

Skrivet av JakeHimself:

Sorry, nu har jag inte läst igenom hela tråden, utan bara skummat lite. Kan säkert ha missat någons svar.

SLI nämnde någon inte fungerar så bra med 1080/1080 Ti längre och det stämmer, så av den anledningen skulle jag skippa planerna på SLI. Gällande Kingpin varinaten så är det ett topp-chip, men det är gjort för överklockning på annat än luft (f.f.a kväve) för eliten att slå rekord med. En annan grej, om jag minns rätt, är att EVGA eller Nvidia begärnsat överklockningen på vissa modeller. FTW3 ska vara fritt fram medan SC2 är begränsad, tror jag.

Har ett EVGA GTX 1080 SC2 funkar sjukt bra för mig. Klockar 750+ memory samt 120+ i core. Kör stabilt mellan 2063-2088 i core.
Älskar verkligen ICX kylaren. Ställer fläktkurvan till 75% på full load med överklockning hamnar jag på 60-61 grader de e sjukt!

Skrivet av Triton242:

Angående SLI.
1080ti har mer ramminne, så vill man i framtiden komma undan billigt för massor med prestanda i flera titlar så kommer ett SLI 1080ti räcka mycket längre än 2st 1080 gör utan att vram eventuellt blir ett problem.

Kommer sikta på ett samma kort i framtiden själv klart! Tycker också att sli ser feeettt ut

Permalänk
Inaktiv

Blev jääättee nyfiken av Liquid Metal pasta. Någon som har testat? Några nackdelar?

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Japp blev ett 1080 ti FTW3. Kolla på länken ovan, på full load hamnar kortet på 60 grader fina siffror.

Alla tänker olika här, ville köpa självklart Kingpin för att den är snygg samt att den klockar någorlunda bättre än vanliga korten på luft (
(tror jag ) Kan tänka mig max 50+ core men frågan är då är det värt o lägga ca 3000kr mer, njaaa tror inte det.
Köpte själv en 1080 Ti FTW3.

Har ett EVGA GTX 1080 SC2 funkar sjukt bra för mig. Klockar 750+ memory samt 120+ i core. Kör stabilt mellan 2063-2088 i core.
Älskar verkligen ICX kylaren. Ställer fläktkurvan till 75% på full load med överklockning hamnar jag på 60-61 grader de e sjukt!

Kommer sikta på ett samma kort i framtiden själv klart! Tycker också att sli ser feeettt ut

Riktigt gött! Har samma kort i min låda... Lite varmare i ITX, heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Ja du, kört GTX 1080 SLI förr var rätt nöjd, sålde både mina 1080 Strix kort för att fixa EVGA Tema. Hade GTX 1080 Ti Strix OC men varade inte så länge, känner att jag inte gav en riktigt chans till 1080 TI. Tror att jag kommer beställa EVGA 1080 Ti FTW3, väntar på black friday.

Jag var också nöjd med SLI tills dess att stödet för tekniken började försvinna mer och mer. Tillsist var det mest undantag än regel om det sprillans nya spelet man köpt hade stöd för SLI. Sen ska vi inte ens tala om värmeutvecklingen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Blev jääättee nyfiken av Liquid Metal pasta. Någon som har testat? Några nackdelar?

Det gör viss skillnad, men på GPU brukar man sällan använda det.

Nackdelen är att det leder ström så man får vara väldigt noga att det inte kommer ngt brevid själva chippet då blir det lätt kortis.

Annars gör det ganska stor skillnad att bara byta ut fabriks kylpastan mot någon bra vanlig kylpasta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Det gör viss skillnad, men på GPU brukar man sällan använda det.

Nackdelen är att det leder ström så man får vara väldigt noga att det inte kommer ngt brevid själva chippet då blir det lätt kortis.

Annars gör det ganska stor skillnad att bara byta ut fabriks kylpastan mot någon bra vanlig kylpasta.

Jasså då skippar jag Liquid alla dagar, funkar artic silver? Någon annan kylpasta o rekommendera istället?
Beställde 1080 Ti FTW3 och komplett skulle få kortet i lager den 17e denna månad nu har dem flyttat fram till 23:e surt :S

Kan passa på beställa kylpasta också under tiden så man har det också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Jag var också nöjd med SLI tills dess att stödet för tekniken började försvinna mer och mer. Tillsist var det mest undantag än regel om det sprillans nya spelet man köpt hade stöd för SLI. Sen ska vi inte ens tala om värmeutvecklingen

Tycker personligen ser fett bra ut med 2 kort i riggen med

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Jasså då skippar jag Liquid alla dagar, funkar artic silver? Någon annan kylpasta o rekommendera istället?
Beställde 1080 Ti FTW3 och komplett skulle få kortet i lager den 17e denna månad nu har dem flyttat fram till 23:e surt :S

Kan passa på beställa kylpasta också under tiden så man har det också.

Arctic silver funkar utmärkt!

https://www.komplett.se/product/755464/datorutrustning/pc-kom...

Om du ska beställa från komplett.