Få ut 144hz ur XL2411 utan tillgång till DVI-DL?

Permalänk

Få ut 144hz ur XL2411 utan tillgång till DVI-DL?

Tja,

En polare köpt sig en Asus ROG Gr8 dator, "sån minidator"

Datorn har en Displayport och två hdmi ingångar.

Han har en benq skärm 144hz som har en DVI-DL, HDMI 1.3 och en vga.

Hur går man tillväga för att få ut 144hz? Det enda möjliga tänkbara sätt är om man har någon special adapter som skickar ut någon aktiv signal med "DVI-DL till displayport" eller något annat speciellt. Vad jag förstått så går det ej att få ut 144hz med HDMI 1.3 utgång och det går inte heller att bara köpa en displayport kabel och ha en dvi adapter i slutet eftersom dom verkar vara i "Singel-link"

Någon som vet hur man löser detta? Jag tänker att det borde vara flera som stött på detta problemet.

Tacksam för svar.

Förtydligade rubriken/Thomas
Permalänk
Medlem

DVI om du har kontakt på skärmen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase:

Jag tror inte riktigt att du har förstått :).

Permalänk
Medlem

En aktiv displayport till dual-link DVI är nog det enda sättet dessvärre, men de kostar en del tråkigt nog.
Är nog mer prisvärt att sälja skärmen och köpa en ny med displayport-ingång...

Här har du exempel på en i alla fall;
ACCELL DisplayPort/Mini DisplayPort till DVI-D Dual aktiv

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AnthonyR:

Någon som vet hur man löser detta? Jag tänker att det borde vara flera som stött på detta problemet.

Är det en BenQ XL2411? Precis som du säger är det många som har haft samma problem och det är inte billigt att lösa. Det ena alternativet är som du säger en aktiv adapter, dessa kostar >1000kr. Det andra alternativet är att byta skärm.

Här är en tråd från några dagar sedan där du kan läsa lite mer: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497472-problem-att-fa...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnthonyR:

@moonblase:

Jag tror inte riktigt att du har förstått :).

Skyller på hjärndött arbete

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@Andreaz1:

Exakt, det är just den skärmen :). Ja haha.. det var ju tråkigt! Jag ska meddela honom detta. Segt att köpa en dator för runt 12k med hopp om att äntligen kunna köra 144hz.

Tack för alla snabba svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AnthonyR: XL2411 är verkligen the gift that keeps on giving! Lösningen är alltså att köpa en ny skärm som körs i 144 Hz via förslagsvis Displayport.

Förtydligade din rubrik, vilket ökar chansen för fler XL2411-ägare (eller potentiella icke-ägare) att få svar på denna fråga ifall de missat de tidigare 30-40 trådarna eller så.

Permalänk

@Laxpudding:

Hehe ja verkligen!, Ah många tack för det!. Ja jag tyckte det var så förvirrande så jag skapade en ny tråd :D.