Datorns gpu går på max utan att jag spelar.

Permalänk
Medlem

Datorns gpu går på max utan att jag spelar.

Sitter på ett GTX1080, det senaste har jag märkt att fläkten på datorn går igång som fan, kollade i Speccy för att se temp på delarna och såg att gpun låg på 90 grader, satt inte och spelade, hade på fortnite i startmenyn nertabbat.
Märkt att GPUn går igång ibland när jag har tabbade spel som egentligen inte ska dra någon kraft?
Stängde av fortnite så gick gpun ner till ca 50 grader ganska så snabbt.

Haft datorn i ca 1år, vill bara dubbelkolla om det är något jag borde justera eller fixa? För känns rätt att gpun ska gå igång som den gör bara för att jag har igång ett program i bakgrunden som inte ens spelas.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du svarar ju själv på frågan? Stäng av spelet så är problemet löst.

Texturer är fortfarande inlästa och saker rendreras även om du inte har fönstret framme. Sedan att du är i start menyn behöver inte betyda att spelet inte tar någon prestanda host host pubg...

Kan jämföras med att om du tittar på Youtube och tabbar ner så stoppar inte ljudet.

Permalänk
Medlem

Men jag sitter i startmenyn, gör ingenting med spelet?
Det är väl mer att jämnföra med att ha på ett ljudklipp, stänga av ljudet men fortfarande ha ett ljudkort som går på högvarv.

Sen borde väl inte ett 1080 behöva arbeta för att rendera de snygga ikonerna i startmenyn på fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

Men jag sitter i startmenyn, gör ingenting med spelet?
Det är väl mer att jämnföra med att ha på ett ljudklipp, stänga av ljudet men fortfarande ha ett ljudkort som går på högvarv.

Sen borde väl inte ett 1080 behöva arbeta för att rendera de snygga ikonerna i startmenyn på fortnite?

Gissningsvis så är inte V-sync aktiverat i menyn på just det spelet, därav så är det inte omöjligt att grafikkortet pumpar ur frames som en galning, de må vara lätta att rendera men iom att den då ligger och kör i 100% iaf så blir det vart och låter.
Testa slå på v-sync i spelet eller tvinga det genom nvidia settings.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar! Testar de V-sync va inte på, borde nog lösa sig, blev lite orolig bara!

Permalänk
Medlem

För att expandera på det Ferrat tar upp så är det ganska varierat bland speltitlar hur de hanterar att minimeras, vissa sätter ett lågt fps-lås på säg 20-30fps, och ibland får du som användare lov att bestämma den inställningen. Vissa titlar pausar renderingen helt.

Sätta igång v-sync är alltid en god idé (om man inte är cs-spelare och behöver 300fps för att man har fått för sig att man spelar bättre då), eller ett fps-lås om spelet tillåter det. Kolla även om spelet har en inställning för max fps när det minimeras.