Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Hedersmedlem

*Off topic raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Har knåpat ihop lite bevis ikväll, skall ta ett par bilder ifrån min balkong imorgon sen får det räcka^^

Har du varit i rätten än? Osäker på om du redan har gjort det, men jag skulle titta igenom molnet efter bilder från vardagsrummet. Att du har bilder på din "skärm" idag säger inte mycket om man är petig. Om du däremot har bilder från jul,påskas,midsommar osv osv när man ser dina skärmar i bakgrunden är det ytterst osannolikt att du skulle ha en TV helt plötsligt när radiotjänst kommer över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

@DaBone: Jag struntar fullständigt i hur det ser ut hemma hos dig. Det är inte du som ska till Tingsrätten.

Nu drar jag mig återigen tillbaka från denna tråd då det är omöjligt att diskutera något innan nästa person kommer och tjatar om att de minsann inte har en tv.

Hörs när domen fallit.

Just själva syftet med ett forum är väl att alla kan kommentera/svara på varandras inlägg mm.
Skriver man ett svar till någon, så att alla kan se, så får man kallt räkna med att det finns flera som har synpunkter på svaret eller svarar åt någon annan, bra eller dåligt? Tja, det är ett forum...

Annars så skriv ett PM så slipper du få kommenterar från andra, som detta.

Till TS: Hoppas det går bra för dig, vilket jag tror. Lugn och fin i rätten och svara på det du kan så kommer det gå bra.
Skulle bli mycket förvånad om det inte gick det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Polis SMS är legit och något som används inom Polisen för er som tvivlar

Fick det sist för passet eller nått. Skrattade högt, känns så oseriöst! Dock smidigt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Just själva syftet med ett forum är väl att alla kan kommentera/svara på varandras inlägg mm.
Skriver man ett svar till någon, så att alla kan se, så får man kallt räkna med att det finns flera som har synpunkter på svaret eller svarar åt någon annan, bra eller dåligt? Tja, det är ett forum...

Annars så skriv ett PM så slipper du få kommenterar från andra, som detta.

Så du tycker att jag ska räkna med svar från andra när det klart och tydligt inte är en fråga till dem? Varför kan inte jag då säga åt de att frågan inte är riktad mot dem? Då är man otrevlig tydligen och folk hakar upp sig.

Men vänta så ska jag lägga på len-rösten: Lilla Bubben du måste förstå att man inte bara skriker svar rakt ut om frågan är riktad mot någon annan. Kändes det bättre? Jag trodde man lärde sig detta som barn.

Du tycker det är bra att alla som vill svarar på frågor ställd till någon annan? Detta är för mig något dåligt och förstör trådar. Bara för att man kan betyder det inte att det är rätt. Börjar likna Flashback mer och mer för var dag som går.

Min fråga är för mig tydligt riktad mot Ts, håller du inte med? Jag anser att de förstör frågeställningen när de svarar.

Till Ts: Jag är inte lika säker som Wip3 att det kommer gå vägen för dig. Jag tror att om du hade lyssnat mindre på många personer i denna tråd så hade det gått bättre. Vet inte hur många som skrivit att du inte ska bry dig, att Radiotjänst inte har ett suck. Men jag tror att många av de inte ens varit i Tingshuset eller suttit anklagad under ett polisförhör. Däremot är jag helt övertygad om att de inte betalar tv-licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Vet inte hur många som skrivit att du inte ska bry dig, att Radiotjänst inte har ett suck. Men jag tror att många av de inte ens varit i Tingshuset eller suttit anklagad under ett polisförhör.

Jag har iofs suttit både i förhör, och i tingshuset. Dock inte för TV-licensens varande eller icke, men i alla fall. Och jag är av åsikten att utan advokat, och utan väldigt stort underlag, är man helt körd. Kontrollanten, som har ett profitmotiv, anses helt ofelbar, och mer trovärdig, än den anklagade. Så att han inte ska bry sig, kan jag ju hålla med om, känns som ett dåligt råd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Så du tycker att jag ska räkna med svar från andra när det klart och tydligt inte är en fråga till dem? Varför kan inte jag då säga åt de att frågan inte är riktad mot dem? Då är man otrevlig tydligen och folk hakar upp sig.

Men vänta så ska jag lägga på len-rösten: Lilla Bubben du måste förstå att man inte bara skriker svar rakt ut om frågan är riktad mot någon annan. Kändes det bättre? Jag trodde man lärde sig detta som barn.

Du tycker det är bra att alla som vill svarar på frågor ställd till någon annan? Detta är för mig något dåligt och förstör trådar. Bara för att man kan betyder det inte att det är rätt. Börjar likna Flashback mer och mer för var dag som går.

Min fråga är för mig tydligt riktad mot Ts, håller du inte med? Jag anser att de förstör frågeställningen när de svarar.

Till Ts: Jag är inte lika säker som Wip3 att det kommer gå vägen för dig. Jag tror att om du hade lyssnat mindre på många personer i denna tråd så hade det gått bättre. Vet inte hur många som skrivit att du inte ska bry dig, att Radiotjänst inte har ett suck. Men jag tror att många av de inte ens varit i Tingshuset eller suttit anklagad under ett polisförhör. Däremot är jag helt övertygad om att de inte betalar tv-licens.

Trodde först att du hade vaknat på fel sida sängen så som du var på sidan 23. Är du alltid aggressiv på detta sätt? Jag måste erkänna att jag bävar lite för din reaktion på min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har iofs suttit både i förhör, och i tingshuset. Dock inte för TV-licensens varande eller icke, men i alla fall. Och jag är av åsikten att utan advokat, och utan väldigt stort underlag, är man helt körd. Kontrollanten, som har ett profitmotiv, anses helt ofelbar, och mer trovärdig, än den anklagade. Så att han inte ska bry sig, kan jag ju hålla med om, känns som ett dåligt råd.

Nej, du är inte en av de. Men efter att ha läst fup så verkar det för mig som Ts är väldigt nonchalant under förhöret. Kan t ex inte uppge skärmens modell och verkar vara mer intresserad av att anmäla mannen med klämd fot än att försöka bevisa sin oskuld. Detta tänker jag delvis beror på denna tråd. Det var så jag menade.

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Trodde först att du hade vaknat på fel sida sängen så som du var på sidan 23. Är du alltid aggressiv på detta sätt? Jag måste erkänna att jag bävar lite för din reaktion på min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen, är jag otrevlig för att jag påpekar att frågan är ställd till någon annan? Fasiken vad folk är känsliga nuförtiden.

Anledningen till att jag inte vill ha en massa likadana svar är för att jag inte vill lägga min energi på att svara. Speciellt när jag enbart är intresserad av Ts.

För att besvara din fråga, nej. Men det blir otroligt tröttsamt med tre svar direkt efter jag postat som är mer eller mindre likadana. Det verkar vara så vi vill ha det här på forumet.

Blev du rädd nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Sötast
Skrivet av Matherat:

@Allexz: Välkommen tillbaka! Eftersom du säger att du har två st sådana skärmar kanske du kan ta en bild på båda, kvitto kan nog vara bra att ha med och visa upp. Jag tror att om du hade varit säkrare på din sak under polisförhöret så hade detta aldrig tagits upp i rätten.

En sak jag tycker är märkligt är att du verkar undvika att svara på om du eller din sambo köpt en tv och på så sätt blivit registrerad av Radiotjänst. Kan vara att jag missat det.

Jag har även läst förundersökningsprotokollet och noterar där att mannen med klämd fot påstått att han sett en "tv" på en svart bänk. Bilden du har visat oss är en skärm med tangentbord och mus på ett brunt bord. Tvivlar på att det var den skärmen på det bordet han såg.

Han påpekade även att skärmarna visade olika program. Hur gör du för att det ska funka med olika ljudkällor samtidigt?

Skrivet av Matherat:

Nej, du är inte en av de. Men efter att ha läst fup så verkar det för mig som Ts är väldigt nonchalant under förhöret. Kan t ex inte uppge skärmens modell och verkar vara mer intresserad av att anmäla mannen med klämd fot än att försöka bevisa sin oskuld. Detta tänker jag delvis beror på denna tråd. Det var så jag menade.

Hola, welcome back yourself

Buuehm... Jag TROR inte att jag har sagt att jag har två, if so, quote me x) Som du sa själv, lång tråd - massor av snack.
Men att jag har fler än en bildskärm stämmer

Bilder samt dokument finns till båda, och är medtagna i mitt mitt försvar till tingsrätt
Jag var väldigt säker i mitt förhör, och väldigt nonchalant på samma gång, det är både medvetet och omedvetet.
Jag lever i tron att man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats.

Jag anser inte att jag skall behöva vara förberedd till att visa varken modell eller kvitto till vare sig kontrollant, granne eller annan kuf för varken tv, monitor, kaffekokare eller toalettring. Tycker det är sjukligt kränkande att jag överhuvudtaget som medborgare skulle behöva ha koll på vad jag äger för att någon annan anser att jag har rätt, eller denne fel. Detta är anledningen till min "smug fuck" attityd.

Om t.ex en produkt har stulits, och något vittne nämnt att jag plötsligt trots lön och arbete nyligen kommit konkande på en sådan, då kan det vara lämpligt av myndighet att be mig förklara mig själv samt begära ut kvitto på det.

Jag anser inte att samma sak gäller när jag konsumerar media i mitt hem.

Jag har nog själv missat frågan angående om jag/sambo köpt en enhet som kan tänkas ha registrerats.
Svaret är iallafall Ja! En gång för typ 13 år sedan och sedan igen för c:a 4 år sedan ^^

Angående protokollet så ja, helt rätt. Mannen har sett en svart möbel och en "tv" mitt svar är - Jag har aldrig tidigare behövt fråga om tillstånd av varken Svea Rike eller Radiotjänst då jag väljer att möblera om - men om dagen kommer så skall jag givetvis följa de riktlinjer som då skrives i vår lag MEN, jag förstår din fråga - och ja, i min bevisföring så finns nämnd möbel med, men den finns inte på samma plats längre

Angående ljud så är det väldigt flyktigt.

Tidigare så har jag helt enkelt kört två instanser av MPC-HC vari man kan välja sound output per applikation (om två olika filmer skall rulla) annars bara en MPC-HC med output satt på lämplig enhet (dvs inte den som spelar upp annat ljud också)

Kort därefter så gick jag över till att använda jag en Raspberry Pi3 som mediacenter, och nu fluktuerar det mellan RPI3/Steamlink för både spel/kodi beroende på div omständigheter.

Här kan du se att jag både är teknisk, IT-intresserad samt att jag frivilligt ger ut denna information till dig, men det handlar nog mest om att jag gillar IT och att det kan vara tips till andra på sweclockers. Jag anser inte mig vara skyldig att ge ut denna information till kungen själv i övrigt. Det är i min uppfattning upp till Radiotjänst / Övrig instans att bevisa att jag INTE har steamlink, INTE har RPI3, INTE vet hur mpc-hc fungerar samt att jag INTE äger/använder/lånat/vemfanbryrsig en tv/monitor/whatever vid sagt tillfälle då gubben knackade på min dörr.

Ingenstans hos varken tillverkare eller återförsäljare fick jag godkänna ett avtal som låder något i stil med "Genom att köpa denna produkt så kommer du att bli kränkt, jagad samt ev dragen till tingsrätt och du bör i allra högsta grad skämmas för att du inte har en tv"

Puhh! Blev en liten energidump ^^ Hoppas att du ser att det inte är dig jag irriterar mig på ^^

Skrivet av Igelkotten Igge:

Har du varit i rätten än? Osäker på om du redan har gjort det, men jag skulle titta igenom molnet efter bilder från vardagsrummet. Att du har bilder på din "skärm" idag säger inte mycket om man är petig. Om du däremot har bilder från jul,påskas,midsommar osv osv när man ser dina skärmar i bakgrunden är det ytterst osannolikt att du skulle ha en TV helt plötsligt när radiotjänst kommer över.

Jag har ett fåtal bilder i olika situationer som är hyfsat lämpliga ja, [nästan] allt material jag använder mig av i mitt försvar är mitt egna, men på samma gång så handlar det mest om spel för gallerian. Jag anser mig än en gång inte behöva planera mina fotografier och högtider för att dessa lämpligt skall kunna användas på begäran av Radiotjänst.

Nu är det ju så att övergång till skattemedel är ett faktum, men om det hade varit så att man skulle fortsatt med kontrollanter så hade jag gärna sett att man gett kontrollanter det ansvar, samt de befogenheter som krävs för att utföra deras arbete. Ska de vara "poliser" så får de fan vara "poliser" också.

Anser inte att jag skall behöva bevisa ett skvatt, men om en kontrollant skall komma och knacka på, då borde de fan ha befogenheterna till att faktiskt undersöka / "husrannsaka" (såklart utbildad för arbetet som utförs) för att se om man har en monitor eller tv.

Att arbeta på premissen att man skall knacka dörr för att sedan gissa och återrapportera sin gissning och sedan hålla en privatperson ansvarig för att försvara sin livsstil är helt fantastiskt efterblivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jopp, problemet är ju även att man sitter "mot" folk som gör detta varenda dag. Även om man själv har rätt så kan man säkert fippla bort sig och bli överkörd i det juridiska mumbo jumbot.

Permalänk
Sötast

Veckans lek!

Gissa TV?-modell!

[Foton tagna från kontrollantavstånd] (nymyntad term)
Ganska hårt klippta i denna posten for reasons.

Tips: Modellnamnet står uppe i höger hörn på en av bildskärmarna i strl 72 i notepad.

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte tillföra något till tråden men jag ser verkligen fram emot att höra hur det går i tingsrätten! Står helt på din sida angående detta och tycker det är helt rätt att du skall komma undan detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tips: Modellnamnet står uppe i höger hörn på en av bildskärmarna i strl 72 i notepad.

Damn, var är CSI-funktionen för bildskärpa när den behövs

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man blir deppig av detta.
Staten med sina maffiafasoner och propaganda kanaler. Som nu ska tvingas på alla skattebetalare.
Att flytta till ett annat land känns mindre och mindre avlägset.
Och folk som faktiskt inte står på din sida i denna tråd, vissa rent av vidriga personer.

Jag har också ingen "TV" och förstår inte hur folk kan ha sånt skit längre.
Det enda jag oroar mig för är att barnen som, ändå fast det är en stor skärm där dom mestadels kollar netflix på, kallar den för TV. Så frågar nån idiot som kommer förbi om vi har en TV till dom säger dom såklart ja.
När dom i verkligheten aldrig i sina liv sett på marksänd television hemma hos oss.

Om TS mot förmodan blir fälld så är det verkligen en sorgens dag för svenska medborgare och deras frihet...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha allt du vill visa rätten med dej på papper då det kan vara svårt (omöjligt?) att visa saker på dator eller tv.

Permalänk
Medlem

@zeg:

Det är väl inte så många länder som inte har en slags tv-licens, om nu det är motivet att flytta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Veckans lek!

Gissa TV?-modell!

https://i.imgur.com/DkjyEZq.jpg

Du kanske även ska överväga att ta ett liknande exempel i rätten där det framgår hur pass svårt (omöjligt!) det är att avgöra på avstånd.

Korrigera typo
Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Det är ju omöjligt, eller iaf mycket svårt, att se skillnad på stor datorskärm/liten tv numera. Speciellt genom ett fönster.
Jag hade inte kunnat avgöra om skärmen på bilden är tv eller datorskärm.

Permalänk
Sötast

Börjar få lite oroliga känslor över hur rättegången spelas ut.
Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Som tidigare, tack för allt stöd/aktivitet i tråden!
Underbart att se

Skrivet av Mieriola:

Det är ju omöjligt, eller iaf mycket svårt, att se skillnad på stor datorskärm/liten tv numera. Speciellt genom ett fönster.
Jag hade inte kunnat avgöra om skärmen på bilden är tv eller datorskärm.

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Åklagaren kan komma att gå på dig rätt hårt.

Men du har ju ett spår som många här tror på.
Kontrollanten skall väll först och främst lägga fram sina bevis för att du har en TV.
Dom kommer fråga om du ha en tv då säger du helt enkelt nej

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta tagits upp förr, försökt hänga med i tråden men det har blivit lite mycket. Du kan inte bara ta med monitorn till rätten?

Permalänk

Även jag har en stor PC-monitor (Philips 40" BDM4065UC) och den skaffade jag precis just av den anledning att Radiotjänst inte skulle kunna sätta dit mig för TV-innehav. För att de skall kunna kräva licens så skall skärmen innehålla en TV-mottagare vilket inte en monitor har. Tag med bildbevis tillsammans med modellbeteckningar (och beskrivningar).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Spännande tråd, hade släpat med mig skärmen till tingsrätten, har känslan av att du kommer förlora.
Är det en film igång på något som ser ut som en TV så kommer alla tro att det är en TV och vidare bevis behövs inte.
Samtidigt är det ju sjukt svårt att bevisa att du inte har haft en närstående typ comhem box för att få in kanalerna via typ HDMI
Vet inte om du kan vinna utan advokat om jag får säga vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Även jag har en stor PC-monitor (Philips 40" BDM4065UC) och den skaffade jag precis just av den anledning att Radiotjänst inte skulle kunna sätta dit mig för TV-innehav. För att de skall kunna kräva licens så skall skärmen innehålla en TV-mottagare vilket inte en monitor har. Tag med bildbevis tillsammans med modellbeteckningar (och beskrivningar).

TV-mottagaren kan väl även vara fristående, dvs. den måste inte vara inbyggd i TV'n/bildskärmen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Gött när detta läggs på skatten, slipper man sådana hör scenarion, får bara hoppas att vi får ha kvar en höger och en vänster-kanal.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Underbart att se

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Domaren vet att du är en privatperson och kommer att ha tålamod med dig. Domaren vill mest bara snabbt och effektivt få fram fakta i målet. Att du inte anlitar en advokat ger dig större chans att visa upp dig som en vettig och trovärdig person. Försök inte vara smart, dom kommer att se rätt genom dig. Håll det enkelt, glasklart och helt ärligt.

Försök inte misstänkliggöra kontrollanten. Spekulera inte. Bara förklara att han gjort ett ärligt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hola, welcome back yourself

Buuehm... Jag TROR inte att jag har sagt att jag har två, if so, quote me x) Som du sa själv, lång tråd - massor av snack.
Men att jag har fler än en bildskärm stämmer

Bilder samt dokument finns till båda, och är medtagna i mitt mitt försvar till tingsrätt
Jag var väldigt säker i mitt förhör, och väldigt nonchalant på samma gång, det är både medvetet och omedvetet.
Jag lever i tron att man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats.

Jag anser inte att jag skall behöva vara förberedd till att visa varken modell eller kvitto till vare sig kontrollant, granne eller annan kuf för varken tv, monitor, kaffekokare eller toalettring. Tycker det är sjukligt kränkande att jag överhuvudtaget som medborgare skulle behöva ha koll på vad jag äger för att någon annan anser att jag har rätt, eller denne fel. Detta är anledningen till min "smug fuck" attityd.

Om t.ex en produkt har stulits, och något vittne nämnt att jag plötsligt trots lön och arbete nyligen kommit konkande på en sådan, då kan det vara lämpligt av myndighet att be mig förklara mig själv samt begära ut kvitto på det.

Jag anser inte att samma sak gäller när jag konsumerar media i mitt hem.

Jag har nog själv missat frågan angående om jag/sambo köpt en enhet som kan tänkas ha registrerats.
Svaret är iallafall Ja! En gång för typ 13 år sedan och sedan igen för c:a 4 år sedan ^^

Angående protokollet så ja, helt rätt. Mannen har sett en svart möbel och en "tv" mitt svar är - Jag har aldrig tidigare behövt fråga om tillstånd av varken Svea Rike eller Radiotjänst då jag väljer att möblera om - men om dagen kommer så skall jag givetvis följa de riktlinjer som då skrives i vår lag MEN, jag förstår din fråga - och ja, i min bevisföring så finns nämnd möbel med, men den finns inte på samma plats längre

Angående ljud så är det väldigt flyktigt.

Tidigare så har jag helt enkelt kört två instanser av MPC-HC vari man kan välja sound output per applikation (om två olika filmer skall rulla) annars bara en MPC-HC med output satt på lämplig enhet (dvs inte den som spelar upp annat ljud också)

Kort därefter så gick jag över till att använda jag en Raspberry Pi3 som mediacenter, och nu fluktuerar det mellan RPI3/Steamlink för både spel/kodi beroende på div omständigheter.

Här kan du se att jag både är teknisk, IT-intresserad samt att jag frivilligt ger ut denna information till dig, men det handlar nog mest om att jag gillar IT och att det kan vara tips till andra på sweclockers. Jag anser inte mig vara skyldig att ge ut denna information till kungen själv i övrigt. Det är i min uppfattning upp till Radiotjänst / Övrig instans att bevisa att jag INTE har steamlink, INTE har RPI3, INTE vet hur mpc-hc fungerar samt att jag INTE äger/använder/lånat/vemfanbryrsig en tv/monitor/whatever vid sagt tillfälle då gubben knackade på min dörr.

Ingenstans hos varken tillverkare eller återförsäljare fick jag godkänna ett avtal som låder något i stil med "Genom att köpa denna produkt så kommer du att bli kränkt, jagad samt ev dragen till tingsrätt och du bör i allra högsta grad skämmas för att du inte har en tv"

Puhh! Blev en liten energidump ^^ Hoppas att du ser att det inte är dig jag irriterar mig på ^^

Jag har ett fåtal bilder i olika situationer som är hyfsat lämpliga ja, [nästan] allt material jag använder mig av i mitt försvar är mitt egna, men på samma gång så handlar det mest om spel för gallerian. Jag anser mig än en gång inte behöva planera mina fotografier och högtider för att dessa lämpligt skall kunna användas på begäran av Radiotjänst.

Nu är det ju så att övergång till skattemedel är ett faktum, men om det hade varit så att man skulle fortsatt med kontrollanter så hade jag gärna sett att man gett kontrollanter det ansvar, samt de befogenheter som krävs för att utföra deras arbete. Ska de vara "poliser" så får de fan vara "poliser" också.

Anser inte att jag skall behöva bevisa ett skvatt, men om en kontrollant skall komma och knacka på, då borde de fan ha befogenheterna till att faktiskt undersöka / "husrannsaka" (såklart utbildad för arbetet som utförs) för att se om man har en monitor eller tv.

Att arbeta på premissen att man skall knacka dörr för att sedan gissa och återrapportera sin gissning och sedan hålla en privatperson ansvarig för att försvara sin livsstil är helt fantastiskt efterblivet.

PMa mig så betalar jag alla dagsböter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Men du har ju ett spår som många här tror på.
Kontrollanten skall väll först och främst lägga fram sina bevis för att du har en TV.
Dom kommer fråga om du ha en tv då säger du helt enkelt nej

Det kommer inte fungera. I en ord mot ord situation, kommer man gå på kontrollantens ord, var gång. Kontrollanten anses inte ha orsak att ljuga, och det ligger i den anklagades intresse att ljuga. Redan från början viktas kontrollantens vittnesmål högt, som tjänsteman...
Få kontrollanten att medge att han sett en specifik skärm. (Visa bilder, på papper) Bevisa därefter att skärmen som syns är just en skärm.
Men kontrollanten har varit med förr. Han kommer antagligen inte säga bu eller bä om en bild. Och då är det helt enkelt omöjligt att försvara sig.
Det kommer inte räcka att man visar en bild och kontrollanten säger att "visst det är en TV". Man måste visa en bild, och kontrollanten måste medge att det var den TV'n han såg vid tillfället.
Utan advokat, och utan riktigt bra förberedelser är jag helt övertygad om att man kommer förlora i rätten.

Skrivet av Bopper:

TV-mottagaren kan väl även vara fristående, dvs. den måste inte vara inbyggd i TV'n/bildskärmen.

Nja... För att det ska vara en TV, och den ska vara licenspliktig, måste mottagaren sitta i skärmen. En externbox är licenspliktig i sig själv, men skärmen man ansluter till den, är inte. Vilket inte spelar någon roll för privatpersoner, eftersom en licens gäller hela hushållet.

Skrivet av anon214822:

Bara förklara att han gjort ett ärligt misstag.

Japp. Problemet blir att få honom att medge det. Jag ser inte det hända. Jag hoppas jag har fel.

Skrivet av orig_rejser:

Gött när detta läggs på skatten, slipper man sådana hör scenarion, får bara hoppas att vi får ha kvar en höger och en vänster-kanal.

Det kommer ta ett par år till i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Veckans lek!

Gissa TV?-modell!

https://i.imgur.com/DkjyEZq.jpg

Det du kan göra är att ta denna bild + en random bild utifrån en reklambyrå eller liknande där vi VET att det handlar om datorskärm och inget annat. Då blir det pinsamt uppenbart. Ge en referens som IT-idioterna i rätten kan relatera till helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Underbart att se

Helt rätt ^^

Ska bli intressant hur det spelar ut sig, enda logiska i mina ögon är du inte blir straffad. Skulle man få dyka upp på rättegången?