Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Gött när detta läggs på skatten, slipper man sådana hör scenarion, får bara hoppas att vi får ha kvar en höger och en vänster-kanal.

Har vi en höger kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Börjar få lite oroliga känslor över hur rättegången spelas ut.
Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Som tidigare, tack för allt stöd/aktivitet i tråden!
Underbart att se

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Vadå ratio 5:1? Det är ju inte så att domaren och nämndemännen kommer att "hugga sönder" dig. Åklagaren kommer vara den enda som är "emot dig". 1-1 alltså. Sedan kommer hen att kalla kontrollanten som vittne. Men du kommer ju ha all tid i världen att berätta hur det ligger till. Bevisbördan ligger dessutom på åklagaren. Är det ovisst kommer du att bli friad. Dumt däremot att inte förbereda sig noggrant för "att du inte tycker att du ska behöva göra det".

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Om det endast rör sig om panelen som kontrollanten på Radiotjänst tror är en TV, samt att trådskaparen inte har någon TV-mottagare i sin bostad så har trådskaparen inget att frukta.

Trådskaparen visar en bild från enhetshanteraren där det framgår vilken panel/monitor det handlar om. Philips Brilliance BDM4350UC. En populär panel på exempelvis Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har nog själv missat frågan angående om jag/sambo köpt en enhet som kan tänkas ha registrerats.
Svaret är iallafall Ja! En gång för typ 13 år sedan och sedan igen för c:a 4 år sedan ^^

Är det bara jag som oroar mig över detta eller missförstår jag nått? Är det TV apparater ni givit bort eller hur ligger det till? Vad har du för försvar om åklagaren drar upp en licenspliktig apparat inköpt för 4 år sedan? Dem kanske sitter och läser denna tråd (>_<).

***bort/moderator*** Frugan är fortfarande efter 6 år rädd för att öppna ytterdörren för främlingar...
Jag är glad att TV avgift skall läggas på skatten så Sveriges befolkning slipper leva i skräck från denna lagliga maffia verksamhet.

Olämplig formulering/§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Börjar få lite oroliga känslor över hur rättegången spelas ut.
Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Som tidigare, tack för allt stöd/aktivitet i tråden!
Underbart att se

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Hej

jag har bara varit målsägare i ett tingsrättsmål (misshandel) men då var det åklagaren mot förövarens försvarare samt jag, förövaren och diverse vittnen som lämnade vår version av händelsen.

inte så att det var "alla mot honom" även om han blev fälld då han var skyldig till brottet. hade jag diktat ihop misshandeln och han varit oskyldig, vilket jag förutsätter att du är i detta fallet utan att ha lusläst tråden så hade det ju inte ändrat något i själva rättsprocessen. Du har som sagt ingen bevisbörda för att bevisa din oskuld utan det är åklagarens uppgift att bevisa det motsatta vilket blir omöjligt givet att du talar sanning och har med dig rätt bevisning att presentera för rätten.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av Bopper:

TV-mottagaren kan väl även vara fristående, dvs. den måste inte vara inbyggd i TV'n/bildskärmen.

Men då måste kontrollanten visa att hen sett en sådan TV-box, TV-anten eller parabol.
Att hen sett en skärm som kan visa rörliga bilder medför inte TV-license krav.

Problemen började med att SVT lade ut TV-programmen på Internet, varefter de krävde TV-licens för alla Internetanslutna prylar med skärm. För detta fick de uppläxning av kammarrätten (?) eftersom alla skärmar inte är avsedda för TV-visning. Jag fick först betala licens för att jag svarade med min mobiltelefon... de pengarna krävde och fick jag senare tillbaka.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ta med skärmen i fråga samt en annan dator skärm ifrån en kompis till rätten och be domaren/radiotjänst/åklagaren etc att avgöra vilken som är en tv (teoretiskt så ljuger du för dommaren när du säger att den ena är en tv). Han kommer säkerligen att antingen säga att han inte kan eller säga A alt B. Då ingen är en tv så kommer du har du bevisat att radiotjänstmannens vittnesmål inte är tillförlitligt.

Är det möjligt att du kan gå till en lokal elektronikbutik och be en försäljare komma till rätten som expertvittne? Om då din trovärdighet är låg (då du har något att vinna på detta) i jämförelse med radiotjänst så kan det väl vara bra att ha några extra vittnesmål. Svårt att hitta personer som har varit inne i din lägenhet som inte är biased. r du om att den ena är en tv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@zeg:

Det är väl inte så många länder som inte har en slags tv-licens, om nu det är motivet att flytta.

Det är såklart en väldigt liten del av det hela. Men småsaker får bägaren att rinna över nu.
Och jo det finns många länder utan nån "tv-licens".

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Men då måste kontrollanten visa att hen sett en sådan TV-box, TV-anten eller parabol.
Att hen sett en skärm som kan visa rörliga bilder medför inte TV-license krav.

Problemen började med att SVT lade ut TV-programmen på Internet, varefter de krävde TV-licens för alla Internetanslutna prylar med skärm. För detta fick de uppläxning av kammarrätten (?) eftersom alla skärmar inte är avsedda för TV-visning. Jag fick först betala licens för att jag svarade med min mobiltelefon... de pengarna krävde och fick jag senare tillbaka.

Mja, det stupade för SVT på definitionen av 'sändning'. Ett prejudikat tidigare (där man ville begränsa diverse elements rätt att skrika ut politisk ideologi på gator och torg inför valet 2010) så kom de fram till att definitionen av en 'sändning' är något du själv inte kan stoppa och starta. Den domen handlade om yttrandefrihet/rätt och innehöll då en definition på vad som kan anses vara en sändning. Typ via megafon på torg (sändning) kan du inte skydda din sköra PK hjärna men på internet kan du själv välja.

Således föll SVT's fulplan att licensbelägga din dator och annat på att kan du stoppa det är det inte en sändning, helt enligt tidigare dom och prejudikat. Lite kul att vänsterlutande SVT föll på eget PK grepp där..

Permalänk
Medlem

Finns det någon här inne med juridisk kunskap som kan följa med TS?

Skulle vara riktigt fint ifall kontrollanten och Rånartjänst får sig en knäpp på näsan innan det är dags för dem att se sig om efter nya jobb.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite i tråden här, och en sak jag inte får klart för mig är hur du bevisar att den "TV" kontrollanten pratar om inte existerar. ("bevisar" för oss i tråden, för jag antar att det är därför du lagt upp bilden, irrelevant bevismaterial i en rättegång.)

På din bild har du endast en monitor ansluten, och jag förmodar att det är den windowsskrivbordet visas på. denna står på ett skrivbord med mus och tangentbord.

I kontrollantens anmälan pratas det om två skärmar, en datorskärm på ett skrivbord i och en skärm på en svart TV-bänk. För mig ser det ut som att du tagit en bild på din dator, med datorskärm ansluten, medan det som kontrollanten benämnt TV inte hanteras av dig alls?

Din bild bevisar ju bara för oss att du har en skärm ansluten till din dator, varför är det inte denna som kontrollanten benämnt datorskärm och om detta är "TV:n", var är datorskärmen?

Är det kanske så att du faktiskt sitter på en TV och har nästlat in dig lite för djupt eller vad är det frågan om?

Oavsett hur verkligheten ser ut så håller jag med dom flesta andra om att det inte bör gå att bevisa att det verkligen var en TV och inte en public display, så länge dom inte gjort husrannsakan.

Permalänk
Inaktiv

Som fler har skrivit. Skulle du av något mirakel förlora så hjälper jag gärna med en sedel för bötern

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axello:

Jag har läst lite i tråden här, och en sak jag inte får klart för mig är hur du bevisar att den "TV" kontrollanten pratar om inte existerar. ("bevisar" för oss i tråden, för jag antar att det är därför du lagt upp bilden, irrelevant bevismaterial i en rättegång.)

På din bild har du endast en monitor ansluten, och jag förmodar att det är den windowsskrivbordet visas på. denna står på ett skrivbord med mus och tangentbord.

I kontrollantens anmälan pratas det om två skärmar, en datorskärm på ett skrivbord i och en skärm på en svart TV-bänk. För mig ser det ut som att du tagit en bild på din dator, med datorskärm ansluten, medan det som kontrollanten benämnt TV inte hanteras av dig alls?

Din bild bevisar ju bara för oss att du har en skärm ansluten till din dator, varför är det inte denna som kontrollanten benämnt datorskärm och om detta är "TV:n", var är datorskärmen?

Är det kanske så att du faktiskt sitter på en TV och har nästlat in dig lite för djupt eller vad är det frågan om?

Oavsett hur verkligheten ser ut så håller jag med dom flesta andra om att det inte bör gå att bevisa att det verkligen var en TV och inte en public display, så länge dom inte gjort husrannsakan.

Jag håller med dig om att bilden man tar med så bra behöver beskriva det kontrollanten som säkerligen var hög av något trodde sig se.
Angående påståendet tv, så har jag en mer allvarlig anklagelse i bilden nedanför:

Genom att tillämpa omvänd bevisbörda så går inte mitt påstående motbevisas, skulle någon få en skapare bild så flyttar jag bara målsnöret att visst det är något där bakom vad det nu är, men inne i detta har Ts döjt något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hola, welcome back yourself

Buuehm... Jag TROR inte att jag har sagt att jag har två, if so, quote me x) Som du sa själv, lång tråd - massor av snack.
Men att jag har fler än en bildskärm stämmer

Bilder samt dokument finns till båda, och är medtagna i mitt mitt försvar till tingsrätt
Jag var väldigt säker i mitt förhör, och väldigt nonchalant på samma gång, det är både medvetet och omedvetet.
Jag lever i tron att man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats.

Jag anser inte att jag skall behöva vara förberedd till att visa varken modell eller kvitto till vare sig kontrollant, granne eller annan kuf för varken tv, monitor, kaffekokare eller toalettring. Tycker det är sjukligt kränkande att jag överhuvudtaget som medborgare skulle behöva ha koll på vad jag äger för att någon annan anser att jag har rätt, eller denne fel. Detta är anledningen till min "smug fuck" attityd.

Om t.ex en produkt har stulits, och något vittne nämnt att jag plötsligt trots lön och arbete nyligen kommit konkande på en sådan, då kan det vara lämpligt av myndighet att be mig förklara mig själv samt begära ut kvitto på det.

Jag anser inte att samma sak gäller när jag konsumerar media i mitt hem.

Jag har nog själv missat frågan angående om jag/sambo köpt en enhet som kan tänkas ha registrerats.
Svaret är iallafall Ja! En gång för typ 13 år sedan och sedan igen för c:a 4 år sedan ^^

Angående protokollet så ja, helt rätt. Mannen har sett en svart möbel och en "tv" mitt svar är - Jag har aldrig tidigare behövt fråga om tillstånd av varken Svea Rike eller Radiotjänst då jag väljer att möblera om - men om dagen kommer så skall jag givetvis följa de riktlinjer som då skrives i vår lag MEN, jag förstår din fråga - och ja, i min bevisföring så finns nämnd möbel med, men den finns inte på samma plats längre

Angående ljud så är det väldigt flyktigt.

Tidigare så har jag helt enkelt kört två instanser av MPC-HC vari man kan välja sound output per applikation (om två olika filmer skall rulla) annars bara en MPC-HC med output satt på lämplig enhet (dvs inte den som spelar upp annat ljud också)

Kort därefter så gick jag över till att använda jag en Raspberry Pi3 som mediacenter, och nu fluktuerar det mellan RPI3/Steamlink för både spel/kodi beroende på div omständigheter.

Här kan du se att jag både är teknisk, IT-intresserad samt att jag frivilligt ger ut denna information till dig, men det handlar nog mest om att jag gillar IT och att det kan vara tips till andra på sweclockers. Jag anser inte mig vara skyldig att ge ut denna information till kungen själv i övrigt. Det är i min uppfattning upp till Radiotjänst / Övrig instans att bevisa att jag INTE har steamlink, INTE har RPI3, INTE vet hur mpc-hc fungerar samt att jag INTE äger/använder/lånat/vemfanbryrsig en tv/monitor/whatever vid sagt tillfälle då gubben knackade på min dörr.

Ingenstans hos varken tillverkare eller återförsäljare fick jag godkänna ett avtal som låder något i stil med "Genom att köpa denna produkt så kommer du att bli kränkt, jagad samt ev dragen till tingsrätt och du bör i allra högsta grad skämmas för att du inte har en tv"

Puhh! Blev en liten energidump ^^ Hoppas att du ser att det inte är dig jag irriterar mig på ^^

Jag har ett fåtal bilder i olika situationer som är hyfsat lämpliga ja, [nästan] allt material jag använder mig av i mitt försvar är mitt egna, men på samma gång så handlar det mest om spel för gallerian. Jag anser mig än en gång inte behöva planera mina fotografier och högtider för att dessa lämpligt skall kunna användas på begäran av Radiotjänst.

Nu är det ju så att övergång till skattemedel är ett faktum, men om det hade varit så att man skulle fortsatt med kontrollanter så hade jag gärna sett att man gett kontrollanter det ansvar, samt de befogenheter som krävs för att utföra deras arbete. Ska de vara "poliser" så får de fan vara "poliser" också.

Anser inte att jag skall behöva bevisa ett skvatt, men om en kontrollant skall komma och knacka på, då borde de fan ha befogenheterna till att faktiskt undersöka / "husrannsaka" (såklart utbildad för arbetet som utförs) för att se om man har en monitor eller tv.

Att arbeta på premissen att man skall knacka dörr för att sedan gissa och återrapportera sin gissning och sedan hålla en privatperson ansvarig för att försvara sin livsstil är helt fantastiskt efterblivet.

Kul att man är ihågkommen och tack för ditt svar I ditt första inlägg i denna tråd så uppfattar jag det som att du äger två st sådana skärmar.

Den tv du köpte för 4 år sedan, är den större än 43"? Var är den nu?

Bilderna du har visat oss nu är värda ungefär lika mycket som den du visat innan. I min mening och troligtvis åklagarens inte mycket alls. Du kan snickra ihop alla möjliga konstellationer och fota men det betyder inte att det var den kontrollanten såg. Jag tror det gynnar dig att ta en bild på det som kontrollanten såg förutsatt att du talar sanning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Kontrollanten är nu uppe i 5 av 5 fällda. Han står för 5 av 6 domar för hela året.

YSTADS TINGSRÄTT
Rotel 10
DOM
2017-11-17
meddelad i
Ystad
Mål nr: B 2747-17

Kvinnan erkände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kontrollanten är nu uppe i 5 av 5 fällda. Han står för 5 av 6 domar för hela året.

YSTADS TINGSRÄTT
Rotel 10
DOM
2017-11-17
meddelad i
Ystad
Mål nr: B 2747-17

Kvinnan erkände.

Låter som det är dags att avbryta ett killstreak...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Kontrollanten är nu uppe i 5 av 5 fällda. Han står för 5 av 6 domar för hela året.

YSTADS TINGSRÄTT
Rotel 10
DOM
2017-11-17
meddelad i
Ystad
Mål nr: B 2747-17

Kvinnan erkände.

En annan, 6/11 -2017 skrevs artikeln:
Ystads tingsrätt valde att tro på tv-kontrollantens version. Den aktuella kontrollen ägde rum vid åttatiden på kvällen för ungefär ett år sedan.
Kontrollanten kunde se en bra bit in i rummet. Där uppfattade han en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum som stod på ett podium. Det var inte en dator han såg.

http://www.skd.se/2017/11/16/nekar-till-tv-men-far-bota-1500/

Problemet här var att den anklagade inte lämnade en förklaring på påståendet, tillskillnaden med ts som visar hans monitor som han äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En annan, 6/11 -2017 skrevs artikeln:
Ystads tingsrätt valde att tro på tv-kontrollantens version. Den aktuella kontrollen ägde rum vid åttatiden på kvällen för ungefär ett år sedan.
Kontrollanten kunde se en bra bit in i rummet. Där uppfattade han en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum som stod på ett podium. Det var inte en dator han såg.

http://www.skd.se/2017/11/16/nekar-till-tv-men-far-bota-1500/

Problemet här var att den anklagade inte lämnade en förklaring på påståendet, tillskillnaden med ts som visar hans monitor som han äger.

#17115258

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Skrivet av :

Kontrollanten kunde se en bra bit in i rummet. Där uppfattade han en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum som stod på ett podium. Det var inte en dator han såg.

Ojoj. Okunnigheten skär i mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En annan, 6/11 -2017 skrevs artikeln:
Ystads tingsrätt valde att tro på tv-kontrollantens version. Den aktuella kontrollen ägde rum vid åttatiden på kvällen för ungefär ett år sedan.
Kontrollanten kunde se en bra bit in i rummet. Där uppfattade han en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum som stod på ett podium. Det var inte en dator han såg.

http://www.skd.se/2017/11/16/nekar-till-tv-men-far-bota-1500/

Problemet här var att den anklagade inte lämnade en förklaring på påståendet, tillskillnaden med ts som visar hans monitor som han äger.

I min värld är det sjukt att vi spenderar skattepengar på att utreda och driva dessa fall bara för att försörja någon kontrollant som inte vill skaffa ett riktigt jobb med medel som tvingats in från i princip alla invånare. Skönt när det läggs på skatten och dessa individer får börja jobba för sina pengar istället för att ljuga ihop saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I min värld är det sjukt att vi spenderar skattepengar på att utreda och driva dessa fall bara för att försörja någon kontrollant som inte vill skaffa ett riktigt jobb med medel som tvingats in från i princip alla invånare. Skönt när det läggs på skatten och dessa individer får börja jobba för sina pengar istället för att ljuga ihop saker.

De har inte många anställda på heltid och månadslön, de flesta frilansar/extraknäcker med provision.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Jag hotade dom med polisanmälan i rätt många samtal och samtal med chef efter att en av deras kontrollanter tokljög i sin rapport.

Jag fick aldrig namnet på kontrollanten jag ville anmäla för bedrägeri. Dom har inte hört av sig sedan dess heller för den delen.

Kontrollanten påstod att den hade ringt på hos oss och sett en TV genom ett fönster ifrån gården. Vi var hemma vid den tidpunkten och ingen ringde på och det gick inte att se in i vardagsrummet ifrån fönstret där denne påstod sig ha kollat in.

Andra i samma fastighet fick samma anmälan och dessa var inte ens hemma vid det tillfället.

Nu för tiden finns det faktiskt en tv i förrådet men det finns ingen antenn indragen i huset då det går inte att kolla om man skulle vilja det än då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

De har inte många anställda på heltid och månadslön, de flesta frilansar/extraknäcker med provision.

Snart hänger alla dessa på arbetsförmedlingen nu när alla blir tvingade till att betala även om man inte kollar på tv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En annan, 6/11 -2017 skrevs artikeln:

Kontrollanten kunde se en bra bit in i rummet. Där uppfattade han en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum som stod på ett podium. Det var inte en dator han såg.

En dator? Nä, likheten mellan en TV och en dator är oftast inte särskilt stor.

Antar att det är tidningen som skrivit fel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

En dator? Nä, likheten mellan en TV och en dator är oftast inte särskilt stor.

Antar att det är tidningen som skrivit fel?

Journalisten hänvisar till detta i domen
Kontrollanten:

Det som han uppfattade som en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum, och inte som en dator, stod en liten bit in rummet till vänster i förhållande till fönstret sett från den plats han stod på. Den stod på en möbel, ett sorts podium.

Den tilltalade hade angett i förhör att han hade endast en stationär dator i sovrummet. Således gick rätten på kontrollantens ord eftersom det han sett enbart kunde vara en tv.

Permalänk
Medlem

@gabriel15:

Ja det kan nog bli så. För övrigt är det kanon att det läggs på skatten så blir det inga diskussioner.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Journalisten hänvisar till detta i domen
Kontrollanten:

Det som han uppfattade som en tv med en storlek på ungefär 40-50 tum, och inte som en dator, stod en liten bit in rummet till vänster i förhållande till fönstret sett från den plats han stod på. Den stod på en möbel, ett sorts podium.

Den tilltalade hade angett i förhör att han hade endast en stationär dator i sovrummet. Således gick rätten på kontrollantens ord eftersom det han sett enbart kunde vara en tv.

Är detta en färsk dom eller är det överklagat till hovrätten? Har svårt att se hur dom skulle döma i det här fallet.

Det är ju i kontrollantens intresse att personer bli dömda alltså finns det en grund för mened, jäv kalla det vad du vill.

Finns det liknande fall där Hovrätten har fastslagit samma dom? Även ifall inga bevis finns?

TS: Vad sa aftonbladet? Dom gillar dessa det-är-synd-om-mig historier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

@gabriel15:

Ja det kan nog bli så. För övrigt är det kanon att det läggs på skatten så blir det inga diskussioner.

Det är omoraliskt att stjäla pengar från folk för något de absolut inte vill ha.
Låt folk som vill ha skiten prenumerera på det som det är med alla tjänster....

Med den logiken skulle man kunna lägga netflix och spotify på skatten också.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Börjar få lite oroliga känslor över hur rättegången spelas ut.
Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Som tidigare, tack för allt stöd/aktivitet i tråden!
Underbart att se

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Det finns gratis advokater också

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Börjar få lite oroliga känslor över hur rättegången spelas ut.
Antal personer i salen kommer att ligga på en ratio på ungefär 5:1 och då jag inte har försvar (Kan ej få offentlig, tänker ej lägga ut för privat) så lär jag väl bli sönderhuggen då jag inte har en aning hur man skall te sig under ett sådant "event"

Som tidigare, tack för allt stöd/aktivitet i tråden!
Underbart att se

Helt rätt ^^

Jag kan inte heller urskilja om det är en tv eller monitor framifrån, detta på 30CM avstånd tom. Det finns liksom ingen dead give-away.
Bakifrån så kan man ju se att det finns lite andra kontakter, men om du ej är intresserad av it/antennkablar ( ) så lär du ej kunna se skillnad där heller.

Du kan inte få hjälp av ditt försäkringsbolag eller som en nämnde ovanför kanske går att få tag i med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar