Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk

Vad är det för modell på skärmen?

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Kan du inte helt enkelt visa kvitto på att du ägde en Public led display vid tidpunkten.
Det bevisar ju inte att det var den som stod just där men bättre än inget ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Modell: not a tv
Tuner? Nej

Specialfunktion : go waste someone else's time.
Kan la lägga en LMGTFY som bevis... Suck.

Nu har du säkert redan tänkt på det men se till att ha modellnamn tillgängligt att kunna hänvisa till i rätten.

Permalänk
Medlem

Kontrollanten har fått ytterligare en dömd.

YSTADS TINGSRÄTT
Rotel 10
DOM
2017-11-10
meddelad i
Ystad
Mål nr: B 1824-17

Du bör läsa denna innan din dag.

Permalänk
Medlem

Tror du faller på att du inte vet vad du har för modell av bildskärm. Jag menar, varför hade du inte de uppgifterna med dig till Polisen. Domstolen kommer säga att det är på grund av att du inte har någon bildskräm utan en TV.

Monsters inc dessutom, du kan ju haft på en dvd eller film via dator kopplad till TV lika väl som till en bildskärm.

80/20 du blir dömd är min dom.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bozzeta:

Kontrollanten har fått ytterligare en dömd.

YSTADS TINGSRÄTT
Rotel 10
DOM
2017-11-10
meddelad i
Ystad
Mål nr: B 1824-17

Du bör läsa denna innan din dag.

Tjo, kan man endast begära ut dessa som papperskopior eller hur gör man? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tjo, kan man endast begära ut dessa som papperskopior eller hur gör man? ^^

Ring till tingsrätten och be dem maila domen. Den finns elektroniskt också.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rokkoko:

Ring till tingsrätten och be dem maila domen. Den finns elektroniskt också.

Tack!

Kollade på: http://www.ystadstingsratt.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Doma... och de verkar ha all information förutom just hur man beställer x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack!

Kollade på: http://www.ystadstingsratt.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Doma... och de verkar ha all information förutom just hur man beställer x)

Det står ju där att du kan ringa och beställa. Maila går också.
http://www.ystadstingsratt.domstol.se/Om-ystads-tingsratt/Kon...

Eftersom jag har tillgång till vissa juridiska databaser har jag nu läst domen. Rätten tyckte att vittnesmålet från kontrollanten skulle ligga till grund för bedömningen, och att den tilltalades berättelse att han inte ägt en TV därmed var motbevisad. Anledningen är att kontrollanten hade sett en TV i vardagsrummet medan den tilltalade sa att han endast hade en stationär dator i sovrummet. Hade han sagt att den stationära datorn stod i vardagsrummet så kanske det hade blivit ett annat utfall. Det ska också sägas att det var en notarie som var domare i målet (alltså en domare under upplärning).

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

o nästa år så ska vi betala licensen på skatten...så även om du skulle slinka undan nu, så tar pappa staten dig nästa år
// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

o nästa år så ska vi betala licensen på skatten...så även om du skulle slinka undan nu, så tar pappa staten dig nästa år
// LZ

Är ju bara att inte taxera över 17000kr /år. Fast då riskerar man väl att göra sig skyldig till andra brott.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

// LZ

inte för att detta fallet handlade om detta då han verkligen inte hade en Tv, Men
Nu är ju jag lite konstig, Och då jag verkligen avskyr reklam, så tycker jag att 2000;- per år för att kunna zappa till reklamfria kanaler då de spelar reklam på alla de andra samtidigt, är sjukt värt vartenda öre bara för detta. men detta är nog bara jag...

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju bara att inte taxera över 17000kr /år. Fast då riskerar man väl att göra sig skyldig till andra brott.

Man kan ju alltid säga upp sig för även att snuva staten på inkomstskatt(!). Två flugor i en smäll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

inte för att detta fallet handlade om detta då han verkligen inte hade en Tv, Men
Nu är ju jag lite konstig, Och då jag verkligen avskyr reklam, så tycker jag att 2000;- per år för att kunna zappa till reklamfria kanaler då de spelar reklam på alla de andra samtidigt, är sjukt värt vartenda öre bara för detta. men detta är nog bara jag...

Det är nog bara du och pensionärerna.
Har inte sett reklam på skärmen hemma på många år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Json_81:

Det är nog bara du och pensionärerna.
Har inte sett reklam på skärmen hemma på många år.

De enda jag vet som faktiskt ser reklam på en tv i min närhet är mina föräldrar, farföräldrar och min bror.
Varken min flickvän eller mina vänner har ens en antennsladd inkopplade till sina tv-apparater.

Av de i min närhet så är det betydligt mer vanligt att man konsumerar media på sina egna villkor i form av streaming/nerladdning/annat.
Att sitta och passa tider och program/filmer (+ 50% av tiden reklam) känns verkligen totalt ovettigt för de flesta av oss x)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Whaleboobs:

Vad är det för modell på skärmen?

Skrivet av Cadtekniker:

@Allexz:
Kan du inte helt enkelt visa kvitto på att du ägde en Public led display vid tidpunkten.
Det bevisar ju inte att det var den som stod just där men bättre än inget ?

Skrivet av Chrisj:

Nu har du säkert redan tänkt på det men se till att ha modellnamn tillgängligt att kunna hänvisa till i rätten.

Skrivet av lindahlj:

Tror du faller på att du inte vet vad du har för modell av bildskärm. Jag menar, varför hade du inte de uppgifterna med dig till Polisen. Domstolen kommer säga att det är på grund av att du inte har någon bildskräm utan en TV.

Monsters inc dessutom, du kan ju haft på en dvd eller film via dator kopplad till TV lika väl som till en bildskärm.

80/20 du blir dömd är min dom.

Tjo
Modellen är: Philips BDM4350UC/00 vilken är en datorskärm och inte TV-mottagare
Jag hade inte denna informationen med mig till polisen på mitt förhör då jag helt ärligt talat fann den orelevant.
Foton på skärmen, i ett par vinklar, på ett par olika bord, samt en product description och kvitto kommer att tas med
Jag hade aldrig gett tanken om att ärendet skulle gå vidare en sekunds ljus, det hade varit ofattbart med tanke på att... det... var ofattbart? x)

Har knåpat ihop lite bevis ikväll, skall ta ett par bilder ifrån min balkong imorgon sen får det räcka^^
Dömer de mig då så dömer de mig antingen för att jag inte har en tv (blir ny fin lag?)
Eller så dömer de mig för att jag ev kan ha haft en två eller 53 tvapparater i lägenheten och går på kontrollantens ord.
Men isåfall får jag nog snabbt göra en motanmälan då jag har "sett" att han är kopplad till vissa terroristgrupper? Liksom.. det borde väl gå?

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll nu när alla som skattar på sin lön måste betala.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

@Allexz: Välkommen tillbaka! Eftersom du säger att du har två st sådana skärmar kanske du kan ta en bild på båda, kvitto kan nog vara bra att ha med och visa upp. Jag tror att om du hade varit säkrare på din sak under polisförhöret så hade detta aldrig tagits upp i rätten.

En sak jag tycker är märkligt är att du verkar undvika att svara på om du eller din sambo köpt en tv och på så sätt blivit registrerad av Radiotjänst. Kan vara att jag missat det.

Jag har även läst förundersökningsprotokollet och noterar där att mannen med klämd fot påstått att han sett en "tv" på en svart bänk. Bilden du har visat oss är en skärm med tangentbord och mus på ett brunt bord. Tvivlar på att det var den skärmen på det bordet han såg.

Han påpekade även att skärmarna visade olika program. Hur gör du för att det ska funka med olika ljudkällor samtidigt?

Stavning
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

@Allexz: Välkommen tillbaka! Eftersom du säger att du har två st sådana skärmar kanske du kan ta en bild på båda, kvitto kan nog vara bra att ha med och visa upp. Jag tror att om du hade varit säkrare på din sak under polisförhöret så hade detta aldrig tagits upp i rätten.

En sak jag tycker är märkligt är att du verkar undvika att svara på om du eller din sambo köpt en tv och på så sätt blivit registrerad av Radiotjänst. Kan vara att jag missat det.

Jag har även läst förundersökningsprotokollet och noterar där att mannen med klämd fot påstått att han såg en "tv" på en svart bänk. Bilden du har visat oss är en skärm med tangentbord och mus på ett brunt bord. Tvivlar på att det var den skärmen på det bordet han såg.

Han påpekade även att skärmarna visade olika program. Hur gör du för att det ska funka med olika ljudkällor samtidigt?

Ville bara påpeka att jag kör ex rixfm på mitt hembiosystem och twitch stream på datorhögtalare samtidigt.
Från samma dator givetvis. Om det var så du menar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Var så jag menade ja. Men nu frågade jag inte dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Lugn o fin nu . Mena bara att det inte är nått konstigt. Eller svårt för den delen heller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag har även läst förundersökningsprotokollet och noterar där att mannen med klämd fot påstått att han sett en "tv" på en svart bänk. Bilden du har visat oss är en skärm med tangentbord och mus på ett brunt bord. Tvivlar på att det var den skärmen på det bordet han såg.

Du kan spela spel och se på film från samma dator och visa upp det på olika skärmar samt få ut ljudet separat till olika enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Inget svårt på flesta datorer att dela upp ljudet. Men antar du menar om TS är tekniskt kunnig för att göra det?

Går ju i flesta mediaspelare att välja vilken ljudkälla t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Lugn o fin nu . Mena bara att det inte är nått konstigt. Eller svårt för den delen heller.

Absolut. Påpekade bara att jag inte frågade dig. Är det otrevligt?

Skrivet av hunterxx:

Du kan spela spel och se på film från samma dator och visa upp det på olika skärmar samt få ut ljudet separat till olika enheter.

Skrivet av Broken-arrow:

Inget svårt på flesta datorer att dela upp ljudet. Men antar du menar om TS är tekniskt kunnig för att göra det?

Går ju i flesta mediaspelare att välja vilken ljudkälla t.ex.

Om ni läser mitt inlägg igen. Är det en specifik fråga till en specifik person?
Om ni nu anser att det är så. Varför svarar ni?

Jag frågade Ts för att jag inte är helt klar med hur det ser ut hemma hos honom. Vad jag förstått så äger han två av dessa skärmar men nu tycker jag det verkar som han bara äger en? Kan vara jag som missat något här. Är trots allt en ganska gammal tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen sitter jag med 4st skärmar vid skrivbordet och sen har jag en projektor i vardagsrummet...

Går utmärkt att skicka ut bild och ljud från valfri laptop eller dator till de olika skärmarna/projektorn.
Vanligtvis brukar jag köra en laptop till projektorn, men en surfplatta går också bra för den delen..

Bara för att man har två skärmar i olika rum, behöver inte den ena vara en TV. Äger själv inte någon TV och har inte gjort det på jag vet inte hur många år nu. Måste vara runt 12-14 år iaf..

Sen har vi saker som Chromecast, vilket gör det ännu enklare att streama, även från ett annat rum.

Vem vill ha en TV 2017..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Jag struntar fullständigt i hur det ser ut hemma hos dig. Det är inte du som ska till Tingsrätten.

Nu drar jag mig återigen tillbaka från denna tråd då det är omöjligt att diskutera något innan nästa person kommer och tjatar om att de minsann inte har en tv.

Hörs när domen fallit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

@DaBone: Jag struntar fullständigt i hur det ser ut hemma hos dig. Det är inte du som ska till Tingsrätten.

Tyckte mest att din fråga till TS var så lustig, för det är ju busenkelt och finns massor av sätt att få ljud och bild till två skärmar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Klart att det är busenkelt och det är det TS borde visa tingsrätten så de inte tar kontrollantens ord för givet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Klart att det är busenkelt och det är det TS borde visa tingsrätten så de inte tar kontrollantens ord för givet.

Underskatta inte kontrollanten, baserat på hans "track record" är han lite av en Rambo inom rollen att driva in licenspengar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tyckte mest att din fråga till TS var så lustig, för det är ju busenkelt och finns massor av sätt att få ljud och bild till två skärmar...

Poängen med frågan var att få trådskaparen att förbereda svar på eventuella frågor han kan tänkas få i rätten. Om han svävar på målet när han ska förklara vad kontrollanten uppgett så riskerar han att det verkar som att han hittar på. Är han förberedd och kan svara kort och koncist så verkar han mycket mer trovärdig. Vad andra än trådskaparen har/gör eller inte har/gör är då inte riktigt relevant. Gissningsvis är det det som @Matherat stör sig på när hen i ett försök att hjälpa trådskaparen ställer specifika frågor som trådskaparen bör vara beredd att svara på men då får svar från andra...