Annullerad order på webhallen vs köplagen

Permalänk
Medlem

Annullerad order på webhallen vs köplagen

Beställde ett grafikkort från Webhallen (palit gtx 1070 gamerock) för 3400 kr för ett par dar sen. Nu har de kommit på att de inte har några och anullerat ordern.

Ska jag finna mig i det eller gnälla mer? Tycker att de gott kan fixa något likvärdigt o andra sidan förstår jag dem också.. .

Permalänk

Dom får ju byta ut det emot ett likvärdigt

Permalänk
Medlem

Vad ska du gnälla om? Om de inte har något kort så har de inte. Det enklaste är att du beställer något annat kort som du vill ha.

Permalänk
Medlem

Första frågan är om de har gjort en orderbekräftelse. Om så är fallet har ni ingått ett avtal som de i så fall bryter vilket ger dig ett antal rättigheter,

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Första frågan är om de har gjort en orderbekräftelse. Om så är fallet har ni ingått ett avtal som de i så fall bryter vilket ger dig ett antal rättigheter,

/z

Japp. Den fick jag 22a nov.

Permalänk
Medlem

De har säkerligen garderat sig för situationer som dessa, det gör alla företag.

När du bekräftar beställningen så skriver du på ett avtal. Detta avtal reserverar företaget för felaktigt lagerstatus, vilket gör att de kan annullera din order och du kan inte göra något åt det, samt att de inte heller behöver göra något (om de inte känner för att köra lite goodwill, så att säga).

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Math-ematics:

Dom får ju byta ut det emot ett likvärdigt

Trodde vi på SweC var på det klara angående detta? Webhallen har säkert någon klausul som reserverar dem för felskrivningar alternativt lagersaldon, så länge köparen får tillbaka sina pengar så är det ingen snack om saken.

Permalänk
Medlem

Se det som tur och försök fynda något bättre idag?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Köpelagen är rätt oklar bara. En handlare kan ju inte skriva på ett avtal och sen sägs "öj det blev fel". Säljare kan heller inte avskriva sig sådant ansvar.

Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Köpelagen är rätt oklar bara. En handlare kan ju inte skriva på ett avtal och sen sägs "öj det blev fel". Säljare kan heller inte avskriva sig sådant ansvar.

Men men...

Vilka paragrafer i Köplagen säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Men men...

Fast nu är det inte köplagen eller konsumentköplagen som berörs, utan avtalslagen.

Det är trist när det händer, men tyvärr inget man kan göra åt det. Men det är ju B-friday idag, måste väl finnas något annat kort som ligger ute i handeln i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad ska du gnälla om? Om de inte har något kort så har de inte. Det enklaste är att du beställer något annat kort som du vill ha.

Skrivet av ramdm5:

Men men...

Skrivet av Hubertus:

Vilka paragrafer i Köplagen säger det?

Det gäller väl alla avtal man ingår? I det här fallet har de både bekräftar order och tagit betalt.

Ps. Jag vet att jag griper efter ett halmstrå. Ni får ursäkta min småländska själ men att spara en tusing vore gött

@bamsebjörn du har nog rätt. Aja, nu har jag gnällt av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

När du bekräftar beställningen så skriver du på ett avtal. Detta avtal reserverar företaget för felaktigt lagerstatus, vilket gör att de kan annullera din order och du kan inte göra något åt det, samt att de inte heller behöver göra något (om de inte känner för att köra lite goodwill, så att säga).

Jo dom flesta företag försöker nog med att gardera sig med diverse reservationer, men det betyder inte att dom har rätt. Det mesta i reservationsväg jag sett handlar om den information som finns på handlarens webbshop, vilket är irrelevant när väl ett avtal ingåtts.

Vad det gäller avtal så är du ute och cyklar. När man beställer så är det ett anbud att köpa varor till ett visst pris. Orderbekräftelsen är en accept och om handlaren skickat en accept så är avtalet ingånget och det är då upp till handlaren att leverera. Handlare kan annullera en order, men inte ett avtal.

Sen är inte mejl av typen "Vi har tagit emot din order" en accept, inte ens om det står att det är en orderbekräftelse. För att det ska ses som en accept så krävs det nog att det tydligt framgår att handlaren ingår ett avtal. Var gränsen går för när ett avtal är ingånget eller inte, är inte glasklart (för mig iaf) och jag har dessvärre inte sett något som tydligt avhandlar detta.

Dock är jag tämligen säker på att om handlaren skickar ett mejl som säger nåt i stil med "dina varor skickas om 1-3 vardagar" så är ett avtal ingånget då handlaren specificerat att denne tänker leverera och dessutom inom vilket tidsperiod. Om handlaren sen dessutom tagit betalt så är det iaf för mig klart att ett avtal ingåtts.

Skrivet av Bamsebjörn:

Fast nu är det inte köplagen eller konsumentköplagen som berörs, utan avtalslagen.

Vid e-handel är distansavtalslagen, konsumentköplagen och avtalslagen relevanta. Köplagen, som trådtiteln pratar om, är dock inte relevant vid e-handel eftersom den handlar om köp mellan privatpersoner.

Skrivet av Bamsebjörn:

Det är trist när det händer, men tyvärr inget man kan göra åt det.

Man kan leva om en del, om man vet att ett avtal är ingånget, men som vanligt gäller det att välja sina strider.

Jag har själv råkat ur för handlare som bryter avtal genom att inte leverera hela eller delar av en order efter ingånget avtal, ibland t.o.m efter en "del"-leverans. Jävligt surt att få tillbehör till en produkt levererade, men inte själva produkten.

PS. Jag har f.ö. själv precis beställt från Webhallen och det mejl jag fått som svar, "Tack för din beställning ...", tolkar iaf inte jag som en accept.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

"Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Vet inte vad "tydligt" i ett sådant fall innebär, kanske rent av räcker att det står i deras villkor.

Så här stod det iofs i min senaste orderbekräftelse från Webhallen "Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter".

Så troligen har de sitt på det torra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

"Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Vet inte vad "tydligt" i ett sådant fall innebär, kanske rent av räcker att det står i deras villkor.

Så här stod det iofs i min senaste orderbekräftelse från Webhallen "Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter".

Så troligen har de sitt på det torra.

Det var väl lite det jag surade över. De har bekräftat order och tagit pengarna. Hur långt i processen kan man reservera sig egentligen? Det är ju egentligen inte fram till att köparen tagit emot varan iaf påstår jag som glad joddlare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Det var väl lite det jag surade över. De har bekräftat order och tagit pengarna. Hur långt i processen kan man reservera sig egentligen? Det är ju egentligen inte fram till att köparen tagit emot varan iaf påstår jag som glad joddlare

Jag utgår från att du betalt med kort. Hade dom dragit pengarna eller "bara" reserverat dom? Iofs tycker inte jag att det gör någon skillnad, men jag misstänker att handlare och kortutgivare nog kan ha en annan åsikt om det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag utgår från att du betalt med kort. Hade dom dragit pengarna eller "bara" reserverat dom? Iofs tycker inte jag att det gör någon skillnad, men jag misstänker att handlare och kortutgivare nog kan ha en annan åsikt om det.

Överraskande nog är de dragna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Överraskande nog är de dragna.

Då har du mao inte fått tillbaka pengarna än. Jag skulle hävda att ett avtal är ingånget iom att dom tagit betalt, men jag kan ju givetvis ha fel. Det skulle vara rätt intressant att veta ARNs synvinkel på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Skrivet av Drygman:

Trodde vi på SweC var på det klara angående detta? Webhallen har säkert någon klausul som reserverar dem för felskrivningar alternativt lagersaldon, så länge köparen får tillbaka sina pengar så är det ingen snack om saken.

Skrivet av Bamsebjörn:

Det är trist när det händer, men tyvärr inget man kan göra åt det. Men det är ju B-friday idag, måste väl finnas något annat kort som ligger ute i handeln i samma prisklass?

Som en annan person skrev nyss, så är det ni säger rent felaktigt. Det hela kommer ner till om en orderbekräftelse skickats eller inte. ARN har kommit fram till följande i frågan om orderbekräftelse är att likställa med ett ingått avtal:

Citat:

ARN 2007-8330
Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts.

Så om TS orderbekräftelse uppfyller ovan bör det vara att anse som ett ingått avtal som lyder under Konsumenköplagen. TS har därmed rätt att få en likvärdig vara, alternativt ersättning för att göra täckningsköp (alltså mellanskillanden) för en likvärdig vara hos en annan återförsäljare. Detta är inget som Webhallen (eller annan näringsidkare) kan avtala bart genom olika klausuler och skrivelser. Lagen är tvingande.

Så uppenbarligen är "vi" på SweC inte på det klara angående detta. Det är faktiskt förvånade få som har koll på detta, men som ändrå skriver samma felaktigheter i varenda liknande tråd här på SweC. Om ni inte vet, skriv inte att ni vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Då har du mao inte fått tillbaka pengarna än. Jag skulle hävda att ett avtal är ingånget iom att dom tagit betalt, men jag kan ju givetvis ha fel. Det skulle vara rätt intressant att veta ARNs synvinkel på detta.

Inte för att jag är någon som helst expert på ämnet men tänker att betalar man med kort på nätet så sköts väl betalningen per automatik och utan handpåläggning(?), tror inte någon sitter och granskar alla köp innan de "går igenom". Så länge man får pengarna tillbaka tycker jag inte det är så mycket att tjafsa om. Men det beror väl på hur principfast man är och huruvida man orkar bry sig.

Pengarna tillbaka är ju ingen förlust som så och idag råkar ju ändå vara en ypperlig dag för att råka hitta ett bättre erbjudande någon annanstans oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Inte för att jag är någon som helst expert på ämnet men tänker att betalar man med kort på nätet så sköts väl betalningen per automatik och utan handpåläggning(?), tror inte någon sitter och granskar alla köp innan de "går igenom". Så länge man får pengarna tillbaka tycker jag inte det är så mycket att tjafsa om. Men det beror väl på hur principfast man är och huruvida man orkar bry sig.

Pengarna tillbaka är ju ingen förlust som så och idag råkar ju ändå vara en ypperlig dag för att råka hitta ett bättre erbjudande någon annanstans oavsett.

Förutom att det inte finns någon som erbjudar ett GTX 1070 för ens i närheten av 3400kr
billigast nu under BF har varit strax under 4000kr

jag förstår att TS är bitter, samtidigt är det ett skämt att ett GTX 1070 den 24/11 2017 kostar mer än 2500kr med tanke på hur länge kortet funnits ute.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Bra svar, tack för ARN referensen! Jag ska leta upp den och läsa hur dom resonerat.

Skrivet av Zicsoen:

Saken kokar ju ner sig till om ett avtal föreligger eller inte.

En handlare får ju betydligt svårare att hävda att ett avtal inte föreligger om handlaren tagit emot betalning. I fall med kortbetalning så är det ju t.o.m så att handlare själv initierar att pengarna dras får kundens konto. Det blir liksom lite svårt att säga "nä vi har inget avtal", när man tagit emot en beställning, skickat ut nåt som kanske, eller kanske inte, är en orderbekräftelse och dessutom tagit emot pengar för varorna.

Mao, det jag menar är att är mottagande av betalningen i sig kan ses som en accept.

Om sen handlaren bara reserverat pengarna så är dom ju bara "låsta" på kundens konto. I den mån att handlaren relativt omgående avbryter affären och dessutom släpper reservationen så blir pengarna tillgängliga för kunden direkt. Om handlaren däremot drar pengarna på kontot så har handlaren talat om för kortföretaget att affären blev av och därmed blev reservationen en transaktion.

Om handlaren dragit pengarna eller låter reservationen kvarstå en tid så är detta ju en tid där kunden ej kan disponera pengarna och då är det ju inte säkert att kunden har pengar till att slå till på någon annan bra deal som dyker upp nu.

Fast du har rätt i att det också kokar ner sig till hur principfast man är, som jag skrev tidigare, man får välja sina strider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad exakt står det i orderbekräftelsen du har fått?
När jag lagt order hos webhallen så får jag det här:

Citat:

Tack för din beställning

Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter.

Skulle nedanstående information inte vara korrekt ber vi dig kontakta oss omgående.

Observera att denna förhandsinformation inte betyder att du kan hämta din beställning. Vi skickar alltid ut mail när din beställning går att hämta.

Det innebär inte att de lovar att leverera utan bara tagit emot beställningen. Du kanske har fått något annat mejl?

Permalänk
Inaktiv

Jag såg det fanns Palit GTX 1070Ti för 3990kr inkl frakt någonstans häromdagen.
Kanske slut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Vad exakt står det i orderbekräftelsen du har fått?
När jag lagt order hos webhallen så får jag det här:
Det innebär inte att de lovar att leverera utan bara tagit emot beställningen. Du kanske har fått något annat mejl?

Som vissa noterat får man bara en beställningsbekräftelse av Webhallen.

Diskussionen om vad som gäller som bekräftelse är intresssnt. Är det först när det skickats (eller ännu senare, även om det är absurt) eller räcker det med att de drar pengarna.

Det jag är sur på fortfarande är väl att jag får ligga ute med 3400kr till nästa vecka (ingen panik men det är.själva grejen att först ta betalt och sen börja krångla)

Permalänk
Medlem

Kontakt en konsumentvägledare om du har den möjligheten och sedan ARN. Vad Webhallen gjort är inte godtagbart.

----

Skrivet av Hubertus:

Har de inga kort så skall de heller inte försöka sälja några.
Har de sålt ett kort så skall de också skaffa fram ett eller ett liknande.

Eftersom det är Black Friday idag, låt säga att du hittar ett grafikkort från företag X för 3500:-, ett superpris, du lägger en beställning från X istället från Y som tar 4000:- (också ett väldigt bra pris, med inte lika bra) för samma grafikkort. Några dagar senare så får du ett mail från X om att det inte hade några kort i lager. Företag Y säljer inte längre kortet för 4000:- utan nu mera för det vanliga priset. Hade du godtagit det?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett tangentbord från Webhallen igår. Det står "Tack för din beställning" i rubriken på mailet.
Samt detta:
"Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter."

Så ingen orderbekräftelse och med reservation direkt i mailet. Det låter inte som ett bindande avtal förrän de manuellt bekräftar ordern.

Permalänk
Medlem

@ramdm5: Här har du ett utlåtande från ARN som handlar om det här för en annan butik
http://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015-...

De anser att butiken har rätt i det fallet. Gäller att läsa vad som står i avtalen du accepterar när du lägger din beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

@ramdm5: Här har du ett utlåtande från ARN som handlar om det här för en annan butik
http://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015-...

De anser att butiken har rätt i det fallet. Gäller att läsa vad som står i avtalen du accepterar när du lägger din beställning.

Bra inlägg. Det handlar dock inte om att läsa avtalen utan just vad som anses vara en accept, något din länk svarar på.

Intressant (tycker jag) att en säljare kan ta betalt utan att det är en accept. Och är en accept först när sakerna skickats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Bra inlägg. Det handlar dock inte om att läsa avtalen utan just vad som anses vara en accept, något din länk svarar på.

Intressant (tycker jag) att en säljare kan ta betalt utan att det är en accept. Och är en accept först när sakerna skickats?

Jag syftades på ARN:s inlägg om att det normalt borde vara bindande avtal med beställningsbekräftelsen. Men att säljaren har lagt in klausul i avtalet som avtalade bort den biten.

Blir självklart fel när de tar betalt i förväg. Har dock sett folk som blivit sura när pengarna inte dras direkt och eventuellt blir problem när företaget väl ska dra pengarna. Omöjligt att göra alla glada.