Reklamation på ett par Astro A50 (gen2), Tvist med Teknikmagasinet.

Permalänk
Medlem

Reklamation på ett par Astro A50 (gen2), Tvist med Teknikmagasinet.

Hej, jag befinner mig i en liten Tvist med teknikmagasinet gällande en reklamation gällande ett par Astro A50 (gen2)

Jag har då köpt ett par A50's från teknikmagasinet 2017-04-17 och fick då ett dåligt ex, där det uppstod ett jordfel i TXD modullen (Den trådlösa enheten som kopplas till PS4/Xbox, PC m.m som gjorde att jag fick ett brus i höger hörlurskåpa. Jag gjorde då ett byte runt 1-2 månader efter och fick ett nytt par, lika A50 (gen2) där samma fel uppstod igen. Jag har då försökt kontakta Astro själva om felet och sökt hjälp hos dom men inte fått mycket tillbaka utöver att "The buzzing noise you are experiencing should not be heard when you play games or play music. Sen var det inge mer med det, enligt dom. Det var då jag kontakta Teknikmagasinet igen om detta och dom har nu erkänt det som ett fel och skulle då avhjälpa mig.

Nu kommer tvisten, Dom har då inga A50 (gen2) kvar i lager för att den produkten har utgått. Utan dom har däremot A50 (gen3) i lager.
Men när jag köpte denna vara var den på kampanj i buktiken för 1399kr jämfört med det ursprungliga priset på 3295kr. Så jag undrar då om jag kan göra en omleverans först till ett likvärdig par hörlurar men säger då att jag bara kan välja hörlurar för 1399kr om jag inte vill lägga till pengar. Då sa jag att jag inte ville det och dom erbjöd sig då att skicka in den på reparation.

Efter detta har jag läst på om detta och kommit fram till att jag bör ha rätt till ett par Astro A50 (gen3) även fast jag ursprungligen betalat 1399kr för min A50 (gen2). Men det är en del i konsumentköplagen som säger att dom har rätt i detta fall.
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Jag kontaktade Hallå konsument som säger detta:
Om du som privatperson köper en vara från ett företag har du reklamationsrätt i tre år. Du har då rätt att klaga på ursprungliga fel i varan och kräva att företaget rättar till det som är fel. Det kan antingen ske genom en reparation eller en omleverans, men om företaget har möjlighet att få försöka laga varan har de rätt att göra det i första hand. Vid en omleverans har du rätt att få en annan likvärdig vara som den du först köpte. Du ska inte behöva acceptera en sämre vara.

Samt att detta står i lagen:
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Med detta kommenterat till:
Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara.

Vem har rätt i detta fall?
Kommentera gärna varför.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Avstängd

hör du bruset så pass mycket när du spelar/ lyssnar på musik?

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Ja, jag tycker det är närvarande och störande även under spelning och när jag lyssnar på musik. Speciellt när jag spelar på kvällarna när jag håller en låg volymen.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Avstängd

@Fernlund: okej, då är det illa, tänkte mer om det är ett svagt brus som bara hördes när du surfar typ.

Permalänk
Medlem

Det bästa borde ju vara att du får pengarna tillbaka, på så sätt får du och butik den smidigaste lösningen på problemet. Självklart skall du kompenseras för transport tillbaka. Jag skulle inte säga att du har rätt till en bättre hörlur, då detta ju blir en sämre deal för företaget, tämligen mycket. Inte heller skall du få ett par sämre hörlurar, så då återstår pengar.

Butiken i sin tur borde ju kunna reklamera till sin retailer att de skickar skit-lurar till dom... (Kanske inte så de bär föra fram saken dock )

Permalänk
Medlem

De har väl alltid rätt att försöka reparera, eller ge pengarna tillbaka så vitt jag vet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Anses inte Gen2 och Gen3 vara likvärdiga om dom var ursprungligen lika värderade?

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

@e1m1: Jo det är ju sant, men det är ett ganska ökänt fel som ingen verkar hitta en lösning på. Jordfel kan vara ganska komplicerade att reparera.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

@Fernlund:

De har fortfarande dock rätt att fösöka, om de nu vill slösa lite tid på det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

@Foolwolf: Anses inte Gen2 och Gen3 vara likvärdiga om dom var ursprungligen lika värderade?

Högst förmodligen, probelmatiken ligger nog i att för butiken är det en avsevärd förlustaffär att ge dig gen 3 istället för 2. Har de haft gen 2 liggande ett tag så har de ju kostat dem en massa pengar. Det är så jag tror det ligger till. Då det finns en värdeskillnad dessemellan och de måste ta skillnaden på sin kostnad blir det ju fel för dem oavsett om lurarna är lika bra presterrande eller har kostat lika mycket pengar då deras inkomst vid försäljningen blir avgörande. Återigen, mina reflektioner, men också därav att pengar tillbaka borde vara det bästa. Det är inte för inte som just rea varor brukar komma med en mängd brasklappar...

Hoppas dock att det löser sig för dig, alltid djädrigt trist med saker och ting som strular.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Tack för ett bra svar! Men frågan är då åter, är det en oskälig kostnad för dom att ge mig ett par A50 gen3?
Är det på något sätt orimligt, förstår att det är en förlust för dom men är det verkligen orimligt?

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Glömde dock säga att jag är i behov av ett par lurar till mitt PS4 med bra ljud, så att få pengarna tillbaks är nog sista alternativet.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Ring konsumentombudet för din kommun.

De svar du fått verkar vara egna tycken. Finns andra trådar här i SweClockers som är mer faktabaserade.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Fernlund Jag har samma hörlurar, kör du med den senaste mjukvarudrivrutinen? Ifall ja, så ändra till den tidigare.

Firmware version 5037 är defekt, använd istället version 4142.

Du kommer fortfarande ha bruset när du pratar i micken, men inte konstant. Astro känner väl till bruset.

Skrivet av Astro Gaming CRT:

Hi Stefan

The buzz you are getting shouldn't be there all the time, this should only be happening when the mic picks up sound and even then should only be heard when no game sound is being played.

Regards,

Daniel Fletcher
ASTRO Gaming CRT

När jag hade firmware 5037 så var ljudet konstant, och väldigt störande. Men med version 4142 så kunde jag leva med det i alla fall.

Permalänk
Avstängd

För 1399kr kommer du inte få något som äns är i närheten av en Astro A50;/

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Hej, har testat alla deras firmwares samt i olika kombinationer. Får inte det att fungera oavsett.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Administrativ avgift

@Fernlund: Du jämför 2st olika saker när det gäller pris, är deras inköpspris på Gen2 vs Gen3.

De har rätt att reparera felet och ett likvärdigt är uppgraderade modellen mot en ev liten prisökning. Ex NON hade Gen3 på rea för 2100kr så en ökning från 1300kr->2000kr är inte en orimlig summa för teknikmagasinet. Låt dom försöka reparera men du ska ha ett gen2/gen3 som utbyte iaf.

@Metro35 spelar ingen roll om han så betalade 1kr för A50 , det ska jämföras med orginalpriset på lurarna inget annat. Här gäller dock inte butikspriset , utan deras inköpspris.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Astros kundsupport är bara att glömma sen dom blev uppköpta utav "Skullcandy"? Sen finns det lurar i det prissegmentet som är miltals bättre. Hade ett par Gen1 och de fungerade utmärkt men som sagt så är dom hiskeligt dyra för det priset man får ge.

Permalänk
Medlem

@Fernlund: Torde kunna tolkas som orimligt då det för dem inte är en vara till samma pris, just nu. Men om de vill ha goodwill, borde de inte bråka och kolla sina marginaler en extra gång alternativt erbjuda dig en riktigt schysst deal att uppgradera dig. Kan jag tycka, men.. :S

Permalänk
Skrivet av Metro35:

För 1399kr kommer du inte få något som äns är i närheten av en Astro A50;/

Finns många hörlurar i det prissegmentet som slår A50 på fingrarna.

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/arn/1999-4494 är ett liknande fall, där ett köp gjordes till nedsatt pris, varan var trasig, reparation eller omleverans var omöjligt (normalt kan inte säljaren häva ett köp på eget initiativ om kunden önskar reparation eller omleverans, se KKöpL 22§, 26§, 27§). Med hänvisning till KKöpL 33§ (som handlar om skadestånd vid prisskillnad / täckningsköp) rekommenderade ARN säljaren att ersätta köparen med en summa motsvarande varans ordinariepris, inte reapriset. Då rabatten vid köpet var 50% fick alltså säljaren betala köparen dubbelt så mycket som denne erlagt (895kr resp. 447,50kr), utan att det ansågs oskäligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD