Reklamation på ett par Astro A50 (gen2), Tvist med Teknikmagasinet.
Hej, jag befinner mig i en liten Tvist med teknikmagasinet gällande en reklamation gällande ett par Astro A50 (gen2)
Jag har då köpt ett par A50's från teknikmagasinet 2017-04-17 och fick då ett dåligt ex, där det uppstod ett jordfel i TXD modullen (Den trådlösa enheten som kopplas till PS4/Xbox, PC m.m som gjorde att jag fick ett brus i höger hörlurskåpa. Jag gjorde då ett byte runt 1-2 månader efter och fick ett nytt par, lika A50 (gen2) där samma fel uppstod igen. Jag har då försökt kontakta Astro själva om felet och sökt hjälp hos dom men inte fått mycket tillbaka utöver att "The buzzing noise you are experiencing should not be heard when you play games or play music. Sen var det inge mer med det, enligt dom. Det var då jag kontakta Teknikmagasinet igen om detta och dom har nu erkänt det som ett fel och skulle då avhjälpa mig.
Nu kommer tvisten, Dom har då inga A50 (gen2) kvar i lager för att den produkten har utgått. Utan dom har däremot A50 (gen3) i lager.
Men när jag köpte denna vara var den på kampanj i buktiken för 1399kr jämfört med det ursprungliga priset på 3295kr. Så jag undrar då om jag kan göra en omleverans först till ett likvärdig par hörlurar men säger då att jag bara kan välja hörlurar för 1399kr om jag inte vill lägga till pengar. Då sa jag att jag inte ville det och dom erbjöd sig då att skicka in den på reparation.
Efter detta har jag läst på om detta och kommit fram till att jag bör ha rätt till ett par Astro A50 (gen3) även fast jag ursprungligen betalat 1399kr för min A50 (gen2). Men det är en del i konsumentköplagen som säger att dom har rätt i detta fall.
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Jag kontaktade Hallå konsument som säger detta:
Om du som privatperson köper en vara från ett företag har du reklamationsrätt i tre år. Du har då rätt att klaga på ursprungliga fel i varan och kräva att företaget rättar till det som är fel. Det kan antingen ske genom en reparation eller en omleverans, men om företaget har möjlighet att få försöka laga varan har de rätt att göra det i första hand. Vid en omleverans har du rätt att få en annan likvärdig vara som den du först köpte. Du ska inte behöva acceptera en sämre vara.
Samt att detta står i lagen:
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Med detta kommenterat till:
Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara.
Vem har rätt i detta fall?
Kommentera gärna varför.
Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700