Grafikkort och HDMI 2.1 stöd?

Permalänk
Medlem

Grafikkort och HDMI 2.1 stöd?

Hej jag har hört rykten om att HDMI 2.1 kommer nästa år och då kommer tv apparater med 4k kunna byggas med stöd för upp till 120hz igenom HDMI 2.1 det jag då undrar är om man måste ha ny HDMI version på sitt nyköpta grafikkort eller om man kan använda sina nutida HDMI 2.0b ingångar till det nya?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha HDMI 2.1 i båda ändar. Det spelar ingen roll vilken signal skärmen kan ta emot om inte kortet kan skicka ut den.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: okej men tror du det skulle fungera att koppla hdmi 2.1 ifrån tvn till displayport i grafikkortet eller dylikt med andra uttag ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Med en aktiv adapter så är det möjligt att göra sådant, men det är inte säkert att någon bryr sig om att göra en sådan. Adaptrar från DisplayPort 1.2 till HDMI 2.0 var starkt försenade.

Sen är jag personligen lite tveksam om du kommer att se HDMI 2.1 i TV-apparater redan nästa år. Specen blev klar för bara ett par dagar sen. HDMI 2.0 tog mer än två år från att specen var kvar innan den fanns i produkter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ziggy_: Det är först om ett år vi vet hur omfattande utbudet är av produkter med HDMI 2.1-baserade funktioner. CES 2019 och möjligen IFA 2018 kanske blir riktigt intressant. Så detta är beslut som ligger i framtiden och räkna inte med att kunna lösa något med befintlig utrustning.

Permalänk
Medlem

@mpat: Joo sant :j

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: okej, Jo det är nämligen så att jag är ute efter en oled tv och fick råd om att vänta tills hdmi 2.1 kommer ut innan jag lägger ut så mycket på en tv. Vad skulle du föreslå?
Är det troligt att vi kommer se någon tv alls med 2.1 i slutet av vinter nästa år ?

Edit : sry för att jag inte citerade flera och slösade med att göra två poster

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ziggy_: Behöver du en TV idag? Titta då på det utbud som finns idag.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Alltså jag har redan en 47" 1080p tv idag och det jag tittar på mest just nu är livestreams på twitch och dem sänder ju allting i mellan 720 till 1080p beroende på streamare men det finns många filmer jag skulle vilja se som har kommit och som finns att köpa till 4k tv apparater, och när jag väl ska köpa så är jag sugen på oled tv men då hörde jag om det där med 2.1 hdmi är påväg så då kände jag att det är nog värdast att vänta för det kommer nog hända att jag kommer spela på den tvn också och då är 120hz starkt välkommande .

Kort Sagt jag har en tv som fungerar men jag har både budget och sug för en ny tv fast jag kan helt klart vänta tills det nya kommer.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ziggy_: 4K/120 Hz är en funktion i HDMI 2.1-specifikationen. Det är inte samma sak som att "alla apparater med HDMI 2.1 kan köra 4K/120 Hz".

Man har nu inom HDMI Forum enats om hur 4K/120 Hz med mera ska fungera och hur den tekniken ska implementeras i HDMI-kretsuppsättningar. Men det är fortfarande ett smörgåsbord av funktioner som bär olika nivåer av relevans för olika typer av produkter. Tyvärr missuppfattas detta alldeles för ofta. Man ska alltid utgå från funktion när det gäller produkter, aldrig version.

Vad vi kommer att se om ett år är TV-apparater som får delar av funktionerna i HDMI 2.1. Men för att 4K/120 Hz ska fungera krävs att någon tillverkare är intresserad av att tillverka en sådan TV. Vilket inte är helt självklart eftersom vi befinner oss i en hönan-eller-ägget-situation. Det finns inga konsumentkällor som kör 4K/120 Hz, än minde sådana om kör detta över HDMI. Därför kan det dröja.

Med andra ord, utgå från vad som finns idag och vad som är möjligt idag.

Permalänk
Medlem

Och lättare blir det inte att få 2.1 HDMI på GPU.
Nvidia verkar ju inte komma med något på typ 6 mån samt AMD har precis lanserat sitt. Så 2.1 där är nog 1 år bort... lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ziggy_: 4K/120 Hz är en funktion i HDMI 2.1-specifikationen. Det är inte samma sak som att "alla apparater med HDMI 2.1 kan köra 4K/120 Hz".

Man har nu inom HDMI Forum enats om hur 4K/120 Hz med mera ska fungera och hur den tekniken ska implementeras i HDMI-kretsuppsättningar. Men det är fortfarande ett smörgåsbord av funktioner som bär olika nivåer av relevans för olika typer av produkter. Tyvärr missuppfattas detta alldeles för ofta. Man ska alltid utgå från funktion när det gäller produkter, aldrig version.

Vad vi kommer att se om ett år är TV-apparater som får delar av funktionerna i HDMI 2.1. Men för att 4K/120 Hz ska fungera krävs att någon tillverkare är intresserad av att tillverka en sådan TV. Vilket inte är helt självklart eftersom vi befinner oss i en hönan-eller-ägget-situation. Det finns inga konsumentkällor som kör 4K/120 Hz, än minde sådana om kör detta över HDMI. Därför kan det dröja.

Med andra ord, utgå från vad som finns idag och vad som är möjligt idag.

jo jag förstår vad du säger och det låter helt rimligt men jag har hört "vet inte säkert" att xbox one x ska vara byggt till att stödja hdmi 2.1 och då fick jag känslan att det kommer bli stort ganska snabbt om det redan har börjats förberedas inför det på det viset

Skrivet av Paddanx:

Och lättare blir det inte att få 2.1 HDMI på GPU.
Nvidia verkar ju inte komma med något på typ 6 mån samt AMD har precis lanserat sitt. Så 2.1 där är nog 1 år bort... lätt.

men som sagt det kanske finns någon som vill lägga tid till att göra adaptrar till displayport och köra den vägen om du hänger med :)?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

men som sagt det kanske finns någon som vill lägga tid till att göra adaptrar till displayport och köra den vägen om du hänger med :)?

Och som sagt, adaptrarna brukar ta ännu längre tid att leta sig ut (och du måste då ha en som verkligen klarar 4k 120Hz, eller vad du vill ha). Du har bättre chans att hitta en TV med DP och köpa en aktiv förlängd DP kabel.

Annars finns ju redan de för 4k 60Hz... inte för jag vet "hur bra" det fungerar dock.
https://www.inet.se/produkt/6600074/adapter-displayport-1-2-t...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ziggy_:

jo jag förstår vad du säger och det låter helt rimligt men jag har hört "vet inte säkert" att xbox one x ska vara byggt till att stödja hdmi 2.1 och då fick jag känslan att det kommer bli stort ganska snabbt[...]

Xbox one x kommer inte "stödja HDMI 2.1". Den kommer att kompletteras med ett urval av funktioner i HDMI 2.1-specen. Högst troligt sådant som rör Game Mode VRR och kanske dynamisk HDR vilka inte ställer nya krav på signalformat utan är mer av metadatakaraktär.

Att köra 4K/120 Hz kräver annan signalhantering och därmed högst troligt helt nya kretsuppsättningar.

Adaptrar för Displayport som "stödjer hdmi 2.1" är heller inget som kommer att komma i någon rimlig form. Displayport är inte HDMI och det går inte att bara översätta funktioner hur som helst. Vad som kan komma i form av adaptrar/omvandlare är sådant som rör själva bandbredden på signalen. Likt att köra 4K/120 Hz.

Fast ingen tillverkare bygger omvandlare och liknande innan sådana produkter finns på marknaden. Det vill säga att först när 4K/120 Hz-över-HDMI-TV börjar bli väl spridda kanske någon ser behovet av sådan produkter. Det är minst ett par eller flera år framåt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej tack för att du klargjorde det :). Då misstog jag mig och min magkänsla att tro på dem rykterna som jag hört men jag upskattar att du klargjort detta och vi har tur som har dig här på Sweclockers . Jag måste ta en stor funderare på hur jag ska göra om det blir en ny eller inte men det kan nog bli en ny. vad skulle du ha gjort ? min nuvarande tv är inte trasig utan det är bara det att jag är sugen på nytt av det bättre då jag har ekonomin som tillåter det nu. :)?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ziggy_: Prylarna kommer när prylarna kommer. Först när prylarna med nya funktioner finns att köpa kan man börja fatta vettiga köpbeslut.

Jag har ingen aning om när TV-apparater och källor kommer där 4K/120 Hz blir ett faktum. För ett fåtal mycket dyra spelskärmar ska det komma nästa år, ett år senare än utlovat. Så utgå från vad som finns idag. Köp eller stå över.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: okej det har jag också blivit intressserad av. jag funderar nämligen på att köpa en asus rog swift PG27UQ som släpps nästa år och det tär inte på min budget med en oled tv också.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci