Permalänk
Medlem

Nvidia grafikkort på Freesync skärm?

Hej, jag sitter och funderar på ny skärm men blir lite skärrad över priserna på G-Sync skärmar.
Jag har kollat både recensioner och videos där det jämförs att köra med Nvidia eller AMD kort på Freesync skärmar och ibland är det skillnad och ibland knappt någon alls.

Priserna skiljer ju rätt ordentligt så nu tänkte jag fråga om någon annan här kör med Nvidia kort och Freesync (om ni vågar svara), fungerar det bra?
Jag sitter på en lite äldre dator för tillfället men spelar inte så mycket annat än World of Tanks för tillfället så kraven är inte så höga.

Jag har för tillfället en 27" LG IPS som fungerat bra flera år, men jag är riktigt sugen på en 144Hz eller liknande nu.
Den stora frågan är väl om jag kommer märka stor skillnad om jag går över till TN (då det verkar ha varit problem med ips 144Hz) samt det med Freesync.
Bland annat AOC har ju skärmar som kostar hälften så mycket som tex en Asus ROG IPS, då med annan panel.
Är det värt att lägga nästan 7000kr för att få en 27" G-Sync IPS skärm?
Upplösningen spelar inte så stor roll men det lutar väl åt 1080p för annars behöver jag nog uppgradera mobo+cpu+gfx också.

Många frågor men tacksam för svar.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk

@knorren: du kan använda freesync skärmar med nvidia kort ja, men du kan inte använda dig av sync funktionen

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är ju förstås, kommer jag märka skillnad, dvs mindre trötta ögon, eller gäller det bara ifall jag köper g-sync?

Nu är ju min skärm ganska gammal, har färgerna på TN-paneler blivit bättre de senaste 3-4 åren eller är de lika kassa, i jämförelse med IPS, som tidigare?

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem

jag tycker att free sync är så jävla värt det. Ingen mer screen tearing och mer mjuk bild är sjukt underbart jmf mot standard skärm.

Har ej använt mig av gsync men förmodligen likt freesync.

glömde nämna att du behöver ett amd kort för att nyttja freesync lr nvidia kort för gsync

Permalänk
Medlem

Kör du ett Nvidia-kort ihop med en Freesync-skärm så är det exakt samma sak som att köra ett Nvidia kort ihop med en helt vanlig skärm utan någon som helst Sync. Varken mer eller mindre.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Mattecoach

Nu verkar ju detta inte vara fallet längre (såg en ny video från Linus Tech Tips där han använde FreeSync med nVidia-kort). Någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nu verkar ju detta inte vara fallet längre (såg en ny video från Linus Tech Tips där han använde FreeSync med nVidia-kort). Någon som har testat?

Det kräver att man har ett AMD kort installerat i burken med. Kan ju vara via iGPU men tvekar på dom flesta har det.
Sen det den gör är ju att skicka signalen över AMD kortet och då lever man helt på att Windows är snäll och gör allt korrekt och inte råkar köra fel GPU i något spel. Skulle absolut inte rekommendera det från vad jag hört men har inte testat själv så vet inte exakt hur det är i praktiken.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650