Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1991:

Nja, jag har win 7 skiva, det är allt... Bios kommer jag in i. Men får väl försöka fixa win 10 på nytt.

Är det något speciellt man ska tänka på om man ska lägga in det på USB och boota från USB?

Skickades från m.sweclockers.com

MS media creation tool fixar allt det till dig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är ett gammalt verktyg som inte används mer.
Det nya som används till W10 är detta, klicka på "Ladda ner verktyg nu".
SE https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
EN https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Det är ett gammalt verktyg som inte används mer.
Det nya som används till W10 är detta, klicka på "Ladda ner verktyg nu".
SE https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
EN https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Tack för din hjälp!

Så det är bara att ladda ned denna, lägga över på USB och sedan boota från USB? Och då kan jag välja något läge som gör att jag inte behöver formatera om SSD:n? Så att jag kan återställa mitt befintliga Win 10 ?

Om inte, alltså att jag måste installera hela win 10 på nytt och all data går förlorad, hur blir det då med aktivering av windows etc?

Stort tack för din hjälp igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1991:

Tack för din hjälp!

Så det är bara att ladda ned denna, lägga över på USB och sedan boota från USB? Och då kan jag välja något läge som gör att jag inte behöver formatera om SSD:n? Så att jag kan återställa mitt befintliga Win 10 ?

Om inte, alltså att jag måste installera hela win 10 på nytt och all data går förlorad, hur blir det då med aktivering av windows etc?

Stort tack för din hjälp igen!

Ja man kan använda detta verktyg både för att skapa en bootbar usb och ladda ner W10.
När man sen går igenom installations processen skall där finnas ett alternativ där man behåller alla sina filer, om det är exakt alla filer och när alternativet kommer vet jag inte eftersom jag aldrig gjort det själv, men tanken med detta alternativ är ju att man inte skall förlora viktiga saker men samtidigt kunna installera om windows.

Hittade detta på MS sida under "använd installationsmedia för att återställa datorn. https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...

1. På en fungerande dator går du till webbplatsen för nedladdning av Microsoft-programvara.

2. Ladda ned verktyget för att skapa media och kör det sedan.

3. Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.

4. Välj språk, version och arkitektur (32-bitars eller 64-bitars).

5. Följ anvisningarna för att skapa installationsmediet och välj sedan Slutför.

6. Anslut installationsmediet som du skapade till datorn som inte fungerar och slå sedan på datorn.

7. På den första installationsskärmen anger du språk och andra inställningar och väljer sedan Nästa. Om du inte kan se installationsskärmen är din dator kanske inte inställd för att kunna startas från en annan enhet. Gå till datortillverkarens webbplats och leta efter information om hur du ändrar datorns startordning. Försök sedan igen.

8. Välj Reparera datorn.

9. Välj Felsök på skärmen Välj ett alternativ. Sedan kan du:
*Återställa från en systemåterställningspunkt genom att välja Avancerade alternativ > Systemåterställning. Detta tar bort nyligen installerade appar, drivrutiner och uppdateringar som kan orsaka problem med datorn. Dina personliga filer påverkas inte när du återställer från en återställningspunkt.

*Välj Återställ den här datorn om du vill installera om Windows 10. Då tas de appar och drivrutiner som du installerat och de ändringar du gjort i inställningar bort, men du kan välja om du vill behålla eller ta bort dina personliga filer.

Aktiveringen skall skötas med automatik eftersom licensen sparas med ett "fingerprint" av ditt moderkort på MS serverar, viktiga är bara att installera samma version av W10 som man hade innan.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag köpte precis windows 10 från kinguin. Och man måste aktivera deras koder via telefon.

https://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professi...

Om ni trycker på aktivering på länken ovan, så ser ni att dom länkar till dne här sidan https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Jag laddade ner installation media därifrån, valde att göra en iso fil och så valde jag keep nothing (antar att det är clean installtion). Nu när jag ska aktivera windows så finns det inget phone option.

Såhär ser det ut för mig https://gyazo.com/1b9a2d39dfffd4891e4a98c7dd893485 Det står att den är aktiverad men vet inte hur för har inte angivit någon kod någonstans så kan inte stämma.

Jag har även testat method 2 som dom skriver på kinguin sidan men inget händer när jag skriver in SLUI 4 trycker på programmet men inget öppnas och ingen error.

Permalänk
Medlem

@pukko

Om det tidigare har varit en aktiverad Windows 10 installation tillsammans med moderkortet som du nu använder så blir den nya installationen automatiskt aktiverad med den gamla digitala licensen när du är uppkopplad till internet.

Jag kör med Windows 10 Pro Insider Preview som var aktiverad med digital licens och när jag sedan installerade vanlig Windows 10 Pro utan att skriva in någon licensnyckel på ett USB minne (WinToUSB) så blev den aktiverad helt automatiskt med den digitala licensen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@pukko:
Som janee skrev så kommer Windows automatiskt använda den produktnyckel som (senast) var registrerad tillsammans med moderkortet om man inte anger någon under installationen.

För att ändra produktnyckel i Windows 10 (om man nu har valt att inte ange den under installation).
Måste man göra på detta vis:
"Settings" sedan "Update & security" sedan "Activation" under "Update product key" klicka på "Change produkt key", då ploppar ett fönster upp där man kan skriva in produktnyckeln.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

då var vi där igen..uppdaterade till creators update och även denna gång kan jag inte köra några program som admin.
och ja, mitt konto står som administratör. jag fattar inte varför det blir såhär..

och en annan dålig grej är att mitt windows verkar ta bort mina skapade återställningspunkter i system restore av sig själv, för jag har inte tagit bort dom. och nu var system restore avstängt också

som tur är skapade jag en system image innan uppdateringen till creators update, för jag tog för givet att det skulle bli strul.

egentligen ville jag inte ens köra uppdateringen men windows gjorde det ändå trots att jag har ändrat dword inställingen till att jag laddar ner och installerar om jag vill. men med denna uppdatering så fick jag tydligen inte betsämma själv.

hur gör jag för att fixa dessa grejer? eller är min dator helt enkel inte kompatibel med creators update?

Permalänk
Medlem

Hej på er,

förstår inte riktigt det här med om man byter modekort och om man måste köpa nytt windows.

Har en dator som är köpt från komplett (Komplett PC ni vet) och nyckeln till windows sitter ovanpå chassit (windows 8.1). Om jag nu byter modekort måste jag då köpa nytt windows eller kommer det gamla fungera att installera igen? Ska använda samma SSD som det ligger på nu efter uppgraderingen är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dippenz:

Hej på er,

förstår inte riktigt det här med om man byter modekort och om man måste köpa nytt windows.

Har en dator som är köpt från komplett (Komplett PC ni vet) och nyckeln till windows sitter ovanpå chassit. Om jag nu byter modekort måste jag då köpa nytt windows eller kommer det gamla fungera att installera igen? Ska använda samma SSD som det ligger på nu efter uppgraderingen är tänkt.

Finns OEM och Retail, OEM är till för datortillverkare så som HP. En dator som förblir den samma "typ". Nu vet jag inte hur det är med komplett men dom kan troligtvis använda sig utav OEM då det är en billigare version.
Har ingen aning om hur man kan kolla upp om det är retail eller oem.

Permalänk
Medlem

@Dippenz: Om du inte redan har kopplat aktiveringen för Windows 10 till ett Microsoft konto så kan du göra detta innan du byter moderkort och då skall det enligt Microsoft vara möjligt att aktivera Windows 10 igen som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea... om detta inte fungerar så finns det en länk längst ner på sidan till kundsupport.

Du kan kolla om du redan har kopplat aktiveringen till ett Microsoft konto genom att klicka på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Finns OEM och Retail, OEM är till för datortillverkare så som HP. En dator som förblir den samma "typ". Nu vet jag inte hur det är med komplett men dom kan troligtvis använda sig utav OEM då det är en billigare version.
Har ingen aning om hur man kan kolla upp om det är retail eller oem.

Ska försöka se om jag kan hitta det! Tack!

Skrivet av janee:

@Dippenz: Om du inte redan har kopplat aktiveringen för Windows 10 till ett Microsoft konto så kan du göra detta innan du byter moderkort och då skall det enligt Microsoft vara möjligt att aktivera Windows 10 igen som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea... om detta inte fungerar så finns det en länk längst ner på sidan till kundsupport.

Du kan kolla om du redan har kopplat aktiveringen till ett Microsoft konto genom att klicka på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Låter super! Ska se till att det är aktiverat då! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Uppdaterade idag BIOS (rekommenderades av Lenovo Companion på datorn) på min Win10 dator med VeraCrypt full disc encryption på. Installation gick bra fram tills omstart av datorn. Datorn drar igång men står och laddar med texten "Diagnotiserar" och "Försöker Reparera", vilket misslyckas och kan ej komma vidare in på Windows.
Startar om datorn i BIOS läget och VeraCrypt finns ej som alternativ. Inget av återställningsalternativen av Windows fungerar.

Kukade allt ur för att jag hade VeraCrypt installerat när jag gjorde BIOS uppdateringen?
Hur kan jag återställa datorn, är det att lämna in den som gäller eller ladda ner Windows på ett USB? Windows kom förinstallerat med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Neknot: Prova ladda ner W10 själv, borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

@Neknot:
Om disken är krypterad, kommer en om/ny installation av Windows inte hjälpa.

Har du inte skapat någon form av "räddnings media" för att kunna dekryptera den, har du två alternativ, antingen monterar du disken i en annan dator och dekrypterar den via VeraCrypt på den datorn.
Eller så låg nivå formaterar (low level format) du den (ända sättet förutom att dekryptera via programet man krypterat med, att bli av med krypteringen på en fullt krypterad disk, vad jag vet).

Det är iaf så jag har fått göra med krypterade diskar, eftersom även om man formaterar disken via Windows, så försvinner inte krypteringen.

Låg nivå formatering raderar dock ALL DATA på disken eftersom allt skrivs över, bara så du är medveten om det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Koppla ur andra diskar vid installation?

Vill minnas att omkring Windows 98/7 tiden var snack om att koppla ur alla andra diskar, för att undvika att system/boot filer hamnar på en annan disk(D:) och undrar då vad som gäller idag?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Neknot:
Om disken är krypterad, kommer en om/ny installation av Windows inte hjälpa.

Har du inte skapat någon form av "räddnings media" för att kunna dekryptera den, har du två alternativ, antingen monterar du disken i en annan dator och dekrypterar den via VeraCrypt på den datorn.
Eller så låg nivå formaterar (low level format) du den (ända sättet förutom att dekryptera via programet man krypterat med, att bli av med krypteringen på en fullt krypterad disk, vad jag vet).

Det är iaf så jag har fått göra med krypterade diskar, eftersom även om man formaterar disken via Windows, så försvinner inte krypteringen.

Låg nivå formatering raderar dock ALL DATA på disken eftersom allt skrivs över, bara så du är medveten om det.

Jo nu när du säger det gjorde jag nog med största sannolikhet en resque disc som ligger på ett USB, om jag inte minns helt fel. Hoppas på det och att den lösningen fungerar, är ute och reser så får styra upp det vid hemkomst runt nyår. Annars får det bli något av dom andra alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vill minnas att omkring Windows 98/7 tiden var snack om att koppla ur alla andra diskar, för att undvika att system/boot filer hamnar på en annan disk(D:) och undrar då vad som gäller idag?

Jo det är fortfarande rekommenderat att endast ha den disken ansluten som du skall installera på.
Sen beror ju allt på, har det funnits OS tidigare på den disken du skall installera på så är risken inte så stor det blir fel om den redan innehåller bootloader.

Största risken för att få bootfilerna fel är när man byter disk för OS och den gamla OS disken sitter inkopplad medans man installerar OS på den nya disken, installationen känner då att det redan finns en bootloader (på annan disk) och installerar inte någon på den nya.

Permalänk
Medlem

@MacAllan
Tackar då var de som jag trodde, jag brukar även ta bort alla partitioner och skapa nya vid formatering/ny installation på den disken Windows ska in på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Att ta bort partitionerna tror jag inte spelar någon roll om det bara gäller ominstallation.
Visserligen är det snabbt gjort men jag kan inte se någon vinning i det.

Permalänk

Hallå!
För ca 2 år sedan köpte jag en ny Hp laptop med Windows 10 installerat. Sedan dess har jag bara använt den för skola och lite slö surfning. Men de senaste två dagarna så har en pop-up ruta kommit upp där det står att min Windows nyckel håller på att löpa ut.
I pop-upen finns det även ett alternativ där man kommer in till inställningar, under fliken "Aktivering".
Där under Aktivering står det "Windows har aktiveras med din organisations aktiveringstjänst".
Jag förstår nada. Vad ska jag göra? Står ingen produktnyckel varken på kvittot, kartongen datorn levererades i eller i någon av de manualer som följde med...

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk

Hej!
Har precis satt ihop en dator (Ryzen 3 1200, Radeon RX 550 4gb, Ballistix sport 2x4 gb 2666mhz, msi B350M Pro-VDH). Jag köpte med windows 10 64bit v. 1703 på DVD. Problemet är att när jag bootar från skivan så kommer jag först till windows loggan, några sekunder senare kommer det fram en liten prick, men sen händer inget mer. Vad jag kan se och höra så "jobbar" inte datorn något och jag har låtit den stå i ungefär tre timmar i väntan på att något ska hända. Jag provade även att ladda ner windows 10 till en usb-sticka, med precis samma resultat då jag bootar från den. Jag har googlat men hittar inte något om just detta problem. Mycket tacksam för hjälp och idéer!

Permalänk
Medlem

@MagnusKri:
Kan vara något med (hård)disken, prova med en annan om du har möjlighet, alternativt koppla ur den.
Om du kopplar ur den och det är den ända disken, kommer du naturligtvis inte kunna installera Windows, men detta är bara ett test för att se om du kommer förbi där det strular.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Provade att koppla ur hårddisken nu, fastnar fortfarande på samma ställe. Kan tillägga att i BIOS så kan den upptäcka processorn, minnet, cd läsaren och hårddisken. Grafikkortet ser jag ingenting om men vet inte heller om man ska kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusKri:

Grafikkortet ser jag ingenting om men vet inte heller om man ska kunna göra det?

Nej, man ser inget om det.
Strul med grafik-kortet = I regel ingen bild överhuvud taget.

Om du har tillgång till en annan dator (spelar ingen roll vad den har för hårdvara, (dock så måste den möta minimum kraven för Win 10) bara att den kan boota från DVD/USB och att du kan koppla in din disk på den).
Kan du installera Windows på den, MEN när den startar om för första gången under installationen, stänger du av den, innan den startar upp installationen igen, d.v.s du stänger av den redan under POST (där det "rabblas upp" CPU, RAM etc.).

Du kopplar sedan in disken på den andra datorn igen, och installationen kommer att fortsätta på den, eftersom det ända som görs före första omstarten är att installations-filerna kopieras till disken.

Observera att om du gör ovanstående, koppla ur alla diskar som den datorn har först, för att undvika att det blir strul med den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusKri:

Hej!
Har precis satt ihop en dator (Ryzen 3 1200, Radeon RX 550 4gb, Ballistix sport 2x4 gb 2666mhz, msi B350M Pro-VDH). Jag köpte med windows 10 64bit v. 1703 på DVD. Problemet är att när jag bootar från skivan så kommer jag först till windows loggan, några sekunder senare kommer det fram en liten prick, men sen händer inget mer. Vad jag kan se och höra så "jobbar" inte datorn något och jag har låtit den stå i ungefär tre timmar i väntan på att något ska hända. Jag provade även att ladda ner windows 10 till en usb-sticka, med precis samma resultat då jag bootar från den. Jag har googlat men hittar inte något om just detta problem. Mycket tacksam för hjälp och idéer!

Verkar som du försöker boota från SSD/HDD istället för DVD eller USB, har du valt rätt enhet att boota från i boot meny?

Permalänk

@MacAllan:

Nej då jag bootade från DVD och USB, annars tror jag inte att jag kommit till windowsloggan till att börja med. Testade hur som helst ett annat moderkort och då kom det igång direkt. Kanske råkade paja det på något sätt under montage. Mycket glad för svaren, tack så mycket! God fortsättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusKri:

@MacAllan:

Nej då jag bootade från DVD och USB, annars tror jag inte att jag kommit till windowsloggan till att börja med. Testade hur som helst ett annat moderkort och då kom det igång direkt. Kanske råkade paja det på något sätt under montage. Mycket glad för svaren, tack så mycket! God fortsättning

Testa ta isär allt och bygga ihop datorn igen. Processorn också. Det har löst fel trots att man inte såg eller kände något fel (böjda pinnar, skador mm).

Vänta med att koppla delar/kablar som inte behövs så det inte är tex delvis skadad USB kabel, kabel till disk/DVD mm eller port dom kopplades till som gör att den slösar tid. Om det går testar du koppla skärmen till moderkortet och ta bort grafikkortet HELT. Testa ta bort alla diskar/DVD och kablarna till dom.

Testa mus tangentbord, USB minne med andra portar.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att ominstallera mitt windows 10.
La in Win 10 på ett USB-minne med hjälp av Microsofts egna verktyg.

Sen kommer jag inte längre. Vet inte om jag gör rätt i BIOS, men inget jag gör fungerar.
Försökt med allt men det verkar som att datorn inte hittar USB-minnet när jag försöker göra så att datorn ska starta från det.
Datorn startar bara som vanligt, och det vill jag ju inte.

Kan någon, så pedagogiskt som det går (är teknisk som en potatis...) förklara hur jag gör för att boota från ett USB-minne? Börjar bli rejält frustrerad här