Köpråd: Ljudkort till Genelec 8010-studiomonitorer

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ljudkort till Genelec 8010-studiomonitorer

tjena, ska om ett tag skaffa studio monitorer samt ljudkort.
högtalarna blir nog genelec 8010. bor i lägenhet så vill ej ha så stora.

men ingen aning vilket ljudkort jag ska ha. kan inte så jätte mycket om ljud osv. vill inte lägga ut en massa pengar i onödan.
det jag hittar som inte är alldeles för dyrt är zoom uac 2. eller focusrite 2i4/2i2. är det bra val eller måste jag lägga några tusen till ? har frågat musikaffärer och de flesta tycker z uac 2 är bra val. har ni några erfarenheter med ljudkort, eller kort som ni använder, som går att rekommendera.
skulle ju jätte gärna köpa rme, eller apollo kort. men blir lite för mycket för nu läget.
ska bara användas hemma, inget avancerat

/ J

Permalänk
Hedersmedlem

@titanx1337 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

On topic: Vilket moderkort/internt ljudkort har du? Om du inte har problem med ljudstörningar o.l. kan du ju testa att köra via moderkortet, gärna med en passiv volymkontroll (ex. Fostex PC-1).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

har ett b350 strix f mderkort. ingen aning vad det är för internt ljudkort. går säkert bra att köra moderkortet. men kan vara bättre att ha ett externt / anpassat för studiobruk. vill gärna lära mig musikprogram,koppla hörlurar osv så kanske är fördel att ha ett externt ? inte vet jag :).

Permalänk
Medlem

Steinberg UR22 eller Focusrite Scarlett 2i2 om du behöver line för mikrofon.
Själv kör jag en o2+odac till mina aktiva lsr305 och dt880. 2 Rca ut bak och en 6,3 fram. Funkar super
Godnatt

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305