DAC eller en hörlursförstärkare?

Permalänk
Skrivet av Hypnotize91:

@blue eyed devil: Sitter du på högupplösta filer så hörs en viss skillnad. För dagligt bruk så är det bara att trumma vidare på 24/48

Ska testa FLAC filer sen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Till TS du kan även kolla på tillverkaren Ifi (enkelt att söka på t.ex prisjakt).

Vad gäller ljud inställningar så vill du så långt som möjligt undvika övergångar, så att cd ljud håller 44,1 kHz och 16 bitar bör skickas ut som det samma och många filmer har 48 kHz och 24 bitar. Har du SACD så är det inlagt med 2,8 MHz och 1 bit och bör skickas ut som detta, dock stödjer få billigare dac:ar detta. Du bör inte skicka ut cd som en multipel av 48 och ej heller filmljud som en multipel av 44,1 så länge detta nu inte är original frekvensen. En multipel av samma kan dock ge fördelar men det beror på många kringliggande faktorer som tar väldigt lång tid att förklara, såsom att skicka ut cd ljud som en 88,2 eller 176,4 kHz signal. Att ändra bitdjupet ger större dynamik, eller skillnad på högsta möjliga och lägsta möjliga ljudutgång och ska ej spela någon roll så långe du ej skickar ut en högre signal än vad som går med rådande bit djup.

Detta blev en lite längre text än väntat men hoppas ni kan ha någon nytta av informationen.

Permalänk
Medlem

Ökar man till bitraten får man väl mindre kompression av ljudet när man justerar volymen digitalt i datorn? Vet dock inte hur kompressionen påverkas när man justerar volymen på en 16-bitars ljudstream som skalats upp till 24.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Bit depth och sample rate spelar näst till ingen roll för användaren, oroa er inte.
Du dör innan du hör skillnaden mellan 16 och 24 bit.

Konvertern för sample rate kan dock skapa problem när en högre sample rate converts till lägre, så det är väl det en kan oroa sig för.
Sedan om du har otroligt bra hörsel och lurar kanske du kan höra skillnaden mellan 44.1/44.8 och 98 kHz eller högre, men skillnaden är många fraktioner av skillnaden mellan mp3 och lossless.

Permalänk
Skrivet av Narfez:

Till TS du kan även kolla på tillverkaren Ifi (enkelt att söka på t.ex prisjakt).

Vad gäller ljud inställningar så vill du så långt som möjligt undvika övergångar, så att cd ljud håller 44,1 kHz och 16 bitar bör skickas ut som det samma och många filmer har 48 kHz och 24 bitar. Har du SACD så är det inlagt med 2,8 MHz och 1 bit och bör skickas ut som detta, dock stödjer få billigare dac:ar detta. Du bör inte skicka ut cd som en multipel av 48 och ej heller filmljud som en multipel av 44,1 så länge detta nu inte är original frekvensen. En multipel av samma kan dock ge fördelar men det beror på många kringliggande faktorer som tar väldigt lång tid att förklara, såsom att skicka ut cd ljud som en 88,2 eller 176,4 kHz signal. Att ändra bitdjupet ger större dynamik, eller skillnad på högsta möjliga och lägsta möjliga ljudutgång och ska ej spela någon roll så långe du ej skickar ut en högre signal än vad som går med rådande bit djup.

Detta blev en lite längre text än väntat men hoppas ni kan ha någon nytta av informationen.

Meridian skickade med en manual om hur man skulle ställa in allt, vilket jag gjort då. Köpte denna främst för att den hade stöd för MQA. Är oerhört nöjd med ljudet, speciellt om man spelar upp Tidal Masters låtar. Ingen dag och natt skillnad men skillnad är det alltid. Dessvärre blev den en dyrare lösning än jag förväntat. Denna hade ju ingen volymkontroll vilket jag visste men trodde inte jag skulle störa mig så mycket på att reglera i Windows. Så det blir att inhandla en förstärkare med volymkontroll också.

Tyvärr räckte inte kablarna jag har hemma för att koppla in DAC:en till mina Genelec högtalare och prova :/

Hörlurar är som en sjukdom, var ett par år sedan jag hade bättre lurar men man köper ju nästan hela tiden något och sen när man upptäcker hur mycket pengar man lagt ner för dem få timmarna man kan lyssna på musik, dvs när fru och barn är ute på vift så blir det väldigt många kronor per minut musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Köp en DAC/AMP.

Fiio e10k och FX-Audio DAC x6 är två alternativ.

Gammal tråd, men letar just nu efter förstärkning för mina lurar.
Då jag tycker mitt ljudkort, Asus DGX, inte levererar tillräckligt hög ljudvolym.
(använder UNi Xonar drivare)
http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/
Hörlursförstärkning är på >64ohm

Låter utmärkt med alla lurar jag testar, inget dist eller sådant, men det är alldeles för lågt även vid 100%
Det jag saknar är maxvolym, alla lurar låter bra på högsta volym, även testat koppla in via min "riktiga" förstärkare, en Sony DN1080.
Samma sak där, högsta volym 70-75dB. Lurarna har mer att ge. Låter bra.

Så jag undrar hur en "dac/förstärkare" via USB, som får 2-10w skulle bli bättre?

Testat med bl.a:
Beyer DT770 80/250ohm, HyperX Cloud, Samson 850.

edit: Börjar bli gammal också, 40år, så kanske har tappet en del.
Men när jag leker med EQ hör jag lätt skillnad neråt 16000Hz.

edit2: Tillkallar ljudgurun @mrqaffe

Permalänk
Medlem

@Falcon: Tja!

Nu var det ju ett tag sen du skrev men har du inte hittat något kanske du får nytta av mitt tips ändå!

Jag är O2+ODAC frälst... Den fixar att driva min HE-5XX till hög volym utan problem, men ska den spela högt får jag köra mitt high-gain läge. Min low-gain är satt till 1 x och jag har för mig high är satt till 3,5 x.
Det går att justera gain-lägena genom att byta motstånd utan att löda om så önskas om den är byggd enligt originalspec men jag tror 6,5 x gain som är high-gain original spelar tillräckligt högt utan problem. Köper du förstärkaren från någon som bygger efter beställning bör dom kunna anpassa gain åt dig när du beställer.
Finns det fler ljudnissar i närheten får ni gärna rätta mig om jag har glömt!

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |