DAC eller en hörlursförstärkare?

Permalänk

DAC eller en hörlursförstärkare?

Vill få ut det mesta ur mina Grado SR325e och mitt moderkort som skulle har dedikerad hörlursförstärkare med en TI NE5532 Op-amp låter visserligen bra. Bra mycket bättre än om jag använder min iPhone. Dock så är det oerhört mycket bakgrundsljud via hörlurs utgången på datorn så jag behöver en ny och bättre källa och där antar jag att det är en DAC jag bör skaffa, men bör jag även skaffa en hörlursförstärkare också?

Har ingen plats för interna komponenter i datorn så det är externt som gäller. Och gärna något som går att använda ihop med annan utrustning också som min telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Vill få ut det mesta ur mina Grado SR325e och mitt moderkort som skulle har dedikerad hörlursförstärkare med en TI NE5532 Op-amp låter visserligen bra. Bra mycket bättre än om jag använder min iPhone. Dock så är det oerhört mycket bakgrundsljud via hörlurs utgången på datorn så jag behöver en ny och bättre källa och där antar jag att det är en DAC jag bör skaffa, men bör jag även skaffa en hörlursförstärkare också?

Har ingen plats för interna komponenter i datorn så det är externt som gäller. Och gärna något som går att använda ihop med annan utrustning också som min telefon.

Ja du inte bara bör, du måste skaffa en hörlursförstärkare, en DAC kan bara driva de allra mest lättdrivna lurarna, typ in ear osv, en DAC har ingen förstärkt utgång bara en lågnivå signal ut.

Känns som du missförstår vad en DAC är då du frågar detta,,,

Hursom det finns gott om kombinerade USB matade Dac/hörlursförstärkare, är nog sånt du vill ha..
Grado SR325e är skapligt lättdrivna och ganska okritiska vad de matas med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja du inte bara bör, du måste skaffa en hörlursförstärkare, en DAC kan bara driva de allra mest lättdrivna lurarna, typ in ear osv, en DAC har ingen förstärkt utgång bara en lågnivå signal ut.

Känns som du missförstår vad en DAC är då du frågar detta,,,

Hursom det finns gott om kombinerade USB matade Dac/hörlursförstärkare, är nog sånt du vill ha..
Grado SR325e är skapligt lättdrivna och ganska okritiska vad de matas med.

Jag vet vad en DAC eller D/A omvandlare är. Digital signal > analog signal... Det jag frågade om var mer eller mindre om det är stora skillnader på billiga respektive dyra DAC:ar.

Permalänk
Medlem

Köp en DAC/AMP.

Fiio e10k och FX-Audio DAC x6 är två alternativ.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jag vet vad en DAC eller D/A omvandlare är. Digital signal > analog signal... Det jag frågade om var mer eller mindre om det är stora skillnader på billiga respektive dyra DAC:ar.

Då bör du även veta att du måste ha en hörlursförstärkare också. Du kan inte endast ha en dac för att driva ett par hörlurar. Vilket din fråga var i TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Då bör du även veta att du måste ha en hörlursförstärkare också. Du kan inte endast ha en dac för att driva ett par hörlurar. Vilket din fråga var i TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt. Blandade ihop denna med en annan tråd jag skrivit.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Köp en DAC/AMP.

Fiio e10k och FX-Audio DAC x6 är två alternativ.

Vore Dragonfly Red ett bättre alternativ?

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Vore Dragonfly Red ett bättre alternativ?

Jag vet inte om DF Red är ett bättre alternativ då jag inte hört dom två andra, men den är en trevlig dac / amp. Driver det mesta samt ger en, för mig, hörbar förbättring i ljudkvalité jämfört med t ex min iphone. Detta gäller även för mina mer lättdriva lurar som Nightowl samt moddade grado. Om den är värd dom extra pengarna mot en Black kan jag dock inte säga.

Ett plus är att den ska klara av MQA nu fast enbart på enheter som datorer och ej mobiler. Den kan tänkas vara lite begränsad när det kommer till högupplösta filer men jag använder min med spotify samt itunes så det har inte känts nödvändigt. Förövrigt har jag en stationär dac / amp för det.

Mvh

Permalänk

Kan varmt rekommendera en "Schiit Stack". En Magni 3 + Modi 2.

http://www.schiit.com/products

Här har du kablar också, om du inte vill köpa med deras egna: https://www.ghentaudio.com/part/a01.html
0.18m passar perfect!

Permalänk
Medlem

Glöm inte ställa in högre ljudkvalitet på datorn, annars är en DAC ganska meningslös, samma med spotify om man kör högre kvalitet.

Högerklicka ljud ikonen
Välj playback devices (svenska ordet flög ur huvudet)
Högerklicka din playback device (grön pil är den aktiva) och välj properties (egenskaper)
Under avancerat kan du välja ljud kvalitet, t.ex 24Bit 192000Hz.

Permalänk
Skrivet av Hypnotize91:

Kan varmt rekommendera en "Schiit Stack". En Magni 3 + Modi 2.

http://www.schiit.com/products

Här har du kablar också, om du inte vill köpa med deras egna: https://www.ghentaudio.com/part/a01.html
0.18m passar perfect!

Glömde nämna budget men runt 2000kr. Så den där hamnar en bra bit över. Såg dock oerhört trevlig ut.

Skrivet av Krakkan:

Glöm inte ställa in högre ljudkvalitet på datorn, annars är en DAC ganska meningslös, samma med spotify om man kör högre kvalitet.

Högerklicka ljud ikonen
Högerklicka din playback device (grön pil är den aktiva) och välj properties (egenskaper)

Jo det är inställt redan. Kör inte Spotify utan Tidal Hifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Har du ingen plats för interna komponenter i datorn lär det bli tufft hur du än gör

Permalänk
Skrivet av improwise:

Har du ingen plats för interna komponenter i datorn lär det bli tufft hur du än gör

Varför? Externa finns ju en hel uppsjö av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Glömde nämna budget men runt 2000kr. Så den där hamnar en bra bit över. Såg dock oerhört trevlig ut.

Jo det är inställt redan. Kör inte Spotify utan Tidal Hifi

Magni/modi-stacken kan du få levererad till Sverige från Schiit.com för 2100:- totalt.
Köper man det däremot via schiit europe så är det 250€ enbart för magni/modi.

Svårt att se att en dragonfly ska kunna driva dina sr325 lika bra som magni/modi.

Visa signatur

: )

Permalänk
Skrivet av raexxlol:

Magni/modi-stacken kan du få levererad till Sverige från Schiit.com för 2100:- totalt.
Köper man det däremot via schiit europe så är det 250€ enbart för magni/modi.

Svårt att se att en dragonfly ska kunna driva dina sr325 lika bra som magni/modi.

Visserligen men det tillkommer väl tull och svensk moms på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Andra kan säkert bekräfta eller dissa Topping TP-30 mkII, men för mig fungerar den bra. Dyker upp lite då och då på brittiska ebay och skickas från UK, betalade 860:- inkl spårbar frakt för min.

Själv ville jag ha en amp med inbyggd dac som klarade både lurar och högtalare.
Liten behändig och ett stort lyft från datorljudet, men då byte jag även lurar till philips fidelio x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Ja det finns "skillnad" beroende på val utav komponenter upp till ett visst pris sedan blir det mer "status"

https://www.hifiexperience.se/produkter/horlurar/horlursforst...

MQA är utvecklat utav Meridian.

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Ja det finns "skillnad" beroende på val utav komponenter upp till ett visst pris sedan blir det mer "status"

https://www.hifiexperience.se/produkter/horlurar/horlursforst...

MQA är utvecklat utav Meridian.

Satt just och tittade på den. Har du erfarenheter själv utav den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Satt just och tittade på den. Har du erfarenheter själv utav den?

Aldrig hört Meridian. Märket sägs ha rykte om sig att vara bra i de finare kretsarna speciellt deras aktiva High End högtalare. Problemet är bara det att det drivs via USB. Tycker det är bättre när det drivs med egen ström. Det du letar efter är en DAC med inbyggd hörlursförstärkare. Det finns fast inte något direkt vidare inom 2k. Ökar du din budget finns Pro-Ject med sina små lådor som erbjuder allt godis.

https://www.hembioconsult.se/horlurar/horlursforstarkare/pro-...

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Aldrig hört Meridian. Märket sägs ha rykte om sig att vara bra i de finare kretsarna speciellt deras aktiva High End högtalare. Problemet är bara det att det drivs via USB. Tycker det är bättre när det drivs med egen ström. Det du letar efter är en DAC med inbyggd hörlursförstärkare. Det finns fast inte något direkt vidare inom 2k. Ökar du din budget finns Pro-Ject med sina små lådor som erbjuder allt godis.

https://www.hembioconsult.se/horlurar/horlursforstarkare/pro-...

Det finns hur mycket som helst. Pro-Ject tittade jag också på men enligt vad jag hittat så ska dem vara åt det ljusare hållet. Mina Grado lurar är redan ganska ljusa så något som har en varmare ton är att föredra. Någon på Head-Fi skrev att Meridan Explorer 2 låter riktigt fint med samma lurar som jag har. Är inte ute efter det bästa som finns, det har jag inte budget för och jag är medveten om att 2000kr kanske är lite. Men samtidigt vill jag bara ha något bättre än mitt integrerade ljudkort och där måste ju Meridan ha sin fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Det finns hur mycket som helst. Pro-Ject tittade jag också på men enligt vad jag hittat så ska dem vara åt det ljusare hållet. Mina Grado lurar är redan ganska ljusa så något som har en varmare ton är att föredra. Någon på Head-Fi skrev att Meridan Explorer 2 låter riktigt fint med samma lurar som jag har. Är inte ute efter det bästa som finns, det har jag inte budget för och jag är medveten om att 2000kr kanske är lite. Men samtidigt vill jag bara ha något bättre än mitt integrerade ljudkort och där måste ju Meridan ha sin fördel.

Nu är ljud väldigt subjektivt, men! Köper man inte lurar för att man vill ha ett specifikt ljud? Varför ändra på det via eq och annat holabandola. Köp en O2-kombo and call it a day. Låter det inte som du vill = köp andra lurar.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle satsa på O2/ODAC combon, den kostar lite mer än din budget. Men är fin fina grejer!
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Permalänk

Var köper man den, eller var har ni köpt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Var köper man den, eller var har ni köpt den?

Han gav dig en länk, där du köper den.
Jag köpte från dem för några år sedan, fungerar utmärkt.

Permalänk

Skickas det från Tyskland? eller är det Schweiz för då tillkommer ju moms och tullavgifter

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Skickas det från Tyskland? eller är det Schweiz för då tillkommer ju moms och tullavgifter

Om jag inte minns fel samlar dom in ordrar från kunder inom EU och tar sedan en resa över gränsen en gång i veckan för att skicka ut försändelserna. En ”tjänst” du får välja när du lägger din order.

Mvh

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Potrovski:

Skrivet av Hifisnubben:

Om jag inte minns fel samlar dom in ordrar från kunder inom EU och tar sedan en resa över gränsen en gång i veckan för att skicka ut försändelserna. En ”tjänst” du får välja när du lägger din order.

Mvh

När jag beställde mitt kit så gjorde de på detta vis. De åker till Tyskland en eller två gånger i veckan och skickar därifrån. Man får välja det under fraktmetoder när man ska betala.

Permalänk
Skrivet av Hifisnubben:

Mvh

Haha, ganska smutt ändå! Dessvärre blev det ett Meridian istället, vilket jag tror blir en bra lösning.

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Högerklicka ljud ikonen

Jag måste fan vara döv men hör ingen skillnad mellan det och 48000 hz dvd kvalitet, har en odac.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@blue eyed devil: Sitter du på högupplösta filer så hörs en viss skillnad. För dagligt bruk så är det bara att trumma vidare på 24/48