Oled55b7v i fotbollen blir att den försvinner. Nästan som något glitchar.

Permalänk
Medlem

Oled55b7v i fotbollen blir att den försvinner. Nästan som något glitchar.

Hej! Jag har precis köpt en oled55b7v och när jag kollar fotboll så blir bollen att den försvinner när det blir för hastiga rörelser, vet att sånna grejer har med antar hz man har men denna ska ha tillräckligt eller? Har inte haft problem med min förra led tv som hade 50hz. Kan det bara ha med att man ska göra en pixel refresher?

Väldigt störande.

Permalänk
Medlem

Konstigt. Har inte upplevt samma problem. Kolla dina inställningar, finns ju olika funktioner som har med detta att göra (som t.ex Trumotion). Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara .. LG's OLEDs ska hantera rörelser bra jämfört med de flesta andra tv-apparater.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ta och välj Sports bild läge och se om skillnad?
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Konstigt. Har inte upplevt samma problem. Kolla dina inställningar, finns ju olika funktioner som har med detta att göra (som t.ex Trumotion). Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara .. LG's OLEDs ska hantera rörelser bra jämfört med de flesta andra tv-apparater.

Nej vad tråkigt! Orkar inte om det är fel på tvn i sig... ska kolla lite sådanna inställningar

EDIT: kan meddela att efter att jag castade till min nvidia shield från viaplay appen med fotboll så blev det ingen shutter. Så gick jag över till viasats fotbollskanaler på tvn så var det ingen shutter där heller och det var via viasat kanalerna jag upplevede shutter problemet att bollen försvan i hastig rörelse. Så kan varit någon connectivety problem eller något antar jag, för jag ändrade inget med bildinställningar eller något. Vet dock att mina föräldrar har det problemet oavset vart dom kollar, men dom har en samsung led 4k, så det kan va något som den tvn inte klarar av.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och välj Sports bild läge och se om skillnad?
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Sport bildläge har jah testat att ändrat till, men ingen förbättring alls

EDIT: kan meddela att efter att jag castade till min nvidia shield från viaplay appen med fotboll så blev det ingen shutter. Så gick jag över till viasats fotbollskanaler på tvn så var det ingen shutter där heller och det var via viasat kanalerna jag upplevede shutter problemet att bollen försvan i hastig rörelse. Så kan varit någon connectivety problem eller något antar jag, för jag ändrade inget med bildinställningar eller något. Vet dock att mina föräldrar har det problemet oavset vart dom kollar, men dom har en samsung led 4k, så det kan va något som den tvn inte klarar av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@thu3n: Problem med att fotbollen "försvinner" i hastiga rörelser är vanligtvis en kombination av dålig sändningskvalitet och TV:ns inställningar i form av brusfilter (smetar ut bilden) och interpolering, Trumotion på LG, (skapar fel i försöken att ge "flyt").

När du castar kan det också uppstå ytterligare försämringar av att bilden genomgår ytterligare en omgång komprimering.