Phoronix har kört lite speltester i Linux, de verkar inte påverkas alls av fixen. Enligt deras tidigare tester verkar det främst vara syntetiska tester och databaser som påverkas negativt.
Vad jag har läst och förstått försämras prestandan när syscalls görs. Detta är väldigt ovanligt att användas utav i spel förutom vissa nätverksaspekter och kommer troligtvis inte göra mycket på den fronten.
Dock ganska allvarligt om man kör virtuella miljöer etc.
Nu var det lite ironisk skrivet, men jag borde kanske sticka ut tungan längre
@perost Fick sett detta via chatten också, men som jag sa där också, enda vi sett är OpenGL och Vulkan... inget DX. Och vi har bara sett det på modern 8700k CPU, som lär ha tonvis med beräkningskraft över.
Av den lilla info jag kan hitta så har Haswell och senare funktioner (INVPCID) som mildrar detta problem markant, så det är mycket väl så att med PCID funktionen kan de migera en hel av problemen. CPUn är ironisk nog inte flaskhalsen i spel idag med en 8700k heller... så det är lite meningslösa tester på så sätt, då problemet är ju om det är CPU flask, så frågan är... vf säger egentligen de tester som gjorts?
Jo att databaser är körda... och att Intels hype om att Intel är stabilare och bättre plattform (mer beprövad) som de hävdade när de skulle motsätta sig Threadripper var... inte hela sanningen
Hur tex en 6600k eller 2600k påverkas är dock helt andra frågor, då dessa är betydligt högre risk för CPU flask.
Men jag hoppas att resultaten är så som dessa initiala testen visar... då det är bra om inte 100-tals miljoner PC blir försämrade (min inklusive), men det är än så länge bara testade med bästa fall scenario.