Är denna begagnade skärm ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Är denna begagnade skärm ett bra köp?

https://bytdator.se/begagnade-bildskarmar/begagnade-bildskarm...

Jag ska köpa en skärm till en stationär dator. Är denna skärm ett bra köp eller finns det bättre alternative för samma eller lägre pris?

Permalänk
Medlem

@Saskia1: Hade inte betalt den summa för den skärmen. Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Vad har du datorn till? Spel? Kontorsarbete?

Svaret varierar beorende på vad du har skärmen till

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Lunkan90: 1300 kr inklusive frakt.

@Ohdear: allmän datoranvänding samt att spela lite äldre spel.

Permalänk
Medlem

@Saskia1: Jag skulle nog kollat begagnat i så fall. Sen inte gå "under" 1920x1080 i upplösning. Lite beroende på vilka spel så skulle jag föreslå i alla fall 120 hz med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saskia1:

@Lunkan90: 1300 kr inklusive frakt.

@Ohdear: allmän datoranvänding samt att spela lite äldre spel.

Du kommer stöta på lite besvär i enstaka titlar med en relativt ovanlig upplösning, och den har något hög responstid om det är relevant - det är dock något du ofta får betala om du väljer att köpa IPS vilket krävs för bra färgåtergivning.

Med det sagt är det nära nog omöjligt att säga hur prisvärda begagnade prylar är, den är av försäljaren erkänt i försämrat skick, men exakt vad det innebär är ju omöjligt att svara på. Garantin är förkortad och av en mindre återförsäljare - vad du nu lägger för värde i det.

För motsvarande summa kan du hitta en ny skärm med liknande prestanda, förmodligen bättre i vissa avseenden och sämre i andra. Men vad som är viktigt för dig är ju alltid svårt att säga. Är en snabbare TN-panel värd att offra färgåtergivning? Är en vanligare upplösning värd att ge upp lite skärmyta för? Är längre/tryggare garanti värd att ge upp lite portar för? Det är alltid en avvägning och svårt att säga utan mer att gå på.

@Lunkan90: Det är ju dock en begagnad skärm, och med högre upplösning än 1080p.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saskia1:

https://bytdator.se/begagnade-bildskarmar/begagnade-bildskarm...

Jag ska köpa en skärm till en stationär dator. Är denna skärm ett bra köp eller finns det bättre alternative för samma eller lägre pris?

Vad har du för behov?

Det där är en 16:10 skärm under full hd (1920x1080) upplösning. Lite osäker på hur bildkvalitén blir, men misstänker det blir liknandes 1080 på en 27". Detaljer försvinner rätt fort och det kan bli lite pixligt. För det priset hade jag inte köpt skärmen utan tittat på en ny 1080 skärm på 24 eller 25".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Du kommer stöta på lite besvär i enstaka titlar med en relativt ovanlig upplösning, och den har något hög responstid om det är relevant - det är dock något du ofta får betala om du väljer att köpa IPS vilket krävs för bra färgåtergivning.

Med det sagt är det nära nog omöjligt att säga hur prisvärda begagnade prylar är, den är av försäljaren erkänt i försämrat skick, men exakt vad det innebär är ju omöjligt att svara på. Garantin är förkortad och av en mindre återförsäljare - vad du nu lägger för värde i det.

För motsvarande summa kan du hitta en ny skärm med liknande prestanda, förmodligen bättre i vissa avseenden och sämre i andra. Men vad som är viktigt för dig är ju alltid svårt att säga. Är en snabbare TN-panel värd att offra färgåtergivning? Är en vanligare upplösning värd att ge upp lite skärmyta för? Är längre/tryggare garanti värd att ge upp lite portar för? Det är alltid en avvägning och svårt att säga utan mer att gå på.

@Lunkan90: Det är ju dock en begagnad skärm, och med högre upplösning än 1080p.

Heh.. Jag läste fel. Dont mind me! Drar mig ur med svansen mellan benen.

Ps. Så som du själv tidigare nämnt rekommenderar jag inte heller en "ovanlig" upplösning. Sikta på 1080 om du inte vill gå upp till 1440.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: Är inte så känslig med färgåtergivningen och behöver inte mer portar än vad som krävs för att koppla in en dator. Vad sägs om denna istället?
https://www.inet.se/produkt/2212208/acer-24-ka241y-full-hd

eller har du andra bättre förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saskia1:

@TheNoNa: Är inte så känslig med färgåtergivningen och behöver inte mer portar än vad som krävs för att koppla in en dator. Vad sägs om denna istället?
https://www.inet.se/produkt/2212208/acer-24-ka241y-full-hd

eller har du andra bättre förslag?

Ingen DisplayPort, ifall det är viktigt för dig. Annars ser den helt OK ut.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback! Vill nog ha Displayport men samtidigt inte lägga mycket på skärmen. Så vad säger du om den här istället:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Permalänk
Medlem

@Saskia1: Köp en BenQ skärm.
Det är rätt skärmar för din prisklass.
Annars finns Lenovo och Dell, men då får du öppna plånboken lite mer.

BenQ
Lenovo

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive: Tack för svaret! Kan inte så mycket om skärmar men har svårt att se någon direkt skillnad i specifikationerna på AOC-skärmen från Elgiganten och BenQ.
Varför rekommenderar du BenQ-skärmen framför AOC-skärmen?