Fruktansvärt sugen på 3440x1440, Alienware AW3418HW

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt sugen på 3440x1440, Alienware AW3418HW

Tjena folket!

Idag sitter jag på en Asus Rog Swift PG278Q 144Hz, men har under ett längre tag funderat på att testa 21:9. Har kollat runt en del, och faktiskt fått upp ögonen på Dells senaste Alienware AW3418HW. Är det någon som äger/testat den och har några erfarenheter? Min uppfattning är det ska vara en schysst skärm, med relativt lite problem. Sedan finns det också Asus PG34 och Acer 34a, dock lite äldre och 100Hz.
Vad säger ni, är det värt att testa Alienware för 11k som den kostar i detta nu?

Mvh
Weibull

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Tjena folket!

Idag sitter jag på en Asus Rog Swift PG278Q 144Hz, men har under ett längre tag funderat på att testa 21:9. Har kollat runt en del, och faktiskt fått upp ögonen på Dells senaste Alienware AW3418HW. Är det någon som äger/testat den och har några erfarenheter? Min uppfattning är det ska vara en schysst skärm, med relativt lite problem. Sedan finns det också Asus PG34 och Acer 34a, dock lite äldre och 100Hz.
Vad säger ni, är det värt att testa Alienware för 11k som den kostar i detta nu?

Mvh
Weibull

Fick hem min AW3418DW förra fredagen och kan inte säga att jag är annat än supernöjd! Tog dock ett tag att bli van, men ångrar det inte en sekund! Kolla mina posts från några dagar sen så finns det lite mer info (bl.a. bild på BLBn).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Weibull: Köpte den för 13.3k och är (fortfarande) nöjd

Finns en hyffsat lång tråd om skärmen med åsikter.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Fick hem min AW3418DW förra fredagen och kan inte säga att jag är annat än supernöjd! Tog dock ett tag att bli van, men ångrar det inte en sekund! Kolla mina posts från några dagar sen så finns det lite mer info (bl.a. bild på BLBn).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DeadMeat1234:

@Weibull: Köpte den för 13.3k och är (fortfarande) nöjd

Finns en hyffsat lång tråd om skärmen med åsikter.

Grymt, känns som det är ett riktigt bra alternativ. Hur var det med leverans för er när det gäller tid? Står nämligen att den skickas om 16.24 dagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weibull:

Grymt, känns som det är ett riktigt bra alternativ. Hur var det med leverans för er när det gäller tid? Står nämligen att den skickas om 16.24 dagar

Beställde den 25e Dec, fortfarande inte skickats ännu, prel lev datum 18e Jan, så det är lite surt att sitta och vänta...

Permalänk
Medlem

AW3418HW är endast 2560*1080
AW3418DW är 3440*1440

Själv skulle jag vänta på 3440*1440 200 Hz skärmarna som ska komma ut någon gång.
Kommer troligen kosta skjortan dock.

Permalänk
Medlem

@Weibull: Minns inte exakt men tror det tog runt en vecka till kanske tio dagar för mig att få den från beställning.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Grymt, känns som det är ett riktigt bra alternativ. Hur var det med leverans för er när det gäller tid? Står nämligen att den skickas om 16.24 dagar

Jag beställde den 21a december, det stod leverans senast 18e januari, men jag fick den den 29e dec! (endast 4 arbetsdagar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Tjena folket!

Idag sitter jag på en Asus Rog Swift PG278Q 144Hz, men har under ett längre tag funderat på att testa 21:9. Har kollat runt en del, och faktiskt fått upp ögonen på Dells senaste Alienware AW3418HW. Är det någon som äger/testat den och har några erfarenheter? Min uppfattning är det ska vara en schysst skärm, med relativt lite problem. Sedan finns det också Asus PG34 och Acer 34a, dock lite äldre och 100Hz.
Vad säger ni, är det värt att testa Alienware för 11k som den kostar i detta nu?

Mvh
Weibull

Handla inte innan det finns lite tester på vettiga siter.
Om du inte är 100% säker på att du får skicka tillbaka den såklart.

Annars så brukar ju Dell vara väldigt bra på just service och leveranser.
I alla fall de gånger jag har haft med dom att göra.

Skulle dock själv inte köpt en Dell "gaming" skärm.
För du lär inte få någon annan panel än alla andra liknande skärmar, och Dell brukar vara dåliga på extra finesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Handla inte innan det finns lite tester på vettiga siter.
Om du inte är 100% säker på att du får skicka tillbaka den såklart.

Tftcentrals recension: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_alienware_aw3418dw.h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Handla inte innan det finns lite tester på vettiga siter.
Om du inte är 100% säker på att du får skicka tillbaka den såklart.

Annars så brukar ju Dell vara väldigt bra på just service och leveranser.
I alla fall de gånger jag har haft med dom att göra.

Skulle dock själv inte köpt en Dell "gaming" skärm.
För du lär inte få någon annan panel än alla andra liknande skärmar, och Dell brukar vara dåliga på extra finesser.

Panelen är en annan/nyare panel än vad som finns tillgång på Svenska marknaden i dagsläget, native 100hz IPS panel som är överklockbar till 120hz, allt annat som är tillgängligt just nu är 60Hz paneler som är klockade till 100Hz.

När det gäller OSD inställningar så är även Ailenware oslagbar. Men vem bryr sig igentligen, man ställer in skärmen en gång sen rör man kanske OSD inställningarna en gång per halvår :-),

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Tjena folket!

Idag sitter jag på en Asus Rog Swift PG278Q 144Hz, men har under ett längre tag funderat på att testa 21:9. Har kollat runt en del, och faktiskt fått upp ögonen på Dells senaste Alienware AW3418HW. Är det någon som äger/testat den och har några erfarenheter? Min uppfattning är det ska vara en schysst skärm, med relativt lite problem. Sedan finns det också Asus PG34 och Acer 34a, dock lite äldre och 100Hz.
Vad säger ni, är det värt att testa Alienware för 11k som den kostar i detta nu?

Mvh
Weibull

hade avvaktat med alienwares. det är ju inte 3440x1440-upplösning. sedan vet jag inte vad dt är för paneltyp?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

åk och titta på skärmen live om du inte redan gjort det. jag köpte en 144hz tn panel från asus efter allt snack om hastighet mm och det var det värsta jag varit med om, visst var den rapp men färger mm såg fördjävligt ut. sa till och med dom i affären att det kan vara något fel på skärmen när jag återlämnade den. så jag köpte en betydligt billigare dell isp 60hz panel och det var en fröjd för kropp och själ.
väldigt subjektivt vad man är ute efter eller vad man nöjer sig med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

hade avvaktat med alienwares. det är ju inte 3440x1440-upplösning. sedan vet jag inte vad dt är för paneltyp?

AW3418DW = 3440x1440-upplösning, Native 100hz IPS, klockbar till 120hz
AW3418HW = 2560x1080, 160 Hz vid överklock, IPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

åk och titta på skärmen live om du inte redan gjort det. jag köpte en 144hz tn panel från asus efter allt snack om hastighet mm och det var det värsta jag varit med om, visst var den rapp men färger mm såg fördjävligt ut. sa till och med dom i affären att det kan vara något fel på skärmen när jag återlämnade den. så jag köpte en betydligt billigare dell isp 60hz panel och det var en fröjd för kropp och själ.
väldigt subjektivt vad man är ute efter eller vad man nöjer sig med.

Frågan är vart man kan se den live, vad jag vet så är det endast Dell som säljer den i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

AW3418DW = 3440x1440-upplösning, Native 100hz IPS, klockbar till 120hz
AW3418HW = 2560x1080, 160 Hz vid överklock, IPS.

jasså, det missade jag. stod det på deras sida?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

jasså, det missade jag. stod det på deras sida?

Det tror jag nog

Båda modellerna har G-Sync btw. LG-paneler.

Permalänk
Medlem

Jag har Asus modellen. Köpte den för 7.5k begagnad här på forumet. Helt fantastisk

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Frågan är vart man kan se den live, vad jag vet så är det endast Dell som säljer den i Sverige?

Nån lär väll ha den för visning, ringa ett par kedjor och se om den står nånstanns i närheten? Annars får man nyttja ångersrätten. Köper man i butik som jag kan man vara varsam så brukar dom ta tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för era engagerade svar! Bra inputs. Hade också gärna velat se skärmen "live" men det verkar bara vara Dell SE som säljer den i Sverige. Även ganska magert med recensioner via tuben av de stora kanalerna. Känns också som skärmen generellt sätt är fortfarande ganska anonym i Techvärlden. Kanske kommer med tiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

@Weibull: Kör hårt. Var supernöjd med min Predator x34 förutom att jag hade velat att den var lite snabbare i både MS och HZ. Tror Aliens nya är perfekt. 4ms Respons och 144hz kan du ju tom lira spel som CS och OW på vilket jag tyckte x34an var lite för slö för.

Permalänk

Stämmer det att det är samma panel som nysläppta x34p?

Permalänk

sitter inne med samma funderingar som @Weibull . skillnaden är att min nuvarande skärm är en Dell 60hz ips från 2012. då det känns lite onödigt att skapa en helt ny tråd så lånar jag denna i en sekund. datorn jag sitter med just nu har ett gtx1060 6gb och i7700k, kör spel som bf1, cs och gta5 m.m. Vad hade ni prioriterat först då, nytt grafikkort eller skärm? och vilken skärm runt 12k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinick:

Stämmer det att det är samma panel som nysläppta x34p?

Japp det stämmer, panelen är likadan, leverantör = LG.

Permalänk

Skulle precis lägga en order på AW3418DW men det fanns inget avbetalningsalternativ hos dell sverige så det får bli en x34p istället