Dags för ny standard på moderkort och allt?

Permalänk
Medlem

Dags för ny standard på moderkort och allt?

Hej.

Moderkort och hur allt kopplas in och sitter har mer eller mindre sett likadant ut sen början av PC.

Jag undrar om ni vet några koncept som kan bli verklighet?
Vad jag menar är att ibland på mässor osv så presenteras prototyper och framtidsvisioner.

För att nämna några förlegade saker med moderkort.

1. Hur många gånger har ni inte svurit över att minnen sitter rakt i moderkortet och inte vinklade? Så kylaren tar emot.
2. Grafikkort som är så långa att ni inte kommer åt sata-portarna.
3. Den där jävla tunna plåten till I/O panelen som så lätt försvinner eller böjs.
4. Grafikkort som böjs av sin egen vikt och bristfällig fästanordning i moderkort och chassi.
5. Kontakter till PSU som sitter som berget när en ska ta ut dom.
6. Undermåliga fästanordningar till cpu-kylning istället för en ordentlig som är samma på Intel och AMD.
7. Fyll gärna på listan.

Hur vill ni att ett moderkort ska vara designat?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det sker förändringar då och då. Molex finns inte kvar tex. Eller IDE kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Hur många gånger har ni inte svurit över att minnen sitter rakt i moderkortet och inte vinklade? Så kylaren tar emot.
2. Grafikkort som är så långa att ni inte kommer åt sata-portarna.
3. Den där jävla tunna plåten till I/O panelen som så lätt försvinner eller böjs.
4. Grafikkort som böjs av sin egen vikt och bristfällig fästanordning i moderkort och chassi.
5. Kontakter till PSU som sitter som berget när en ska ta ut dom.
6. Undermåliga fästanordningar till cpu-kylning istället för en ordentlig som är samma på Intel och AMD.
7. Fyll gärna på listan.

Hur vill ni att ett moderkort ska vara designat?

1: Där av har jag alltid valt lågprofils minnen, då minnena inte behöver höga kylare för att hålla temperaturen utan för att de skall se coola ut för alla P12:or.
2: Det finns vinklade sataportar som pekar "framåt"
3: Plåtarna är ju till för att moderkorten har olika utgångar och funktioner, men ja de kan vara luriga att få på plats i chassit
4: Har kört med en pappersrulle ganska länge nu.

5: Detta är störigt. Håller med hade problem med min 8pin som gled ur vart annat år då det kan vara svårt att trycka ner kontakten så den verkligen "hookar" i.
6: De flesta kylare levererar fästen som funkar till det mesta. Men en standard hade vart najs.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag tycker grafikkort också borde erbjudas i samma format som processorer så att man kan välja en egen kyllösning efter önskad prestanda. Men finns säkert någon anledning till att det aldrig hänt. :/