Permalänk

Tips på kraftfull router

Jag bor i en lägenhet på lite över 90 kvm. Har Telias standardpaket med deras medföljande router Technicolor TG799vac vilken jag upplever som signalsvag.

Därför har jag i bortre änden av lägenheten installerat en accesspunkt i form av Apple Airport Express vilket funkar bra.

Dock är lägenhetens utformning så att TV:n ändå står lite olägligt till trots att den rent fysiskt inte står jättelångt från routern. Det är väggar emellan och därav kan det ibland bli lite laggande samt viss radioskugga för wifi-enheter på balkongen som är bakom samma riktning som TV:n står i.

Jag är inte så sugen på ytterligare en accesspunkt och heller inte mesh utan tänkte istället uppgradera till en starkare router.

Vad jag vill ha ut från routern:
- Bra räckvidd.
- Bra överföringshastighet.
- 6+ LAN-portar (har fiber dragen i hela lägenheten).
- Helst kunna väggmonteras. (I värsta fall får jag sätta dit en liten hylla istället.)
- Pålitlig.

Har kollat på flera alternativ såsom Asus RT-AC88U, Linksys EA 9500 och Netgear Nighthawk X10 AD7200 (dock onödigt dyr för ad-tekniken) men när jag läser recensioner av privata användare så dyker det upp kritik av dem alla.

Det finns ju också alternativet att från Telia införskaffa Technicolor TG799vac Xtream. (Pris vad det kostar anger de dock inte på sin hemsida.) Även om spec:sen på den verkar okej så är den ju än mer kritiserad och väl dessutom endast 4 portar så det känns inte riktigt som ett alternativ.

Så vad jag undrar är om någon har en uppfattning om något av ovanstående alternativ eller för all del något annat som skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du vill ha eller inte måste mitt råd ändå vara att skaffa en Edgerouter (Lite/PoE) följt av en vettig switch (HP Procurve/Ubiquiti) och sedan accesspunkter från Ubiquiti. Då får du ETT SSID du ansluter till som fungerar i hela bostaden.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Då får du ETT SSID du ansluter till som fungerar i hela bostaden.

Fast det har jag ju redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Fast det har jag ju redan idag.

Vad bra då. Men även om du köper fler accesspunkter framöver får du ett SSID. Rekommenderar ändå Ubiquitis produkter då de är grymt prisvärda.

Permalänk
Avstängd

Jo men svaga punkten är med största sannolikhet Apple Airport Express.... en ny router är förmodligen att kasta pengarna i sjön när det behövs en riktig AP.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har inte haft några problem med min AirPort Express så jag ser inte varför jag ska börja krångla med den. (Som för övrigt täcker en del av lägenheten som inte påverkas av det som den nya routern förväntas täcka.) Troligen blir den vid ny router överflödig, om jag upplevde den som otillräcklig hade jag ju bytt ut den. Ubiquitis verkar i så fall absolut bra och de kollade jag på redan tidigare. Någon mer AP upplever jag inte att jag behöver, möjligen att jag snarare kan ta bort den jag redan har med en kraftfullare router.

Jag tackar för svar och engagemang men känner väl dock att jag inte på något vis kommit närmare i vad jag faktiskt frågar efter.

Edit: om jag hade ännu stötte ytor och fler våningsplan hade jag nog sneglat mot mesh i så fall. Tror knappast att det ska vara nödvändigt här dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du frågar fel, en kraftfull router påverkar inte wifi för de har inget med wifi att göra.
Vill man ha bättre wifitäckning är det accesspunkter som behövs.
Syftar du på radioeffekten i en AP så är den lika hög för alla eftersom 100mW är vad som får användas fritt (utan tillstånd) så det som skiljer är antenntekniken, du kan växla en större täckt area mot mindre spridning med längre räckvidd.
Lång räckvidd innebär dessutom i de flesta fall lägre hastighet så man bör ha kortast möjliga räckvidd som klarar kommunikationen mellan delarna för att få högsta möjliga hastighet, det gör att många AP med kort räckvidd brukar vara det man vill ha för ett bra fungerande wifinät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Någon mer AP upplever jag inte att jag behöver, möjligen att jag snarare kan ta bort den jag redan har med en kraftfullare router.

Du upplever problem med din wifi-täckning - de AP du har täcker inte lägenheten.
Du behöver mao fler och bättre accesspunkter.

En router är per definition en burk som kopplar ihop olika ip-nät.
En kraftfull router klarar av att routa många paket per sekund.

Mitt tips: behåll din router och stäng av wifi i den. Sätt i stället en accesspunkt i närheten av TV och balkong.

Permalänk
Avstängd

En Airport Express är ju en leksak jämfört med riktiga AP'n!

https://macworld.idg.se/2.1038/1.650575/vilken-apple-router-a...

Saknar AC och är klent byggd....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Tack mrqaffe och madtop. Det där är information som verkligen är lärorik. Och ditt förslag madtop låter verkligen som ett alternativ. Det enda är att det väl inte ger fler LAN-portar? (Som dessutom behöver utgå från där routern står eftersom det är dit alla trådar är dragna.)

Jag ska förtydliga lite:

1. Jag letar inte efter ett supersystem utan ett system som är bra nog.
2. Alla digitalboxar och mediaboxar (främst Apple TV 4k) kommer att vara trådade. Wifi är alltså främst till läsplattor, bärbara (jobb)datorer och telefoner.

Men utifrån vad du säger mrqaffe, kommer inte exempelvis en Asus RT-AC88U att ge längre räckvidd och bättre hastighet än min nuvarande router alltså? Beroende på lagstadgade tekniska begränsningar?

Och hur man än beskriver en router så måste den väl vara del i wifi-systemet? (I alla fall om den har en radiodel.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akenkaset:

Tack mrqaffe och madtop. Det där är information som verkligen är lärorik. Och ditt förslag madtop låter verkligen som ett alternativ. Det enda är att det väl inte ger fler LAN-portar? (Som dessutom behöver utgå från där routern står eftersom det är dit alla trådar är dragna.)

Jag ska förtydliga lite:

1. Jag letar inte efter ett supersystem utan ett system som är bra nog.
2. Alla digitalboxar och mediaboxar (främst Apple TV 4k) kommer att vara trådade. Wifi är alltså främst till läsplattor, bärbara (jobb)datorer och telefoner.

Men utifrån vad du säger mrqaffe, kommer inte exempelvis en Asus RT-AC88U att ge längre räckvidd och bättre hastighet än min nuvarande router alltså? Beroende på lagstadgade tekniska begränsningar?

Och hur man än beskriver en router så måste den väl vara del i wifi-systemet? (I alla fall om den har en radiodel.)

Man kan labba med antenntekniken och det är det en del som gör (typ de som ser ut som insekter som ligger på rygg med en massa ben i luften) men maxeffekten är samma för alla (även om Asus har fuskat och ertappats) Räckvidden kan man öka genom att minska spridningen, tänk dig en fast volym av radiosignaler, drar du ut dem i en riktning kommer du långt men sprider man ut dem åt flera håll som en boll så blir det en liten diameter (räckvidd) på bollen

Det brukar gå att stänga av wifi på de flesta hemmaroutrar och då har de ju egentligen inget med radio att göra men det kommer ju att passera trafik genom dem som kan komma in från en AP via dess anslutningskabel, men routern struntar i hur trafiken har kommit in i kabeln och det är ingen skillnad på om det gått i kabel hela vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Och ditt förslag madtop låter verkligen som ett alternativ. Det enda är att det väl inte ger fler LAN-portar?

Jodå, om du har en AP med inbyggd switch

Du kan t.ex ta en router och konfa om den till AP och switch. Jag har t.ex en TP-link router med openwrt som jag har konfigurerat som "icke-router", den är enbart AP och switch.

Och faktum är att du kan ta din tilltänkta Asus och göra om den till en AP:
https://www.asus.com/support/FAQ/1015009/

Permalänk
Medlem

Även om du ökar effekten eller skaffar en accesspunkt som har aningen bättre antenner, tänk på att bara för att du har bra signal mot din enhet, betyder inte det att dina enheter som små mobiler etc kan returnera den signalen.

Då radio är ett half-duplex medium kan en enhet i de yttre täckningsområdena påverka dina andra enheter betydligt mer än vad många tänker på då en enhet med som inte kan kommunicera med högre hastigeter kommer droppa ner till väligt låga hastigheter och "sno airtime" från dina andra enheter.

Om din nuvarande enhet har okej prestanda på kabel-anslutningarna, skulle jag som andra sagt, stänga av Wifi, och skaffa ett par accesspunkter som du kan få för samma pengar som en av de produkter som funderat på.

Det ger dig bättra täckning, batteritid och stabilitet hemma för samma eller mindre pengar än det du tittat på.

Permalänk

Tror den här mycket lägliga nyheten avgör för min del:

https://www.asus.com/AiMesh/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Oavsett vad du vill ha eller inte måste mitt råd ändå vara att skaffa en Edgerouter (Lite/PoE) följt av en vettig switch (HP Procurve/Ubiquiti) och sedan accesspunkter från Ubiquiti. Då får du ETT SSID du ansluter till som fungerar i hela bostaden.

Nu är jag allt annat än en expert i ämnet, men ett SSID är väl inga konstigheter "vanliga" routrar från exempelvis Asus eller liknande.

Utöver det vad gör de ovan nämnda produkterna bättre än andra? Ska själv snart flytta och kommer nog behöva skaffa nytt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Semireject:

Nu är jag allt annat än en expert i ämnet, men ett SSID är väl inga konstigheter "vanliga" routrar från exempelvis Asus eller liknande.

Utöver det vad gör de ovan nämnda produkterna bättre än andra? Ska själv snart flytta och kommer nog behöva skaffa nytt.

Ubiquiti är stabila, de har bra prestanda för pengarna och bra och användbar mjukvara i stället för "häftig mjukvara med finesser" de har tex en mjukvarukontroller vilket är bra att ha om man har flera ap eller annan nätverkshårdvara man vill atyrra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Tror den här mycket lägliga nyheten avgör för min del:

https://www.asus.com/AiMesh/

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag fick den uppdateringen häromdagen. Köpte nyligen en Asus Ac-rt68u som jag är extremt nöjd med, superbra täckning till 87kvm lägenhet, betydligt bättre än modeller som kostar 200-250% mer. (dyra Linksys etc)
Stabiliare router får man leta efter, den bara tuffar på utan att omstart behövs.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ubiquiti är stabila, de har bra prestanda för pengarna och bra och användbar mjukvara i stället för "häftig mjukvara med finesser" de har tex en mjukvarukontroller vilket är bra att ha om man har flera ap eller annan nätverkshårdvara man vill atyrra.

Ok, jag förstår! Tack!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D