Permalänk
Medlem

Håller på och beställa allt jag behöver för att bygga mitt tangentbord.
Enda jag har kvar är pcb, skulle ni köra på GH60 (satan) eller dz60? Priset verkar vara det samma för de båda på kbdfans.
Ska köra ANSI och vill ha "pok3r" layout.

Permalänk
Inaktiv

@grensman:
Vill du ha RGB-backlight: DZ60
Bryr du dig inte (eller kan tänka dig att löda in en WS2812-strip själv): Satan GH60.

DZ60 klarar lite fler layouter (vilket gör det lite fippligare om man bestämt sig för en "vanlig" layout som "poker".

Kort sagt: båda funkar för det du nämnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@grensman:
Vill du ha RGB-backlight: DZ60
Bryr du dig inte (eller kan tänka dig att löda in en WS2812-strip själv): Satan GH60.

DZ60 klarar lite fler layouter (vilket gör det lite fippligare om man bestämt sig för en "vanlig" layout som "poker".

Kort sagt: båda funkar för det du nämnt!

Tack!
En sista fråga, sen trycker jag köp
Passar denna plåten även till dz60 pcbt?

Permalänk
Inaktiv

@grensman:
Ja den passar, men du kan inte använda alla Layout-varianter som DZ60 ger möjlighet till (men är det t.ex. "ANSI pok3r" så funkar det fint)

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack för all hjälp Då kör jag ett DZ60, vem gillar inte RGB liksom Även om jag har ett alucase nu så kan det ju vara trevligt att slänga över det i ett annorlunda lite senare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghairat:

Rensade förrådet på gamla kablar och annat bröte som låg i lådor. Hittade då denna:

http://www.forumbilder.se/H5KJ0/keytronic1.jpg

http://www.forumbilder.se/H5KJ0/keytronic3.jpg

Helt nytt och oöppnat. Minns när dessa var rätt vanliga och om jag inte minns fel fick jag denna när jag köpte datorn hos en datorhandlare i Göteborg som heter PC-Fixarna. Någon annan som minns KeyTronic?

Ta gärna ett kort på etiketten på baksidan: så kan vi ta reda på om det är en "model F"-klon eller inte (med säkerhet)
*nyfiken*
Roligt fynd oavsett! Grattis!

Permalänk
Medlem

Funkar detta att smörja mina stabilizers med?
Tänkte jobbet kunde sponsra med lite isf

Permalänk
Medlem

@anon257891:
Här kommer en bild på etiketten på baksidan:

Hur ser man om det är en klon eller inte?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ghairat:

Rensade förrådet på gamla kablar och annat bröte som låg i lådor. Hittade då denna:

http://www.forumbilder.se/H5KJ0/keytronic1.jpg

http://www.forumbilder.se/H5KJ0/keytronic3.jpg

Helt nytt och oöppnat. Minns när dessa var rätt vanliga och om jag inte minns fel fick jag denna när jag köpte datorn hos en datorhandlare i Göteborg som heter PC-Fixarna. Någon annan som minns KeyTronic?

Klart man minns Keytronic! Det var favoriten när de var populära. Haft något på senare år också men det var tyvärr inte i så bra skick och det kändes inte så bra att skriva på. Men de har väl ansetts litegrann som ett "fattigmans Topre" på något vis. Inte alls samma sköna känsla just men det är nog det närmaste man kan komma utan the real deal. Ett bra membranbord.

Skrivet av jagardaniel:

Efter att ha använt ett Filco Majestouch under säkert 6-7 år så kände jag att det var dags för någonting nytt. Inte för att det behövdes (fortfarande nästan som ny) utan för att jag kunde. Frågade om lite förslag på reddit och beställningen föll på ett Varmilo VA88M från Maxgaming. Var egentligen bara på jakt efter ett mekaniskt tangentbord utan numpad, med bruna brytare och med så lite blingbling som möjligt. Kunde valt Filcos TLK-variant också men samtidigt skoj att pröva någonting nytt. Går garanterat att komma undan billigare med andra varianter som tex Cooler Master MasterKeys S som säljs på Komplett.

Jag är väldigt nöjd med inköpet. Känns som det gamla Filco men skönare knappar. Ytan på knapparna är lite grövre vilket jag gillar. Stabil som en pansarvagn. Det enda jag ifrågasätter en aning är bakgrundsbelysningen som i detta fall är i färgen röd. Ser inte riktigt syftet med det eftersom det ändå inte lyser igenom knapparna. Verkar inte heller gå att låsa belysningen utan den "andas" även fast manualen säger att den ska kunna låsas. Men detta har ingen större betydelse för mig eftersom det ändå är avstängt.

Bjuder på en mobilbild i otroligt värdelöst ljus.

https://i.imgur.com/tH2BbMW.jpg

Jag vet hur det där kan vara när man är/blir nöjd med något. Köpte mig ett Topre och det blev lite end-station för mig i strax över 1½ år då jag blev helt frälst och ville inte köra med något annat på väldigt länge. Men hur skönt och bekvämt det än är så får man sug efter annat igen förr eller senare. Inte för att det är bättre eller något utan bara för att det är så skönt med variation ibland. Förvånad själv att jag hade det exklusivt så pass länge som jag hade ändå. Men nu på senare tid så vill jag ha något som känns lite brutalare under fingrarna.

Det där nya du har köpt har PBT keycaps det är därför du tycker de är mycket skönare. För de är det helt enkelt. Mer kvalitativ plast som inte kommer att nötas ut med tiden. Hur bra Filco än är så är deras keycaps som de skickar med värdelösa och riktigt dålig kvalité tyvärr.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

@jagardaniel:

Jag har samma tangentbord, det går att låsa med FN+ -> eller FN + <-. Dock så strulade mitt en del med att CAPS Lock låste sig till CTRL och det gick inte att återställa. Med ny FW från Varmilo så funkar allt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag vet hur det där kan vara när man är/blir nöjd med något. Köpte mig ett Topre och det blev lite end-station för mig i strax över 1½ år då jag blev helt frälst och ville inte köra med något annat på väldigt länge. Men hur skönt och bekvämt det än är så får man sug efter annat igen förr eller senare. Inte för att det är bättre eller något utan bara för att det är så skönt med variation ibland. Förvånad själv att jag hade det exklusivt så pass länge som jag hade ändå. Men nu på senare tid så vill jag ha något som känns lite brutalare under fingrarna.

Det där nya du har köpt har PBT keycaps det är därför du tycker de är mycket skönare. För de är det helt enkelt. Mer kvalitativ plast som inte kommer att nötas ut med tiden. Hur bra Filco än är så är deras keycaps som de skickar med värdelösa och riktigt dålig kvalité tyvärr.

Haha precis! Det är nackdelen med att köpa saker som håller. Tack för informationen angående knapparna. Precis som du skriver så "nöttes" knapparna på Filcon ganska snabbt och blev glansiga/hala. Inget jag reflekterade över allt för mycket innan jag fick det nya framför mig. Stor skillnad

Skrivet av Elfstrand25:

@jagardaniel:

Jag har samma tangentbord, det går att låsa med FN+ -> eller FN + <-. Dock så strulade mitt en del med att CAPS Lock låste sig till CTRL och det gick inte att återställa. Med ny FW från Varmilo så funkar allt nu.

Tack för svaret. FN+ -< gör ingenting på mitt tangentbord oavset läge och FN + -> växlar bara mellan avstängt och "andas". Tror det är något galet hos mig.

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Tack för svaret. FN+ -< gör ingenting på mitt tangentbord oavset läge och FN + -> växlar bara mellan avstängt och "andas". Tror det är något galet hos mig.

FN + pil upp/ner ändrar ljusstyrkan, det kan vara så att ljuset är av i fast läge.
Manual https://drive.google.com/file/d/0B-RwMkdam3IkQ2xqVGNYX3FHZmM/...

Permalänk

Tangentbord till GMK Nautilus?

Hej!

GMK Nautilus trillade in hos posten häromdan. Jag har köpt det med norde samt spacebars kit och har lite funderingar på vilka tangentbord jag kan använda detta med. Några som jag kollat på är:
Varmilo VA88M, Varmilo VA69M och Leopold FC660M. Hur är kompatibiliteten med dessa?

Har för mig att "stem placement"/mellanslaget är non-standard på FC660M? Bottenraden/spacebar, shift, caps lock raden måste väl också stämma in? Känns som jag fastnat lite och skulle verkligen uppskatta om någon kan upplysa mig.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Hej!

GMK Nautilus trillade in hos posten häromdan. Jag har köpt det med norde samt spacebars kit och har lite funderingar på vilka tangentbord jag kan använda detta med. Några som jag kollat på är:
Varmilo VA88M, Varmilo VA69M och Leopold FC660M. Hur är kompatibiliteten med dessa?

Har för mig att "stem placement"/mellanslaget är non-standard på FC660M? Bottenraden/spacebar, shift, caps lock raden måste väl också stämma in? Känns som jag fastnat lite och skulle verkligen uppskatta om någon kan upplysa mig.

nautilus har väl dubbla 6u spacebars med båda konfig så den ska inte vara några problem. 660 har väl 2u shift också, men tror även den ska vara inkluderad, så samtliga borden borde funka.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av grensman:

Funkar detta att smörja mina stabilizers med?
Tänkte jobbet kunde sponsra med lite isf

Jadå det är PTFE det ska funka fint kör på bara.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv

**Några Inlägg flyttade från "Visa ditt tangentbord-tråden -> Mekaniska tangentbord och tillbehör, allmän diskussion och frågor".
Tänk på att försöka hålla diskussionen till ett minimum i "Visa-tråden" och ta hellre frågorna i denna diskussionstråden //Måd **

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Hmmm, brytarna passar inte i plåten?
https://i.imgur.com/IL9Bozc.jpg
(GIGANTISKA! Ska ta mig en funderare på vad jag ska hitta på med dessa )

Nice! Haha
Beställde du ifrån mykeyboard också?
Väntar fortfarande på min

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag kom igång med mitt S60-X idag och upptäckte att tangenten vänster om "Z" ger mig tecknet "'" och "*" när jag håller ner shift. Layouten på kbfirmware.com ser ut som den ska vara tycker jag, för det är väl "\" som ska vara där för att det ska bli rätt? Eller gör jag något fel?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Jag kom igång med mitt S60-X idag och upptäckte att tangenten vänster om "Z" ger mig tecknet "'" och "*" när jag håller ner shift. Layouten på kbfirmware.com ser ut som den ska vara tycker jag, för det är väl "\" som ska vara där för att det ska bli rätt? Eller gör jag något fel?

NUBS och NUHS är ISO tangenterna (vänster om Z och Vänster om Enter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

NUBS och NUHS är ISO tangenterna (vänster om Z och Vänster om Enter)

Tack! Nu fungerar det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flutters:

Nice! Haha
Beställde du ifrån mykeyboard också?
Väntar fortfarande på min
...

Japp, kom från Belgien (lades till automagiskt i postnordappen) och för första gången (med Postnord och utrikespaket) så kunde jag välja (i appen t.o.m.) om jag ville ha hemleverans eller till servicepoint (eller om jag ville hämta hos postnord!).

Hoppas att postnord gör det för fler (utrikes) paket! (sen funkade givetvis inte den elektroniska avin i appen, men det är ändå på rätt väg!)
(Flyttade ditt inlägg från "Visa TB-tråden" till denna tråden)

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av SPRiTs fjädrar? jag gick från Cherry MX Red till Tealios häromdagen och tycker att de är helt okej att skriva med, men jag blev väldigt trött i vänsterhanden efter att ha spelat en hel kväll.

Jag är lite osäker på vilka av hans fjädrar som är mest lika Cherry MX Red? 55g eller 60g? Jag vill hellre att det är marginelt tyngre än lättare än Cherry MX Red.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Då skulle jag köpa 60g. 55g sägs motsvara röda, men jag tycker de är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Då skulle jag köpa 60g. 55g sägs motsvara röda, men jag tycker de är lättare.

Tack! Det var dem det lutade åt. Jag byggde mitt första "riktiga" tangentbord häromdagen nämligen.

Den låter väldigt mysigt med diamantchassit och stabsen som är klippt, plåstermoddad och smörjda.

Det enda som jag har problem med är att hattarna sitter åt ganska hårt på mina Tealios, så det är nästan omöjligt att få av dem. :/ Sist jag tog av den följde en del med och det var ett sattyg att få tillbaka den igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Finns det någon riktig terminologi för när switcharna är "nersjunkna" så att sidan av switcharna inte syns (övre bilden), respektive när de är "uppe" och man ser sidorna av switcharna (nedre bilden)?

Iaf så föredrar jag när de är "nersjunkna"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Finns det någon riktig terminologi för när switcharna är "nersjunkna" så att sidan av switcharna inte syns (övre bilden), respektive när de är "uppe" och man ser sidorna av switcharna (nedre bilden)?

https://i.imgur.com/cqftlXq.jpg

Iaf så föredrar jag när de är "nersjunkna"

Floating key design heter det sistnämnda, jag har nog aldrig hört något namn för det vad som är 'standard'.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Någon som har erfarenhet av SPRiTs fjädrar? jag gick från Cherry MX Red till Tealios häromdagen och tycker att de är helt okej att skriva med, men jag blev väldigt trött i vänsterhanden efter att ha spelat en hel kväll.

Jag är lite osäker på vilka av hans fjädrar som är mest lika Cherry MX Red? 55g eller 60g? Jag vill hellre att det är marginelt tyngre än lättare än Cherry MX Red.

Skrivet av Khers:

@Hund: Då skulle jag köpa 60g. 55g sägs motsvara röda, men jag tycker de är lättare.

- My 50g (Actuation 40cN) Rapid response! Super Faster and lighter than MX Reds [Quick Arrow Edition]
- My 55g (Actuation 45cN) Faster, Tighter and elastic than MX Reds, Feel like a speedy Topre [Quick Arrow Edition]
- My 58g (Actuation 48cN) Between MX Reds and Blues, Optimized for the Linears [Quick Arrow Edition]
- My 60g (Actuation 50cN) Stable, elastic, and clear accentuated than stock Blues. Much less squeaking [Optimized for the Linears]
- My 62g (Actuation 52cN) Tighter, accentuated than stock MX Blues. Elastic as the Early Vintage Blues [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 63.5g (Actuation 53.5cN) Special Limited Edition. One of the [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 65g (Actuation 55cN) Smooth, stable, heavier than MX Blues. Optimized for the Linears and Ergo [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 68g To overcome the Legendary Early Vintage Blacks in 1980's, NCR-0528, G80-0510, G80-0904, Nixdorf [SPRiT Vintage Black Edition]
- My 72g My Answer to the Early Vintage Blacks in 1980's. Soft and cushiony, Maximum Elasticity [SPRiT Vintage Black Edition]
- My 78g My Mod for Softer & lighter than MX Clears, but same Cushiony. Totally differ from the Chinese copies [SPRiT Soft MX Clear Edition]
- My 85g is similar to MX Clears, The latest version starts softer and gentle [Gold MX Clear Edition]
- My 100g is similar to MX Gray linear, and Gray tactiles. Starts very soft and gentle and [Cushiony Bottom Out]
- My 125g is Super heavy, Similar to some space bar springs in Cherry MX boards [MX Super Heavy]
- My 150g Super Super-heavy! Simulated to be MX Super Keys in G80-1600, G80-5000
- My 180g Super Super-heavy! Simulated to be Super keys found in G80-5000, G80-9009, etc [Super! Super!]

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

- My 50g (Actuation 40cN) Rapid response! Super Faster and lighter than MX Reds [Quick Arrow Edition]
- My 55g (Actuation 45cN) Faster, Tighter and elastic than MX Reds, Feel like a speedy Topre [Quick Arrow Edition]
- My 58g (Actuation 48cN) Between MX Reds and Blues, Optimized for the Linears [Quick Arrow Edition]
- My 60g (Actuation 50cN) Stable, elastic, and clear accentuated than stock Blues. Much less squeaking [Optimized for the Linears]
- My 62g (Actuation 52cN) Tighter, accentuated than stock MX Blues. Elastic as the Early Vintage Blues [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 63.5g (Actuation 53.5cN) Special Limited Edition. One of the [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 65g (Actuation 55cN) Smooth, stable, heavier than MX Blues. Optimized for the Linears and Ergo [Shinken 真剣 ダナ Edition]
- My 68g To overcome the Legendary Early Vintage Blacks in 1980's, NCR-0528, G80-0510, G80-0904, Nixdorf [SPRiT Vintage Black Edition]
- My 72g My Answer to the Early Vintage Blacks in 1980's. Soft and cushiony, Maximum Elasticity [SPRiT Vintage Black Edition]
- My 78g My Mod for Softer & lighter than MX Clears, but same Cushiony. Totally differ from the Chinese copies [SPRiT Soft MX Clear Edition]
- My 85g is similar to MX Clears, The latest version starts softer and gentle [Gold MX Clear Edition]
- My 100g is similar to MX Gray linear, and Gray tactiles. Starts very soft and gentle and [Cushiony Bottom Out]
- My 125g is Super heavy, Similar to some space bar springs in Cherry MX boards [MX Super Heavy]
- My 150g Super Super-heavy! Simulated to be MX Super Keys in G80-1600, G80-5000
- My 180g Super Super-heavy! Simulated to be Super keys found in G80-5000, G80-9009, etc [Super! Super!]

58g kanske vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Hmmm, brytarna passar inte i plåten?
https://i.imgur.com/IL9Bozc.jpg
(GIGANTISKA! Ska ta mig en funderare på vad jag ska hitta på med dessa )

Kan du inte löda/montera om dessa till lampknapp för taklampan eller ringklocka på dörren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det kommit i nordisk layout eller har du bytt ut knapparna själv?

Skrivet av StuntmanMike:

Eftersom jag saknade några tangeter lite väl mycket på mitt 60% och tillsammans med lite OCD så har jag nu skaffat mig ett G Pro. ^^
https://i.imgur.com/sKbxkPj.jpg

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl